bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۵۲۸۴۳

حکایت تلخ جای پارک

نصراله خلیلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴
یادداشت دریافتی- نصراله خلیلی؛ یکی از معضلات بزرگ در کلان شهر‌هایی مثل تهران و شهرهای دیگر در حال حاضر جای پارک ماشین است که به حد انفجار رسیده به طوری که ساعت‌ها باید در انتظار بود خیلی‌ها وقت‌ها بسیاری ازمردم عمرشان را در ترافیک هر روزه میان خانه و محل کار از دست می‌دهند..

راستی شما برای رفتن به محل کار خود از چه وسیله‌ای استفاده می‌کنید؟

در شهرهایی که از ده سال پیش تا کنون کو چه‌ها و خیابان‌ها فرق چندانی نکرده نمی‌تواند این حجم از خودرو‌ها و بار ترافیکی را تحمل کند، شرکت‌های خودروساز مدام در حال رقابت باهم هستند و فقط خودرو تولید می‌کنند و به عواقب آن نمی‌اندیشند.

ساخت پاساژ‌ها و مجتمع‌های تجاری هم از سوی دیگر هر روز مثل قارچ سر از خاک بیرون می‌آورند و باعث می‌شوند برای دسترسی به آن‌ها دقایق و ساعت‌های زندگی ما همچنان در ترافیک طاقت فرسا هدر شود.

کمبود محل مناسب برای پارک خودرو، تنها به شهر تهران و شهروندان آن محدود نمی‌شود و این دغدغه مشترک مسئولان شهری و مردم در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور و کلان شهرهاست، این مشکل را ناشی از ناهمخوانی سرعت سرسام آور تولید خودرو و روند تدریجی توسعه زیرساخت‌های شهری می‌دانند که مسائل و مشکلات متعددی را در شهرهای پر جمعیت ایجاد می‌کند و از جمله آن‌ها، معضل جای پارک و ترافیک طولانی و اتلاف وقت شهر وندان است.

در خیابانی که به علت حفاری و کنده کاری‌های مکرر توسط شهرداری و مخابرات وغیره... عرض خیابان باریک شده رانندگان این محل برای پارک خودروی ساکنین فاقد پار کینگ چه باید کنند ورانندگان برای پیدا کردن جای پارک مجبورند به آرامی حرکت کنند و هنگام حرکت چندین بار ترمز بگیرند که رانندگان پشت سر آن‌ها نیز چاره‌ای جز حرکت آهسته و توقف‌های بسیار ندارند. این موضوع باعث کندی حرکت و عبور ومرورخودرو‌ها و ایجاد ترافیک سنگین می‌شو دیکی از شهروندان می‌گوید:

«گاهی که مجبور باشم از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنم به علت فاقد پارکینگ شخصی مجبورم ساعت‌ها برای یافتن جای پارک در خیابان‌ها دور بزنم ضمن مصرف سوخت بیشتر و آلودگی هوای شهرو هزینه‌های افزون‌تر ساعت‌ها از وقت شهروندان بیهوده هدر می‌رود»

 سوال اینجاست مجتمع‌های به این خوبی و شیکی چرا پارکینگش به اندازه طبقاتش نیست البته شهرداری‌های هر محل می‌توانند پارکینگ‌های محلی برای هر منطقه در نظر بگیرند چون هر روز صد‌ها خودروی داخلی و خار جی به چرخه حمل ونقل شهر‌ها افزوده می‌شود و خیابان‌ها مملو از ماشین‌ها و تردد قفل شده به راستی مقصر این نا‌بسامانی این شهر بزرگ چه کسی است؟..

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص ناهماهنگی بین تعداد پارکینگ‌های شهر تهران و میزان عوارضی که شهرداری از شهروندان برای پارکینگ می‌گیرند، عنوان می‌کند: «بر اساس مصوبات قبلی شورای شهر قرار بود حساب خاص و صندوقی در شهرداری تهران ایجاد شود تا کلیه عوارضی که تحت عنوان «عوارض پارکینگ» از شهروندان گرفته می‌شود، به آن واریز و از محل این پول‌ها پارکینگ‌های طبقاتی در سطح شهر بویژه در مناطقی که امکان تأمین پارکینگ در آن‌ها محدود است، ساخته شود ولی متأسفانه این مصوبه توسط شهرداری اجرا نشد.»

هر روز صبح صد‌ها هزار نفر برای رفتن به محل کار خود در حال تردد هستند آن‌ها به علت عدم وسیله نقلیه عمومی مجبورند از وسیله شخصی استفاده کنند که این کاربه آلودگی بیشترهوای شهر دامن می‌زند.

آمار‌ها حاکی از این است که چرا شهرداری در این مدت عوارضی که تحت عنوان عوارض پارکینگ از شهروندان گرفته در راستای تأمین پارکینگ طبقاتی هزینه نکرده است با این حساب مشکلاتی مثل ترافیک و نبود جای پارک و ضعف در ناوگان حمل و نقل عمومی را چگونه می‌توان برطرف کرد؟

پس با تقویت ناوگان عمومی حمل و نقل و عدم استفاده شهروندان از وسیله شخصی و طرح زوج وفرد خودروها و سامان دهی خودروهای مسافرکش و ساختن پارکینگ‌های طبقاتی در محله‌های شلوغ و پر تردد می توان معظلات جامعه را کاهش داد و سفر درون شهری ایمنی را به دور از هر تنش و شلوغی و با تنفس هوای پاک تجربه کرد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv