bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۱۶۸۷۷

واکنش‌ها به اظهارات جنجالی یک جامعه شناس درباره پدیده پاشایی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۳
تحليل آنچه به «پديده پاشايي» شهرت يافت، بار ديگر حاشيه‌ساز شد. اين‌بار نه مرگ پاشايي و واكنش و حضور گسترده و غيرقابل پيش‌بيني مردم، بلكه اظهارات جنجالي روشنفكران و جامعه‌شناساني كه در كمتر از يك ماه از گذشت اين اتفاق، براي چندمين بار به تحليل اين پديده نشسته بودند، خبرساز شد.

به گزارش اعتماد، انجمن جامعه‌شناسي دانشگاه تهران روز سه‌شنبه ١٨ آذرماه نشستي تحت عنوان «پديدارشناسي فرهنگي يك مرگ» با حضور اساتيد و جامعه‌شناساني همچون حميدرضا جلايي‌پور، سعيد معيدفر، يوسفعلي اباذري، نعمت‌الله فاضلي، محمدسعيد ذكايي، هادي خانيكي، محمد‌امين قانعي‌راد و... در تالار ابن خلدون دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار كرد.

در ميان همه تحليل‌هاي صورت‌گرفته از «پديده پاشايي» در اين نشست، صحبت‌هاي يوسفعلي اباذري، استاد جامعه‌شناسي و دانشيار دانشگاه تهران با واكنش گسترده در رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي همراه شد.

لحن صريح و بي‌پرده اباذري در تحليل «پديده پاشايي»، كه با انتقاداتي به عكس‌العمل هواداران و حوزه رسمي همراه بود، در همان تالار ابن‌خلدون با واكنش حاضران و جنجالي شدن فضا همراه شد و با گذشت چند روز از انتشار فايل صوتي و متن صحبت‌هاي او در رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي، همچنان موافقت‌ها و مخالفت‌ها به اظهارات «جنجالي» او ادامه دارد.

عده‌يي از مخالفت‌ها، به لحن تند و همراه با عصبانيت و انتقادي اباذري است. اين دسته معتقدند اباذري مي‌توانست همين تحليل را با لحني آكادميك و محترمانه مطرح كند و بخش ديگري از مخالفت‌ها با محتواي صحبت‌هاي اباذري و قضاوتي است كه او در مورد سطح سليقه عموم مردم دارد. در مقابل، موافقان صحبت‌هاي اين استاد دانشگاه، تحليل او را مبتني بر واقعيت حال حاضر جامعه ايراني مي‌دانند.

اباذري در ابتداي سخنان خود به مستندي كه از تلويزيون درباره وضع بد اقتصادي يكي از استان‌هاي كشور پخش شده اشاره كرد و گفت: نكته جالب براي من اين است كه هيچ‌كس، هيچ‌كس به اين فيلم كوچك‌ترين توجهي نكرد... و شما كه اينجا نشسته‌ايد نمي‌دانيد چنين فيلمي تهيه شده، و اين فيلم درباره زندگي يك استان مملكت است.

اباذري اين سوال را مطرح كرد: «چه شده كه مي‌آيند و مسائل واقعي‌اي را كه ما با آن روبه‌رو هستيم از ذهن ما مي‌برند؟» و در ادامه به مرتضي پاشايي پرداخت: «اين آقايي كه عكسش را اينجا زده‌اند و چراغ‌ها را تاريك كرده‌اند، يك خواننده پاپ بود و پاپ در سير موسيقي، مبتذل‌ترين نوع موسيقي است... من داده‌ام يك موسيقي‌دان، فرمت موسيقي او را تحليل كرده... مبتذل محض است! ما [موسيقي] پاپي داريم كه پيچيده است. اين ساده‌ترين، مسخره‌ترين، احمقانه‌ترين و بدترين نوع موسيقي است. صداي فالش، موسيقي مسخره، شعر مسخره‌تر. بنابراين من چطور مي‌توانم چنين چيزي را تحليل نكنم؟»

اباذري از رفتار مردم و حضور آنها در مراسم رسمي پاشايي انتقاد كرد و گفت: «براي من خيلي جالب است كه ۲۰۰-۳۰۰ هزار، يك ميليون نفر، يك ملتي مي‌افتند به... و در مجلس ترحيم... شركت مي‌كنند... چرا مردم ايران به اين افلاس افتاده‌اند؟ اينجا است كه تحليل بسيار مهم است.»

اباذري دليل اصلي شكل‌گيري پديده پاشايي را سياست‌زدايي دانست كه نمود آن ميدان دادن به افراد غير نخبه همچون ورزشكاران، بازيگران، خوانندگان و... در امور سياسي است. به گفته اين مدرس دانشگاه، در سال‌هاي اخير هم حاكميت و هم مردم دچار ترسي متقابل از يكديگر شده‌اند. از اين رو هم مردم و هم حاكميت به سمت سياست‌زدايي حركت مي‌كنند و در اين فضا شخصي چون پاشايي به يك اسطوره و نماد تمركز بر امور غيرسياسي تبديل مي‌شود.

اباذري ادامه داد: «وقتي قرار است سياست‌زدايي انجام شود، لاجرم چنين وقايعي پيش مي‌آيد. متوسل مي‌شوند به خوانندگان پاپ براي اينكه جاي سياست واقعي را بگيرند.»

اين استاد دانشگاه، تشييع جنازه مرتضي پاشايي را با تشييع جنازه خواننده كوچه و بازاري زمان شاه مقايسه كرد و از حضور مردم و رفتار دولت و حوزه رسمي در مراسم تشييع و خاكسپاري پاشايي انتقاد كرد.

اباذري ادامه داد: اين مساله، يك نكته شبه‌فاشيستي دارد كه من از آن وحشت دارم. يك ترس متقابل است... سياست‌زدايي، انهدام هر آن چيزي است كه برايش انقلاب شد و عده زيادي برايش ايستاده‌اند... چرا وقتي يك روشنفكر مي‌ميرد كسي براي تشييع جنازه‌اش نمي‌رود؟ مگر وقتي [ساموئل] بكت مرد، چند نفر رفتند؟ سه نفر... اين ماجرا نشانه بدي است...

در بخش پرسش و پاسخ اين برنامه كه با اعتراض‌هايي هم همراه بود، اباذري ضمن دفاع از گفته‌هاي خود گفت كه «سرانجام اين موسيقي، فاشيزم است.»

 حضور در مراسم پاشايي اقدامي خودانگيخته بود
حميدرضا جلايي‌پور، عضو هيات علمي دانشگاه تهران نيز در اين نشست در بيان چرايي حضور گسترده مردم در مراسم تشييع پاشايي گفت: تغييرات اجتماعي فراگير جامعه ناشي از گسترش آموزش و رسانه‌هاي عمومي، ستاره بودن پاشايي در موسيقي پاپ و پرطرفدار بودن اين موسيقي، حضور در برنامه‌هاي صدا و سيما و همساني ويژگي‌هاي شخصيتي خواننده پاپ با شركت‌كنندگان در مراسم وي، چهار عامل و محرك براي حضور مردم در مراسم تشييع جنازه پاشايي بود.

«سعيد معيدفر»، جامعه‌شناس و استاد بازنشسته با اشاره به مساله شكاف نسلي در ايران گفت: بحث شكاف نسلي در كشور ما چند سال است كه مطرح شده است اما شايد كسي باور نداشت كه چنين پديده‌يي اتفاق مي‌افتد. ما نسلي داريم كه برآمده از انقلاب است و اين نسل همچنان صداي بسيار بلندي دارد.

«هادي خانيكي» استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي بحث خود را با عنوان «روايت در بستر شبكه» آغاز كرد و مرگ پاشايي را يك «فراواقعيت» دانست كه مدت‌ها در ذهن بسياري از كارشناسان خواهد ماند زيرا شكل‌گيري اين پديده موجب شد بسياري از كارشناسان اجتماعي و مسوولان جامعه غافلگير شوند.

مرگ پاشايي به مثابه يك حيرت
«محمد امين قانعي‌راد»، رييس انجمن جامعه‌شناسي ايران يكي ديگر از سخنرانان حاضر در اين نشست با يادآوري برخي مراسم‌هاي تشييع چند صد هزارنفري قبل و بعد از انقلاب گفت: مردم ايران از لحاظ فرهنگي مردماني عاطفي هستند كه معمولا در سوگ افراد بزرگ هميشه نهايت احترام را به فرد دارند و مصداق اين سخن من حضور گسترده مردم در تشييع جنازه «آيت‌الله بروجردي» مرجع تقليد برجسته، «غلامرضا تختي» قهرمان كشتي جهان و المپيك سال‌هاي قبل از انقلاب است.

در مورد پاشايي نيز حضور مردم در مقابل بيمارستان محل بستري خواننده پاپ (بيمارستان بهمن) و انتشار فيلم‌هايي از آخرين لحظات زندگي وي موجب شد كه مردم بيشتر نسبت به مرگ وي حساس شوند.

واكنش شبكه‌هاي اجتماعي به سخنان اباذري در دانشگاه تهران
پس از درگذشت مرتضي پاشايي، اظهارنظرها درباره حركت اجتماعي مردم در حمايت از اين خواننده در اكثر مطبوعات و رسانه‌ها مطرح شد، اساتيد دانشگاه‌ها هم با برگزاري نشست‌هاي مختلف اين پديده اجتماعي را تحليل كردند و بعد از گذشت چند روز اين اتفاق را «پديده پاشايي» ناميدند. اما صحبت‌هاي هفته گذشته يوسف اباذري در دانشگاه تهران، واكنش‌هاي مختلفي را در شبكه‌هاي اجتماعي به وجود آورد. نزديك به دو روز تمام تايم لاين‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي و بحث‌هاي مردم به اين اظهارنظر مربوط مي‌شد.

به نظر مي‌رسد كه لزوم بحث درباره مسائل اجتماعي وقتي به شبكه‌هاي اجتماعي مي‌رسد مي‌تواند محلي براي ارايه نظرات مختلف براي تحليل يك پديده باشد و كاركرد صحيح اين شبكه‌ها كه براي تبادل نظرات مردم با يكديگر است را بار ديگر نشان مي‌دهد. در ميان موافقان صحبت‌هاي اباذري عده‌يي اين لحن تند را براي شرايط اجتماعي كشور لازم مي‌دانستند و معتقد بودند كه سليقه مردم دچار تغيير و تحولاتي شده كه مثبت نيست.

حرف‌هاي اباذري تند بود اما هميشه حقيقت براي مردم تلخ بوده كه اينگونه بعضي‌ها به ايشان تاخته‌اند. «اما مخالفان اين لحن را نپسنديدند و پاسخ‌هاي تندي به اين اظهارنظر دادند.» بايد به سليقه توده مردم احترام گذاشت، عده‌يي نمي‌خواهند انتخاب مردم را مهم تلقي كنند، اگر هم انتقادي بخواهد مطرح ‌شود مي‌توان با لحن آرام‌تر و محترمانه‌تري اين اتفاق بيفتد.

تحليل اباذري از اين تجمع خيلي تك بعدي و غير علمي بود. من تعجب مي‌كنم چرا استاد بزرگي مثل اباذري بايد لايه‌هاي پنهاني كه در اين تجمع وجود داشت را به يك مكانيسم ساده تقليل بدهد؟ و آن را طرحي از جانب مردم براي گريز از دنياي سياست قلمداد كند.

موافقان از جنبه‌هاي ديگري هم به اين صحبت‌ها نگاه مي‌كنند و معتقدند كه منظور اباذري شخص مرتضي پاشايي نبوده است و به‌طور كلي مساله اجتماعي را در كشور بررسي كرده است. كلا اشاره اباذري به مراسم پاشايي فقط يك كنايه بود وگرنه منظور ايشان دشمني يا مخالفت با شخص پاشايي نبود.

در واقع هدف اباذري مطرح كردن سطحي شدن افكار جامعه بود كه درست هم هست. البته بايد اين را هم در نظر گرفت كه در اكثر دنيا عموم مردم نسبت به نخبه‌ها افكار سطحي‌تري دارند. عموم مردم ترجيح مي‌دهند فكر نكنند چون فكر كردن سخت‌ترين كار دنياست.

در اكثر شبكه‌هاي اجتماعي و سايت‌ها موافقان و مخالفان زيادي در اين باره اظهارنظر كرده‌اند. اما در شبكه اجتماعي توييتر هم با قرار دادن هشتگ اباذري صحبت‌هاي او را تحليل كرده‌اند. يكي از مخالفان نوشته است «به هيچ كس اجازه و فرصت اين شهامت را نبايد داد كه به مردم توهين كند. چرا اين دسته از افراد به جاي اينكه صداي مردم را بشنوند از آن فرار مي‌كنند؟»

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
حرفای اقای اباذری را نخوانده ام. اما اگه این نقل که اینجا امده درست باشد ایشان چرند فرموده اند.
مگه مردم باید وفق حساسیت های ما رفتار کنند تا کارشان عاقلانه باشه؟ این دیگه چه نخوتی ست؟
اتفاقا به نظر من واکنش مردم ایران به فوت مرحوم پاشایی نشان از زنده و حساس بودن جامعه می دهد. خیلی امیدوار کننده است. اقای ابتذری فکری به حال خودشان بکنند.
حساس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
البته بايد اين را هم در نظر گرفت كه در اكثر دنيا عموم مردم نسبت به نخبه‌ها افكار سطحي‌تري دارند. عموم مردم ترجيح مي‌دهند فكر نكنند چون فكر كردن سخت‌ترين كار دنياست.
خوشبخت آنکسی که کره خر آمد الاغ رفت
بیچاره آنکسی که گرفتار عقل شد
واقعیت همینه که ایشون گفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
استاد عزیز! از گاندی نقل می کنند که "اگر پیامی دارید آن را با مهر بدهید، وگرنه پیام و پیام دهنده هر دو نفی خواهند شد."
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
متاسفانه با گسترده تر شدن شبکه های اجتماعی و ورود عوام که سابقه هیچ گونه دموکراسی گفتگو نداشتن هر چیزی که باب میلشون نباشرو میکوبن مثل قضیه صفحه فیس بوک مسی
در این مورد هم یه حرکت عوامانه بود که حتی خیلیها این خواننده رو نمیشناختن ولی چون تو موج شبکه های اجتماعی گیر افتادن وارد شدن
الان شما ببینین فیلم توهین به شرف و شخصیت یک انسان افغانی منتشر شد اما بازتاب تو شبکه اجتماعی صفر بود چرا؟چون اولویتها انسانیت نیست چون افراد عضو این شبکه ها مثل اوایل روشنفکرها نیستن و همه طبقات هستن که حتی وارد دانشگاه که حداقل محل تمرین دموکراسیه نشدن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
میدان دادن به فرهنگ عامه و علم کردن آن در برابر فرهنگ والا به ظهور پدیده هایی اجتماعی منجر می شود همچون آنچه در مرگ و سوگ مرحوم پاشایی گذشت . حالا اینکه چرا همه این سالها آشکارا و پنهانی این همه به فرهنگ عامه مجال جولان دادند و نگذاشتند فرهنگ والا گستره حضور خود را در جامعه افزایش دهد ، پرسشی است که تامل آن ما را به نتایج جالبی می رساند.
انتشار یافته: ۳۷
ناشناس
United States of America
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
برای کسانی‌ که درک میکنند که چه بلائی بٔر سر ایرانیا آماده، واقعاً مشکل است و برخی‌ مواقع خود نیز از این بلا مصون نیستند، بلای سیاست زدگی، احساس و عدم احترام به نظرات علمی‌ و کارشناسی و عدم پاسخگویی...
ناشناس
United States of America
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
اقای اباذری کاملا درست میگن...موضوع مرحوم پاشایی نیست موضوع سو استفاده از وضعیت های پیرامون برای رسیدن به اهداف هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
مکانیسم ساده؟ برای این حرف دلیل اقامه کنید.
فرار؟ صدای ملت = سیاست زدایی.
کمی تعقل کنید سپس بحرفید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
بحرفید؟؟؟؟ چه ادبیاتی
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
جامعه شناسی که هیچ شناختی از جامعه خود ندارد !
مانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
اباذری = روشنفکر از جامعه بریده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
چرا اين دسته از افراد به جاي اينكه صداي مردم را بشنوند از آن فرار مي‌كنند?
آزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
بعضي مردم ايران يك گمشده دارند دنبال اويند
سلانه
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
صحبتهای ایشان لحنی تند و گزنده داشت اما واقعیت محض بود و البته حقیقت تلخ است.
خیشه
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
اگه بدون تعصب به حرفهایش دقت کنیم میبینیم که واقعیت را گفته .
چه خوشمان بیاد چه بدمان.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
من سخنان اين به اصطلاح استاد دانشگاه را شنيدم واقعا مايه شرمساري و تاسف هست كه شخصيتي در مقام استادي به راحتي به مردم توهين ميكند و آنان را ابله خطاب ميكند در حاليكه دم از دموكراسي ميزند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
خوب مردم اگر اموزش صحیح نبینند و مسیر برای اگاهی و رشدشون هموار نباشه, چه میشوند؟ مشتی ابله!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
چون به احساس و تفکر عام شما کنایه زدید ناراحتید و مقام علمی وی را با کلمه "به اصطلاح استاد" زیر سوال می برید وقتی شناخت کافی از نظریات ایشان ندارید.
به آیننه بنگرید آیینه شکستن...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
وقتی مردم در هیچ اموری حق حرف زدن ندارند و یک عده مدام از طریق رسانه های دولتی هر چه را که خود میخواهند از زبان جامعه بیان میکنند در چنین اتفاقاتی که به یمن شبکه های اجتماعی مردم توانسته اند حرف و خواسته خود را پیگیری کنند و چنین جمعیتی را برای ترویج و نشان دادن افکار و خواسته خود پدید آورند لذا حالا با هر طریقی هم که شده از آن دفاع میکنند تا اعتراض خود را به دیگران و وضعیتی که در آن هستند نشان دهند این فقط بدان بر میگردد که در این کشور رسانه تصویری بخش خصوصی وجود ندارد و صدا و سیما هم نمیتواند و یا نمیخواهد بیانگر نظرات اکثر جامعه با تنوع موجود باشد
یک دوست
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
متاسفم برای دانشگاهی که چنین استادی داره!
حالا شما استاد جامعه شناس هستی، قبول!
ولی وقتی از موسیقی چیزی نمیدونی مجبوری نظر بدی؟
اگه از نظر شما موسیقی پاپ مبتذله، جسارت نباشه، از نظر من هم موسیقی سنتی احمقانه است! ولی دلیل نمیشه نظر خودم رو فریاد بزنم. من به سبک خودم، شما هم به سبک خودت.
واقعاً مرتضی پاشایی فالش میخوند؟
واقعاً این موسیقی مبتذل بود؟
شما لطف کنید موسیقی فاخرمعرفی کنید ببینیم سلیقه شما چیه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
اتفاقاً اين بخش از صحبتهاي ايشون 100% صحيح است و موسيقي پاپ بيش از آنكه جنبه هنري داشته باشد جنبه سرگرمي دارد
امیرهمایون
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
کاری به مرحوم پاشایی ندارم ولی موسیقی پاپ در جهان هم ارزش موسیقیایی ندارد و اکثرا با کامپیوتر سازها ساخته میشوند و حتی صدای خواننده هم هزار بار پولیش میشود.نه ارزش نوازندگی دارد نه خوانندگی...البته نه همه بلکه اکثر...و عموما هم در محدوده دو یا سه آکورد میچرخد.مثلا شما موسیقی جاستین بیبر رو با متالیکا قیاس کن.
ناشناس
United States of America
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
اباذری کاملا درست می گوید تندخویی او یکی در ذات این فرد که معتقد است مسایل باید بدون تعارف به نقد کشیده شوند و دومین دلیل آن این است که می خواست این انتقادها از مردم از سطح محدود دانشگاه به جامعه بیاید تا مردم بفهمند دارند چه کاری با خودشان انجام می دهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
کاش اصل سخنان اباذری را بگذارید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
متاسفانه روز به روز فکر نکردن در کلیه امور خودش را بیشتر و بیشتر نشان می دهد
ابی
United States of America
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
دقیقا درسته !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
مردم می خواهند در صحنه باشند، اما در صحنه ی خودشان.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
"ترس متقابل". واقعا باید با آب طلا بر تارک تاریخ ایران نوشته شود.
ابراهیم
United Arab Emirates
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
فرارو جان حرف های این آقا اباذر تند هست اما ما ملت خفته با این حرفها بیدار شو نیستیم متاسفانه تا حرف از برخاستن می شود صحبت از ضد انقلاب و فلان و بهمان می شود درحالیکه خیلی از مسئولان دلسوز تراز اول نظام خود مایل به رشد فکری و بلوغ ذهنی مردم در قالب توانائیهای آنها می باشند شاید مثالی برای این مطلب ملموس تر باشد اگر نظام ما پول و منابع را بجای صرفه جویی بیجا بهینه خرج کند اختلاس و دله دزدی و رانت خواری خود بخود کم می شود مردم باید به مستمندان کمک کنند اما اختلاس 12 هزار میلیاردی پیش می آید کمک خوب است اما سر جای خود و با برنامه ریزی نه اینکه هر انجمن و صنف و ارگان و غیره و غیره کاسه گدایی برای مردم درست کند.
آقای خانیکی به جواب آقای اباذر رسیده بود اما سیاستمدارانه جواب داده و رئیس انجمن جامعه شناسی تنها دیده ها را گفته که هر بیننده کم هوشی متوجه می شود و از تحلیل طفره رفته است مابقی که کلیشه ای و با عرض معذرت بدون بهره سخن راندند پس کمی بخود بیائیم و حرف های خود را ثابت کنیم و تنها در عمل نمانیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
آنچه كه شوكه كننده است اينست كه يك جامعه شناس با اينهمه سابقه تدريس در دانشگاه و ارتباط با جوانان اينگونه با مخاطبان خود ارتباط برقرار كند و با اين ادبيات به تحليل مسائل بپردازد و اين نشان از گسست و فاصله از جامعه است كه در فضايي بيگانه از شناخت اجتماعي توانايي تاثير گذاري خود را از دست داده است فرض را حتي اگر برصحت كامل نظرات ايشان بگذاريم نحوه بيان و روشنگري بسيار منفي و غير علمي غير جامعه شناسانه است چرا كه عوامل بسياري را بايد در تحليل يك موضوضوع در نظر گرفته و ميزان نقش هركدام را تعيين كرد و آنگاه بايد تاملي كرد كه به چرائي بي توجهي به بسياري از مسائل اساسي تر پي برد و حتي نقش ، جايگاه و ميزان تاثير خودمان رانيز بايد در اين ميان جستجو كرد . واقعا" اگر اشكالي در اين واكنش اجتماعي وجود دارد كه عمده افراد آن جوانان هستند علت ايجاد آن دشمنان يا بيگانگان بوده اند يا عجز و انفعال مسئولان جامعه در سطوح مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي در طول ساليان دراز گذشته چنين محصول رفتاري را در جامعه بوجود آورده آيا شهامت و جسارت باز كردن چشم ها و پذيرفتن مسئوليت هايمان هستيم يا باز هم ميخواهيم سر به زير برف غفلت فرو برده و شانه از زير بار مسئوليت هايمان خالي كنيم و با آدرس غلط دادن تقصير را به گردن دشمنان موهوم و خيالي بياندازيم ؟ حتي اگر باز هم بيدار نشويم و واقعيت ها را نبينيم واقعيات در جلوه هاي متفتوت و در زمان خود متناسب با بستر فراهم شده از اعمالمان خود را باز به رخ خواهند كشيد. بپذيريم ذائقه جامعه حاصل تلاش ها و غفلت هاي ماست كه " ليس الانسان ما سعي"و يا " ان الله لايغير ما بقوم الا يغير ما بانفسهم " روزنامه ها ،تريبون هاي نماز جمعه وقريب به اتفاق گردهمائيي ها، مدارس ، دانشگاه ها و بزرگترين آنها رسانه ملي سال هاي متمادي در اختيار همان افرادي است كه بيشترين انتقاد را از بخش بزرگي از جامعه داشته و نيز بيشترين واكنش ها را هم نسبت به خود تجربه كرده است هرچند كه در بسياري از موارد در مواجهه با آن سر به زير برف فرو برده و هرگاه كه سر برون آورده با صحنه غير قابل درك ديگري روبرو شده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
اینکه پاپ موسیقی در شان ما نیست صحیحه و از طرف دیگر بدانیم که مردم بخاطر یک شخص بیرون نبودند بلکه در مقابل ما حاضر بودند حالا اسمش را بگذاریم امریکایی و یا اسراییلی و یا هر دو
alii
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
واقعیات تلخی را بیان کرد که باید بپذیرم
پویا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
ابتدای سخن دکتر اباذری در خصوص عدم توجه به وضعیت اسفناک مردم سیستان از سوی جامعه است. البته این نمونه ای از عدم توجه جامعه به تراژدی هایی است که هر روز کنار گوش ما اتفاق می افتد و خودمان را به نشنیدن می زنیم و کم هم نیست از کودکان خیابانی کنار چهار راه بگیرید تا خیل رو به افزایش معتادان به مواد مخدر و ... . حرف ایشان این است چرا جامعه ای که به این مسائل کلان و حیاتی کاملاً بی توجه است به مرگ یک خواننده که در رتبه بندی عمومی پاپ خوانهای حاضر شاید دهم هم نباشد چنین واکنشی نشان می دهد . به نظر من جامعه ما احساساتی و جو زده است. دنبال داستان است ، دنبال قهرمان است ، دنبال دستاویز است . نه اینکه به تراژدی اهمیت ندهد ، عاشق تراژدی است ولی تراژدی که از دل آن شخصیتی وهم انگیز خلق شود تا او راا دستاویزی کند برای خروج از این نکبتی که سرتاپایش را گرفته . بسیار خرسندم که هنوز انسانهایی پیدا می شوند که در این جامعه ریاکار عاشق کنایه و لفافه حرف خود را بصراحت هر چه تمامتر می زنند و چه خوب هم می گویند. دکتر اباذری جامعه ما را بخوبی شناخته است . افرین به ایشان .
کسما
United Arab Emirates
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
آقا محترم جناب آقای اباذری
اینکه چرا مردم از سیاست بیزار هستند و این نسل چیز دیگری می خواهد اینقدر تعجب دارد ببنیدبا یان نسل چه کردید ببنید با این مردم چها که نکردید، راستی منافع شما کجاست ایندر ناراحت ستید که مردم از سیاست می خواهند دور شوند چرا مردم عادی و مهربان نمی بینید چرا همش راه میروید و شعار میدهید این مردم امید و آرزو های گم شده خود را کجا باید دنبال کنند ، آقای محترم شمائی که از فهم موسیقیایی که فکر می کنید بهره ای دارید کلاً بی راهه رفته اید، حقیقت تلخ است ، مردم واقعی را بشناسید می خواهند یک زندگی طبیعی داشته باشند به دور از همه جناح بندی ها سیاست بازی ها که منافع افرادی خاص در آن لحاظ می شود.
مجيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
خب اين تحليل خيلي سنگين و عميق بود و از درك خيلي از سياسيون كه سواد عميقي هم ندارند خارجه. به نظر من هم اين موارد درسته و بعيد ميدونم كسي بتونه ادعا كنه استقبال مردم از زنده ياد پاشايي بعد از فوتش به دليل محبوبيت يا محوريت ايشان در زمينه هنر بوده باشه چه اينكه افرادي به مراتب مشهورتر و فرهيخته تر از دنيا رفتند و بستري براي اين حضور مردم فراهم نشد. پس قطعا عوامل ديگري كه در علم جامعه شناسي قابل بحثه دخيله و بايد كنكاش بشه. دوستاني كه بر احساس تاكيد ميكنند و واكنشهاي احساسي دارند هم نميتونند همه عوايد اين حضور مردم را به حساب هنر آن مرحوم بزراند چون اكثر اين مردم حتي از وجود اين هنرمند هم اطلاعي نداشتن چه برسه به مريد و علاقمند بودن به ترانه هايش. بعضي ها دوست ندارن تحليلهاي مخالف سليقه خودشون بشنوندو سوار بر موج احساسات ميشن. نمونه بارز اين مخالفتها را در واكنش به نظرات كاملا منطقي يكي از بازيگران زن سينما ميتوان مشاهده كرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
واقعا معنا ندارد که وقتی یک نفر مرد کرور کرور ادم دنبال یک جسد راه بیفتن.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
صددرصد آقای اباذری منظورش پاشائی نبوده وبا آن مرحوم دشمنی نداشته بلکه نظر ایشان تحلیل علمی بوده از پدیده ای غیر قابل انتظار که با هیچ منطقی قابل ارزیابی نبوده است
سخنان ایشان تغییر ذائقه مردم در جهت منفی وکاهش سطح تحلیل وفرهنگ عمومی جامعه است که یک هشدار برای مسئولین فرهنگی کشور تلقی میشود
متاسفانه واکنش دهنده گان عمدتا جوانان کم سن وسالی هستند که دچار آفت مورد نظر استاد اباذری شده اند وهیچ انتظاری غیر از این واکنشها از آنها نمیرود
واکنش این گروه در شبکه اجتماعی به سخنان یک هنر پیشه سر شناس نیز از همین جنس بوده است