bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۷۸۴۲۷

5 مرحله برای راه‌اندازی کسب و کار

تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۵
در شروع یک کسب و کار با موانع غیرقابل پیش‌بینی رو‌به‌رو می‌شوید که اگرچه چالش هستند اما همان‌ها شما را برای موفقیت آماده می‌سازد. برخی از افراد، هزینه‌های پنهان راه‌اندازی کسب و کار خود را نمی‌شناسند.

به گزارش ایران و به نقل از ای ال پی، سایر افراد، تمایزات شفافی میان اقیانوس آبی و قرمز قائل نمی‌شوند. برخی به خاطر نداشتن صبر، آمادگی هضم شکست‌های کوچک را ندارند. آمادگی مواجهه با آنچه بر سر راه شما رخ می‌دهد یک عامل تغییر بازی خواهد بود.

واقعاً این کسب و کار را می‌خواهید؟
شما حقیقتا باید بخواهید و با دلایل مناسبی، کسب و کار خود را آغاز کنید. از خودتان بپرسید: آیا من واقعاً می‌خواهم کسب و کار خود را آغاز کنم؛ یا من صرفاً تمایل دارم برای رئیس فعلی خود کار کنم؟ آیا من می‌خواهم یک کارآفرین باشم یا صرفاً می‌خواهم خودم را مشغول کنم؟

پاسخ به این پرسش‌ها حائز اهمیت است، چرا که از منظر روان شناسی، اگر شما بر تکمیل این مسأله تأکید و پافشاری نداشته باشید؛ این چالش به فرآیندی نامطلوب و ناخوشایند تبدیل خواهد شد. شما باید مشخصاً تصمیم بگیرید تا کسب و کار خود را برای خود کسب و کار آغاز کنید. اگر شما صرفاً این کار را به خاطر این انجام می‌دهید که همسرتان می‌گوید شما هرگز به جایی نخواهید رسید.

چقدر پول و سرمایه برای شروع کسب و کار کافی است؟
پاسخ کوتاه این است که این رقم برای هر فردی متفاوت است. اما معدودی از افراد می‌دانند به چه میزان سرمایه برای شروع کسب وکار احتیاج دارند. اگر می‌خواهید میانبر بزنید از بازنشسته‌های حرفه‌ای که پیش از شما، این مسیر را طی کرده‌اند به عنوان مشاور کمک بگیرید، با این حال خودتان را برای انبوهی از هزینه‌ها آماده سازید.

شما باید به چه نوع هزینه‌هایی توجه کنید؟ هزینه‌ها از مکان، تبلیغات، آموزش، دستمزدها و هرگونه پرداختی به افراد متخصص یا مشاورانی همانند یک حقوقدان یا حسابدار نشأت می‌گیرد.
اما هزینه‌های نامرئی دیگری هم هست که ما فراموش می‌کنیم. از خوردن ناهار با عجله یا در حضور مراجعه‌کننده و مشتری تا رویدادهای غیرمنتظره‌ای که وقتی شما درآمد ثابتی ندارید؛ اهمیت بیشتری می‌یابند. پس اطمینان حاصل کنید که سرمایه کافی دارید تا زمانی که کسب و کار خود را راه‌اندازی می‌کنید مجبور نباشید در خیابان بخوابید.

اقیانوس آبی‌تان را بسازید
ایده «اقیانوس آبی» که برای نخستین بار توسط «دابلیو چان کیم» عرضه شد بیان می‌دارد: بهتر است وارد بازاری شد که هیچ رقیبی در آن وجود ندارد. مخالف اقیانوس آبی، اقیانوس قرمز است: رقابت بالا، سود را به سختی قابل دستیابی می‌کند.

به هرجهت، گاهی نیاز به اقیانوس آبی که منتظر شما باشد، وجود ندارد. شما می‌توانید مثل اپل، یک اقیانوس آبی برای خودتان ایجاد کنید. استیو جابز پیشگام ایده «خلق یک نیاز» بود و به دنباله‌اش یک اقیانوس را شکل داد. او این اقیانوس را با آی پد شکل داد؛ با گفتن اینکه «افراد معمولاً نمی‌دانند چه می‌خواهند تا زمانی که آنچه می‌خواهند به آنها دهید» در حقیقت بسیاری از نظریه پردازان کسب و کار می‌گویند که مشتریان اغلب نمی‌دانند چه چیزی بهترین است. این دام اقیانوس قرمز نامیده شده است.

مختصاتی برای شخصیت کسب و کار
هنگامی که به «مالک کسب و کار» می‌اندیشید؛ چه مشخصه‌هایی به ذهن‌تان می‌رسد؟ رهبری؟ سرسختی؟ نوآوری؟ مطالعات نشان داده است افرادی که براحتی با ابهامات روبه رو می‌شوند، تمایل دارند به مالکان کسب و کار بهتری تبدیل شوند. به عنوان مالک یک کسب و کار، گاهی مسیر درست، پیچ در پیچ و با نبود اطمینان همراه است. در این مرحله توانایی پذیرش ابهام، انعطاف بیشتری به شما بخشیده و موجب می‌شود خودتان را بهتر با شرایط وفق بدهید.
در این میان کنجکاوی در بالای فهرست مختصات شخصیتی یک کارآفرین قرار دارد، چون افراد کنجکاو مستعد هستند چیزهای جدید را امتحان و روش‌های جدید موفقیت را کشف کنند. پس این دو جزو مهارت‌های اصلی کارآفرینان است، مگر اینکه شما بسیار خوش شانس باشید؛ البته صبر نیز به شما کمک می‌کند بویژه طی دوره‌های زمانی طولانی و کند که به نظر می‌رسد کسب و کار شما هرگز پیشرفتی نخواهد کرد، قافیه را نبازید. در نهایت شما باید قادر باشید با شکست و موفقیت روبه‌رو شوید.

به برندتان وفادار بمانید تا مشتری‌ها را از دست ندهید
در نهایت شما باید به کسب و کار خود که به دیگران نیز الهام می‌بخشد باور داشته باشید. «فرنک بتگر» می‌گوید: اشتیاق مهم‌ترین بخش فروش است. او تنها فردی نیست که این را بیان می‌کند. استیو جابز به الهام بخشیدن اشتیاق در کارکنان خود و ایجاد یک محیط کاری مثبت باور داشت. او دریافت که با انسانیت و صداقت در عین حال که گام‌های موفقیت را خلق می‌کند قادر خواهد بود با کارکنان خود ارتباط برقرار کرده و محیط کاری مثبتی را به وجود آورد. بارها و بارها، تحقیقات نشان داده‌اند که کارکنان مثبت، تیم فروش بهتری را تشکیل می‌دهند.

به هر جهت هدف نهایی، ایجاد باور در مشتریان‌تان است. این دلیل اهمیت ارتباط با مشتری برای برند شما است. شما باید روابط خود را با مشتریان با وفاداری به برند بسازید تا آنها کسب و کار شما را باور کنند.