bato-adv
کد خبر: ۲۰۲۱۰۴

بانک ملی صاحب املاک شهرداری قم می‌شود

در دیدار شهردار قم و مدیرعامل بانک ملی ایران راه‌های تعیین تکلیف بدهی‌های شهرداری بابت پرداخت سود اوراق مشارکت بلوار پیامبر اعظم(ص) و تسهیلات گرفته شده از این بانک برای میدان بزرگ امام خمینی(ره) بررسی شد.
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۶ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۳
در دیدار شهردار قم و مدیرعامل بانک ملی ایران راه‌های تعیین تکلیف بدهی‌های شهرداری بابت پرداخت سود اوراق مشارکت بلوار پیامبر اعظم(ص) و تسهیلات گرفته شده از این بانک برای میدان بزرگ امام خمینی(ره) بررسی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهردار قم و مدیرعامل بانک ملی در جلسه‌ای درباره بدهی شهرداری بابت اوراق مشارکت بلوار پیامبر اعظم و تسهیلات میدان بزرگ امام خمینی(ره) مذاکره کردند.

مدیرعامل بانک ملی در این دیدار که بعد از ظهر دوشنبه در ساختمان مرکزی شهرداری انجام شد، گفت: مشکل بدهی اوراق مشارکت بلوار پیامبر اعظم(ع) با پیگیری راهکارهایی به زودی رفع خواهد شد.

عبدالناصر همتی که به اذعان خودش به دنبال پیگیری‌های رئیس مجلس شورای اسلامی به قم آمده بود تا مشکلات موجود در زمینه بدهی‌های شهرداری و بانک ملی ایران را حل کند، با اشاره به املاکی که شهرداری به عنوان معوض برای این بدهی‌ها معرفی کرده گفت: برای ما املاکی که سریع‌تر نقد شوند، اولویت دارند.

به گفته وی شهرداری باید قسمت عمده بدهی‌های خود را بپردازد که در آن صورت بانک ملی بخشی از آن را به صورت تسهیلات بلند مدت‌تر در اختیار شهرداری قم قرار می‌دهد.

مدیرعامل بانک ملی که پیش از این جلسه از املاک پیشنهادی شهرداری برای واگذاری به جای بدهی بازدید کرده بود، ادامه داد: املاک میدان بزرگ امام خمینی(ره) و مجتمع تجاری امین به این علت که زودتر نقد خواهد شد، برای ما اولویت دارد. وی مشخص نکرد که دقیقاً چه حجمی از بدهی‌ها قرار است در قالب املاک معوض به بانک ملی داده شود.

بدهی‌های چالش برانگیز

بدهی شهرداری قم بابت بلوار پیامبر اعظم(ص) را می‌توان یکی از مهم‌ترین چالش‌های مالی شهرداری دانست. مسئله‌ای که موضوع بسیاری از مذاکرات شهردار قم و اعضای شورای شهر با دولت، رئیس مجلس شورای اسلامی و حتی مراجع تقلید بوده است. این بدهی موجب ورود سازمان بازرسی به پروژه بلوار پیامبر اعظم(ص) و اقدام قضایی علیه شهردار سابق قم نیز شده است.

ماجرای درخواست اعضای شورای شهر از آیت‌الله مکارم شیرازی و ارسال نامه‌ای از سوی ایشان به رئیس جمهور برای تقبل این بدهی نیز هنوز از حافظه مردم قم پاک نشده است.

سال گذشته قبل از نیمه شعبان و حضور میلیونی زائران مسجد مقدس جمکران در شهر قم بود که فاز نخست بلوار پیامبر اعظم(ص) با حضور رئیس‌جمهور وقت پس از ۱۸ سال انتظار افتتاح شد.

بلواری که با عناوینی مانند بزرگ‌ترین بلوار معنوی جهان اسلام، بین‌الحرمین قم، بزرگ‌ترین پروژه عمرانی یک قرن اخیر شهر قم، بلوار ولایت و ... نام برده می‌شود.

بلوار پیامبر اعظم(ص) در زمینی به مساحت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع از حرم حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز و تا مسجد مقدس جمکران ادامه می‌یابد.

طراحی بلوار بر اساس یک مسیر کاملاً مستقیم به طول ۷ کیلومتر و عرض ۳۰۰ متر، دربرگیرنده خیابان‌های منشعب به بلوار پیامبر اعظم (ع) به صورت تقاطعات غیر همسطح است.

عملیات اجرایی این پروژه در سال ۷۴ آغاز شد و در سال ۸۶ با تشکیل سازمان توسعه و عمران کلیه عملیات اجرایی این طرح به این سازمان واگذار شد.

به منظور تأمین اعتبار این پروژه فراملی، در سال ۸۶ پیشنهاد فروش اوراق مشارکت این طرح با موافقت رئیس جمهور وقت اجرایی شد. در ‌‌نهایت در سال ۸۸، مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت این طرح با نرخ سود ۱۶ درصد عرضه شد و در عرض کمتر از یک هفته تمامی اوراق به فروش رفت که در ‌‌نهایت در نیمه شعبان سال گذشته بازگشایی و در اختیار زائران و مجاوران قرار گرفت.

محمد دلبری، شهردار قم هم در جلسه بعد از ظهر امروز با مدیرعامل بانک ملی ایران در ساختمان شهرداری مرکز، انباشتگی بدهی‌های اوراق مشارکت بلوار پیامبر اعظم(ص) را به دلیل نقص طرح توجیهی این پروژه که به بانک ملی ارائه شده، دانست.

اجرای طرحی که نیاز به ۷ کیلومتر تملک با ۳۰۰ متر عرض دارد که بیش از نیمی از آن در بافت قدیمی و متراکم شهر است، در هر صورت با دردسرهای اجرایی و حقوقی بسیاری همراه است اما این طرح توجیهی پروژه را سه ساله ارزیابی کرده در صورتی که زمان واقعی پایان تملکات آن 15 سال بوده است.  همین اشتباه به گفته دلبری موجب شده شهرداری نتواند به موقع سهم خود از سود اوراق مشارکت این طرح را پرداخت کند.

برای بازپرداخت سود این اوراق استمهال یک ساله در نظر گرفته شده بود که شهردار قم این زمان را با توجه به ویژگی‌های پروژه ناکافی می‌داند.

وی دلیل بروز این نقص را «تجربه اول» بودن استفاده از اوراق مشارکت برای آبادانی شهر قم ذکر کرد.

نقش بانک ملی در آبادانی شهر قم

دلبری با اشاره به تقبل عاملیت 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط بانک ملی برای اجرای این طرح گفت: بی‌شک اقدامات بانک ملی نقش مهمی در اجرای این پروژه عظیم و فراملی داشت.

موضوع دیگری که شهردار قم به آن اشاره کرد، بدهی این نهاد به بانک ملی بابت 30 میلیارد تومان تسهیلات ساخت میدان بزرگ امام خمینی(ره) بود.

وی با اشاره به پیشرفت 85 درصدی این طرح خاطرنشان کرد: ساخت میدان بزرگ امام خمینی(ره) که دارای واحدهای تجاری، پارکینگ طبقاتی و امکانات رفاهی برای زائران است یکی از خدمات بزرگ به مردم قم و زائران کریمه اهل بیت(س) محسوب می‌شود که بانک ملی نیز در آن شریک است.

دلبری این اقدامات بانک ملی را خدماتی ملی و فراملی دانست و گفت: حضور طلاب از 110 کشور جهان و زائرانی که از تمام نقاط ایران وارد قم می‌شوند، ارزش دوچندانی به همراهی‌های بانک ملی و شهرداری قم داده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری این بدهی‌ها را قبول دارد افزود: آمادگی داریم در زمان‌بندی مشخص بدهی‌ها را در قالب تسهیلات و املاک معوض پرداخت کنیم.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو