معاون ترافیک شهردار تهران از عزم جزم مدیریت شهری در ایجاد تحول بزرگ در توسعه متروی پایتخت خبر داد و گفت: با ساخت سالی 30 کیلومتر مترو در سال، پایتخت کشورمان تا 5 سال دیگر در زمره 5 شهر برتر دنیا از نظر گسترش حمل و نقل ریلی قرار خواهد گرفت و برگ زرین دیگری بر کتاب افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران افزوده میشود.
معاون ترافیک شهردار تهران از عزم جزم مدیریت شهری در ایجاد تحول بزرگ در توسعه متروی پایتخت خبر داد و گفت: با ساخت سالی 30 کیلومتر مترو در سال، پایتخت کشورمان تا 5 سال دیگر در زمره 5 شهر برتر دنیا از نظر گسترش حمل و نقل ریلی قرار خواهد گرفت و برگ زرین دیگری بر کتاب افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران افزوده میشود.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی معاونت ترافیک شهرداری تهران، سید جعفر تشکری هاشمی از عزم جزم مدیریت شهری در ایجاد تحول بزرگ در توسعه متروی پایتخت خبر داد و گفت: با ساخت سالی 30 کیلومتر مترو در سال، پایتخت کشورمان تا 5 سال دیگر در زمره 5 شهر برتر دنیا از نظر گسترش حمل و نقل ریلی قرار خواهد گرفت و برگ زرین دیگری بر کتاب افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران افزوده میشود.
وی روایت متفاوتی از روند 30 ساله توسعه متروی پایتخت ارائه کرد و با طرح فراز و فرودهای حمل و نقل ریلی و بخشی از بی مهریها و کم توجهیهایی که در 8 سال گذشته بر مردم تهران و متروی تهران گذشته، بدون این که از فرد خاصی نام ببرد، عملکرد دایههای مهربانتر از مادر که با داعیه حمایت از مترو، اهداف و مطامع سیاسی خود را تعقیب میکنند را مورد نقد قرار داد.
وی در ابتدای این گفت و گو، در پاسخ به این پرسش که متروی تهران در بین شهرهای دنیا از چه جایگاهی برخوردار است، گفت: متروی تهران در حال حاضر با شبکهای به طول 152 کیلومتر، یکی از 10 متروی پیشتاز جهان است که با ساخت سالانه 30 کیلومتر مترو، تهران تا 5 سال دیگر در فهرست 5 شهر برتر ریلی دنیا قرار خواهد گرفت و البته فراموش نکنیم قدمت فعالیت مترو در آن شهرها به بیش از یک قرن میرسد.
معاون شهردار تهران در توضیح قدمت متروی تهران، اظهار کرد: آغاز احداث مترو در تهران به سه دهه پیش باز میگردد که ساخت مترو با روندی کند، حرکت آرام خود را شروع کرد اما از زمانی که دکتر قالیباف در شهرداری تهران فعالیت خود را آغاز کردند، توسعه مترو به عنوان یکی از مهمترین اولویتهای مدیریت شهری مورد توجه ویژه قرار گرفت و در واقع توسعه واقعی متروی تهران از سال 1384 شروع شد.
تشکری هاشمی در خصوص دلیل توجه ویژه دکتر قالیباف به توسعه مترو، تصریح کرد: دلایل متعددی برای این موضوع وجود داشته و دارد، از جمله این که تهران به عنوان یک کلان شهر روزانه شاهد تردد میلیونها دستگاه وسیله نقلیه است که با مصرف بی رویه سوختهای فسیلی به عنوان سرمایه ملی، منابع حیاتی کشور را مورد تحدید و سلامت میلیونها شهروند را مورد تهدید قرار داده و علاوه بر این، تردد انبوه خودروها حوادث و سوانح مرگبار ترافیکی را رقم میزنند.
وی در پاسخ به این پرسش که متروی تهران طی 30 ساله گذشته چه روندی را پشت سر گذاشته، گفت: در دهه نخست انقلاب اسلامی، تهران با مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی و عوارض آن همراه بود اما در دهه دوم تحت عنوان دوران سازندگی، با وجود آغاز ساخت مترو هیچ گاه نگاه سازندهای به آن نشد و شاهد توسعه تفننی مترو به عنوان وسیلهای لوکس بودیم و در دهه سوم، بود که با مدیریت آقای دکتر قالیباف در شهرداری تهران توسعه واقعی مترو و در واقع دوران شکوفایی مترو شروع شد.
معاون شهردار تهران در توضیح بیشتر وضعیت مترو در دهههای دوم و سوم انقلاب اسلامی و مقایسه آنها با هم اظهار کرد: در دهه دوم، میانگین ساخت سالانه مترو در داخل تهران دو کیلومتر متروی زیرزمینی به علاوه دو و نیم کیلومتر مترو روزمینی در مسیر تهران کرج بود و روند کند توسعه مترو محدود به ساخت ناقص سه خط بود اما در دهه سوم، با رویکرد علمی و نگاه عملیاتی و نیز دوراندیشی و کلاننگری دکتر قالیباف، مترو به اولویت اول مدیریت شهری تبدیل شد.
تشکری هاشمی در خصوص ساز و کار تبدیل مترو به اولویت نخست مدیریت شهری، تصریح کرد: دکتر قالیباف با درک دقیق و شناخت عمیق از شرایط اجتماعی و اقتصادی موجود و آینده کشور، به سالها غفلت و بیتوجهی مسئولان به مترو پایان داد و با وجود این که حمایتهای دولتی از مترو و اختصاص منابع مالی دولتهای گذشته به این منظور، جای خود را به انواع محدودیتها و کارشکنیها در راه توسعه مترو داده بود، با روحیه جهادی خود توسعه مترو را مورد توجه ویژه قرار دادند.
وی در پاسخ به این پرسش که مترو دارای چه ویژگی بود که مورد توجه ویژه شهردار تهران قرار گرفت، گفت: علاوه بر آثار اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی فراوان، مترو به عنوان وسیلهای ایمن، سریع، در دسترس و در عین حال با قیمت مناسب، میتوانست به انتخاب اول مردم تهران به ویژه طبقات متوسط و ضعیف جامعه تبدیل شود، چنانچه در حال حاضر مترو با سه میلیون جابهجایی روزانه، نقش انکار ناپذیری در حمل و نقل شهری تهران ایفاء میکند.
معاون شهردار تهران در توضیح وضعیت متروی تهران قبل از آغاز به کار آقای دکتر قالیباف در شهرداری تهران، اظهار کرد: مترو قبل از حضور ایشان با 36.5 کیلومتر خط درون شهری و 42.5 کیلومتر خط برون شهری، تنها 37 ایستگاه داشت و 372 واگن آن روزانه 660 هزار نفر را جابهجا میکرد و این اعداد و ارقام، حاصل دو دهه عملکرد مدیریت حاکم بر متروی تهران و دولت های حامی آن بود که با رویکرد شجاعانه دکتر قالیباف، توسعه مترو دستخوش تحولی اساسی و جهشی تاریخی شد.
تشکری هاشمی در خصوص نا مهربانیهای دولت گذشته نسبت به متروی تهران تصریح کرد: در دولت گذشته متروی تهران مورد بی مهری مطلق قرار گرفت که عدم پرداخت کامل اعتبارات قانونی مترو، محرومیت مترو از امکان استفاده از حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی، عدم پرداخت سهم حمل و نقل ریلی از محل درآمدهای طرح هدفمندی یارانهها، عدم پرداخت مبالغ مصوب در قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و عدم پرداخت یارانه بلیت مترو، از مصادیق نا مهربانیهای دولت نسبت به مردم تهران بود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلات مدیریت شهری در توسعه مترو صرفا به همین موارد محدود میشد، گفت: علاوه بر این، تورم افسار گسیخته، افزایش 300 درصدی نرخ ارز و سایه سنگین آن بر خریدهای مربوط به تجهیزات مترو و تحریمهای ناجوانمردانه خارجی از سوی قدرتهای استکباری و از آن تاسفبارتر، تحریمهایی بود که مترو در داخل با آنها رو به رو بود.
معاون شهردار تهران در توضیح چگونگی رویارویی با این موانع اظهار کرد: هر یک از این مشکلات میتوانست منجر به توقف کامل توسعه مترو شود اما مجموع این موانع حتی برای لحظهای نیز باعث تأخیر در توسعه مترو نشد و شهردار تهران با درایت و شجاعت در مقابل تمام فشارهای بینالمللی و محدودیتهای داخلی ایستاد و خم به ابرو نیاورد و به معنای واقعی کلمه، فعل خواستن را به توانستن تبدیل کرد.
تشکری هاشمی در خصوص این که آیا تغییرات مدیریتی در مترو از سوی دکتر قالیباف پس از تصدی شهرداری تهران، توسعه جهشی مترو را رقم زد، تصریح کرد: مدیریت مترو و عزیزانی که در این مجموعه فعالیت میکردند، همان کادر قبلی بودند اما تنها تغییری که اتفاق افتاده بود، حضور دکتر قالیباف در راس مدیریت شهری بود که در قالب یک برنامهریزی آگاهانه، منطقی و هدفمند و با نظارت مستمر و منسجم، چشمانداز ساخت سالانه 15 کیلومتر مترو ترسیم شد و این مهم به عنوان یک هدف راهبردی با حمایت و هدایت ایشان طراحی و اجرا شد.
وی در پاسخ به این پرسش که رشد 7 برابری ساخت متروی زیر زمینی در تهران چگونه به دست آمد، گفت: رشد جهشی مترو که در ابتدا آرزویی بلند پروازانه به نظر میرسید، پس از توکل به خدا، با تدابیر شهردار تهران و پشتیبانی کامل ایشان از مدیران، مجریان، مشاوران، کارشناسان و کارگران خدوم مترو حاصل شد و باعث گردید تا مترو به عنوان خدمتی ارزشمند و یادگاری ماندگار، در دسترس نسل حاضر و نسل های اینده قرار گیرد.
معاون شهردار تهران در توضیح وضعیت حال حاضر متروی تهران اظهار کرد: با کمال افتخار میتوانیم به مردم تهران گزارش بدهیم که امروز خطوط متروی تهران به 152 کیلومتر افزایش یافته و ناوگان ریلی پایتخت با حدود 1100 دستگاه واگن که بخش قابل توجهی از آن در کارخانه واگنسازی تهران ساخته شدهاند، هر روز سه میلیون مسافر را از طریق 85 ایستگاه در اقصی نقاط شهر جابهجا میکند.
تشکری هاشمی در خصوص ارزیابیش از توسعه مترو تصریح کرد: امروز توسعه متروی تهران به الگوی مثال زدنی در توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی تبدیل شده و عنایت مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در دیدار اخیر شهردار تهران و مهر تایید معظمله بر گسترش مترو، به عنوان بزرگترین سرمایه مدیریت شهری، انگیزه دستاندرکاران مترو برای کار و تلاش بیشتر را مضاعف کرده است.
وی در پاسخ به پرسش چرایی برخی اظهارنظرها در مورد توسعه متروی تهران، گفت: با کمال تأسف و تعجب، عدهای با ارائه آدرس غلط و اطلاعات نادرست به مردم، سعی در وارونه جلوه دادن توفیقات مترو که به منزله موفقیت نظام در شرایط تحریم محسوب میشود، دارند و به جای این که نهال امید و نشاط را در جامعه بکارند، تخم یأس و نا امیدی را در جامعه میپراکنند و سعی دارند تا شیرینی پیشرفتهای مدیریت شهری از جمله مترو را در کام مردم تهران تلخ کنند.
معاون شهردار تهران در توضیح این که چه شیوه مدیریتی باعث پیشرفتهای مدیریت شهری از جمله رشد جهشی مترو شد، اظهار کرد: بدون تردید مدیریتی که مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در دیدار اخیر با شهردار تهران سه بار بر آن تأکید فرمودند، یعنی «مدیریت جهادی»، کلید واژه و رمز موفقیت پیشرفتهای 8 ساله مدیریت شهری در تهران بود و فعالیتهای شهرداری داشته که تبلور و تجلی آن را در توسعه مترو شاهد هستیم.
تشکری در توضیح این که روحیه جهادی چه نقشی بر پیشبرد امور شهر و طرح های شهری داشته، تصریح کرد: فرهنگ جهادی حاکم بر مدیریت شهری تهران به عنوان الگویی از یک مدل کارآمد مدیریتی، از اراده استوار و روحیه مستحکم خدمتگزاران شهرداری تهران و اعتماد و اعتقاد کامل آنها نسبت به هدف متعالی خدمت به شهروندان تهرانی و مسیری که به منظور نیل به این هدف انتخاب کردهاند، ناشی میشود.
وی در پاسخ به این که دلیل بعضی اظهارات ناامید کننده در خصوص عملکرد مترو چیست، گفت: به نظر میرسد افرادی که موفقیتهای نظام و توفیقات مدیریت شهری را بر نمیتابند، سعی دارند تا با طرح مسائل واهی آب به آسیاب دشمن بریزند اما چنین سخنانی نه تنها خادمان شهرداری تهران را دلسرد نمیکند بلکه آنها را دلگرمتر کرده و عزمشان را در مسیر خدمت به مردم جزمتر کرده، ضمن این که چنین حرفهایی در بین مردم که هر روز شاهد راهاندازی ایستگاهها و خطوط جدید مترو هستند و رشد روز افزون مترو را با گوشت و استخوان خود حس می کنند، هیچ تأثیری ندارد.
معاون شهردار تهران در توضیح راهبرد مدیریت شهری در دوره جدید برای توسعه مترو، اظهار کرد: در برنامه راهبردی شهرداری تهران، نگاهی آرمانی و علمی و در عین حال اجرایی و عملیاتی به موضوع توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت حمل و نقل ریلی داشتهایم که در آن ساخت سالانه 30 کیلومتر مترو و احداث 150 کیلومتر مترو را ظرف برنامه 5 سال پیشبینی کردهایم.
تشکری هاشمی در خصوص تخریبهای برنامهریزی شده عملکرد مترو از سوی برخی سیاسیون، تصریح کرد: این گونه اقدامات با هدف زیر سوال بردن عملکرد مدیریت شهری و کوچک نشان دادن اقدامات بزرگ شهرداری تهران در حوزه مترو، پیامدی جز یادآوری ناکامیهای اخیر این افراد در ورود به عرصه مدیریت شهری و عدم کامیآبی در عملکرد گذشتهشان ندارد.
وی در پاسخ به این که دلیل عدم واکنش مدیریت شهری به تخریبهای هدفمند در خصوص عملکرد مترو چیست، گفت: خدمتگزاران شهرداری تهران با صبوری و متانت سعی دارند تا با کار و تلاش بیشتر پاسخ برخوردهای تخریبی را بدهند اما به نظر میرسد این خویشتنداری اندازه ای دارد و نباید منجر به گستاخی بعضی سیاسیون و طرح ادعاهای طلبکارانه از سوی افرادی شود که برای تطهیر عملکرد و کتمان ناکارآمدی گذشتهشان، واقعیتهای موجود را انکار کرده و حقایق را وارونه جلوه دهند.
معاون شهردار تهران در توضیح بیشتر این موضوع اظهار کرد: به این دوستان توصیه میکنیم تا به جای دست زدن به شیوههای نخ نما شدهای همچون زیر سوال بردن عملکرد دیگران برای موفق نشان دادن عملکرد خودشان، چنانچه واقعا حرفی برای گفتن دارند، گزارشی از دوران طولانی فعالیت خود را منتشر کنند تا مردم در مورد میزان کارآمدی آنها قضاوت کنند، ضمن این که فراموش نکنند فرصت خدمتگزاری برای تمام علاقه مندان واقعی خدمت در حکومت اسلامی فراهم است.
تشکری در خصوص دلیل واقعی این گونه رفتارهای تخریبی، تصریح کرد: اظهار نظرهای مخرب در مورد عملکرد یک نهاد خدمتگزار که مورد اعتماد مردم است، به جای پاسخگویی به افکار عمومی در خصوص عملکرد این افراد در دوران مدیریتشان، مصداق داستان معروف فردی است که در حال فرار از دست مردم بود اما برای این که رد گم کند فریاد میزد: بگیریدش! بگیریدش!
وی در پایان خاطرنشان کرد: بهترین گواه بر حقانیت مدیریت شهری و عملکرد افراد بی ادعایی که به صورت شبانه روزی در این مجموعه مشغول به کار می باشند در مقایسه با افراد مدعی، سه میلیون مسافری است که هر روز با مترو جابجا میشوند و گواهی آنها بر رشد روزافزون و حرکت شتابان مترو در مسیر پیشرفت و عدالت، بهترین گواه بر عملکرد مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل ریلی است و با وجود تمام فرا فکنیها، اولویت اول مدیریت شهری تامین آرامش و راحتی مردم تهران است که توسعه مترو، از مهمترین راهکارهای تحقق این مهم محسوب میشود.
بین المللی و برج و بیمارستان میلاد هم بکنید اونجاها هم شدید به مترو نیاز داره .