bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۱۲۹۷۰

نامه مطهری به آیت الله حائری درباره حوادث88

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۷ آبان ۱۳۹۳
 علی مطهری در پاسخ به نامه اخیر آیت الله حائری شیرازی با تاکید بر لزوم پذیرش برخی اشتباهات در حوادث بعد از انتخابات 88، برخی از این اشتباهات را زمینه‌ساز این حوادث دانست و گفت که اگر عدالت و انصاف حاکم باشد هرکس به حق خود می‌رسد در حالی که اگر لجاجت و خودخواهی حاکم باشد این موضوع به یک غده چرکین برای جمهوری اسلامی تبدیل خواهد شد.

متن کامل این نامه که علی مطهری آن را در اختیار خبرنگار پارلمانی ایسنا قرار داده به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

آیت الله حائری شیرازی دامت برکاته

سلام علیکم

نامه جنابعالی را در رسانه‌ها دیدم و به دقت مطالعه کردم. از حسن توجه شما به عنوان یک عالم روشن‌بین اسلامی به مسائل و معضلات اجتماعی و سیاسی، که معمولا اقران حضرت عالی از ورود به آن‌ها پرهیز می‌کنند و احیانا آن را در شأن خود نمی‌دانند، خرسند و مسرور شدم گرچه این امر مسبوق به سابقه است و قبلا نیز مطالب ارزشمندی در موضوع نظام خانوادگی اسلام برای رفع مشکلات جامعه خصوصا جوانان فرموده‌اید و البته این، روش علمای ربانی است که صرفا از روی نصح و خیرخواهی و انجام وظیفه دینی خود وارد این میدانها می شوند و از ملامت ملامت کنندگان نمی ترسند. ورود علمای منصف و خوش سابقه‌ای مانند حضرت عالی به موضوع فتنه سال 88 میتواند آن را از بن بست خارج کند و وحدت و همدلی را به جامعه بازگرداند.

در تعلیل نوشتن نامه به اینجانب فرموده اید: «دیدم شما از دعوت مردم به خیابان در سال 88 دفاع می‌کنید» و سپس آن را با توجه به شرایط جامعه ما خلاف عقل اجتماعی دانسته‌اید.

من به یاد ندارم که در مصاحبه‌ای یا نامه‌ای و یا نطقی از دعوت مردم به خیابان در آن ایام دفاع کرده باشم بلکه همیشه خلاف آن را گفته ام اما همواره تأکید کرده‌ام که اگر مردمی به طور طبیعی و خودجوش به موضوعی اعتراض داشته باشند باید بتوانند حرف خود را در قالب تجمع یا راه پیمایی بزنند و صداوسیما و سایر رسانه‌ها وظیفه دارند آن را منعکس کنند. اصل بیست و هفتم قانون اساسی می‌گوید: «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.»

پس از انتخابات سال 88 به دلیل نوع رفتار یکی از کاندیداها از چند ماه قبل خصوصا رفتارش در مناظره کذایی و نیز نوع اعلام نتیجه انتخابات و همچنین ادعای پیروزی کاندیدای دیگر، عده قابل توجهی از مردم اعتقاد به تقلب پیدا کردند و اعتراضاتی صورت گرفت. ما به جای آن‌که این آتش را مهار کنیم و درجه هیجان طبیعی برآمده از رقابت‌های انتخاباتی را پایین بیاوریم، برای پیروز انتخابات جشن ملی گرفتیم و در آن جشن کاندیدای پیروز حضور پیدا کرد و سخنان تحریک آمیز به زبان آورد. گویی برنامه‌ای بود برای آن‌که معترضان تحریک شوند. روز بعد مردم معترض برای پاسخگویی به آن جشن ملی به طور طبیعی و بدون آنکه دستوری دریافت کرده باشند.

- گرچه ممکن است کاندیداهای معترض به اصرار مردم سخنی گفته باشند - راه پیمایی آرام کردند که البته در پایان آن و زمانی که راه پیمایان متفرق می شدند اتفاق تلخی افتاد که منجر به کشته شدن چند نفر شد. در این‌جا طرفین یکدیگر را متهم می‌کنند.

از جنابعالی سوال می کنم: اگر بعد از آن مناظره کذایی عکس‌العمل مقتضی و قانونی از طرف مسئولان امر مانند شورای نگهبان نشان داده می شد و پس از شروع اعتراضات نیز به جای اعلام جشن ملی برای کاندیدای پیروز، موضوع منازعه به نظر شورای نگهبان موکول می‌گردید تا در فاصله زمانی مقرر هیجانها فروکش کند آیا اساسا فتنه‌ای با این وسعت اتفاق می افتاد؟

پس نباید اقدامات طرف مقابل را نادیده گرفت و اشکال را در عدم رشد اجتماعی و سیاسی مردم دانست و گفت: «دعوت مردم به راهپیمایی آرام در پاریس و لندن با عقل اجتماعی سازگار است چون آنجا خاورمیانه نیست. مردم قرنها با حقوق اجتماعی خود زندگی می کنند.»

من این مطلب را قبول ندارم. معتقدم مردم ایران پس از انقلاب اسلامی رشد قابل توجه اجتماعی و سیاسی پیدا کرده‌اند و دعوت مردم به راه پیمایی آرام نه تنها در پاریس و لندن بلکه در تهران و سایر شهرهای ایران نیز با عقل اجتماعی سازگار است، به شرط آنکه ما هر اعتراض مدنی را براندازی نظام معرفی نکنیم و بلافاصله منتسب به آمریکا و انگلیس و اسرائیل ننماییم بلکه آن را نشانه آزادی بیان و پیروی از سیره علی علیه‌السلام در نقد حاکمان بدانیم. تا زمانی که ما نظام را مانند یک نهال لرزان و متزلزل تصور می‌کنیم که با هر نسیم اعتراضی به این سو و آن سو می‌رود و در نتیجه از هرتجمع و راه پیمایی هراس داریم، مطلب همان است که جنابعالی می فرمایید یعنی دعوت مردم به راه پیمایی آرام در ایران با عقل اجتماعی سازگار نیست، با این تفاوت که شما می گویید علت آن این است که مردم رشد کافی اجتماعی پیدا نکرده اند و من می گویم علت این است که برخی مسئولان تحلیل درستی از جامعه ایران ندارند و از قوت و استحکام نظام جمهوری اسلامی بی خبرند؛ لذا هر اعتراض مدنی را نقشه ای برای براندازی نظام می دانند.

ریشه نظام جمهوری اسلامی در ایمان اسلامی مردم ماست و این ایمان چیزی نیست که به آسانی سست شود. همان مردمی که انتقادهای فراوان اقتصادی و فرهنگی و سیاسی دارند آنجا که پای دفاع از نظام اسلامی به میان می آید وارد میدان می شوند و آماده فداکاری هستند چون معتقدند این نظام از هر نظام دیگری بهتر است گرچه نیاز به اصلاح دارد.

فرموده اید: «با توجه به حادثه حزب جمهوری اسلامی چه توقعی دارید که در یک راهپیمایی میلیونی به وسیله عوامل نفوذی خسارت‌های جانی و مالی پیش نیاید؟ عقل اجتماعی می گوید این کار درست نیست.»

با این منطق، در جمهوری اسلامی اساسا هرگونه تجمع و راه پیمایی و اعتراض امکان پذیر نیست چون ممکن است منافقین یا گروه های معاند دیگر حادثه بیافرینند، و اصل بیست و هفتم قانون اساسی نیز یک حشو زاید بوده و صرفا برای نمایش دموکراسی است و قابل اجرا نیست.

اولا شرایط اول انقلاب را که منافقین مسلح در خیابانها رفت و آمد می کردند نباید به امروز تسری بخشید و به این وسیله حقی از حقوق مردم را که در قانون اساسی و شرع مقدس و سیره اولیاء دین به رسمیت شناخته شده است، یعنی حق نقد و انتقاد و نصیحت ائمه مسلمین به صورت آشکار را از آنها سلب کرد. ثانیا حفظ امنیت در اجتماعات و راه پیمایی ها اگر طرفین بخواهند، کار ساده ای است. مسئله این است که یک طرف نمی خواهد موضوع اعتراض و انتقاد آرام پا بگیرد.

فرموده اید: «مسئله ای که باید با حضور کارشناسان حل شود (شبهه تقلب) وقتی به مردم واگذار شود مصیبت بار خواهد بود.» حرف درستی است اما وقتی به جای موکول کردن موضوع به نظر شورای نگهبان، اعلام جشن ملی می شود، به این معنی است که مسئله تمام شده و نظر شورای نگهبان نیز معلوم است. پس معترضان به کجا پناه ببرند؟ در این شرایط، اعتراض آنها مسموع و فرمان عقل اجتماعی است.

اما عامل اصلی و حلقه مفقوده ای که باعث تداوم و پایان نیافتن مسئله فتنه سال 88 و موجب اظهارنظرهای شاذ شده است که یکی غیرمنصفانه سران معترضان را به موسولینی تشبیه می‌کند و جنابعالی حکیمانه به عقل اجتماعی متوسل می‌شوید این است که ما نمی‌خواهیم اعتراف کنیم که در این واقعه خطاهایی نیز از طرف برخی مسئولان صورت گرفته است و این مبتنی بر آن است که ما جمهوری اسلامی را در هاله‌ای از قدس و در عالم ملکوت فرض می‌کنیم که نمی‌توان خطایی را به آن نسبت داد. گرچه هر چیزی که رابطه و نسبتی با اسلام پیدا می کند از قداست برخوردار می شود اما مقدس بودن به معنی خطا ناپذیر بودن و نقد ناپذیری نیست. این امر خلاف عقل و خلاف سیره علی علیه السلام است که منادی نقد پنهان و آشکار حکومت بود و خلاف نظر امام خمینی(ره) و شهید آیت الله مطهری و رهبر گرامی انقلاب است.

پس بیاییم ضمن آنکه کاندیداهای معترض را در اصرار بر ادامه اعتراضات مقصر معرفی می کنیم که باید زودتر تکلیف مسئله را روشن می کردند تا موجب سوءاستفاده دشمنان خارجی نشود، قبول کنیم که اشتباهاتی نیز از طرف برخی مسئولان صورت گرفت که معد و زمینه‌ساز و دامن زننده به فتنه شد. با این نگاه مسئله قابل حل است چون عدالت و انصاف حاکم است و هرکس به حق خود می رسد اما اگر لجاجت و خودخواهی حاکم باشد این موضوع به یک غده چرکین برای جمهوری اسلامی تبدیل خواهد شد.

بنابراین در این که دعوت به استمرار اعتراض نوعی پذیرش تفریق است با شما همداستانم؛ گرچه سران معترضان برآنند که پس از سخنان مقام رهبری در نماز جمعه 29 خرداد سعی وافری برای لغو راه پیمایی 30 خرداد مبذول داشته اند که به دلیل فرصت کم به طور کامل موفق نشده اند. به هرحال بسیاری از این مسائل با گفت و گو و اجازه دفاع دادن به متهمان قابل حل است به شرط آنکه صراحت به خرج دهیم و از مصانعه و ملاحظه کاری و رودربایستی پرهیز نماییم چنانکه امام علی علیه السلام فرمود: انما یقیم امرالله من لا یصانع و لایضارع و لا یتبع المطامع.

مطلب آخر این که فرموده اید: «وقتی دیدم امام صادق علیه السلام می گوید انتظار دارم از دوست مظلومم که به دوست ظالمم بگوید: یا اخی أنا الظالم حتی یقطع التهاجر (برادرم! من ظالم هستم، تا کدورت از بین برود) برایم سنگین بود اما وقتی دیدم ماشینی در خط ما می آمد و راننده حق خود را به او داد و راه را به او واگذار کرد تا تصادف نشود، معنای مطلب آن حضرت را فهمیدم. آیا همین عقل اجتماعی که رانندگان خبر دارند و راه را به ناحق می دهند تا تصادف نشود، نباید الگوی ما در رفتار با طرف ما در میدان سیاست باشد؟» و بعد استناد به رفتار هارون علیه السلام و امام علی علیه السلام در گذشت از برخی مسائل به خاطر وحدت امت فرموده اید خصوصاکه آنجا بحث حق و باطل مطرح بوده و اینجا چنین نیست و به طریق اولی باید وحدت را حفظ کرد.

ظاهرا نصیحت حضرتعالی متوجه هردو گروه است که به خاطر موضوع مهمتر یعنی وحدت و عدم تفرق در مقابل دشمنان خارجی باید از حق خود گذشت، که نصیحت درستی است اما به نظر می رسد حدیث امام صادق علیه السلام ناظر به حقوق فرد است نه حقوق اجتماع و حق الناس، و این دو با هم خلط شده اند. سیره پیامبر اسلام و امیرالمؤمنین نیز همین را تأیید می کند. آنها در مسائل فردی نرمش داشتند و از حقوق خود می گذشتند اما در مسائل اجتماعی صلابت داشتند و از حقوق اجتماع نمی گذشتند. گاهی کوتاه آمدن در مقابل ظالم به تجری او و ادامه ظلم منتهی می شود. امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم الاخلاق از خدا قدرت برای دفاع از حقوق اجتماع و در مقابل، توانایی برای نیکی کردن به کسانی که به او بدی کرده‌اند می خواهد، یعنی حوزه حقوق اجتماع و حقوق فرد از یکدیگر تفکیک شده است.

در پایان بار دیگر از توجه حضرتعالی به مسائل اجتماعی و دغدغه نسبت به سرنوشت جامعه و آینده انقلاب اسلامی و نامه روشنگر و راه گشای آن عالم دلسوز و مصلح تشکر می‌کنم.

با تقدیم احترام

علی مطهری

17 آبان 93»
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
صد سال بعد....نامه علی مطهری به... در مورد حوادث سال 1388 هجری شمسی!!
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
شرافت نداشتید حتی یک کامت از من منتشر کنید بعد صدا آزادی بیانتون فلک رو برداشته
عزیزاله زارعی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
اقای مطهری یک سرمایه ارزشمند برای نظام وانقلاب هستند و یک فرد معتدل واقعی، خداوند به ایشان توفیق رور افزون عنایت فرماید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
کسي ياراي حرف حقت نيست مطهري جان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
آقای مطهری خدا یاریت کند که حق را بیان کرده ای.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۵۶
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
بجای نوشتن نامه پیشنهاد می کنم مناظره تلویزیونی تشکیل دهند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
همه چیز کاملاً آشکار است اما عده ای خودشون رو به خواب زدن و قصد بیدار شدن هم ندارن!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
در کدام تلویزیون؟
بهنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
((گرچه سران معترضان برآنند که پس از سخنان مقام رهبری در نماز جمعه 29 خرداد سعی وافری برای لغو راه پیمایی 30 خرداد مبذول داشته اند که به دلیل فرصت کم به طور کامل موفق نشده اند. )) بیاینه ها چیز دیگه میگن آقای مطهری!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
کسی که خودش را بخواب زده باشد غیر ممکنه بتونی بیدارش کنی
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
آفرین بر این نماینده ی مردمی. من این چند سال، حتی از دوره ی خاتمی و با وجود مجلس اصلاحات، تاکنون اینقدر اخلاق و منشِ انسانی و اسلامی در نماینده ای سراغ ندارم. آقای مطهری واقعا که شیر پاک خورده اید. اگر جمهوری اسلامی بدست وارثان واقعیش بیفتد مطمئنا چون برای انقلاب زحمت کشیده اند، دلشان هم برای انقلاب می سوزد و حاضر نیستند مصلحت را فدای حقیقت کنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
بابا دست مریزاد. آفرین به علی آقای مطهری.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
خیلی خوب جواب داده بود. این اقای مطهری یک حر به تمام معناست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
حقا که برازنده فرزندی استاد مطهری هستی.
مهر پویا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
چقدر زیباو متین دو بزرگوار مکاتبه کرده اند البته از نظر من جناب مطهری وقایع را بهتر تشریح نموده اند و امیدوارم بدین طریق زمینه حل مشکل فراهم گردد
زارع
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
مطالب صحیحی بیان فرموده اید ولی کو گوش شنوا؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
احسنت بر فرزند شهید مطهری که بسیار مستدل ومنطقی وهمرا با رعایت احترام.
چون من نامه ایت الله حائری را هم خوانده بودم.
الماسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
درود خدا وند بر اقی علی مطهری که اینقدر عتدل ومنصف است وبدون جانب اری از گروهی خاص مسایل را میگویند ،،به حق که فرزند خلف استاد شهید مرتضی مطهری میباشند ،،
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
درود بر علی جان مطهری
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
آخرش یه روز این نامه ها جواب میده...... به نظرم ادامه این روند کار خوبیه
حسن
CHINA
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
جناب مطهري استدعا داريم شما كه نماينده شجاع مردم هستيد و تريبوني داريد ، همين روش را تا حصول نتيجه ادمه دهيد و از ملامت ملامت كنندگان نهراسيد، كه راه حق رفتني است و بدانيد در اين راه مردم حق طلب پشتيبان شما خواهند بود
ناشناس
UNITED STATES
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
بسیار عالی بود، واقعا اگر قانون اساسی در این مملکت به درستی اجرا می شد دیگر اینهمه مصیبت نداشتیم.
ناشناس
CHINA
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
دمت گرم و سرت خوش باد
يك بار به ايشان راى داده ام و اسفند ٩٤ هم به ناچار يك نفر را از فهرست اصلاح طلبان، به نفع ايشان حذف خواهم كرد. هرچند كه دلم مى خواهد تمام فهرست اصلاح طلبان به مجلس راه يابند
يك بنده خدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
نگران نباش به احتمال زياد ايشان در فهرست اصلاح طلبان هم هستند!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
من یه موی ایشان را به همه ی اصلاح طلبها نخواهم داد. نماینده باید شجاعت داشته باشه وگرنه همون تعداد نماینده های اصلاح طلب مجلس را کی صدایی ازشون میشنوه! و البته که به اصلاح طلب های شجاع و در شان مجلس رای خواهم داد.
رشتی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
فرارو هرچقدر سانسور کنی باز مینویسم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
احسنت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
این نامه های آقای مطهری برای ثبت در تاریخ خواهد ماند... تنها نماینده ای که از حق اکثریت مردم در مجلس دفاع می کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
این مردمی که مسئولین همیشه از طرف آن ها حرف می زنند و به خودشان اجازه اظهار نظر نمی دهند کجایند!!!!
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
+++++++++++++++++++++++++++++++++
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
اقای مطهری خیلی ممنون امید است گوشی شنوا پیدا شود !!!!!!!
منصور نوين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
مدرس زمانه مطهري
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
من فقط از خداوند بزرگ می خواهم که آقای دکتر مطهری را حفظ کند و هر روز بر توفیقاتش بیافزاید و همچنین بر روح بلند شهید مطهری درود می فرستم که چنین فرزند آزاده ای به اجتماع تویل داده اند
ناشناس
UNITED STATES
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
آقای حایری حمایت های شما از احمدی نژاد بر کسی پوشیده نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
درود بر علی مطهری فرزند بزرگوار علامه شهید مطهری
مهرعلي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
براي شادي روح شهيد مطهري صلوات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
روح پدر ایشان و روح تمام آزاداندیشان شاد
مهدی غلامی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
سخنش همیشه حق است و از شجاعت خاصی برخوردار است ولی افسوس که تنهاست و صدایش را نمی خواهند بشنوند ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
مطهری شجاع هستی ولی همه آنجه در دلت میگذره را نمیگی . زمانی اسلام واقعی بر پاست که بدون ترس حرف بزنی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
dorood bar motahari
ham morteza ,ham ali
ناشناس
UNITED STATES
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
احسنت دکتر، مخصوصا روزی در دادگاه الهی همه چیز عیان خواهد شد ، ان روز دیر نیست دوستان، ولی این جمله را از یاد نبریم ک از ماست که بر ماست
محمد تهرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
آفرین مطهری که منافع آخرت خود را به دنیا نمی فروشی .
bname
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
جدای از منصف بودن و اینکه واقعا به فکر مردم هستند دوتا خصوصیت خوبه دیگه هم دارن 1چاپلوس نیستن2دایی جان ناپلعون نیستن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
درود بر حر زمانه...
سیدمحمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
مدتهاست که در این مملکت باید همانند دیوژن چراغ به دست در روز روشن در کوچه پسکوچه ها گشت و گفت :"انسانم آرزوست"

این سخنان فقط از یک مسلمان واقعی برمی آید و از یک انسان آزاده همچون دکتر علی مطهری.
به عنوان یک ایرانی به نماینده ای چون شما افتخار می کنم مطهری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
عالی بود. دمت گرم. منتظر این جواب بودیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
عالی بود. دمت گرم. منتظر این جواب بودیم.
فروغی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
روح پدرت شاد که فرزندانی حق گو دارد.اقای علی مطهری امیدوارم که همیشه با سخنان شجاعانه تان حق مظلوم از ظالم را بگیرید.همواره سلامت باشید.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
من میخام فقط یه مطلب بگم. کاری ندارم که مطالب بالا درسته یا غلطه.فقط یادم هست در بحث توزیع سبد کالا همین اقای دکتری که مردم ایران را دارای عقل اجتماعی میداند فرمودند که مردم ما برای گرفتن جارو هم صف میکشن.(نقل به مضمون)
این تناقض دیدگاه از کجا ناشی میشه.
فرارو لطفا پخش کن.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
ایول. خوشم میاد که مطالب من همیشه منفی میخورن. فکر و انصاف تو این جامعه کجاست نمیدونم. فقط شخص پرستیم. آقا ما با دکتر مطهری مشکلی نداریما. فقط یه مطلب و سوال داشتیم. توروخدا مثبت بدین. خواهش میکنم.....
حیدر
RUSSIAN FEDERATION
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
مناظره در صدا و سیما خوب است از قضا. اما حقیقتا فعلا طرفداران اصلاح طلب ها از عقل اجتماعی قوی برای پذیرش ناحق بودن خود برخوردار نیستند. لذا باید به نامه نگاری بسنده شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
عقل ، منطق و اخلاق اجتماعی حضرتعالی از تحلیل هوشمندانه!!!!و کلمات قصارتان موج می زند!
لذا شما هم به کامنت گذاری بسنده فرمایید دانشمند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
زنده باد آزاد مرد بزرگ ایران علی مطهری
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
آقای مطهری فکری باز و جهت گیری مستقلی دارند و به جناح های سیاسی کاری ندارند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
بدون دشمن امور بعضی ها پیش نمی ره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
عالی بود.
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین