bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۰۳۳۲۰

دفاعیات فرجی‌دانا در مجلس

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از دقایقی پیش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی پاسخ به پرسش های استیضاح کنندگان را آغاز کرده است.

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۳
فرارو- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد و به پرسش های استیضاح کنندگان  پاسخ داد.
 
به گزارش فرارو، رضا فرجی دانا سخنان خود را با این جمله آغاز کرد: امروز در محضر نمایندگانی هستم که امام بزرگوار مجلس را در راس امور دانست، به همه ما واجب است که احترام مجلس را داشته باشیم. گزیده ای از دفاعیات فرجی دانا در جلسه استیضاح را می‌خوانیم:

  • دوستان بدانند که علم و فناوری در زمانی که انجام می شود حتما در آن زمان به بار نمی نشیند و در سال‌های بعد به بار می نشیند و اگر خطایی رخ دهد بعضا ده ها سال آثار آن نمایان می شود. این را گفتم که توجه شما را به موضوع محوری استیضاح که کند شدن روند علمی کشور است معطوف کنم.
  • بر اساس آمار ما به جای اینکه سهم‌مان یک درصد در ساختار علمی دنیا باشد بحمدالله در سال 2014 و 8 ماه اول به یک و شش دهم درصد رسیده است. این را می توان برداشت کرد که آنچه در وزارت علوم در 9 ماه گذشته انجام شده است چنین اثر شگرفی برجای گذاشته است. اما این نتیجه کاری است که 2 تا 4 سال قبل دنبال شده است. نگذاریم سکه قلب در این بازار به جای سکه های اصل رواج پیدا کند.
  • آنچه بنده در صحنه آموزش عالی با آن دسته و پنجه نرم می کنم نتیجه سیاست ها و عملکردهایی است که 4 تا 6 سال قبل آغاز شده است. اگر رکودی می بینید که هنوز دیده نمی شود و من خوف دارم که این رکود ایجاد شود و تمام سعی خودمان را به خرج می دهم که تمهیداتی بیندیشیم که این رکودی را شاهد نباشیم به واسطه سیاست هایی است که سالها قبل آغاز شده است. من تازه در مورد خود تولید علم صحبت کردم .
  • ما در مورد یک فرآیند 10 ساله صحبت می کنیم. هرآنچه که الان می بینید به 10 سال قبل برگردید به دولت سابق هم برنمیگردد به دولت هشتم و بعضا هفتم برمیگردد.
  • من در سال 65 و 66 به عنوان بورس شاگرد اول اعزام شدم بعد از برگشت به ایران یعنی 10 سال از زمان اعزام، تازه توانستیم در صحنه علم و فناوری نقش آفرینی کنیم . ببینیم که با این قضاوت ها چه می گیریم. چه جهت گیری علمی برای توسعه علم و فناوری کارساز است نکند که درگیر قضاوت های عامیانه و شتاب زده شویم.
  • از سال 2000 هزار که به هر مقاله ما یک استناد می شد به شرایطی رسیدیم که که از هر مقاله 7 و 9 استناد انجام می شود باید همه کسانی که در طول سالیان کار کردند ادای دین کنیم، نباید کسی را تخطئه کنیم. من حتما این افتخارات را به پای خودم نمی گذارم من مدافع برخورد علم با فضای علم و فناوری هستم. آیا تمام زنجیره تبدیل علم به ثروت فقط چاپ مقاله است. مقام رهبری درباره کاربردی شدن نتیاج فرمودند به این مهم اهتمام کنید. رییس جمهور تاکید کردند که نتایج تحقیق باید به متن جامعه بیاید.
  • من نمی خواهم دلسردی القا کنم ما وظیفه داریم حلقه پتنت را اولویت دهیم ولی این حلقه معیوب است. در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی که فعالانه با آن برخورد کردیم از جامع ترین برنامه های اقتصاد مقاومتی در حوزه آموزش علمی فراهم شده است و برای اقتصاد دانش بنیان توجه کرده ایم.
  • قانون مترقی که در سال 87 در مجلس تصویب کرده بودند سال ها خاک می خورد 5 سال این قانون به دلیل اختلافات وزارت علوم و معاونت علم و فناوری دولت معلق مانده بود تنها دو شرکت ثبت شده بودند اما برنامه داریم که به 20 هزارتا تا پایان برنامه پنجم برسانیم. ما این اختلاف را برداشتیم اختلافی که شیطان شده بود.
  • امروز اینجا هستم که ارتباط مجلس و دولت را تحکیم کنیم و گام برداریم اگر خطایی در اجراییات از من فرجی دانا سر زده با اقرار به او و رفتن به سمت اصلاح آن از نصایح مشفقانه نمایندگان استفاده کنیم. این مسیر مسیر اصلاح است اگر می گوییم اصولگرا اصلاح طلب این چنین اصلاحی را مدنظر داریم.
  • در بحث دانش بنیان بیش از 700 شرکت مجوز گرفتند. نفش پارکهای علم و فناوری در تولید ثروت از علم در حال تقویت شده است. اگر به آنچه در صحنه آموزش عالی در توسعه غیرهدفمند که بسیار از دید رهبری مذموم اعلام شده است که تاکید دارند توسعه هدفمند باشد.
  • از سال 84 تا 92 تعداد موسسات آموزش عالی ما رشد جهشی عجیب داشتند. در سال 84 نزدیک به 950 موسسه آموزش عالی داشتیم که به 2500 موسسه ارتقا یافته است. این ممکن است جهش رو به جلو باشد. اما از 80 سال آموزش عالی 70 سالش یک طرف بوده است. اما در 8 سال هر سال 200 موسسه آموزشی اضافه شده است این دغدغه ای است که بعدا خود را نشان می دهد اگر این دغدغه را جدی نگیریم اگر کام کیفیت بخشی را که مد نظر رهیری و رییس جمهور است برنداریم در آینده متوجه می شویم.
  • ما مورد قضاوت تاریخ قرار می گیریم وقتی نیسیتم که دفاع کنیم. مراقبت کنیم که چه بر جای می گذاریم. اینجا ایستاده ام که گام های اصولی خودم را تشریح کنم. اینجا ایستادم که به تفاهم برسیم و به یک تعامل بیشتر به دولت و مجلس برسیم.
  • تعداد دانشجوی تحصیلات تکمیلی از 7 نفر دانشجوی به ازای یک استادیار به 17 نفر رسیده است، دانشجویای دکترا به ازای یک عضو هیئت علمی از 4 نفر به 7 نفر رسیده است. اینها دغدغه هایی است که از آموزش و عالی که تحویل گرفتیم وجود دارد.
  • من در ديدارهايي که با مجامع استاني داشتم براي توسعه هدفمند در استان ها و براي رشد با کيفيت در آموزش عالي سعي کرديم به سمت رشد هدفمند برويم. با توجه به اينکه در سالي هستيم که به سال فرهنگ و اقتصاد با مديريت جهادي از سوي رهبري نام گرفته است اولين بخش دفا ع خودم را به اين مسئله مي پردازم. در بخش فضاي فرهنگي فرمايش مقام معظم رهبري در ديدار با دانتشجويان چنين توصيه کردند که در محيط دانشجويي رقابت گفتماني خوب است . از وجود مخالف نبايد نگران بود.
  • يک ديگر را تحمل کنند و با هم حرف بزنند و بحث کنند. آيا بحث نشاط دانشگاه ها 9 ماه پيش چنين بوده است؟ در چند سال گذشته در همين بحث توجه به فضاي فرهنگي و سياسي چه بوده است. دو بيانيه از تشکلي که همه ما آن را اصول گرا مي دانيم يعني بسيج دانشجويي مي خوانم. در اين بيانيه ها از اخراج غيرقانوني مسئولين بسيجي  تا کارگذاشتن شنود  در خوابگاه بسيج دانشجويي، تا به کار گيري متملقان ، تا بسيجي خواندن غير بسيجيان، تا کارنامه پر اشکال در تهيه نقشه جامع علمي کشور در حوزه علوم انساني ، تا انتقام گيري از هر منتقد آمده است. اين مجموعه چيزهايي است که بسيج دانشجويي دانشگاه در سال 88 ترسيم کرده است.
  • بگذاريد من از بسيج دانشجويي دانشگاه خودم، تهران بگويم. نگرشي مورد توجه مسئولين قرار گرفت که عملا هرگونه اقدامي را، محددوديت هاي اعمال شده نظير محدوديت مهمانان دعوت شده به اساتيد دانشگاه تهران، با اقدامات عادي تشکل هاي دانشجويي مخالفت مي شد. در مقابل تسهيل برنامه هاي مبتذل و سخيف توسط، نمايش مختلط در برنامه 90 برگزاري برنامه شب 40 در ايام عزاداري سالار شهيدان، برنامه  مچ اندازي  بين استقلال و پرسپوليس. آقاي زاکاني به اين مطالب خيلي خوب آگاه هستند. آنچه که اينجا گفت حتي يک تذکر هم دريافت کرده است.
  • بنده ميهمان جلسات کميسيون هستم و اين تعامل  سازنده است. سه شنبه ها خدمت دوستان مي رسيم. سوالات بايد سازنده باشد و هست و استقبال مي کنيم. در اين موضوعات خاص آيا وقتي تذکر داده شده اصلاح شده، آيا تذکر داده شده است. من توسط انتصاب شخصيتي رزمنده و جانباز و مورد قبول همگان به تدريج در تحقق هدف مقام رهبري گام برداشتم. کمک و مشارکت بي سابقه وزارت علوم براي اردوهاي راهيان نور، هماهنگي ميان نهاد نمايندگي و کميته ناظر بر نشريات دانشجويي و... از نمونه هاي اين اقدامات وزارت علوم است.
  • عزيزي آمار داد که 40 تشکل دانشجويي مجوز فعاليت گرفته است. اين آمار 18 تشکل است که 9 تاي آن ها بسيج دانشجويي بوده است. هيات سه نفره دانشگاه ها که مجوز مي داده است تنها 25 درصد آن ها تغيير کردند. روساي دانشگاه ها تنها 58 درصد تغيير کرده اند. چگونه ما ساختاري داريم که مي خواهد به تشکل هاي آشوب طلب مجوز دهد؟ آيا اين سياه نمايي بيش از اندازه نيست. ما 1500 بسيج دانشجويي  داريم. تخلفاتي هم اين ها انجام داده اند.
  • اعتراض هاي دانشجويي در دانشگاه ها از سال 88 تا پايان تيرماه امسال اگر کل اين ها را 100 بگيريم سال 88 وضع ويژه اي بوده است. اعتراض هاي دانشجويي که اختلاف ايجاد کرده است نيمه اول 92، 5 درصد بوده نيمه اول 93 ،3 درصد بوده است. ما از فعاليت دانشجويي چه مي خواهيم. اين اشتباه به خاطر ساختار شکني نيست. ما برخورد جذبي بکنيم چرا  دفعي بکنيم. وقتي در 25 سالگي يک حکم سنگين انضباطي بگيرد دانشجو چه خواهد کرد؟  اگر سال 88،43 درصد 91، 15 درصد در کل طول اين دولت 14 درصد بوده است. يعني تحرکات تنش زا کم شده است. از اين سياه نمايي چه حاصل مي شود. نسبت به تحرکات غير قانوني اگر 88، 34 درصد بوده است در سال 93، 21 درصد بوده است. چرا مي خواهيم الغا کنيم که دانشگاه در مقابل نظام است؟  گفتند که دانشگاه ها مي توانند خطر باشند اما دانشگاه ها مي توانند پشتيبان نظام باشند. به کجا مي رسيد؟ در يک سال گذشته دانشگاه ها آرامترين فضا را داشتند.
  • فيلمي پخش مي شود در  سال 88 آقاي دکتر توفيقي فرمايشي مي فرمايند. قبل از سخنان رهبري معظم انقلاب. من نمي دانم اين افشاگري از کجا در مرام دين ما آمد؟  چه کسي گفته است افشاگري حلال است؟ آبروي کسي را بردن کجاي دين ماست.  ما تجمعاتي داشتيم که توهين مي شود به مسئولين نظام، متوسط اين در 4 سال گذشته 10 مورد بوده است اين آمار در سال گذشته 5 مورد بوده است. ما با به جای دانشجويان را گرفتن بايد جلوي بيگانگان را بگيريم. فرمايشي که دغدغه عزيزان است. چه کسي مي تواند تحمل کند توهين به مسئولين عالي رتبه نظام را؟ آماري که تعداد حضور دانشجويان را نشان مي دهد که بيشتري  تحرک را  30 مورد تشکل هاي اصولگرا 20 مورد اصلاح طلب و 7 مورد تشکل هاي قوم گرا بوده اند.
  • کل نشریات دانشجویی فعال 3681 نشریه است. عزیزان بسیج به ما میگویند یک سوم اینها متعلق به بسیج است. فعال است خدا روشکر. بیش از 3500 نشریه تخلف نداشته اند. قانون می گوید نشریات قبل از انتشار ممیزی نمی شوند. ما بیایم یک نشریه ای که 50 تا 100 شماره فقط از آن منتشر می شود و در هیئت رسیدگی با آن برخورد می شود را ملاک سیاه نمایی عرصه دانشگاه ها در نشریات دانشجویی قلمداد کنیم؟ خدا به ما غصب میکند. فقط 86 نشریه تخلف داشتند و با آن برخورد شده است. می شود من در این باره دغدغه نداشته باشم؟ کسی واقعا این حرف را می خرد؟
  • حقیقتا برای بنده به عنوان وزیر علوم مایه تاسف و تاثر است که نتوانستم آن میزان از شناخت از خود را در نمایندگان ایجاد کنم که تعلقم به منافع ملی و مباحث دینی مورد تردید قرار نگیرد، گفت: میدان دادن من به نشریات تجزیه طلبانه اتهام بزرگی است. برای من بسیار تلخ است. به این فضای سیاه نما تن در ندهید. ما با همدلی جلو می رویم.
  • استیضاح حق قانونی نمایندگان است، اما چقدر می توانیم توقف های لوکوموتیو را متوقف کرده و بگوییم تندتر از بقیه می رویم و می رسیم. اینها نیازمند فضای اتحاد و همدلی است. وحدت کلمه رمز پیروزی است. بنده با وجدان راحت اینجا هستم. چه بمانم و چه بروم میدانم از هیچ کوششی برای اینکه به عزیزان دغدغه دار پاسخ دهم، دریغ نکردم.
  • بخشنامه ای برای جلوگیری از هرگونه اقدام غیرقانونی و توهین به مقدسات در دانشگاهها صادر کردیم.
  • برخی دغدغه دارند که من در دانشگاه ها ترکه بردارم و راه بیفتم. این امکان پذیر است؟
  • درباره تغییرات روسای دانشگاه ها، اینجور جلوه گر شد که ما برای اخلال در روند آموزشی و پژوهشی هیئت سه نفره اعزام کردیم. چه طرفی می برد وزارت علوم از اینکه دانشگاه شلوغ شود؟ مگر من پاسخگو نیستم؟ دولت تغییر کرده تمامی دانشگاه ها مطالبه حداکثری داشتند که باید رئیس عوض شود. گفتیم حرفتان را شنیدیم و هیئت هایی را با مراتب علمی بسیار بالا اعزام کردیم. 50 درصدشان استاد و 32 درصد دانشیار و بقیه استادیار بودند.
  • تجربه ریاست دانشگاه را 42 درصدشان داشتند. 22 درصد معاون دانشگاه بودند. 17.5 درصد رئیس دانشکده و بقیه هم از مسئولیت های ستادی برخوردار بودند. یک ساختار نظارتی در قانون پیش بینی شده است. دفترچه را در کمیسیون به نمایندگان نشان دادم. که گفته شده اول که به دانشگاه رفتید با رئیس و بعدش با معاونان و بعد با اساتید و بعد با رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و بعد تشکلها.
  • چگونه ادعا می شود که ما به تشکل های آشوب طلب میخواهیم مجوز بدهیم؟ می شود کسی با میزان تعلق من به انقلاب، چنین رویکردی داشته باشد؟ این سیاه نمایی بیش از اندازه نیست؟
  • اسلایدی دارم که حراست دانشگاه برای اینکه مقایسه شود فضای حاکم بر دانشگاه در 5 سال گذشته، اینها را مقایسه کرده است. درباره اعتراض های دانشجویی از سال 88 تا پایان تیر امسال، اگر کل اینها را 100 بگیریم در طول 5 سال، که البته سال 88 وضع ویژه ای بوده. اعتراضات دانشجویی در نیمه اول 92، 5 درصد بوده نیمه دوم 4 درصد و نیمه اول 93، سه درصد بوده است. این افزایش داشته؟ آیا نشان نمیدهد که تحولات دانشجویان را به سمت ساختارشکنی نمی برد؟
  • دانشجو در دوران جوانی است ممکن است اشتباه کند اما نباید برخورد جزمی کرد. دانشجویی که در 22 سالگی حکم سنگین انضباطی میگیرد می تواند ادامه حیات دهد؟
  • اسلاید بعد، نسبت تحرکات تنش زای افراد از 88 تا 93، در سال 88، 43 درصد تحرکات بوده در سال 91، 18 درصد، و در دولت یازدهم 14 درصد بوده است. یعنی تحرکات تنش زا هم کم شده است. چرا ادعا میکنیم زیاد شده؟ از این سیاه نمایی چه حاصل می شود.
  • نسبت تحرکات غیرقانونی بدون مجوز، در سال 88، 34 درصد بوده. در کل 92-93 به 20 درصد کاهش یافته. سال 91، 26 درصد بوده است. نشان میدهد کمتر شده است. آقای رحمانی فضلی مصاحبه کرده و گفته شهادت میدهم که آرامترین فضا را در دانشگاه ها داریم.
  • دانشگاه ها پشتیبان و نقطه قوت نظام هستند. استادان دانشگاه پشتیبان نظام هستند. چرا فضای امنیتی ایجاد کنیم و چرا القا کنیم که ضد ما هستند؟ در یکسال گذشته سالمترین فضا با بیشترین نشاط در دانشگاه ها حاکم بوده است.
  • به خاطر یک بی نماز در مسجد را ببندیم.
  • در دولت سابق با کمال تاسف مواردی وجود دارد که یک سرپرست 90 ماه است که در این سمت است، به ما می گویند اگر یک سرپرست 6 ماهش بشود 6 ماه و یک روز اسلام صدمه جدی می بییند ولی به آن 90 ماه توجهی ندارند. من آمده ام که با این رویه ها برخورد کنم.
  • در مورد انتصاب معاونین وزارت و نسبت آنها جریان فتنه در همین جا در خدمت عزیران بودم، ما 7 معاون داریم بیشتر از آن هم مدیران مراکز هستند. دو تا از این معاون از قبل باقی ماندند کارشان مقبول بوده است. دو نفر دیگر که باز هم مقبول هستند قبل از من منصوب شدند. من سه معاون حکم زدم معاون فرهنگی اقای سیدضیا هاشمی هستند. دو معاون دیگر هم منصوب کردم و دو مدیرکل که فکر نمی کردم مدیران کل استعلام بخواهد.
  • من گفتم اگر مسئول این تشخیص که وزارت اطلاعات است همین الان بگوید هرکدام با جریان فتنه ارتباط دارد همین جا برکنار می‌کنم. من خدمت آقای علوی [وزیر اطلاعات] نامه ای در جهت رفع دغدغه استیضاح کننده دادم و نوشتم در حوزه ستاد یا هر کدام از دانشگاه موردی از انتصاب فردی از جریان فتنه است به من اعلام کنید تا اقدام صورت گیرد.
  • آقای زارعی و نبویان و آصفری و جعفری و موسوی لارگانی آمدند گفتند قبول نیست دوباره استعلام بگیر. می‌گوند دوباره استعلام بگیر بعد من را متهم می کنند چرا یک سال بعد استعلام گرفتی. گفتند در موقعیت شغلی شان استعلام بگیر و من این کار را انجام دادم. در روزی که جمع بندی شد گفتم پاسخ استعلام ها هم دارد می رسد، مثل اینکه خبر ناخوشایندی دادم، لذت می بریم کسی صلاحیت نداشته باشد؟ کسانی که دلسوزان نظام هستند، من اینها را می شناسم من شهادت شرعی می دهم که دلسوز نظام و انقلاب هستند. من نمی توانم جواب استعلام ها را بگویم چون مهر محرمانه خورده است و ممکن است فردا بگویند وزیر علوم اسناد محرمانه افشاگری کرد. به همین خاطر آنها را به دکتر لاریجانی می دهم.
  • پاسخ سه استعلام ها که آمده است، یکی هم نوشته در حال بررسی است. می دانید که فرایند استعلام ها یک ماهه است. من این پاسخ ها را خدمت آقای لاریجانی می دهم.
  • ما در دو طرف یک میز نیستیم در یک طرف یک میز هستیم. این میزی که علم و فناوری این کشور عزیز را گذاشتیم باید با هم پیش ببریم این شایعه ای که تا فضای دانشجویی رفت غیر از این است که سیاسیون این مباحث را به دانشجویان می دهند چگونه منتقل شده است؟
  • جریانی می خواهد وزارت علوم را فشل کند، اگر این وزارت فشل شود. جلو حرکت لوکوموتیو علم گرفته می شود - اقای حداد می گویند باید به جای لوکوموتیو از پیشرانه استفاده کنیم. چرا باید به همه تشکل هایی که دغدغه نظام دارند القا شوند که وزارت علوم را فتنه گران می چرخانند.
  • حقیقتا مطلبی که برام مهم است و در مشی زندگی و مسئولیتی ام بوده این است که این انقلاب ساده و بدون هزینه به دست ما نرسیده است. مصلحت این نظام بر هر چیزی مقدم است مصلحت نظام بر مصحلت هر چیزی و هر فردی مقدم است وقتی این چنین است کسانی را خواستم بیایند که می دانستم تجربه کار ستادی دارند. نمی توان لوکومتیو را دست افراد ناشی داد.
  • این عزیزان که مورد حساسیت زیاد هستند این عزیران عمر خود را صرف دفاع از نظام کردند. پاینبدی آنها بر ولایت فقیه و سرافرازی اسلام و نشان دادن کارآمدی نظام برای اینجانب اثبات شده است. و براین مهم گواهی می دهم.
  • من این افراد را با اصرار وادار به پذیرش مسئولیت های دشوار ستادی کردم، امروز هم که بعد از طی فرآیند استعلامشان مشخص شده مشکل فتنه ندارند یا اگر بدانند بودنشان باعث التهاب و انشقاق بین دولت و مجلس می شود با طیب خاطر حاضر به هرکونه گذشت و فداکاری خواهند بود.
  • من اختیار خودم در این سه مورد را به جناب آقای علی لاریجانی که از دانشگاه هستند، می دهم ایشان حکم باشند و فصل الحطاب در این زمینه اگر ماندم این استعلام ها هست، این عملکرد و این دغدغه هایی که هست هرآنچه ایشان گفتند انجام می دهیم.
  • يکي از محورهايي که مدت هاي طولاني محل بحث و گفت و گو شده است موضوع دانشجويان ستاره دار است. عزيزان مي دانند عزيزان تحصيلات تکميلي پس از شرکت در کنکور يک مرحله گزينش دارد. شوراي عالي انقلاب فرهنگي آئين نامه نوشته است. مطمئنا قانونگذار اين اشراف را داشته که حق ادامه تحصيل در قانون اساسي براي همه آحاد ملت تصريح شده است. شوراي عالي مرجعي به نام هيئت مرکزي گزينش دانشجو گذاشته است. ترکيب اين هيئت سال هاي سال است که عوض نشده است. يکي از اعضاي اين هيئت 22 سال است که منشا خير و برکت هستند. من اين ها را تغيير ندادم. پس از استقرار دولت تعداد درخواست به ستاد وزارت مي آيد.
  • در سال 67 سه کليد واژه در مصوبه مي آيد. چه کساني محروم اند و چه کساني به قيد به دانشگاه مي روند؟ اگر در زمره  معتادين باشد، اگر کسي اشتهار به فساد و فحشا داشته باشد، کساني که معاند نظام باشند و نه معترضين. در غير اين صورت با قيد تعهد به دانشگاه مي روند. هيئت از حدود 400 نفر 126 نفر از مردودين اجازه ورود به دانشگاه مي دهد. دوستان دغدغه داشتند که در وزارت اطلاعات حراست بکنند از اين اجراي قانون.
  • خدمت برادرم دکتر لاريجاني بوديم ايشان جمع بندي کردند که وزارت اطلاعات جمع بندي کند و به وزارت علوم بدهد. مواردي که وزارت اطلاعات اعلام کرده بود انجام شده بود. دوستان مي گفتند اين 126 نفر معلوم نيست. من استعلام کردم که کپي آن را مي دهم.  خطاب به من است، موضوع استعلام 126 نفر  کساني که به تحصيل برگشته اند، طبق روال معمول در ليست هاي اشاره شده است. لذا عدم اعلام موارد به مثابه عدم مورد مي باشد.
  • عزيزان مي گويند ما هيچ گامي براي رفع دغدغه نکرده ايم. همه اين مسيرها را براي چه رفته ايم؟ هيچ کاري خلاف قانون نمي شود. بنده از شما راي اعتماد گرفتم که بر قانون بايستم ، آيا شما مي پذيريد که من بر خلاف قانون عمل کنم. اين 126 نفر استعلام آن ها آمده است.
  • اميدوارم موضوع دانشجويان ستاره دار و اختيارات هيئت مرکزي دانشجو يک بار براي هميشه از مطبوعات خارج شود. يک نظام قانوني با توجه به حقوق شهروندان و اصولي که در قانون اساسي است تلاش مي کند که حقي از کسي ضايع نشود.
  • عزيزان پرسسش دارند که  اگر ترکيب اين عوض نشده چرا قبلا اينجوري نبوده است. آيا من بايد پاسخگوي عملکرد وزير قبلي باشم. به دوستان گفتم من وزير نبودم اما شما که نماينده بوديد چرا نپرسيديد که چرا حق مردم تضييع شد. دوستاني که در دانشگاه هستند مي بينند که هيئت مشغول جمع آوري اطلاعات بودند. اگر قرار بود  که تنها استعلام وزارت اطلاعات باشد که ديگر اين هيئت براي چه تشکيل شده است.
  • شکايت کرده اند که من پرونده ها را در اختيار نمي گذارم. اما بنده گفتم که هر کس از نماينده ها مي خواهد بيايد و پرونده ها را ببيند. ما ابزار هاي خارج از اختيارات قانوني نمي توانيم به کار ببريم. نکته ديگري که عزيزان فرمودند که فردي ايميلي  براي 400 نفر فرستاده است.  فکر مي کنند که اين مورد تاييد وزارت علوم است. اين فرد چون هيئت بدوي در دانشگاه نبوده است به هيئت بدوي آمده است و آن فرد اخراج شده است. ما شوخي با کسي نداريم.
  • درباره دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين  گفتند، فردي حکم گرفته و  به بازخريد از خدمات محکوم شده و از سمت خود اخراج شده است، ديوان عدالت حکم به توقف داده است. با اين وجود دانشگاه گفته است که ما حق قطع کردن  حقوق را نداريم اما نگذاشته ايم وارد دانشگاه بشود. آيا بايد دفترش را با خاک يکسان کرد.
  • از دو کميسيون براي من نامه آمد. فهرست استادان اخراجي که در زمان شما برگشتند اعلام کردند، اين فهرست در دست ما نيست که ما اقدام کنيم. به همه دانشگاه ها نامه داديم که فهرست همه استادان اخراجي که برگشته اند  را بفرستيد. تعداد آن ها به عدد انگشتان دو دست هم نمي رسد و حکم ديوان عدالت اداري دارند.
  • بنده در نماز جمعه حضور دارم که شکي نيست که وزارت علوم دارد اين کار را مي کند. بنده توضيحات را به خطيب محترم فرستادم. برخي تکليف شرعي مي دانند که چهره وزارت علوم را مشوه نشان دهند. مگر مي شود تضعيف يک قوه از سوي ديگر نظام سود ببرد. خدمت يکي از عزيزان رسيدم، هرجا که مي رود قبل از من يک فهرست از مطالب برده شده است. چرا بر طبل اختلافات مي کوبيد؟ چه سودي مي بريد؟ در مورد حکمي که من دادم اينگونه برداشت کردند که ما هيچ کاري نکرديم.  اين سياه نمايي ما را به جايي نمي رسانيد. فهرستي که داديم از انگشان دو دست فراتر نمي رود. عمده اين ها هم به خاطر غيبت ها بوده اند. ما به هيچ وجه تضعيف قوه قضائيه را نمي پذيريم. کساني که حکم انفصال دريافت کرده اند. قوه قضائيه قوه قانوني است و اختياراتش قانوني است. ما نبايد تضعيف کنيم. روساي دانشگاه هاي ما بايد حکم را اجرا کنند.  هر موردي باشد که ما مطلع نيستيم به عزيزان گفته ايم که اگر اطلاعي گرفتيد به من بدهيد.

پس از اظهارات نوباوه و نادران در مخالفت با وزیر علوم، فرجی دانا به دفاع از خود پشت تریبون مجلس رفت.

  • از برادران نوباوه و نادران به واسطه ابراز صريح نظراتشان تشکر مي کنم. به نظر مي رسد که عدم اطلاع رساني صحيح موجب اين موضع گيري شده است.
  • در گزارش بورسيه هدف از اعزام مشخص هست. تامين هيئت علمي مورد نياز دانشگاه ها با هدف تامين هيئت علمي در مناطق محروم است. آئين نامه شوراي بورس مرجع بوده است. از سال 85 مباني کار به تدريج به سمتي مي رود که در سال 87 ما با بندي مواجه مي شويم که افرادي که داراي خدمات برجسته در امور ايثارگري و ...  مي شوند نيز مشمول اين بند مي شوند. برجسته بودن توسط کميسيون تخصصي بايد تاييد شود. در اين آئين نامه حد اقل نمره 14 براي  کارشناسي و 16 براي ارشد در نظر گرفته مي شود. متوسط کارشناسي کل کشور 15 و نيم و کارشناسي ارشد 17 و نيم است.
  • آمار بورسيه هايي که انجام شده است بزرگترين آن تبديل بورس خارج به داخل است. يعني فراخوان مي زنيم که بفرستيم خارج آن ها را تبديل به داخل مي کنيم. حقيقتا نکته چالشي کار ما که در محيط مجازي منتشر شده که ما تکذيب کرديم که از وزارت بوده است. ما به هيچ وجه اين کار را تاييد نمي کنيم و حيثيت افراد زير سوال رفته است. ما از حراست و دوستان وزارت اطلاعات خواستيم که اقدام کنند. اقداماتي که وظيفه ما بوده است که انجام دهيم که چنين کاري صورت گرفته است.
  • آمار بورسيه هاي اعزام به خارج که گرانترين بورسيه ها 729 نفر اعزم شدند در اين ها 29 نفر کارشناسي زير 14 و  74 نفر کارشناسي ارشد زير 16 داشتيم. ما بايد مغزها را نگه داريم. مهاجرت مغزها به صلاح ما نيست. اين دلسردي که در فضاي نخبگاني ايجاد شده است از اين ناشي است که امتيازاتي که بايد به بهترين ها بدهيم به کساني مي دهيم که نبايد بدهيم.به امتياز مربيان، پيماني ها هم اضافه مي شوند. 617 نفر از پيماني ها هستند. در باره معدلان از 215 نفر  از کساني که با معدل زير 16 سال را داريم. تبديل به داخل، از روشي براي صرفه جويي انجام شده است.
  • کسي را براي خارج ثبت نام مي کنند اما مي گويند پول نداشتيم.  1074 از 1860 نفر، علوم انساني بوده اند، اگر به رشته ها نگاه کنيد  اعزام به خارج ندارد، آيا ادبيات فارسي و فقه و حديث را بايد به خارج اعزام کنيم؟ اين ها از سه مزيت برخوردار شدند. هم به دوره دکترا وارد شدند، شهريه را ما ميدهيم، براي يک جايي هم جايابي مي شوند. مي گويند وزارت خانه از اين مطلع نبوده است، اين نامه اي بوده است که در درون سازمان بوده و به کميسون هم آمده است.
  • مي گويند تبديل خارج به داخل نه تنها تبعيض آميز نيست بلکه عين عدالت است. تفاوت بر اساس عملکرد افراد است. کساني که آزمون همراهي خود با نظام را در شرايط حساس ثابت کرده اند. اين مطلب که در کميسيون مطرح شد يکي از دوستان اعتراض کردند. يکي گفتند بين بچه مسلمون ها معدل بالا نداريم که از آن بيايد؟ متخصصي که متخصص نباشد و کاري را بگيرد حتما تقوي ندارد. کاري را به عهده کسي مي گذاريد که از عهده آن بر نمي آيد.
  • 222 نفر با معدل کارشناسي زير 14  و 314 نفر فاقد حد اقل معدل ها  و مجوعا 703 نفر فاقد شرايط هستند. گواهي ها هم چک نشده است.  از جمع 1883 نفر تبديل به داخل 600 نفر جايابي شده اند. يعني باقي هزينه شده اند  اما فرايند را طي نکرده اند.
  • در آذر ماه اطلاعي از اين نداشتم. از ديوان محاسبات به من رسيد. آقاي رحماني فضلي گفت که من در ديوان اين را که غير قانوني است اعلام کرده ام. عدم تطابق بر مقررات را اعلام کردم. ورود نظارت براي اين بوده است که در اين موضوع کيان آموزش عالي و حراست از نخبگان مورد توجه بايد قرار بگيرد.
  • جمع بندي اين است که بياييم اين سه مرجله اي که رانت هاي علمي محسوب مي شود  را به کساني بدهيم که شايستگي دارند. نمي گوييم مقررات جديد. همان مقررات قديم را اعلام کنيم. گروهي که مامور شد از طرف کميسيون، بگويند که اين کار طبق مقررات باشد يا نباشد؟
  • اگر افرادي که به اين ترتييب جذب مي شود توانمند نباشد دانشگاه را دچار مشکل مي کند. ما نمي گوييم تحصيل را قطع کنيم بلکه مي گوييم با هزينه شخصي باشند. کساني که دروغ و کذب گفته اند نه آنهايي که اطلاعات صحيح داده اند.

وزیر علوم سخنان خود را با این بیت تمام کرد:
وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم
که در طریق ما کافری است رنجیدن

محسن تابنده
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
زمستان 94 در راه است...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
بامنطق ،اصولی ،شجاعانه وعادلانه. خدا پشتیبانت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
نظرات مخالفان را هم بگذارید ببینیم چی میگن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
جناب فرجی دانای عزیز، مامیدانیم که وزارت علوم رافتنه گران نمی چرخانند. بلکه فتنه گران کسانی هستندکه خودیاخانواده ویابستگانشان بورسیه غیرقانونی گرفته اندوحال که این امرافشاشده است، فریاد وا اسلاما سرداده اند.
ناشناس
Germany
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
چه رای بدهند چه رای ندهند
سیاست ها همان است
فوقش فرد عوض شود
انتشار یافته: ۹
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
درود بر فرجی دانا
ناشناس
Germany
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
درود بر فرجی دانا
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
درود بر مردان هميشه جاويد خدا افرين بر دكتر فرجي دانا انشاءالله خدا هميشه نگهدارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
درود بر وزیر علوم