bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۹۸۹۰۳
نوگرایان سنتی

حسام اینانلو؛ همنشینی دوتار و کمانچه(فیلم)

تجربه فضاهای جدید بارزترین مشخصه آثار حسام اینانلو است. همنشینی موسیقایی در آثار او گستره وسیعی از سازها تا موسیقی اقوام را در بر می گیرد. در آثار او کمانچه همچون مسافری است که به دیدار ناشناخته ها می رود. اما این مسافر زاد و توشه ای با خود ندارد و شاید به همین دلیل است که در هر دیاری به لحن میزبان خود سخن می گوید.

تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۲۵ تير ۱۳۹۳
فرارو- تجربه فضاهای جدید بارزترین مشخصه آثار حسام اینانلو است. همنشینی موسیقایی در آثار او گستره وسیعی از سازها تا موسیقی اقوام را در بر می گیرد. در آثار او کمانچه همچون مسافری است که به دیدار ناشناخته ها می رود. اما این مسافر زاد و توشه ای با خود ندارد و شاید به همین دلیل است که در هر دیاری به لحن میزبان خود سخن می گوید.

آغاز فعالیت شخصی اینانلو به انتشار آلبوم رهگذار در سال 1388 بر می گردد. هر چند پیش از آن او با مجید درخشانی و جهانشاه صارمی و لیلا حکیم الهی آثاری را در مقام نوازنده منتشر کرده بود. اینالو در آلبوم رهگذار به دیدار مرتضی گودرزی دوتار نواز نو پرداز خراسان شمالی رفت. گودرزی که به خوبی سنت موسیقی محلی شمال خراسان را درک کرده در نوازندگی شیوه های جدیدی را دنبال می کند.

در همین سال از اینانلو دو آلبوم دیگر منتشر شد. او سومین همکاری اش با مجید درخشانی را در آلبوم صبح امید منتشر کرد و با گروه ماهریز آلبوم «من جدا کریه کنان ابر جدا...» را با صدای مظفر شفیعی به بازار داد. اما در سال بعد حسام اینانلو دو اثر دیگر منتشر کرد که با مسیر اصلی موسیقایی اش همخوانی بیشتری داشت.

در آلبوم «آیینه اوهام» او یه سه نوازی را با ترکیب کمانچه، رباب و سازهای کوبه ای ارائه کرد. در این اثر لحن کمانچه و انتخاب همایون نصیری نوازنده سازهای کوبه ای متناسب با قطعاتی که ترگل خلیل با رباب می نوازد تغییر می کند.

آلبوم دیگری که اینانلو در همین سال در آن همکاری کرد اثری بود در پیوند موسیقی خراسان و تاجیکستان به نام «پیوند». در این آلبوم مرتضی گودرزی و دولتمند خال‌اف به همراه گروه فلک تجربه تازه ای را منتشر کردند که اینانلو با کمانچه خود در آن حضور داشت.

در سال 1390 اینانلو دو اثر مستقل منتشر کرد و در دو اثر دیگر کمانچه نواخت. حضور در آلبوم های «هفت رنگ و یک تصنیف غمگین» از آثار حسین حمیدی پژوهشگر به نام موسیقی در ژانر موسیقی محفلی قاجار و دومین تجربه همکاری با گروه ماهریز و مظفر شفیعی به نام «دیرگاهی است ...».

اما از در دو اثر دیگر اینانلو یکی«نجوایی برای باد» همنشینی کمانچه با سیتار هندی و طبلا است. کسانی که تجربه پیشین همنوازی کیهان کلهر با شجاعت حسین خان را به یاد دارند می توانند تفاوت این دو اجرا را درک کنند. «چهار راه» دومین همکاری اینانلو با حسین حمیدی است در این اثر موسیقی چهار ناحیه از ایران در یک گفتگوی موسیقایی به هم می رسند.

در سال بعد او آلبوم «هم ساز» را منتشر کرد که تجربه ای سه گانه در موسیقی ارمنستان و ترکمن صحرا و موسیقی قاجاری بود. در همین سال او آلبوم «شب آیینه های نور» را که در سال قبل به اتفاق امیر عباس ستایشگر و صدای محسن کرامتی به صورت کنسرت اجرا کرده بودند را منتشر کرد.

سال گذشته حسام اینانلو آلبوم «ابوعطا» را منتشر کرد که یک سه نوازی با سه تار حسین اینالو و تنبک آبتین غفاری است. اما در همین سال او در جشنواره موسیقی فجر اجرای را به نام دیالوگ با همکاری پیمان یزدانیان بر روی صحنه برد که با برخی انتقادها مواجه شد. منتقدان بر فقدان یک گفتگوی معنی دار موسیقایی در این اجرا تاکیید داشتند.

امسال او دوباره به حوزه موسیقی شمال خراسان بازگشته و در قالب آلبوم «مقام» با روشن گل افروز و مرتضی گودرزی همکاری کرده است.

در ادامه همنشینی کمانچه اینانلو و دوتار مرتضی گودرزی را می بینید

اخبار موسیقی ایرانی را از اینجا پیگیری کنید