بعد از موفقیت فیلم «فروشنده» در کن و کسب دو نخل طلا برای سینمای ایران، نخستين تصویری که در فضای مجازی دست به دست شد، تصویری بود از بهروز افخمی که کاربران با انتخاب آن واکنش خود علیه صحبتهای مجری هفت را در برنامه روز جمعه نشان داده بودند. افخمی در برنامه روز جمعه فستیوال کن را نوعی گردهمایی «دگرباشان» عنوان کرده بود و اعتقاد داشت كه این فستیوال به فیلمهای اینچنینی بهای بیشتری میدهد. حواشی مربوط به این میزگرد با موفقیت «فروشنده» در جشنواره کن به اوج رسید و تصویر بهروز افخمی در فضای مجازی دست به دست شد.
این واکنش تند علیه مسعود فراستی هم همچنان جریان داشت. به این ترتیب افخمی روز دوشنبه در یادداشتی در «هفت صبح» بار دیگر به مواضع خود تأکید کرد که حرف خاصی نسبت به گذشته به آن اضافه نشده بود. پس از آن همسر این نویسنده، مرجان شیرمحمدی در پستی در اینستاگرام خود صحبتهایی مطرح کرد مبنی بر اینکه «بهروز افخمی دنبال شر میگردد»! یکی دیگر از حواشی ایجاد شده توسط همسر افخمی جملاتش درباره بهرام رادان بود. بهرام رادان در پیام تبریک خود نوشته بود: «نميدونم از شدت خوشحالى و تپش قلب خواب به چشمانم بياد يا نه، فقط خوشحالم كه فرهيختگان سينماى كشورم با طمأنينه و گامهايى استوار، ثابت كردند كه سينما زنده است؛ براى كسانى كه ميخواستند سينما بميرد و مدام فرياد سينما مرده است سر ميدادند، از بارگاه خداوند صبر طلب دارم و به قول شهاب عزيز الهى شكر.»
جملات پایانی رادان موجب شده بود که همسر افخمی در پست خود بنویسد: «از همه بامزهتر بهرام رادانه که اصلا راه جشنواره کن را از وقتی یاد گرفت که بهروز آوردش توی فیلم گاوخونی بازی کنه. همان فیلمی که به خاطرش رفت کن. بگذریم که توی همان گاوخونی هم به نظرم نقطه ضعف بزرگ فیلم بهرام رادانه. هر وقت فیلم گاوخونی را میبینم اعصابم خرد میشه که این آدم چرا نمیتونه متن داستان جعفر مدرس صادقی را از رو درست بخونه!»
این جمله بار دیگر کاربران شبکههای اجتماعی و طرفداران رادان را به طنازیهایی انتقادآمیز علیه مجری برنامه هفت کشاند. با این اوصاف افخمی روز گذشته در یادداشتی در تسنیم موضع جدید خود را در قبال موفقیت «فروشنده» اینطور عنوان کرد: «فرانسویها از پنجاه، شصتسال قبل که جشنواره کن را به راه انداختند همیشه ادعا داشتهاند که اغلب فیلمسازان هنری دنیا را خودشان کشف و معرفی کردهاند و حتی فیلمسازان هنری آمریکایی را از توی آمریکا پیدا کردهاند و با جشنواره کن برای نخستينبار به دنیا شناساندهاند. با این ژست و این قمپز خیلی برای کن زور داشت که فرهادی را بعد از اسکاری که از آمریکاییها گرفته تحویل بگیرند و درواقع نظر آمریکاییها را تأیید کنند. البته فشاری که روی جشنواره کن به خاطر نادیده گرفتن فیلم قبلی فرهادی، یعنی «گذشته» وجود داشت، اینقدر زیاد بود که نمیتوانستند زیاد مقاومت کنند و مجبور شدند ژست و قمپز عاقل اندر سفیه خودشان را در مقابل آمریکاییها فراموش کنند.» درهرحال تمام این حواشی به این سوال ختم شده که موضعگیری برنامه «هفت» فرداشب چه خواهد بود؟ هر چند که به احتمال زیاد از دو رویکرد خارج نخواهد بود؛ نادیده گرفتن دو نخل طلا برای سینمای ایران و یا پافشاری بر موضع پیشین.
از آن طرف، حاشیهای که پیش آمده استعفای علیرضا شجاعنوری به رویکرد برنامه «سینمای ایران» در شبکه چهار است. او روز گذشته در گفتوگو با مهر عنوان کرد: «من یکشنبه، دوم خردادماه به مدیر محترم گروه ادب و هنر شبکه چهار اعلام کردم که دیگر با این برنامه همکاری نخواهم داشت.» این مجری و سینماگر درباره دلیل تصمیمش برای خداحافظی از این برنامه نیز اینطور توضیح داد: «با وجود جلسات و گفتوگوهای متعددی که در شروع همکاریم با برنامه برای شکلگیری روند آن صورت گرفت، هرچه بیشتر پیش رفتیم اختلاف نوع نگاه من و تلویزیون به سینما فاصلهدارتر شد و این مشکل به گونهای بود که ساختار و محتوای برنامه را متأثر میکرد و درنهایت مرا به این نتیجه رساند که نخواهم توانست آنطور که در شأن من و بینندگان برنامه است که هواداران سینمای ایران هم هستند، موفقیت و عزت سینمای ایران را چه در داخل و چه در خارج از کشور انعکاس دهم به همین دلیل تصمیم گرفتم که دیگر با این برنامه همکاری نداشته باشم تا این برنامه با رویکردی که دارد به راه خود ادامه دهد.» با اینحساب، کنار رفتن شجاعنوری همزمان با افتخارات سینمای ایران در جشنواره کن، بدون هیچ حرف دیگری میتواند از مواضع تلویزیون در قبال افتخارات فیلم فرهادی در جشنواره کن خبر دهد.