bato-adv
کد خبر: ۲۶۸۹۱

بررسي شاخص فلاكت دولت هشتم و نهم

تاریخ انتشار: ۱۷:۱۷ - ۱۹ خرداد ۱۳۸۸

شاخص فلاكت كه بيانگر نرخ تورم به علاوه نرخ بيكاري است در دولت نهم به بالاترين حد خود طي هشت سال گذشته رسيد. 

شاخص فلاكت (Misery index) يك نشانگر اقتصادي است كه توسط اقتصاددان آرتور اكان تبيين شده و از افزودن نرخ بيكاري به نرخ تورم بدست مي‌آيد. به اين معنا كه تورم فزاينده در كنار بيكاري رو به افزايش براي يك كشور، هزينه‌هاي اقتصادي و اجتماعي در بر خواهد داشت. اين شاخص شامل توليد ناخالص داخلي و نرخ سود بانكي نيست. 

برخي اقتصاددانان معتقدند كه شاخص فلاكت رابطه مستقيمي با جرم و جنايت در جامعه دارد و روند تغيير اين شاخص با فاصله حدود يك سال در شاخص جرم و جنايت تاثير مي‌گذارد. در مقابل شاخص فلاكت، شاخص نااميدي است كه به اثر شاخص سهام بر نرخ خودكشي دلالت دارد وقفه زماني كوتاهتري ميان دو نرخ را در نظر مي‌گيرد. 

براساس اين گزارش، در نمودار شاخص فلاكت كه شب گذشته توسط محسن رضايي مطرح شد، آمده است كه شاخص فلاكت در نخستين ماه از دولت دوم سيد محمد خاتمي 25 درصد گزارش شده كه اين شاخص در سال 81 به بالا ترين حد خود در اين دولت مي رسد اما به سرعت روند نزولي را در پيش مي‌گيرد به طوري كه اين شاخص در ماه آخر حضور دولت اصلاحات به حدود 20 درصد كاهش مي‌يابد. اما با روي كار آمدن دولت نهم شاخص فلاكت اگرچه در سال 85 مجددا كاهش مي‌يابد اما با پيش گرفتن روند صعودي در سه ماهه اول سال 87 به بالاترين حد خود طي هشت سال گذشته يعني رقم 35 درصد مي‌رسد اين درحالي است كه هر درصد از كاهش يا افزايش اين شاخص بيانگر وضعيت عمومي اقتصاد ايران است. 

لازم به يادآوري است كه شاخص فلاكت براي نخستين بار توسط جيمي كارتر كانديداي رياست جمهوري سال ۱۹۷۶ ايالات متحده در رقابت‌ها، مورد اشاره قرار گرفت كه آن زمان حدود ۱۴ درصد بود. كارتر گفته بود كه كسي كه موجب چنين رقم بالائي از فلاكت است حتي حق خواستن راي و رئيس جمهور شدن را هم ندارد.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین