bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۶۰۹۴۵
علی مصدق در گفتگو با فرارو

تاثیر پسابرجام بر قیمت دارو

«اکنون با همت و نظارت اداره دارو قیمت داروهای وارداتی از کمپانی های قبلی گاها تا نصف کم شده است. اما همانطور که عرض شد در مورد تولیدات داخل حتما باید کیفیت بالا برود تا رضایت مریض و پزشک حفظ شود که در این صورت قیمت هم بالا خوهد رفت.»

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
فرارو- یک کارشناس حوزه داروسازی درباره تاثیر لغو تحریم ها و فضای پسابرجام در قیمت دارو در  کشور گفت: «اکنون با همت و نظارت اداره دارو قیمت داروهای وارداتی از کمپانی های قبلی گاها تا نصف کم شده است. اما همانطور که عرض شد در مورد تولیدات داخل حتما باید کیفیت بالا برود تا رضایت مردم و پزشکان حفظ شود که در این صورت قیمت هم بالا خوهد رفت.»

با لغو تحریم ها اکنون بسیاری از حوزه های اقتصادی تحت تاثیر فضای پسابرجام هستند. قراردادهای مختلفی از سوی شرکت های مختلف صنعتی و تولیدی بسته شده یا در حال انعقاد است. اما سوال مهمی که وجود دارد این است که فضای پسابرجام چه تاثیری بر صنعت داروسازی و قیمت دارو در کشور دارد؟

دکتر علی مصدق کارشناس حوزه داروسازی در گفتگو با فرارو گفت: «در دوران تحریم به دلیل اینکه دسترسی مستقیم ما به کشورهای درجه یک تولیدکننده مواد اولیه و فروشنده تکنولوژی قطع شده بود اگرچه دارو تحریم نبود اما مجبور بودیم برای خرید مواد اولیه مورد نیاز و تولید دارو از کشورهای واسطه استفاده کنیم که به هر حال در این فرایند کیفیت و قیمت تحت تاثیر قرار می گرفت.»

وی با بیان اینکه قیمت اصلی دارو را کیفیت بالای آن تشکیل می دهد که از این منظر گاها قیمت ها 5 تا 6 برابر متفاوت است گفت: «اکنون و بعد از برجام و برداشتن تحریم ها می توانیم مستقیم با کشورهای درجه یک تولید دارو و مواد اولیه در تماس باشی و دارو و مواد اولیه را با قیمت مناسب تر بخریم و کالای خود را به صورت مستقیم وارد کنیم.»

وی ادامه داد: «این موضوع باعث می شود کیفیت مواد اولیه ضمن حمل و نقل آسیب نبیند و به طور متوسط 7 تا 10 درصد قیمت به واسطه کاهش هزینه های حواله های بانکی کم شود و حُسن دیگر اینکه می توانیم پرداخت های بعدی مواد اولیه و تکنولوژی را از کمپانی های معتبر بخریم که این موضوع در حقیقت به صنعت دارویی کشور کمک می کند که با نقدینگی کمتر بتوانند مواد اولیه و ماشین آلات موردنیاز را با اقساط کم از کمپانی های معتبر بین المللی تهیه کنند.»

وی افزود: «همچنین در دارو و سیکل دارودرمانی، کیفیت حرف اول را در چرخه پزشکی و درمانی می زند و وقتی ارتباط مسقیم با کمپانی های معتبر داشته باشیم سوءاستفاده های کیفی و تقبلی به حداقل و صفر می رسد.»

مصدق در پاسخ به این سوال که اگر ما تحریم دارویی نبودیم چطور مسئله تحریم ها بر حوزه دارو در کشور تاثیر گذاشته بود؟، گفت: «طبق قوانین تحریمی سازمان ملل، دارو شامل هیچ یک از تحریم ها نمی شود و ما روی کاغذ می توانستیم از تمام کمپانی ها معتبر دارو یا مواد اولیه بخریم. ولی به دلیل تحریم بانک های کشور چون نمی توانستیم پول خرید خود را منتقل کنیم آنها هیچ تمایلی برای کار کردن با ایران نداشتند و عملا واردات خیلی کمی انجام می شد.»

مصدق در پاسخ به این سوال که اکنون با لغو تحریم ها قیمت داور چه تغییری خواهد کرد؟، گفت: «قیمت داروهای تولید شده در کمپانی های معتبر بین المللی به دلیل لغو تحریم ها و کم شدن هزینه های جانبی قطعا پایین می آید؛ ولی در مورد مواد اولیه و قیمت نهایی داروی تولید داخل به دلیل بالا رفتن کیفیت دارو قطعا قیمت آن بالا خواهد رفت.»

وی ادامه داد: «اکنون با همت و نظارت اداره دارو قیمت داروهای وارداتی از کمپانی های قبلی گاها تا نصف کم شده است. اما همانطور که عرض شد در مورد تولیدات داخل حتما باید کیفیت بالا برود تا رضایت مردم و پزشکان حفظ شود که در این صورت قیمت هم بالا خوهد رفت.»

وی افزود: «چهار درصد داروهای High-Tech وارداتی هستند. یعنی داروهایی که قیمت بالا و مصرف کم دارند و لذا توجیه ندارد در داخل تولید شود. اما بعد از پسابرجام تکنولوژی تولید اینگونه داروها نیز وارد می شود و مواد اولیه و حامل های دارویی با کیفیت عالی وارد کشور خواهد شد و صنایع دارویی هم به لحاظ الزامات GMP ارتقا یافته و در نتیجه کیفیت تولید دارو در داخل بالا خواهد رفت.»

مصدق در پاسخ به این سوال که جایگاه ایران در صنعت داروسازی جهان چگونه است؟، گفت: «در 30 سال بعد از انقلاب و به خصوص در دوران جنگ یکی از افتخارات کشور به دست صنعت داروسازی شکل گرفت که توانست داروی ژنریک را با کیفیت قابل قبول به دست عموم برساند.»

وی افزود: «اما قطعا در سال های آتی صنایع دارویی باید به دنبال برندینگ و تولید داروهای با کیفیت بالا و نام تجاری بروند و صنایع سنتی و تحت پوشش دولت به دلیل قید و بندهای مقررات دولتی اداره امور آنها، دوران پرتنشی برای رسیدن به برندینگ در پیش خواهند داشت.»