bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۸۹۰۹۲

دام بزرگ آژانس‌های مسافرتی با سراب سفر به ۵ قاره

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
سودای سفر به نقاط دیگر جهان به ویژه با وعده دیدن پنج جزیره مشهور از پنج قاره جهان، به تازگی باعث شده تا شمار بسیاری از شهروندان در دام بدی بیفتند.

به گزارش «تابناک»، به تازگی برخی آژانس‌های مسافرتی، اقدام به اجرای طرحی برای جذب عضو و ارائه خدمات مسافرتی و تفریحی به آن‌ها کرده‌اند که در نگاه اول، دنیای پر زرق و برقی پیش روی امضا‌کنندگان این قرارداد‌ها ترسیم می‌کند؛ اما در ادامه راه، یک به یک چراغ‌های این سالن نورانی خاموش می‌شوند تا مشتریان دریابند در دالان تاریکی مانده‌اند و خود را مجبور ببینند ‌تا ‌پایان راه کورمال کورمال حرکت کنند.

ماجرا ‌این گونه است که آژانس‌ها ‌‌اتفاقی (رندوم) اقدام به شماره‌گیری تلفن افراد کرده و آنان را برای توضیح خدمات و شرایط عضویت، با وعده قرعه‌کشی برای دادن جایزه اقامت چند روزه رایگان در جایی مثل جزایر قناری به اتاقی می‌کشانند که در آنجا، یکی دو خانواده دیگر نیز از خود گردانندگان برنامه هستند تا با ایجاد نمایشی دلچسب، مشتریان را راغب به امضای قراردادهایی کنند که با زیرکی خاصی تنظیم گردیده‌اند.

وعده سفر به پنج جزیره در پنج قاره جهان و بزرگ‌ترین نقاط توریستی دنیا و ارائه خدمات رزرو هتل، گرفتن روادید ‌و بلیت هواپیما برای این سفر‌ها، در کنار ارائه خدمات دیگر به مشتریان مانند اخذ روادید از سفارت‌های دیگر، گرفتن بلیت‌های پرواز به همه نقاط دنیا، گرفتن هتل‌های طرف قرارداد در بیش از صد کشور دنیا با تخفیف ۱۰ تا ۴۰ درصدی، همگی عوامل انگیزشی‌‌ هستند که مشتریان را به امضای قراردادی راغب می‌کنند که به زودی ‌درخواهند یافت کمتر از ۳۰ درصد آن در آینده اجرایی خواهد شد.

مشتریان در حالی که هر یک ‌بیش از ۱۰ میلیون تومان برای عضویت در این برنامه‌ها ‌ می‌پردازند، به زودی و با گرفتن نخستین خدمات از آژانس درخواهند یافت که همه وعده‌های داده شده پوچ بوده و برای کلیه خدمات دریافتی از آن‌ها درخواست پرداخت دوباره پول می‌شود.

با امضای قرارداد، آژانس ‌مبلغ کلانی را یکجا گرفته و برای حق عضویت نیز سالانه مبلغی ‌به ارزهای خارجی از مشتریان دریافت کرده و خدماتی را در چند سال به افراد ‌می‌دهد؛ در حالی که با محاسبه‌ای سرانگشتی، می‌توان دریافت مشتری در شرایط عادی می‌توانست با پرداخت‌‌ همان هزینه و چه بسا کمتر از آن، چنین سفری را از ‌هر آژانسی برنامه ریزی کند.

برای نمونه، در یکی از این آژانس‌ها این امتیاز داده شده که عضو بتواند با پرداخت مبلغی تا ۳۵۰ یورو، یک هفته اقامت رایگان خود در یکی از جزایر پنج قاره جهان را با هر شهر یا جزیره دیگری عوض کند. این در حالی است که در بیشتر موارد، مشتریان ناراضی می‌گویند، حتی برای تعویض‌هایی که از نظر هزینه با محل اصلی یکسان به نظر می‌رسند، با درخواست مبالغی خارج از تصور روبه‌رو شده‌اند؛ افزون بر این، برخی جزیره‌های موجود در قرارداد، مکان‌هایی هستند که فاصله زیادی از ایران دارند و قریب به اتفاق متقاضیان با توجه به بهای زیاد بلیت هواپیما، شرایط نامطلوب ارزی و زمان طولانی پرواز‌ها، مجبور می‌شوند قید سفر به این جزیره‌ها را زده و بار دیگر با پرداخت هزینه‌هایی، تعویض مقصد را انتخاب کنند.

متأسفانه بسیاری از مشتریان بدون در نظر گرفتن این گونه محاسبات و نکات بسیار ریز گنجانده شده در قرارداد‌ها ـ که به این موارد ختم نشده و بسیارند ـ به صرف وعده‌های پر زرق و برق و پوشالی زیادی که در جلسه معرفی به آن‌ها داده شده، اقدام به امضای قراردادی می‌کنند که در آینده به شدت از وضعیت خدمات مرتبط با آن ناراضی خواهند بود.

این قرارداد‌ها که در متنشان به عدم تشابه تصریح شده است، در بسیاری موارد شبیه به «تایم شیرینگ» است، ولی قانونی به نظر می‌رسد، چراکه مشتریان با امضای آن، حق خیار غبن، ولو فاحش را از خود ساقط کرده و در مورد پیگیری قضایی، اقدام به رجوع به داوری قبل از هر اقدام دیگری را پذیرفته‌اند، در حالی که باید بدانند این گونه قرارداد‌ها به دلیل خیار تدلیس در معامله، قابل پیگیری حقوقی و ابطال هستند و افزون بر آن، مراجعه به اتحادیه‌ها و اصناف هم راه دیگری برای احقاق حق و پیگیری مطالبات در اختیارشان می‌گذارد.

جدای این یادآوری حقوقی به افراد به دام افتاده در این دست قرارداد‌ها، به نظر می‌رسد جای خالی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حکم متولی بحث گردشگری و توریسم در ایران هم در ماجرا خالی ا‌ست، چراکه اگر رونق گردشگری مد نظر ایشان باشد، باید توجه خاصی به دام‌های طراحی شده مانند این قرارداد‌ها داشته باشند و مانع از آن شوند که خانواده‌های زیادی ندانسته در دام آژانس‌های سودجو گرفتار شوند.

ناشناس
United States of America
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
اتفاقا چند وقت پیش به ما زنگ زدن رفتیم پس خدا رو شکر که عضو نشدیم.
انتشار یافته: ۱