bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۷۹۴۲۵

قرارداد سيتروئن و سايپا اتفاقی كم نظير در تاريخ روابط اقتصادی ايران

به گفته سفير كشورمان در پاريس، امضاي قرارداد سيتروئن و سايپا در مراحل نهايي است و براي اولين بار در تاريخ روابط اقتصادي ايران با ساير كشورهاست كه يك شركت و گروه مهم صنعتي در حوزه خودرو، حاضر به سرمايه گذاري مشترك با ايران شده است و سه نوع خودرو توليد خواهد كرد و مهمتر از آن، انتقال تكنولوژي و صادرات توليد است كه براي اولين بار اتفاق مي افتد.

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۱۳ تير ۱۳۹۵
یادداشت وارده_ علی نقی پور؛ به گفته سفير كشورمان در پاريس، امضاي قرارداد سيتروئن و سايپا در مراحل نهايي است و براي اولين بار در تاريخ روابط اقتصادي ايران با ساير كشورهاست كه يك شركت و گروه مهم صنعتي در حوزه خودرو، حاضر به سرمايه گذاري مشترك با ايران شده است و سه نوع خودرو توليد خواهد كرد و مهمتر از آن، انتقال تكنولوژي و صادرات توليد است كه براي اولين بار اتفاق مي افتد.

 با بررسي خبر فوق نكاتي قابل تامل به ذهن مي رسد: اول اينكه سفير كار كشته اي چون علي آهني كه يكي از ديپلمات هاي برجسته جمهوري اسلامي است به يقين با ادبيات عرف و حقوق ديپلماتيك كاملا آشناست و بدون پشتوانه و اطمينان عباراتي را بكار نمي برد كه پشتوانه حقوقي و بين المللي نداشته باشد. 

قطعا سفير جمهوري اسلامي در فرانسه از زواياي پيدا و پنهان قرارداد خودرويي سيتروئن با سايپا كاملا آگاه است كه عبارت هايي همچون "براي اولين بار" ، "سرمايه گذاري مشترك"و "انتقال تكنولوژي و صادرات توليد" را براي تعامل سيتروئن و سايپا بكار برده است. 

جدا از اينكه اين قرارداد تا چه زماني نهايي مي شود و مردم عزيز كشورمان چه زماني طعم شيرين اين تعامل و همكاري با سيتروئن را خواهند چشيد، بايد اذعان كرد تا اينجاي قضيه، حركت و تدبير مديران گروه خودروسازي سايپا شايسته تقدير و نيازمند حمايت بيشتر مديران ارشد مجموعه دولت است.

و در ثاني موضوع انتقال تكنولوژي و صادرات توليد كه از اهميت ويژه اي در اين قرارداد برخوردار است، مسئله اي است كه همه كارشناسان و متخصصان حوزه خودرو برآن صحه خواهند گذاشت كه انتقال تكنولوژي و دانش ساخت و توليد خودرو بهترين نوع ارتباطات و تعاملات خودرويي بين كشورهاي توسعه يافته و كشورهاي درحال توسعه صنعت خودرو است.

نيک ميدانيم كه انتقال دانش توليد و انتقال زيرساخت هاي تكنولوژي توليد خودرو نشان از بلوغ و تعامل يك مجموعه توليدي است كه به نظر مي رسد، گروه خودروسازي سايپا در دور جديد مديريت خود با تكيه برخرد جمعي و توان هدايتي و مديريتي و هم سويي با بخش هاي ذي ربط در مجموعه دولت به مرحله اي از بلوغ در تعاملات موثر خودرويي رسيده استكه سفير كشورمان از عبارت " اولين بار" متناظر برقرارداد سيتروئن و سايپا ياد كرده است و اهميت اين قرارداد زماني دو چندان ميشود كه شركت سيتروئن در  انتقال تكنولوژي توليد خودرو براساس مختصات و ويژگيهاي روز دنيا اقدام خواهدكرد و اين فرصت مناسبي براي سايپا و خودروسازي داخلي است كه در كنار تنوع محصول و ارتقاء كيفيت خودروها، شكل جديدي از مناسبات بين المللي خودرويي را تجربه مي كند و قطعا طعم شيرين اين تعامل و قرارداد را در آينده اي نزديك مردم عزيز كشورمان خواهند چشيد.

حال با توجه به شرايط حساس ارتباط با كشورهاي اروپايي لازم است فرصت را غنيمت شمرده تا ضمن بهره برداري صحيح از تكنولوژي روز دنيادر بخش خودرو نوع جديدي از قرارداد همكاري را به شركت هاي ديگر خودوري معرفي نمايد.

 با اميد به موفيقيت مردان ديپلمات كشورمان اميدواريم كه اين نگاه مثبت سفير جمهوري اسلامي در فرانسه در آينده اي نزديكدر عرصه عمل به بار نشيند و صنعت خودرو در مسير توسعه و پيشرفت جدي تر از گذشته گام بردارد و در صحنه رقابت با خودروسازان مطرح دنيا سربلند بيرون آيد.