bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۲۷۸۳۸
بهترین های موسیقی ایرانی در سال 93

(بشنوید) لایه‌های تاریکی؛ کیهان کلهر

کیهان کلهر کمانچه نواز نام آشنای ایرانی بجز همنوازی های شنیدنی اش با ساز هایی از فرهنگ های همسایه و گروه جاده ابریشم، تجربیاتی هم با ارکسترهای غربی دارد. او این بار تجربه همنوازی خود را با گروه چهارنفره (کوراتت) زهی «بروکلین رایدر» منتشر کرده است: لایه های تاریکی.

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۴
فرارو- کیهان کلهر کمانچه نواز نام آشنای ایرانی بجز همنوازی های شنیدنی اش با ساز هایی از فرهنگ های همسایه و گروه جاده ابریشم، تجربیاتی هم با ارکسترهای غربی دارد. او این بار تجربه همنوازی خود را با گروه چهارنفره (کوراتت) زهی «بروکلین رایدر» منتشر کرده است: لایه های تاریکی.

به گزارش فرارو، کلهر لایه های تاریکی را این گونه توصیف می کند: «شعر آواهای پراکنده، به خواب های خوش و ناخوشی می مانند که در لحظات مختلف یک شب به چشمتان می آیند، یعنی می بینید و می شنوید و حسشان می کنید... چندین بعد دارند، دور و نزدیکشان زیاد معلوم و مهم نیست. دور نزدیک است و نزدیک دور... بارانش می بارد، اما خیس نمی کند. برفش هست، ولی سرما ندارد. فقط خیال است، خواب است... می دانید که، ما هم گاه قسمتی از آن هستیم و گاه از بیرون نیز نظاره گرشان. همه با هم مرتبطند، با هم با ریسمانی پیوسته، اما نه به دنبال داستانی نه به دنبال هیچ، صبح بعد شما می مانید و هاله ای، گردی از یادشان یا آنچه که رفت... و شاید آرزویی که، وقتی دیگر به خوابتان آیند.»

پیش از این تجربه کلهر در یک همکاری با پروژه «باخ در ایران» با نوازندگانی  هلندی همکاری کرده بود. در این طرح، «گروه سازهای بادی هلند» همراه با کیهان کلهر، با اجرای اثری بر اساس ساخته یوهان سباستین باخ و بداهه نوازی کیهان کلهر، تلاش کردند پیوندی میان نواهای باستانی ایران و موسیقی کلاسیک غرب بر قرار کنند. این برنامه در هفت شهر هلند اجرا شد.

سال گذشته میلادی حاصل همکاری کلهر با اردال ارزنجان نوازنده ترک تبار جزء یکی از ده اثر برتر موسیقی ملل از نظر مجله موسیقایی سانگ لاینز انتخاب شد. چند سال پیش این همکاری در ایران در آلبوم تا بیکران دور دست انتشار یافت. از تجربه های اینچنینی کلهر همچنین می توان به غزل های 1و2و3 و باران، حاصل همکاری با شجاعت حسین خان (سیتار نواز هندی) در آیینه آسمان که همنوازی با علی اکبر مرادی (تنبور نواز) اشاره کرد.

آنچه در ادامه می شنوید بخش شانزدهم از این اثر است که آوازی از موسیقی تالش دستمایه این قطعه قرار گرفته است. به دلیل حفظ حقوق هنرمند از در اختیار گذاشتن امکان دریافت این قطعه معذوریم.