bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۹۸۲۷۵

"بازار پخش موسیقی در ایران مافیا دارد"

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۲۲ تير ۱۳۹۳
فرارو-مدیا فرج‌نژاد نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی با بیان اینکه تازه ترین آلبوم‌اش در مرحله کسب مجوز قرار دارد از نحوه توزیع و پخش آثار موسیقایی توسط برخی از ناشران موسیقی به شدت انتقاد کرد و مدعی شد بازار نشر و پخش موسیقی در ایران مافیا دارد.

فرج نژاد که چندی پیش آلبوم «باد آباد» را روانه بازار موسیقی کرده بود با بیان این مطلب به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه بازار نشر و پخش موسیقی در ایران مافیا دارد و بیشتر ناشران موسیقی تنها یا از کارهایی حمایت می کنند که خود تهیه کنندگی آن را بر عهده دارند یا از تعداد محدودی از هنرمندان نام آشنا و پرفروش حمایت می کنند. این در حالی است که توجه نکردن به چهره های جدید موسیقی، ناشران را از رسالت مهمی که در شناسایی و معرفی چهره های جدید به موسیقی کشور دارند، دور کرده است.

این نوازنده تار و سه تار ادامه داد: بسیاری از ناشران موسیقی با عده محدودی از هنرمندان، همکاری می کنند و تنها نشر و پخش آثار همان عده محدوده یا آثاری که خود تهیه کنندگی آن را بر عهده دارند، انجام می دهند. از سوی دیگر هنرمندان از زمان اتمام کار باید مدت زمان زیادی در انتظار نشر و پخش اثرشان بمانند. اثری که به طور طبیعی باید 6 ماهه منتشر شود، ماه ها در انتظار مجوز می ماند و این زمان گاهی یکسال و نیم، 2 سال، طول می کشد. حالا  ناشران نه تنها این زمان را کوتاه نمی کنند بلکه با همکاری نکردن، این مدت زمان را طولانی تر می کنند.

وی با انتقاد از وضعیت فروش آثار موسیقی در کشور تصریح کرد: در ایران اگر اثری 60 هزار نسخه به فروش برسد، جزو پرفروش ها محسوب می شود این در حالی است که کمپانی های بزرگ دنیا، تنها 60 هزار نسخه به مخاطبان خود هدیه می دهند.

این آهنگساز با بیان اینکه بسیاری از ناشران دغدغه  هنری ندارند، توضیح داد: نگاه ناشران به بازار موسیقی، گاهی صرفاً نگاهی مادی است. آنها تنها آثاری را منتشر می کنند که راحت به فروش می رسد. در حالی که مهترین دغدغه هر ناشری باید معرفی چهره های جدید به جامعه موسیقی باشد. حال در در چنین شرایط نابسامانی، هنرمند موسیقی باید پیش از عرضه کارش به خیلی مسائل بیاندیشد، اینکه اثرش را چه زمانی عرضه کند که هم زمان با نشر اثر هنرمند شناخته شده ای نباشد تا کارش درست عرضه شود.



فرج نژاد یکی دیگر از مشکلات هنرمندان عرصه موسیقی را نبودِ قانون حق کپی رایت عنوان کرد و گفت: هیچ نظارتی وجود ندارد، یک روز پس از انتشار آلبوم موسیقی، این آثار بدون مجوز و به صورت رایگان در اینترنت آپلود می شوند و در اختیار مخاطبین قرار می گیرند. این موضوعی است که باید مسئولان دفتر موسیقی وزارت ارشاد و دیگر مراجع قانونی فکری جدی به حال آن کنند.

این نوازنده درباره تازه ترین اثر موسیقایی خود نیز افزود: آلبوم «جرس» در مرحله اخذ مجوز است و به زودی توسط انتشارات آوای «سوته دلان» روانه بازار نشر می شود. این اثر 9 قطعه دارد و بر اساس اشعاری از فریدون مشیری، شفیعی کدکنی، هوشنگ ابتهاج و مولانا؛ با استفاده از ترکیب ارکستر ایرانی و ارکستر سمفونیک، در 2 دستگاه همایون و چهارگاه ساخته شده است و سینا سرلک به عنوان خوانده دراین اثر حضور دارد. این در حالی است که  آهنگ سازی برای سازهای ایرانی را من انجام داده ام و تنظیم برای ارکستر را امیر حسین سمیعی بر عهده داشته است.

فرج نژاد گفت: در این اثر نوازندگان بسیار خوبی از جمله یوجوال بهارسی نوازنده طبلا از هند، پاشا هنجنی، جاوید مهار، همایون نصیری و کامران منظری، نبیل یوسف شریداوی، محسن پور بخت (سنتور)، پدرام فر یوسفی، علی جعفری پویان، میثم مروستی، کریم قربانی، ایمان جعفری پویان با ما همکاری داشتند. ضمن اینکه آلبوم آلبوم «جرس» پس از انتشار در بازار موسیقی ایران در کشور هند نیز منتشر می شود.

مدیا فرج نژاد که در کارنامه خود آثاری چون «راه بی نهایت» و «طغیان » را دارد، اسفندماه  92 آخرین اثرش،«بادآباد» را روانه بازار موسیقی کرده است.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو