پس از ماهها بحث و گمانه زنی درباره طرح توسعه بندر چابهار و نقش این بندر در آینده ترانزیتی منطقه، سرانجام با در کنار هم ایستادن روسای جمهور ایران و افغانستان و نخستوزیر هند در تهران، قرارداد راهاندازی دالان چابهار نهایی شد.
به گزارش ایسنا، چند روز قبل هیات دولت به وزارت راه و شهرسازی رسما مجوز داد آنچه دالان چابهار خوانده میشود را با مشارکت سرمایهگذاران خارجی به بهرهبرداری برساند تا به این ترتیب یکی از مهمترین ظرفیتهای بالقوه کشور به امری بالفعل بدل شود.
چابهار که در منتهی الیه جنوب شرقی آبهای ایران قرار دارد، دروازه ورودی خلیج فارس به حساب آمده و کوتاهترین مسیر اتصال کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد به حساب میآید.
اضافه کردن این امر به اهمیت چابهار برای کشور هند در دور زدن خاک پاکستان و عقد قراردادهای مشترک با افغانستان نیز میتواند به خوبی علت حضور پر قدرت این کشورها را توضیح دهد. حضوری که سرانجام به جلسه ای سه جانبه منجر شد تا دالان چابهار رسمیت یابد.
عصر امروز دوشنبه و در کاخ سعدآباد، رییس جمهور افغانستان و نخست وزیر هند پس از انجام دیدارهای دو جانبه جداگانه با رییس جمهور کشورمان در دیداری سه جانبه پیرامون امضای توافقنامه ترانزیتی چابهار تصمیمگیری کردند. این تصمیم از چند طرح دو جانبه به وجود میآید.
ایران و هند صبح امروز 12 محور همکاری های جدید را به طور رسمی کلید زدند و در این بین دو بند به طور خاص به بندر چابهار اختصاص پیدا کرد. قرارداد توسعه بندر چابهار بین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت ایندیا پورچس گلوبال پرایوت لیمیتد و تفاهم همکاری فیمابین سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و اگزیم بانک هند در خصوص تعیین شرایط کنونی خط اعتباری بندر چابهار دو موضوع اصلی توافق دو طرف است.
در بخش اول بحث درباره ورود سرمایههای هند به این بندر مهم خواهد بود. سرمایهای که هندیها آن را حدود 200 میلیون دلار اعلام کردهاند و 115 میلیون دلار از آنچه در ابتدا اعلام شده بود بیشتر خواهد بود و بند دوم نیز به خطوط فاینانسی که هند به سرمایه گذاران این بندر اختصاص خواهد داد، مربوط میشود.
در کنار بندر، بحث حضور هندیها در اتصال ریلی چابهار به زاهدان و شبکه ریلی ایران نیز مطرح شده که میتواند در آینده به خود شکلی رسمی گیرد. این خط آهن که حدود 400 کیلومتر طول دارد و در چهار محور مجزا طراحی شده در این طول این سالها نتوانسته خود را به برنامه های بندری چابهار برساند و از این رو شاید سرمایههای خارجی بتواند راهگشای این خط آهن مهم باشد.
افغانستان نیز طرف دیگر این ماجراست. دولت اشرف غنی که سعی کرده در سایه ثبات نسبی این سالهای افغانستان قدری زیرساختهای اقتصادی این کشور را ارتقا دهد حالا به فکر آن است تا با استفاده از طرح توسعه چابهار به نقشی جدی در مسیر ترانزیتی هند و آسیای میانه تبدیل شود.
چابهار در حال حاضر گامهای نهایی برای اتمام فاز نخست توسعه خود را پشت سر میگذارد و شاید حضور هندیها طرحهای توسعه چهار گانه این بندر را به شکلی قابل توجه متحول کند.