bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۶۱۲۷۳

آخرین شفاف‌سازی یک رای‌گیری

با گذشت چهار روز از جشنواره‌ی فیلم فجر و رأی‌گیری مردمی، سرانجام «آیین نامه‌ی انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران» درحالی روی سایت خانه سینما قرار گرفت که مسئول ستاد جمع‌آوری آرای مردمی، مهمترین تغییرات آن را در ناظران جمع‌آوری آرا، نوع برگه‌های رأی و برنامه‌ریزی جمع آوری آرا، می‌داند.

تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
با گذشت چهار روز از جشنواره‌ی فیلم فجر و رأی‌گیری مردمی، سرانجام «آیین نامه‌ی انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران» درحالی روی سایت خانه سینما قرار گرفت که مسئول ستاد جمع‌آوری آرای مردمی، مهمترین تغییرات آن را در ناظران جمع‌آوری آرا، نوع برگه‌های رأی و برنامه‌ریزی جمع آوری آرا، می‌داند.
 
رئیس ستاد جمع‌آوری آرای مردمی جشنواره‌ی فیلم فجر در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره‌ی تغییرات آیین نامه‌ی جدید آرای مردمی نسبت به دوره‌های قبل گفت: مهمترین تغییر این آیین‌نامه، تغییر ناظران رأی گیری است؛ در دوره‌های گذشته ناظران از طرف تهیه‌کنندگان معرفی می‌شدند اما در این دوره سه ناظر از طرف شورای عالی تهیه‌کنندگان برای نظارت بر فرایند رأی‌گیری و شمارش آرا تعیین شده است که طبق آیین‌نامه خود ناظران، نباید فیلمی در جشنواره داشته باشند.
 
علی آشتیانی‌پور تغییر دیگر سیستم رأی‌گیری فعلی را نوع برگه‌ی‌های آرا عنوان کرد و افزود: برای جمع آوری آرا در هر روز برگه‌هایی با رنگ‌های متفاوت در نظر گرفته‌ شده‌ است؛ بطوری که برگه‌های رأی هر روز در روز بعد باطله محسوب می‌شود و امکان ندارد که برگه های آرا از سینمایی به سینمای دیگر و از روزی به روز دیگر برود تا برای تغییر در نسبت آرا استفاده شود.
 
او در پاسخ به این پرسش که آیا دفعات رأی‌گیری برای تمام فیلم‌ها برابر است نیز توضیح داد: تعداد دفعات رأی‌گیری برای فیلم‌ها برابر نیست و متغیرهای مختلفی بر روی آرا تاثیر می‌گذارند تا همه فیلم‌ها امکان برابری برای جمع آوری آرا داشته باشند.
 
آشتیانی‌پور ادامه داد: متغیرهایی مانند جغرافیای سالن‌های سینما، تعداد صندلی‌ها و حتی سانس‌های کم‌اقبال، میانه و خوش‌اقبال برای رأی‌گیری در نظر گرفته شده است و شرایطی فراهم شده که همه‌ی فیلم‌ها نسبت برابری در جمع‌آوری آرا داشته باشند.
 
او با بیان اینکه با توجه به کیفی بودن برخی معیارها برنامه‌ریزی این کار بسیار دشوار بود، اظهار کرد: برای این کار دو گروه تشکیل دادیم و با اتکا به تجربه و بحث‌های بسیار در جلسات، بدون نگاه به اینکه آثار متعلق به چه کسی است، جدول جمع‌آوری آرا را تنظیم کردیم.
 
مسئول ستاد آرای مردمی همچنین درباره‌ی اینکه آیا درصد و رتبه‌ی فیلم‌ها تا پایان جشنواره اعلام نخواهد شد نیز به ایسنا گفت: در صحبت‌هایی که با صاحبان آثار داشتیم 90درصد آنها موافق بودند که درصدها پنهان بماند و ما نیز به شدت مراقب این قضیه هستیم و تا اینجای کار هم این روش مطلوب بوده است. ما برای صاحبان فیلم‌ها امکانی یکسان قائل هستیم و اگر همه‌ی صاحبان آثار بخواهند، ریزترین جزئیات را هم به آنها اعلام می‌کنیم اما مادامی که بیشتر آنها مخالف این کار هستند ما نمی‌توانیم این اطلاعات را در اختیار کسی قرار بدهیم.
 
به گزارش ایسنا، «آیین‌نامه‌ی انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سی‌وچهارمین جشنواره‌ی فیلم فجر» که روز گذشته در سایت خانه‌ی سینما منتشر شده، تنها با یک تغییر آیین‌نامه‌ای نسبت به سال‌های گذشته منتشر شده است که آنهم تغییر ناظران جمع‌آوری آرا است که منتخبان تهیه‌کنندگان حاضر در جشنواره جای خود را به نمایندگان شورای عالی تهیه‌کنندگان داده‌اند.
 
اما سه تغییر در اجرا نسبت به سال گذشته؛ در اهدای جایزه به مخاطبان که در این رای گیری شرکت می‌کردند،سال‌های قبل اقلام فرهنگی چون کتاب موزه سینما،سیم کارت رایتل و تی شرت منقش به نشان خانه سینما به پنج نفر روزانه اهدا می‌شد ولی امسال به سه نفر، سه سکه بهار آزادی اهدا می‌شود و سومین تغییر اجرایی این است که درصد آرا روزانه اعلام نمی شود.
 
 15 بهمن ماه در حالی خبرنگاران پیگیر آیین‌نامه‌ی آرای ستاد مردمی شد که اعلام شد به دلیل گرفتاری این آیین‌نامه بر روی سایت قرار نگرفته است و قول داده شد تا در اولین فرصت بر روی سایت قرار بگیرد.