bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۴۴۷۴۲
کمپیین مجازی تحریم خرید خودرو؛

خودروسازان انحصاری در برابر خریداران انحصاری!

انبارهای خودروسازان داخلی روز به روز انباشته تر از تولیداتی می‌شود که اکنون مصرف‌کننده در برابر خرید آن مقاومت می‌کند. اما آیا کمپین تحریم خودرو داخلی می‌تواند منجر به تجدید سیاست‌های نادرست پیرامون این صنعت رانتی شود؟

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
خودروسازان انحصاری در برابر خریداران انحصاری!
تصویری که نشان می‌دهد تعداد خودروها در انبارهای خودروسازان افزایش یافته است

فرارو- انبارهای خودروسازان داخلی روز به روز انباشته تر از تولیداتی می‌شود که اکنون مصرف‌کننده در برابر خرید آن مقاومت می‌کند. اما آیا کمپین تحریم خودرو داخلی می‌تواند منجر به تجدید سیاست‌های نادرست پیرامون این صنعت رانتیر شود؟

به گزارش سرویس اقتصادی فرارو، «تحریم خرید خودرو صفر» موضوعی که با چند شوخی آغاز و اکنون کمتر کسی را می‌توان یافت که در شبکه‌های اجتماعی با آن برخورد نکرده است. همراهی مصرف‌کنندگان با این کمپین رفته‌رفته ابعاد واقعی پیدا کرده و رایزنی شرکت‌های خودروسازی برای بی‌اثر کردن آن گسترده‌تر شده است.

رهگذران «جاده مخصوص» و تصاویر ماهواره‌ای گوگل که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، حاکی از افزایش قابل توجه خودرو‌های تولید و انبار شده‌ای دارد که در انتظار پیدا شدن خریدار زیر آفتاب مانده است. اما علیرغم افزایش تولید و موجودی انبار، خبری از افزایش عرضه خودرو در بازار به چشم نمی‌خورد. این موضوع با توجه به اینکه شرکت‌های خودروسازی در بازار انحصارچندجانبه فعالیت می‌کنند و میزان عرضه و فروش را برای حداکثر کردن سود خود در کنترل دارند، امری طبیعی است. آنچه غیر طبیعی به نظر می‌رسد، روش‌های برخورد خودروسازان با پدیده «تحریم خرید» است.

عرض اندام مصرف‌کننده

با توجه به اصول بازارهای اقتصادی و انحصار، خودروسازان از این توان برخوردار هستند تا از مکانیسم عرضه قطره چکانی استفاده کرده و علیرغم وجود محصول در انبار، از عرضه آن و کاهش قیمت جلوگیری نمایند. اما علیرغم محدودیت‌های مصرف‌کننده در انتخاب، آنان را نیز باید دارای حق نخریدن و نخواستن دانست.

خودروهای تولید داخل با قیمت‌های موجود به هیچ وجه قدرت رقابت با خودروسازان بزرگ و حتی متوسط جهان را نداشته و مجبور به فروش محصولات خود در بازار داخلی هستند. البته از فروش محدود محصولات این شرکت‌ها با استفاده از دامپینگ در برخی از کشورها باید چشم‌پوشی کرد؛ چرا که این ارقام در مقابل تیراژ تولید شرکت های مذکور بسیار ناچیزی به نظر می‌رسد. بنابراین «ایرانیان» «مصرف کنندگان انحصاری» خودور ایرانی به شمار می‌روند. اما از آنجا که این مصرف کنندگان پراکنده و قدرت آنان نیز محدود بوده و هیچ نهادی نیز حقوق و مطالبات آنان را پیگیری نمی‌کند، قدرت چانه‌زنی کافی در برابر خودروسازان را ندارند.

در غیبت نهادهای قدرتمند حمایت از حقوق مصرف کننده و خواب زمستانی سازمان‌هایی که همزمان در پی حمایت از «مصرف کنندگان و تولید کنندگان» هستند، شبکه‌های اجتماعی در ایران رفته رفته به یکی از کارکرد‌های واقعی خود نزدیک شده است. شبکه‌های اجتماعی، اکنون این امکان را برای مصرف‌کنندگان فراهم ساخته ‌است تا با تشکیل اجتماع مجازی و کمپین «نخریدن» در برابر قدرت انحصاری خودروسازان، عرض اندام و قدرت انحصاری خود در خرید را نشان دهد.

صنعت خودرو، نمودی از «کاسبی تحریم»!

دوره‌ای تلخ از تحریم‌ها که زمینه‌ها برای انواع سودجویی‌ها توسط کاسبان تحریم فراهم آورده بود و هر اقدامی را با توجیه «وجود تحریم‌های ظالمانه» توجیه و تفسیر می‌کرد، در حال گذر است. رفع محدودیت‌های تجاری و اقتصادی از ایران، مصرف‌کنندگان ایرانی را امیدوار به گشایش دروازه‌های تجاری و بهبود شرایط اقتصادی نموده است. رایزنی‌های سیاسی در دو سمت میدان توافق ایران و امریکا همچنان ادامه دارد و هنوز تضمینی بر اجرایی شدن توافقنامه وین به چشم نمی‌خورد. اما آثار این توافق و آماده شدن جامعه ایران به دوران پس از تحریم اکنون ظاهر شده است.

اشتیاق شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان به حضور در ایران، این امید و انتظار به حق را در مصرف کننده ایرانی ایجاد کرده تا پس از 4 دهه تحمل هزینه‌های فعالیت شرکت‌های خودروسازی، اکنون زمان تغییر شرایط بازی است. به صورت همزمان این نگرانی در شرکت‌های خودروساز داخلی نیز ایجاد شده و سعی در مدیریت موج جدید حضور شرکت‌های معتبر جهان در بازار خودرو داخل داشته اند.

«اشتغال» یا «گروگان‌گیری»

صنعت خودروسازی همواره بر ایجاد اشتغال برای نیروی کار تاکید کرده و تهدید خودروسازی داخلی را با بیکار شدن این افراد گره زده است. اما باید عنوان داشت که صنعت خودروسازی جزو صنایع سرمایه‌بر بوده و نسبت نیروی کار به سرمایه در آن بسیار اندک است. اگر نگاهی به آمار اشتغال در صنعت خودرو سازی بیاندازیم خواهیم دید که بر اساس گزارش انجمن خودروسازان ایران، میزان اشتغال مستقیم این صنعت از 146 هزار نفر در سال 84 به 159 هزار نفر در سال 95 خواهد رسید! اگر نسبت سرمایه‌گذاری انجام گرفته در این صنعت نیز در نظر گرفته شود، می‌توان به وضوح دید که این صنعت نمی‌تواند جزو صنایع کاربر و اشتغال‌زا باشد. البته بسیاری بر ارتباط پیشین و پسین این صنعت با سایر فعالیت‌ها (مانند قطعه‌سازی و خدمات پس از فروش) و اشتغال غیرمستقیم صنعت خودرو‌سازی تاکید دارند. این افراد توجهی به این مهم ندارند که خودروهای خارجی نیز به قطعه و خدمات پس از فروش نیاز دارند!

باید بر این نکته تاکید داشت که ایجاد اشغال نباید به عنوان اهرم فشار برای سرپوش گذاشتن بر ناکارایی‌های شرکت‌های خودرو‌سازی باشد. سوء استفاده از این امر، ماهیت قضیه را تغییر داده و دیگر نیروی کار فعال در این شرکت‌ها را نمی‌توان «شاغل» دانست؛ بلکه این اقدام نوعی «گروگان‌گیری نیروی کار» برای ادامه فعالیت‌ شرکت‌های ناکارا و تامین منافع طبقه ای خاص با هزینه کرد منافع ملی خواهد بود.

البته باید در نظر داشت که نیروی کار ارزان، انرژی ارزان، (متاسفانه) سفت و سخت نبودن محدودیت‌های زیست محیطی و مهمتر از همه، بازار بزرگ مصرف 80 میلیونی، ایران را می‌تواند به بهشتی برای شرکت‌ها و یا کنسرسیوم‌های خودروسازی در جهان مبدل نماید. بنابراین نباید محدود شدن شرکت‌های خودروسازی داخلی را مترادف با بیکار شدن مهندسان، کارگران و قطعه‌سازان ایرانی دانست. چرا که با توجه به سطح پایین دستمزد در ایران، به کارگیری این نیروی تحصیل‌کرده، با تجربه و ارزان، آرزوی شرکت‌های خودروسازی بزرگ خواهد بود.

شکست خودرو‌سازی، شکست 6 دهه صنعتی‌شدن

علیرغم محدودیت‌ها، هزینه‌ها و فشارهایی که صنعت خودروسازی در طول پنج دهه فعالیت خود، بر اقتصاد کشور تحمیل کرده است، اما هیچ فرد منطقی شکست این صنعت و زمین‌ خوردن خودروسازان ملی را نمی پسندد. این صنعت نماد تولید صنعتی ملی بوده و ثمره تلاش‌ها و استراتژی‌های مختلفی بوده که طی دهه‌های گذشته برای صنعتی شدن اتخاذ و پیاده شده است. اما خودروسازان نیز باید این مهم را به رسمیت بشناسند که زمان تجدید نظر فرا رسیده و «تولید رانتی» و «فروش انحصاری» با واقعیت‌های اقتصاد جهان همخوانی ندارد.

اما برای جلوگیری از این شکست تمام طرف‌ها، مسئول بوده و ملزم به پاسخگویی در برابر مسئولیت خویش هستند. مصرف‌کننده، تولید‌کننده و دولت، سه ضعلی هستند که می‌توانند با مشارکت و همدلی، زمینه ساز موفقیت تولید ملی باشند. در طول دهه‌های گذشته، مصرف‌کنندگان (به استثنای طبقه‌ای محدود که نه دغدغه‌ملی داشته و نه انتظاری از آنان است) به نحو مطلوبی از تولیدات داخلی (حداقل در بازار خودرو) حمایت کرده و یا ناچار به حمایت بوده است. اما دو ضلع دیگر که از قضا صاحب قدرت بیشتر و مسئولیت بیشتر نیز بوده‌اند، عملکرد مطلوب و پاسخگویی شفافی در این زمینه نداشته‌اند.

مهمترین مسئولیت دولت در این زمینه، استفاده از قوانین و مقررات برای حمایت از تولید داخلی و رقابت‌پذیر شدن این تولیدات در بلند مدت می‌باشد. انتظاری از بنگاهی که چند سال از آغاز فعالیت‌ آن گذشته برای رقابت قیمتی و رقابت در کیفیت با خودروسازان دیگر نیست؛ اما از شرکت‌های خودروسازی که شناسنامه صنعتی شدن در ایران به شمار رفته و قدمتشان از برخی شرکت‌های خودروسازی معروف جهان (مانند هیوندای- تاسیس 1967 یا دوو (سابق)- تاسیس 1967) بیشتر است،این انتظار می رود که در این مدت زمان طولانی توان رقابتی خود را افزایش داده باشند.

مهمترین ضلع این مثلث، دولت و نهاد‌های دست‌اندرکار است. یکی از بهترین سیاست‌هایی که دولت در طول سال‌های اخیر مد نظر قرار داده، فرمول محاسبه قیمت خودرو است. هرچند این فورمول دارای ضعف‌های بسیار می‌باشد، اما نفس تهیه آن بسیار مطلوب است. شورای رقابت با استفاده از این فرمول می‌تواند شرکت‌های خودروسازی را ملزم به افزایش بهره‌وری نموده و استفاده این بنگاه‌ها از عوامل مختلف تولید اعم از نیروی کار، انرژی و مواد اولیه را بهبود بخشد.

برای این منظور می توان هر ساله بخشی از افزایش هزینه های را از طریق رشد بهره وری عوامل تولید در این صنعت پوشش داد. به علاوه دولت (به عنوان نهادی که دغدغه توسعه کشور و صنعتی شدن باید داشته باشد) باید با تعیین جدول زمانی مشخص، زمینه ساز حضور شرکت‌های خارجی (چه به صورت سرمایه‌گذاری مستقیم و تزریق تکنولوژی و چه به صورت حضور محصولات) در بازار داخلی شود. سیاست حمایت مشخص و محدود و افزایش رقابت، تنها سیاستی است که می‌تواند به بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور منجر شود؛ چرا که هیچ بنگاهی در بازاری که انحصار دائمی برای خود متصور است، به دنبال بهبود بهره‌وری و یا رقابت‌پذیر کردن کیفیت و قیمت محصولات خود نخواهد رفت.

یکی دیگر از سیاست‌هایی که در این مرحله می‌تواند هم برای صنعت، هم برای دولت و هم برای مصرف کننده مفید فایده باشد، ترغیب شرکت‌های خارجی به حضور و سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران است. خودروسازان با توجه به قدرت انحصاری خود در عرصه اقتصاد و سیاست، در طول سال‌های گذشته سعی داشته‌اند تا ورود شرکت‌های خارجی و محصولات آنها، از مجرای شرکت‌های داخلی انجام گیرد تا به نوعی تامین کننده منافع آنان نیز باشد. 

تشویق شرکت‌های معتبر جهانی به حضور مستقیم و یا تشکیل کنسرسیوم بین‌المللی برای تولید خودرو یا قطعات، می‌تواند در کنار منافع مالیاتی برای دولت و افزایش دامنه انتخاب برای مصرف‌کننده، تلنگری بر شرکت‌های داخلی نیز باشد. خوشبختانه این مهم با توجه به تغییر مناسبات سیاسی و اقتصادی کشورهای جهان با دولت جدید بیش از پیش در دسترس است.

محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
ما ملت چرا داریم خودمون رو گول میزنیم؟کمپین کیلوچنده خودتون هم میدونین ماها جرات و عرضه اینکارا رو نداریم و به تنها چیزی که فکر میکنیم منفعت شخصیه نه هیچ چیزه دیگه
همین افرادی که ادعای نخریدن و تشکیل کمپین دارن فقط کافی بود این توافق هسته ای نمیشد،واسه خرید همین آشغالای ایران خودرو از سرو کول همدیگه بالا میرفتین....
نیکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
مقاله ارزشمند و مستدلی بود افرین به نگارنده.
نیکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
باید به این کمپین نخریدن خودرو صفر ادامه بدهیم تا خودروسازان و نهادهای سهیم در سودهای غیر منصفانه ، به کاهش مناسب قیمت و اقزایش کیفیت بپردازند .انبارها پر خواهد شد و عدم فروش ، انها را تحت فشار خواهد گذاشت .
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
باید شرکتهای خودرو سازی وادار بشن حقوق و پاداشهای کلیه ی مدیران خود را رسانه ای کنند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
هر روز حداقل حداقل 3-4 تا ماشین تو خیابونا سر ترافیکای تهران خراب میشن. و دامن میزنن به ترافیک بزرگتر و خستگی و اعصاب مردم. آخه این ماشینه میدید دست مردم!!! دو قدم نرفته هزارتا خرج در میاره.
انتشار یافته: ۸۳
mardomak
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
درود بر عزم ناخواسته ملت
SAMAN
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
نمي خريم تا روزي که آدم بشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
مردمی که نیاز داشته باشن پدر خودشون رو در میارن کلی قرض هم میندازن تا به ماشین برسن
من نمیدونم این مقاله های فرارو واسه چیه
تحریم کجا بود ملت پول ندارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
درود بر این ملت فهیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
واقعا ایرانی لیاقتش اینه که ماشینی که ده ها ساله تولیدش تو اروپا متوقف شده رو با قیمت سال 2015 بخره؟ پولتون رو بذارید بانک و با پولش آزانس سوار شید هم هزینه نگهداری ماشین و افت قیمتش رو نمیدید و هم اعصابتون راحته که کسی تو ماشین خط نمیندازه یا نمیدزدند. اگر هم خیلی ماشین لازم دارید ماشین صفر نخرید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
دوست عزیز اون آژانسی که گفتی چه نوع خودروئی هست؟ هیوندای سوار میشی ؟
زیاد احساسی و در راستای واردکنندگان خودرو که پول دلالی فقط میگیرند صحبت نکنید.
متفاوت
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
مرحبا . عقلت کامله .
امیر
Kazakhstan
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
دوست عزیز بحث خرید ماشین نو نه دست دوم آژانسی ها صفر کیلومترن؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
شما فکر میکنید مواد غذایی فرق میکنه
آموزش و پرورش
دانشگاه
مهدکودک
اینترنت
همه مثل همه
تا ما در هر سازمان و کارخانه ای
یاشیم خودمون را اصلاح نکنیم آش همین آش و کاسه عمین کاسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
واقعا هم همینه. خودرو صفر ترحیم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
قرن بیست و یکمیم نا سلامتی، حتما باید به بن یست برسن آقایون تا تجدید نظر کنن؟
با سیاستهای قدیمی نمیشه مملکت پیشرفته ساخت، پیشرفت، مدیریت پیشرفته هم میخواد.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
آقایان مسوول بخدا جان مردم خیلی مهم تر است از سود شما. عکس ها از تصادف های ماشین های تولیدیتون مخصوصا پراید رو ببینید و از کیفیت این ماشین خجالت بکشید. چرا خودرو با کیفیت نباید وارد شه؟ چرا جان مردم باید به خاطر سود دولت نابود شه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
اصلا اینا اونقدر به ما بی احترامی کردن برای من به شخصه کینه شده
حتی اگر قیمت نصف هم بشه دیگه ماشین صفر ایرانی نمیخرم
ahmad
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
درود بر غیرتت ایرانی
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
فقط تحریم تا کاهش نود درصدی قیمتها و افزایش ضد در صدی کیفیت خودروها

نمیخرررریم هرگز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
ایول ملت..به نخریدن خودرو صفر ادامه بدید..چه داخلی چه خارجی
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
نمی خریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
هان ای دل عبرت بین، از دیده نظر کن هان

تعجیل مکن فعلن، خودرو مَخر از ایران

از قیمت اقماری مائیم به درد سر

چندی تو صبوری کن، شاید که شود ارزان

ای صاحب کمپانی؛ بی شک تو خودت دانی

که قیمت این خودرو گشته است دو صد چندان

سالی به سی و اَند است، می تازی و می تازی

خودرو تو بگو چند است؟! ای یک تنه در میدان

گویی که ریالی من از قیمت این خودرو

کمتر نکنم هرگز، زیرا که بود حرمان

مستی تو کنون، زیرا هر روز به جای می

در کاسه نمد خوردی خون جگر یاران

گفتی تو ز کیفیت، از کیفیت برتر

برتر به چه می‌گویی...؟ شاید که بود پنهان!

سر دنده هر خودرو، پندی دهدت نو نو

پند سر هر دنده بشنو ز بُن دندان

گوید که من اسقاطم، در زمره اغلاطم

نقدم اگر اقساطم، بگذر تو زمن ای جان

گفتیم چرا اینسان، بالاست بهای آن؟

گفتی تو: که تحریم است، همواره بُدی گریان

حالا که توافق شد، دنیا که موافق شد

دیگر تو چه میخواهی؟ این جان ...، تو بیا بِستان
ناشناس
Germany
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
عزیز من بنده بعنوان یک مصرف کننده آیا حق دارم ماشین با کیفیت بخواهم یانه ؟ حق دارم وقتی میبینم خودرو 3 برابر قیمت جهانی فروخته میشم . نخرم . به همین سادگی . نمیشه که هر چیزی را با هر قیمتی و کیفیتی بدید به دست ما بعد . باور بفرمائید که مسیئله اقتصاد عرضه و تقاضا است و رقابت بر کیفیت کالا . این که دیگه کوپن نیست بگید همینه که هست . شما هم اگر نگران ورشکستگی هستید فکری برای قوانین . تعرفه ها و مدیریت کنید . زیاده خواهی که نمیکنیم ما . والا همه دوست دارند ماشین با کیفیت و سوار بشن اما هر چیزی اصولی داره .
طاهر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
مطابق تيتر يكي از روزنامه ها ، در زمان رياست جمهوري احمدي نژاد علي رغم عدم نياز به نيرو ، 7000 نفر بصورت غير قانوني و از طريق پارتي وارد شركت خودروسازي شده اند . حال مردم بيچاره چه گناهي كرده اند كه بايد سرشكن شدن حقوق كلان اين افراد را بر روي قيمت ماشين پرداخت نمايند . مديريت به نحو فاجعه بار انجام ميگيرد بعد ميگويند بياييد حساب كنيم ما اينقدر نيرو داريم ، اينقدر هزينه . . . پس قيمت فلان ماشين مي شود اين عدد !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
باکسیکه مثلا 1 تن قند احتکار میکند.چگونه رفتار میکنند ؟؟بایستی با این انحصار گران نیز اینگونه رفتار بشه یعنی درب انبار باز شده و محصولات هرچندکم کیفیت را به قیمت عادلانه به فروش رساند نه اینکه بنویسیم
"خودروسازان از این توان برخوردار هستند تا از مکانیسم عرضه قطره چکانی استفاده کرده و علیرغم وجود محصول در انبار، از عرضه آن و کاهش قیمت جلوگیری نمایند"
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
عزیز من خودروساز نداریم فرغون ساز داریم که به لطف فضای مجازی ملت قیمت روز همه خودروها رو بدون سفر و هزینه تو کشور همسایه میبینن و می پرسم چرا تو ایران نه؟
البته مسئله اینه که مسولان محترم حق داشتن خودروی خوب را برای شهروند ایرانی به رسمیت نمیشناسن
سهند
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
با سلام: این نوشته بسیار خوب است فقط چند نکتۀ کلیدی:
1- مایۀ شرمساری ایران و ایرانی است اگر ایران خودرو وسایپا را نماد صنعت ایران معرفی کنیم.
2- نیروی کار و قطعه سازان توسط این صنعت بی کفایت به گروگان گرفته شده اندو اگر آزاد شوند هردو رشد خواهند کرد و برای شرمت های بین المللی کار خواهند کرد.
2- ترکیه خودروسازی ندارد ولی قطعه سازان بزرگی دارد که به بنز و ... قطعه می دهند. پس قایم شدن خودرو سازان بی کفایت پشت آنها و متأسفانه نمایندگان نالایق قطعه سازان یک دروغ و ظلم بزرگ است.
4- ایران خودرو و سایپا خودروساز نیستند بلکه طرح ها و پلتفرم های بنجل و از رده خارج پژو و رنو را به مردم مظلوم و بی دفاع ایران تحمیل می کنند و بی شرمانه از آن دفاع می کنند. لااقل خودروهای روز را مونتاژ کنند. فقط مثلا سراتوی وارداتی را با سراتوی تولید سایپا ( پلتفرم از رده خارج شدۀ کیا) مقایسه کنید.
5- مدیران ضغیف این صنعت فقط با تکیه بر عوام فریبی و رانت ، به فکر حقوق خودشان هستند.
با تشکر
ahmad
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
آفرین بر غیرت ایران و ایرانی
(( خودرو نمیخریم ))
احمد یاداور
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
مدیریت اقتصاد کشور عین تولید و کیفیت ماشینهامونه یا یطور کلی ایران خودرو بی رقیب که قرار بود بتونه ب بازارهای جهانی راه پیدا کنه ولی در جا زذ وکسی هم مواخذ نکردشان که دارید بکجا میرید وچشم بستن ومشت نمونه خروار در مدیریت اقتصادی ماست
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
خودروسازی داخلی دروغ محضه
reza1
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
ای بابا شما اسمشو بذازین کمپین ولی واقعیتش اینه که مردم پول ندارند بخرند . درآمدها همه صرف مواد غذایی و بقیه اقلام ضروری خواهد شد و پولی دیگه اجازه نمیدهند دست مردم بماند تا صرف خرید خودرو شود .فرهنگ کمپین در ایران وجود ندارد .
سیامک
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
بخدا پول خرید 206 دارم اما نمیخرم اگه هم بخرم مدل 90 به پایین رو میخرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
دقیقا حرف شما درسته و از طرفی تا حدودی هم بازار اشباه شده و طبیعی است بعضی از مواقع این حالت بوجود بیاید.
ناشناس
United States of America
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
تحریم رو مردم باید با قدرت و جدیت ادامه بدهند...
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
ما تا وقتی تکنولوژی روز دنیا وارد کشور نشود. این لگنها رو نمیخریم. فرارو خواهشا سانسور نکن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
نمی خرییییییییییییییییم
بهترین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
بهترین خودرو موجود در ایران نباید بالای 50 میلیون تومان باشد اصلا معنایی ندارد وقتی حقوق یک کارگر 700 هزار تومان است بدترین خودرو 20 میلیون تومان !باشد.
دکتر حاجی زاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
ما خودرو نو نمی خریم.
این تولید داخل به سود ملت نیست. 145 هزار نفر استخدام کرده ولی این طرف قضیه رو هم بگید این خودروها بی کیفیت ( پراید-405- سمند- پارس) که اکثر خودروهای داخلی رو تشکیل میدن چند نفر رو به کشتن دادن و چند خانواده رو بدبخت کردن.
دوباره میگم ما تا عوض شدن شرایط خودرو نو نمیخریییییییییییییییییییییییییییم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
کدام صنعت اگه به سرهم بندی قطعات وارداتی از صفر تا صد صنعت میگید قیمتش هم توی شیشه کردن خون مردمه جمع کنین تحقیر و سرکیسه کردن ملتو خجالت آوره بخدا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
من تا قبل از خرید خودرو جدید(دنا) مخالف تحریم ایران خودرو بودم و فکر می کردم بایستی از تولیدات داخلی حمایت کرد سه ماه اخیر دنا خریداری کردیم در سیستم کولر ان مشکل دارد به هر نمایندگی که مراجعه می کنیم هیچ کس پاسخگو نیست ایران خودر اگر می خواهد رشد کند بایستی مشتری مداری را در امورات خود قرار دهد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
سالیانه چند هزار نفر در تصادفات کشته می شوند؟

چند هزار نفر معلول می شوند؟

چقدر برای بیمه ها و خانواده ها هزینه مالی ایجاد می شود؟

راه حل آسان است چندتا شرکت معتبر خودروسازی را به کشور دعوت کنیم از جمله تعهداتی که از آنها بگیریم این باشد که مثلا 80 درصد نیروی کارشان ایرانی باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
کشته شدن و معلول شدن مربوط به فرهنگ پایین رانندگی مردمه
وقتی توی بزرگراه با سرعت درحال رانندگی هستی همه سپر به سپر چسبوندن ربطی به نوع ماشین نداره.
وقتی توی لاین با حداکثر سرعت مجاز 120 کیلومتر برساعت میرونی ماشین عقبیت با چراغ و بوق میخواد سریع بری کنار و راه رو براش باز کنی ربطی به نوع ماشین نداره.
سوانح رانندگیمون به استایل رانندگی زننده ی خودمون ربط داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
هرچند که فرهنگ رانندگی در ایران به شدت پایین است اما یکی از علل اصلی مرگ و میر در حوادث عدم استحکام کافی و مجهز نبودن به آپشنهای محافظتی اکثر خودرو های عمومی جامعه است.
مثلا اگر به قول شما با 120 کیلومتر سرعت به مانعی برخورد شود.، نوع خودرو در حفاظت از جان سرنشینان اهمیتی ندارد آیا پراید با تویوتا برابر است!!؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
چرا خودروهایشان را صادر نمی کنند؟

به جای فشار بر مردم چرا به فکر بازاریابی در خارج نیستند؟

نکند در خارج کسی نمی خرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
کسی نمیخره ددم
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
اگر غیرت ملی دارید یا غیرت دینی دارید برای احقاق حقوق ملت به این کمپین بپیوندید
ناشناس
Germany
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
نمی خریم...
محمد
Germany
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
تا زمانيكه انحصار باشد و مصرف كننده حق انتخاب نداشته باشد همين وظعيت خواهد بود
جايى مشترى اقايى مى كند كه فروشنده ها رقابت ميكنند و هريك جهت جلب مشترى خدمات و شرايط بهترى را ارايه مى دهند
پس نمى خريم تا انحصار را بشكنيم و اقا شويم
يا على مدد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
فرمول قیمت گذاری خودرو باعث افزایش کیفیت و بهروری نشد بلکه خودروسازها برای کاهش قیمت از قطعات مزخرف تر استفاده کردند.
لذا مردم فهیم ایران برای یکبار هم که شده تحت هیچ شرایطی تا زمین زدن این خونخواران پررو خودرو صفر نخواهند خرید.
اگر ذره ای برای خودتان ارزش قائل هستید به این کمپین بپیوندید
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
مردم ایران پول ندارند که بخرند والا از سر و کول همدیگر برای خریدن این لگنها بالا میرفتند اتحاد و کمپین کیلو چنده
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
صنعت خودروسازی اشتغال زایی میکنه؟؟

میدونید اینها بخاطر تولید ماشین بد و غیر استاندارد چند هزار نفر از نیروی کار کشور رو از بین میبرن و خانواده ها رو داغدار میکنن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
با سلام
عوض اینکه قیمت خودرو را نقد کنید ،تسهیلات اعطایی به اونها از طریق بانکها را نقد کنید .وقتی بانک سود 30-35 درصدی از خودرو ساز برای تسهیلات میگیره و خودرو ساز خارجی همین تسهیلات را با 3-4 درصد میگیره نباید انتظار قیمت ارزان رو داشته باشید .هر چقدر نرخ تسهیلات بیاید پایین به همون اندازه میتونید از خودرو ساز انتظار تعدیل قیمت رو داشته باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
ماشالله همه دست در دست هم جیب مردم را جارو میکنند که مبادا ریالی در آن بماند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
من 30 میلیون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
تبریک به سایت وزین فرارو بخاطر اینهمه خوانندگان، کامنت گذاران و مثبت و منفی دهندگان تیزبین و نکته سنج و دقیق!
طرف جمله اش هنوز تمام نشده بوده اشتباهی اینتر زده جمله ناتمامش به صورت کامنت منتشر شده اونوقت شش نفر به ایشان مثبت داده اند!
یاسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
من 30 میلیون تومن جمع کرده بودم که سمند صفر بخرم الان دارم ماشین دست دوم میخرم بخاطر همین موضوع
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
دوست عزیز اشتباه میکنی. ولی اشکال ندارد برو بخر.
راستی از لبنیات و دوبرابر شدن هزینه پلاک خوردو و افزایش عوارض بزرگراه ها و افزایش نرخ بلیط هواپیما و ..... خبر داری؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
احسنت.
ناشناس
Finland
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
به به دارم به یکی از آرزوهایم میرسم..تخته شدن درد ایران خودرو و سایپا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
راستی یادم رفت بگم . دلارتون هم که هر روز داره میره بالا !!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نخرید تا گرونتر بخرید
يغما
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
اى جانم شبكه هـاى اجتماعى …
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
مردم ایران پول ندارند که بخرند والا از سر و کول همدیگر برای خریدن این لگنها بالا میرفتند اتحاد و کمپین کیلو چنده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
اگه از اول میذاشتن بازار رقابتی باشه شاید ایران الان خودرو ساز بود .
اگه بدونین فقط مبلغ عیدی مدیران خودرو ساز دولتی ( یا خصوصی ... نمی دونم )چند ... خوابتون نمی بره .
در حالیکه یه خانواده با بچه معصوم باید تو آتیش پژو بسوزن !!!
پژو حتی تونست آدمای بیرون ماشین رو هم بسوزونه ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
اگه از اول میذاشتن بازار رقابتی باشه شاید ایران الان خودرو ساز بود .
اگه بدونین فقط مبلغ عیدی مدیران خودرو ساز دولتی ( یا خصوصی ... نمی دونم )چند ... خوابتون نمی بره .
در حالیکه یه خانواده با بچه معصوم باید تو آتیش پژو بسوزن !!!
پژو حتی تونست آدمای بیرون ماشین رو هم بسوزونه ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
جانمان به لب رسیده یا خودرو ساز خارجی یا همان اسب وقاطر قدیم
با مرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
خیلی خوبه باید به فکر رقابت باشند میتوانند به صادرات هم فکر کنند فعلا ایجاد اشتغال خودروسازان بدلیل عدم توان رقابت بیثمر و در اینده مشکل ساز میشود
ناشناس
United States of America
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
مردم اگر عاقل باشند به هیچوجه سراغ تولیدداخلی سواری نمی روند همانطور که بنده 6 سال است خرید از خودروساران را تحریم کرده ام هر چند پولی برای خرید خودرو تولید خارج ندارم ولی تولیدات داخلی مفت بدهند باز نمی خرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
فقط نخرید ،کلید حل مشکل مافیای خودرو در ایران!!!!!
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
مردم جون مادرتون نخرید تا اینا حسابی حالشون جا بیاد...
اکبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
ای ول. دمتون گرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
آقا نباید بخریم چرا سه برابر قیمت جهان باید هزینه بدیم؟؟؟؟
مونتاژ دوبرابر قیمت!!!
همه چی مثلا الان میگن قیمت شیر تو ایران پنجاه درصد از قیمت جهانی بالاتره
خب بابا اگه با هزینه بالاتر تولید میکنن چرا حمایتشون میکنین؟؟
حالا ممکنه یه عده بیکار بشن ولی در کل نفع بیشتری مخصوصا برای طبقه متوسط داره.
داود
United States of America
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
این رو هم باید به حساب کاهش تورم گذاشت که اینقدر اعتماد به نفس پیدا کردیم.اگر قیمتها رو به افزایش بود الان همه ما تو صف خرید بودیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
برخی از بهترین شرکت های دنیا حاضرند بیایند در ایران سرمایه گذاری کنند
بیشتر از خودروسازی های داخل هم نیروی ایرانی استخدام کنند

مزایا و حقوق بیشتر هم به نیروهایشان بدهند (البته بجز اون افرادی که فیش حقوقی چند ده میلیونی دارند ).

خودرو بهتر و ارزان تر هم با تسهیلات بیشتر به مردم ایران بفروشند

صادرات هم داشته باشند

به دولت ایران هم مالیات بدهند
و بعد از ده سال کل تاسیسات و خط تولید را در ایران جا بگذارند و بروند
شیرازی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
1.خودرو گران نیست.ارزش در آمد مردم کم شده است.
2.لابد ملک هم گران و بی کیفیت است که خریداری ندارد.این روزها حتی ساندویچ هم خریداری ندارد.
3.رکود تمام کشور را گرفته است وگرنه تحریم خودرو زاییده افکار چهارتا آدم توهم زده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
ما خودرو بی کیفیت و گران نمی خریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
فقط خودروي كم مصرف و بادوام الماني اينده خوبي براي ايران و ايراني دارد.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
دوستان تا ارزان نشود خودرو
از ماشین خریدن در رو
رحمان
United States of America
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
سلام ....
ترو خدا نخرید تا بفهمند درد ملت رو ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
با این آشغالهایی که به اسم ماشین می سازند
سید
United Arab Emirates
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
خودرو ساز عزیز

خودت انصاف بده ،

تو خودت حاضری بر این پراید بیست ملیون پول بدی؟
ماشینی که تا چند سال پیش پنج شیش ملیون بزور قیمتش بود

الان بیست ملیون؟؟؟ تو خودت حاضری براش انقدر پول بپردازی؟
اینجوری که نمیشه ، مارو چی فرض کردی؟ دیگه بسه انقدر به شعور ملت توهین کردی
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
من 206 دارم، راضیم، شما هم بخرید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
من کارمند شرکت خودروسازی هستم . اما از کار مردم واقعا خوشحال شدم . مدیران خودروسازی پول بیزحمت زیادی رو بعنوان حقوق دریافت میکنن