bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۴۶۶۷۶

10 ایرلاین ورشکسته‌اند

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۴
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها معتقد است نحوه برخورد این شرکت با ایرلاین‌های بدهکار تاکنون تعاملی بوده است اما با توجه به افزایش دوباره رقم بدهی ها احتمالا باید برخوردی جدی تر جای تعامل های فعلی را بگیرد.

به گزارش ایسنا، رحمت الله مه آبادی سخن گفتن از گروکشی شرکت فرودگاه ها در پروازهای ایرلاین های بدهکار را تکذیب کرد و گفت: بابت بدهی ایرلاین‌ها، هیچ پروازی را دچار تاخیر نکرده‌ایم و مانع کانتر پرواز نشده‌ایم چراکه اساسا فضای محدود ترمینالی و توالی پروازها این اجازه را به ما نمی‌دهد.

با وجود این اما وضعیت مالی شرکت فرودگاه ها و قرار گرفتن نام این شرکت در فهرست نهادهای درآمد هزینه ای باعث شده این شرکت برای تسویه بدهی ها 600 میلیارد تومانی ایرلاین ها برنامه ریزی جدیدی کند.

مه آبادی در تشریح وضعیت مالی سازمان متبوعش نیز توضیح داد: ما شرکت انتفاعی نیستیم و تمام عایدی ما صرفا در ارائه خدمات هوانوردی، ناوبری و فرودگاهی هزینه می‌شود و اگر سودی هم بدست آوریم 75 درصد آن را در قالب مالیات و سود سهام به دولت بازمی‌گردانیم و اجازه هیچ‌گونه فعالیت تجاری و بنگاه داری نداریم. ما باید با درآمدهای خودمان فرودگاه‌ها را اداره کنیم و رضایت خطوط هوایی و مسافران را با ارائه سرویس‌های مناسب جلب کنیم که برآوردن این انتظار مستلزم هزینه است که بخشی از آن توسط ایرلاین‌ها تامین می‌شود.

وی به توجیهات هزینه ای ایرلاین ها نیز اشاره کرد و در باره افزایش هزینه شرکت های هواپیمایی در نتیجه بالا رفتن نرخ ارز تاکید کرد : نرخ ارز برای شرکت‌های هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌های کشور یکی است با این تفاوت که ما امکان استفاده مستقیم از ارزی که بدست می‌آوریم را نداریم و باید به خزانه واریز کنیم و معادل ریالی آن را با نرخ دولتی تحصیل کنیم و از این رو توان مالی ما در شرایط مساوی با شرکت‌های هواپیمایی از آنان کمتر است.

مدیر عامل شرکت فرودگاه ها در توضیح چگونگی افزایش رقم بدهی ایرلاین ها به سهم شرکت فرودگاه ها در بلیت صادر شده در پروازهای داخلی و اخرجی نیز پرداخت. به گفته وی تعرفه خدمات فرودگاهی از مسافران در قالب بلیط دریافت می‌شود که برای پروازهای داخلی 5 هزار تومان و پروازهای بین‌المللی 25 هزار تومان است که جزء درآمد شرکت فرودگاه‌ها محسوب شده و به‌طور امانت در دست ایرلاین‌هاست. این رقم بدهی در حال حاضر حدود 120 میلیارد تومان است که ایرلاین‌ها می‌بایست به شرکت فرودگاه‌ها پرداخت کنند و این عدم پرداخت باعث شده است که از سوی دستگاه‌های نظارتی تحت فشار باشیم چرا که طبق قانون این اقدام تصرف در اموال عمومی محسوب می‌شود.

پس از روشن شدن تصویر وضعیت بدهی ها مه آبادی تکلیف خود را با ایرلاین های بدهکار روشن کرد و رسما 10 شرکت هواپیمایی داخلی را در فهرست ایرلاین های ورشکسته قرار داد." وی با بیان اینکه بیش از 10 ایرلاین‌ ورشکسته داریم که بدهی خود را به شرکت فرودگاه‌ها پرداخت نکرده‌ و از این بابت در حساب‌های ما مغفول مانده است، گفت: اگر ایرلاینی نمی‌تواند خدمات ارائه کند بگوید نمی‌تواند چرا که اینگونه مشکلاتش را به سازمان‌های دیگر منتقل می‌کند."

این صحبت ها که جدیت شرکت فرودگاه ها در وصول بدهی های معوق خود را نشان می دهد البته نیاز به تعیین تکلیف سازمان هواپیمایی کشوری نیز خواهد داشت. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور که در شبکه خبر حاضر شده بود با تاکید بر اینکه ما حق نداریم مسافران را به‌خاطر بدهی ایرلاین‌ها درگیر کنیم گفت: در این راستا سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان نهاد حاکمیتی هر تصمیمی بگیرد می‌پذیریم و البته این تصمیم در چگونگی ارائه سرویس و خدمات از سوی ما تاثیرگذار می‌گذارد.

باید دید با این صحبت های جدید آیا سازمان هواپیمایی کشوری به این حوزه ورود خواهد کرد یا همچنان با تدوام سکوت در این رابطه حل شدن اختلافات شرکت فرودگاه ها با ایرلاین های داخلی را به تعامل این دو بخش با یکدیگر واگذار می کند.