bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۳۶۷۸۷

60 درصد واردات خودرو در انحصار یک خانواده!

وقتی سخن از خودروهای وارداتی به میان می‌آید، ناخودآگاه بسیاری از نگاه‌ها به خریداران این خودروها در ایران معطوف می‌شود اما واقعیت این است که واردکنندگان خودرو سود اصلی را می‌برند.

تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
روزنامه آفتاب یزد نوشت:

وقتی سخن از خودروهای وارداتی به میان می‌آید، ناخودآگاه بسیاری از نگاه‌ها به خریداران این خودروها در ایران معطوف می‌شود اما واقعیت این است که واردکنندگان خودرو سود اصلی را می‌برند.
 
در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو از درآمد هنگفت برخی از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی از ناحیه استفاده از پول پیش‌ خریداران خودرو برای واردات این محصولات به ایران خبر داده بود. فربد زاوه اظهار کرده بود: «در حال حاضر بازدهی پول واردات یک مدل خودرو با تیراژ بالا به کشور برای شرکت واردکننده آن، حدود 500 درصد است. این به معنای آن است که شرکت واردکننده خودرو با استفاده از پول مردم، 500 درصد بهره مالی می‌برد».
 
در همین حال مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با آفتاب یزد و در واکنش به خبر سود 500 درصدی برخی از واردکنندگان خودرو تصریح کرد: من منکر اینکه اتومبیل وارداتی در ایران گران به دست مردم می‌رسد، نیستم اما نمی‌توانم سود 500 درصدی واردکنندگان را تأیید کنم. البته ممکن است واردکنندگان برخی خودروهای لوکس و خاص چنین سودهایی را هم کسب کرده باشند.
 
وی در عین حال افزود: البته واردکنندگان خودرو نسبت به سرمایه‌گذاری که برای این کار انجام می‌دهند سود خوبی نصیبشان می‌شود و این به دلیل آن است که موضوع واردات خودرو در کشور ما شفاف نیست. البته نه فقط واردات، بلکه اقتصاد ما هم شفاف نیست و این عدم شفافیت مشکلات فراوانی را برای اقتصاد ما ایجاد کرده است.
 
حریری همچنین گفت: 60 درصد از واردات خودرو کشور از سه برند انجام می‌شود که دوتای آن کره‌ای و یکی از آنها چینی است و واردات این سه برند در دست یک خانواده است.
 
وی در پایان بار دیگر تاکید کرد: اگر اقتصاد ما دارای شفافیت باشد بسیاری از مشکلات کنونی که ناشی از عدم شفافیت است را شاهد نخواهیم بود.
 
باید برخورد شود
علاوه بر این، رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز خواستار برخورد با شرکت‌های واردکننده خودرو و اجبار آنها به کاهش قیمت شده بود. محمد جعفری در این زمینه خاطرنشان کرده بود: وقتی نمایندگی رسمی واردکننده خودرو با پول مردم خودرو را خریداری و وارد می‌کند، دیگر نباید به دنبال سودهای آنچنانی باشد و باید این محصولات را با قیمت کمتری عرضه کند.
 
وی همچنین به این موضوع اشاره کرده بود که نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی به تعهدات خود برای تحویل خودرو در موعد مقرر عمل نکرده و خودرو فروخته شده را با تاخیر تحویل خریداران می‌دهند که در این زمینه نیز باید با آنها برخورد شود.
 
گرانفروشی خودروهای وارداتی تأیید شد
در این شرایط رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گرانفروشی برخی از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی را تأیید کرده است. رضا رحمانی در این زمینه اظهار کرده است: اطلاعات مستند واردکنندگان خودرو و آمار ارزهای مرجع و مبادله‌ای توسط آنان را از دستگاه‌های مسئول دریافت کرده‌ایم، بر اساس اطلاعات اولیه گران‌فروشی شدید در برخی مدل‌ها و برندهای خودروهای وارداتی اثبات شده است.
 
وی با انتقاد از عملکرد واردکنندگان خودرو خواستار نظارت جدی‌تر وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عملکرد این شرکت‌ها شده و خاطرنشان کرده است: قیمت خودروهای وارداتی در کشور مبداء به اضافه هزینه‌های واردات آنها به داخل کشور نشان می‌دهد که واردکنندگان، سودهای کلانی را روی هر دستگاه خودروی وارداتی به جیب می‌زنند؛ با بررسی برخی برندهای خودرویی این موضوع اثبات شده است بنابراین لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت با جدیت بیشتری به این موضوع ورود کند.
 
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از انتشار رسمی گزارش این کمیسیون از تخلفات واردکنندگان خودرو تا پایان تابستان سال جاری خبر داده است. انتقاد شدید کارشناسان از عملکرد نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی و تأیید گرانفروشی برخی واردکنندگان خودرو توسط رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت عملا از بهمن ماه سال گذشته واردات خودرو را منحصر به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی کرده است. در این شرایط باید دید وزارت صنعت، معدن و تجارت چه واکنشی به اظهارات کارشناسان و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نشان می‌دهد و آیا طبق خواسته این نماینده مجلس، با واردکنندگان متخلف و گرانفروش برخورد خواهد شد یا خیر؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
اگر رابطه درستی با دنیا داشته باشیم خود شرکتها در ایران نمایندگی خواهند زد و خودرو را به قیمت واقعی به مردم میدن ضمن آنکه من باورم نمیشه که یک شرکت 500 درصد سود ببره و پشتش به جایی گرم نباشه
ناشناس
United States of America
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
به جای ارزان کردن خودروهای انچنانی باید مالیات سنگینی بر ان بست
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
نظری ندارم. موفق باشید
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
این خانواده کیه چرا میترسید خب اگه شما درست اطلاع رسانی نکنید این خانواده بزرگتر میشن !!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
كي هست؟
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
من دست پدر اين خانواده اين خانواده پركار و سخت كوش رو مي بوسم. اگر بچه هاش رو ول مي كرد مي رفتن دزد و قاچاقچي مي شدن خوب بود؟
مهرداد
United Arab Emirates
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
فرارو یک چیز بی ربط اینجا میگم .... بخش تایید نظراتت واقعا افتضاح شده اگه اینجوری ادامه داشته باشه من دیگه سمتت نمیام . دوستانی که موافقند لایک کنند
محمد
Finland
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
کدوم خانواده؟
ناشناس
-
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
کدوم خانواده!!!!؟
ناشناس
United States of America
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
ايشان بعنوان تاجر موفق اسمش را اعلام کنيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
وزارت بازرگانی قوی عمل کنه تمام واردات رو خودش انجام بده تا مملکت از دست این واسطه ها و رانحصار گرا بیاد بیرون
خریدار از اطلس خودرو
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
این خانواده که میگوید درست است بنده الان مدت 9 ماهه است خودرو پیش خرید از شرکت اطلس خودرو کردم هنور تحویل نداده اند وجوابگو نیز نیستند انهم با قیمت گزاف کجای دنیا 9 ماه در صف انتظار خودرو هستیم فقط انحصار وانحصار وانحصار .......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
اگر از نظر قانونی ایراد ندارد و هر سرمایه گذاری هم طبق موازین قانونی این که کار را می کند ، نوش جانش ! که البته بعید می دانم .
پس این چه مدل تیتر زدنه ؟!
60 درصد واردات خودرو در انحصار کدام خانواده ؟!
اگر نمی خواهی اسم ببری ، پس اینطوری تیتر نزن قربونت ! آخه ما هم آدمیم !!!!!
ناشناس
Japan
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
ما از خرید پراید عاجزیم و این اخبار را دنبال نمی کنیم. سنگ مفت و گنجشک مفت. برای پولدارها مهم نیست 10 تا 100 میلیون بالا و پایین باشد.