bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۴۱۶۹۲

اعتراض بازيگران زن هاليوود به تبعيض جنسيتي در سينما

تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۴
بالاخره ستارگان درجه يك هاليوودي، از «پاتريشيا آركت»، بازيگر زن برنده اسكار سال گذشته، تا «اما واتسون»، بازيگر مجموعه «هري پاتر» درباره نابرابري‌هاي تجارت سينما صحبت كردند اما تبعيض جنسيتي در اين صنعت كه حاكمانش مردان هستند، ريشه دوانيده است.

البته در اين صنعت زن‌ها ثابت كرده‌اند كه مي‌توانند مانند مردها دستمزد داشته باشند. حتي در فيلم‌هايي كه تمركزشان روي مردها ست جاي شخصيت زن اصلي داستان محفوظ است؛ در داستان، احساسات و تجربيات اين زن ارزشمند شمرده مي‌شود و دست آخر هم دستمزد بازيگر نقش اين زن كمتر از يك مرد داده مي‌شود.

پردرآمدترين بازيگرهاي زن فيلم‌هاي درام تنها ٤٠ درصد دستمزد همبازي‌هاي مرد خود را به خانه مي‌برند. در فهرست پردرآمدترين بازيگرهاي مرد ٢٠١٣ مجله فوربس، «رابرت داوني جونيور» كه در جايگاه نخست قرار دارد، درآمدش ١٠ ميليون بيشتر از جمع درآمد پنج بازيگر زن نخست فهرست پردرآمدترين بازيگرهاي زن ٢٠١٣ بوده است. «ليم نسون» بازيگر فيلم‌هاي اكشن، كه رتبه دهم جدول پردرآمدترين بازيگرهاي مرد را به خود اختصاص داد، دستمزدي معادل پردرآمدترين بازيگر زن، «آنجلينا جولي» دارد. اين اخبار قديمي است و در اين مدت بازيگرهاي زن مدام از داستان‌هاي استاندارد دوگانه دستمزدها صحبت مي‌كردند؛ «پاتريشيا آركت» ماه فوريه به هنگام دريافت جايزه اسكار گفت: «روي صحبتم به زني است كه مادر شده، به تمامي ماليات‌دهنده‌ها و شهروندهاي اين ملت، ما بايد براي حقوق برابر يكديگر بجنگيم. وقت آن است كه همگي دستمزدي برابر داشته باشيم و زن‌ها در ايالات متحده امريكا از حقوق برابر برخوردار باشند. سال گذشته در همان مراسم «كيت بلانشت» خطاب به مسوولان صنعت سينما گفت: «هنوز هم ابلهانه به ايده‌ اينكه فيلم‌هايي كه موضوع زنانه دارند و زن‌ها در آن بازي مي‌كنند، سطحي هستند، باور داريد اين‌طور نيست.
مخاطب اين فيلم‌ها را مي‌بيند و در واقع درآمد اين بازيگرهاي زن از بازي در همين فيلم‌هاست. زمين گرد است.»

«جنيفر انيستون»، «كيم كاترال»، «سلما هايك»، «اما واتسون»، «شارليز ترون» اعتراض خود را از وضع موجود اعلام كردند. همچنين اوايل همين ماه «آماندا سيفريد» اعلام كرد كه دستمزد او معادل ١٠ درصد حقوق يك بازيگر مرد در يك فيلم پرهزينه است. «فرانسيس مك‌دورمند»، بازيگر برنده اسكار و همسر «جوئل كوئن»، همين رقم را براي بازي در «ترانسفورمرز: تاريكي ماه» دريافت كرده بود. مك‌دورمند در اين باره گفت: «خيلي خوشحالم همان‌قدر كه صنعت سينما براي من ارزش قايل است، دستمزد گرفتم. اما اين مقدار پولي نيست. ١٠ برابر اين دستمزد را بازيگر مردي كه همسن و سال من است، تجربه و شهرت من را دارد، مي‌گيرد. هيچ‌وقت بازيگر‌هاي زن و مرد به اندازه يكديگر دستمزد نمي‌گيرند و اين وضع بايد تغيير كند.»

از طرفي در ١٧ سال گذشته تعداد فيلمسازان زن فيلم‌هاي پرفروش موفق كم شده است؛ تنها پنج درصد تصويربرداران، زن هستند و وقتي نوبت جايگزين‌هاي بازيگران مي‌شود، آمار آنها به كمتر از ٢٠ درصد رسيده است. وراي اين آمار و ارقام، سينما مديومي يا جامعه‌اي آرمان‌گرا محسوب مي‌شود؛ جامعه‌اي كه نمادهاي مشهود آن را شكل داده‌اند. فرض بيننده بر اين است كه هر آنچه روي پرده سينما مي‌بيند، حالت طبيعي جامعه است. آسيب‌زننده‌ترين آشكارسازي‌ها به هنگام هك شدن سيستم‌هاي اطلاعاتي كمپاني سوني صورت گرفت كه در آنها مشخص شد، «جنيفر لارنس»، بازيگر زن فيلم «حقه‌بازي امريكايي» به كارگرداني «ديويد او راسل» دو درصد كمتر از بازيگران مرد اين فيلم دريافت كرده است. و اين در حالي بود كه يك سال قبل از فيلم «حقه‌بازي امريكايي»، لارنس جايزه اسكار را به خانه برده بود كه اين موضوع نقطه عطف بسياري از فيلم‌ها به شمار مي‌رود.

در پي اين فاش‌سازي «شارليز ترون» در مصاحبه‌اي كه با مجله «ال يو كي» داشت معناي حقيقي «فمينيسم» و اهميت حقوق برابر را توضيح داد. شارليز ترون را آخرين بار در فيلم اكشن «مكس ديوانه: جاده خشم» ديديم. پس از هك ايميل‌هاي سوني و مشخص شدن دوگانگي در ميزان دستمزدهاي بازيگران «حقه‌بازي امريكايي»، او در نظر داشت براي بازي در فيلم «شكارچي» سر دستمزد وارد مذاكره شود. او ١٠ ميليون به رقم دستمزد خود اضافه كرد تا هم‌پاي هم‌بازي‌اش «كريس همسورث» بگيرد.

ميزان دستمزدها حاكي از آن است كه مردها حاكم مطلق استوديوهاي هاليوودي هستند. يكي از روساي كمپاني «كلمبيا پيكچرز» حدود يك ميليون بيشتر از همكار زنش دريافت مي‌كند. از ١٧ كارمند كمپاني سوني كه در سال بيش از يك ميليون دلار درآمد دارند، تنها يك نفر آنها زن بود كه احتمال مي‌رود «ايمي پاسكال» باشد. البته وقتي سيستم‌هاي سوني هك شد، ايمي پاسكال از اين كمپاني اخراج شد. براساس اطلاعات سازمان كار امريكا زناني كه زمينه فعاليت‌شان حرفه‌هاي هنري، سرگرمي، ورزش و صنعت رسانه را در برمي‌گيرد، ٨٥ درصد حقوق همكاران مرد خود را دريافت مي‌كنند. زناني كه در تمامي بخش‌ها به صورت تمام وقت مشغول كار هستند به‌طور ميانگين ٥/٨٢ درصد كمتر از مردها حقوق مي‌گيرند. با اين وجود به نسبت ديگر صنعت‌هاي هنري و سرگرمي، مي‌توان اين‌طور در نظر گرفت كه هاليوود طرفدار حقوق تساوي بين زن و مرد است. در اين راستا بازيگران مرد براي بي‌طرفي‌شان براي حقوق برابر مورد اعتراض قرار گرفتند. اين بازيگران نه تنها سكوت اختيار كردند بلكه از پذيرفتن نقش‌هاي فرعي سرباز مي‌زنند.

bato-adv
bato-adv
bato-adv