bato-adv
bato-adv

جدیدترین اثر یحیی یثربی در آستانه انتشار

آخرین اثر یحیی یثربی با عنوان «سراب فریب» به زودی منتشر می‌شود. یثربی در این اثر به روشنگری در خصوص عرفان پرداخته است. وی هدف از انتشار این کتاب را آگاه کردم مردم از اهداف عرفان است. وی معتقد است شاید هیج حوزه‌ای به اندازه عرفان برای شارلتان‌بازی آماده نباشد.

تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵
خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: آخرین اثر یحیی یثربی با عنوان «سراب فریب» به زودی منتشر می‌شود. یثربی در این اثر به روشنگری در خصوص عرفان پرداخته است. وی هدف از انتشار این کتاب را آگاه کردم مردم از اهداف عرفان است. وی معتقد است شاید هیج حوزه‌ای به اندازه عرفان برای شارلتان‌بازی آماده نباشد.


آخرین اثر یحیی یثربی با عنوان «سراب فریب» به زودی منتشر می‌شود. یثربی در این اثر به روشنگری در حوزه عرفان پرداخته است. یثربی استاد بازنشسته فلسفه از دانشگاه علامه طباطبائی است. وی همچنین آثار زیادی را در حوزه اندیشه تالیف کرده است که از این میان می‌توان به کتاب عرفان نظری اشاره کرد. همچنین گفتنی است نگارش این کتاب در ۱۷ فصل تمام شده است و به زودی همراه با ۱۷ سی دی صوتی که کتاب صوتی همراه این مجموعه با صدای نگارنده است، منتشر خواهد شد.

گفتنی است یثربی در بخشی از این کتاب نوشته است:‌ عشق در قرآن کریم و احادیث معصومان به کار نرفته است. اما، محبت بارها و بارها به کار رفته است. آیا این دو واژه با هم فرق دارند؟ به نظر من، به دلبستگی‌های عاقلانه محبت می‌گویند، ولی عشق در مورد شیفتگی‌های احساسی به کار می‌رود. از آنجا که اسلام یک دین عقلانی است، عقل و اندیشه انسان را اساس همه کارها می‌داند. لذا، محبت را قبول دارد، ولی عشق را نمی‌پذیرد! زیرا محبت با عقل و اندیشه قابل تفسیر است، اما عشق که از یک شیفتگی و هیجان احساسی پدید می‌آید، قابل تفسیر و توجیه عقلانی نیست.

یثربی در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص انگیزه خود از نگارش این کتاب، گفت: من مشکلاتی در جامعه می‌بینم که حاصل رواج خرافات و سوءاستفاده از سادگی مردم است. به همین علت مکتب‌های گوناگون وارداتی و اختراعی رواج یافته است. من تصمیم گرفتم کاری انجام دهم که به مردم در مورد عرفان و کارکرد و شرایط و فریب‌هایی که در جهان عرفان مطرح است، توضیح دهم. شاید هیج حوزه‌ای به اندازه عرفان برای شارلاتان‌بازی آماده نباشد.

این مفسر قرآن تصریح کرد: من در این باره کتاب را تنظیم کرده‌ام و اساس تنظیم هشدار به جامعه است تا مردم آگاهانه عمل بکنند و شرایط راهی را که می‌خواهند انتخاب کنند، بدانند و چشم بسته کاری نکرده  و تقلیدی نداشته باشند.

وی در تشریح ساختار کتاب، گفت: در پنج فصل ابتدای این کتاب یک معرفی علمی و فنی از اهداف و محتوای عرفان بر اساس منابع معتبر عرفانی ارائه داده‌ام تا خواننده‌ام به صورت کامل و حساب شده بداند که عرفان چیست و مبانی اصول و اهداف عرفان کدام است. سپس مقداری وارد نقد این مبانی شده‌ام و ادعاهایشان را در فصول مختلف نقد کرده‌ایم. برای مثال بحث‌هایی از قبیل شفا، کرامت نشان دادن و ... را به صورت خیلی روشن مورد ارزیابی قرار داده‌ایم و بحث مفصلی در علل و انگیزه‌های مختلف گرایش مردم به عرفان انجام داده‌ایم.

این استاد بازنشسته فلسفه تصریح کرد: شاید کسانی که به دنبال عرفان می‌روند ندانند که چه می‌خواهند. ما این مطلب را توضیح داده‌ایم که کسانی که به دنبال عرفان می‌روند با کدام هدف و انگیز‌ها این کار را انجام می‌دهند. ما گروندگان به عرفان را به دو گروه تقسیم کرده‌ایم یکی سردمداران،‌ مشایخ و بزرگان عرفان و دوم مردم عادی از طبقات. بعد از این بخش به صورت متعدد بحث‌ کرده‌ایم که مسائلی مانند ریاضت، فنا و شهود به چه معناست و چه تبعاتی خواهد داشت و آنگاه به این پرسش پاسخ داده‌ایم که آیا عرفان در طول تاریخ بشر چه کار‌هایی برای بشریت انجام داده است و کرده و نشان داده‌ایم که این مکتب یک مکتب زندگی‌سوز بوده و اسلام به همین دلیل عرفان را اجازه نداده و به آن راه نداده است. در اواخر هم فصلی را به زیان‌های عرفان در جامعه‌ها اختصاص داده‌ایم. 

یثربی تصریح کرد: نگارش این کتاب پایان یافته است و هم اینک در حال انجام ویرایش نهایی آن هستیم تا ان شا الله به  زودی با ۱۷ سی دی مرتبط با فصول منتشر شود.

وی افزود: افزودن سی دی به پیشنهاد دوستان بود و تلاش این بوده است که در اختیار مردم گذاشته شود و کسانی که می‌خواهند تحقیق کنند اما نمی‌توانند کتاب بخوانند، بتوانند از کتاب استفاده کنند. احتمالا این کتاب توسط بوستان کتاب قم منتشر شود.

وی پیشتر در گفت‌وگویی با ایکنا در این خصوص گفته بود:‌ مردم، حوزه و دانشگاه باید توجه کنند که عرفان راه و سلوک است، می‌گویند دو راه هست: عقل و سلوک. بیشتر مردم امروز راه عقل را می‌روند، اگر راه عرفان را می‌روند باید سلوک داشته باشند. عرفان بی‌سلوک از نماز بی‌وضو هم بدتر است. یک شوخی هم بکنم، یکی از دراویش در شرح حال دراویش هندوستان آمده است، وضو می‌گیرد و نماز نمی‌خواند، کسی پرسید تو که نماز نمی‌خوانی چرا وضو می‌گیری؟ که درویش گفت اینجا وضو می‌گیرم و بعد به بالا اشاره کرد که بالا نماز می‌خوانم، عرفان این است،‌ دروغ و ادعا. عرفان این است، لذت دارد اما چیزی به انسان نمی‌دهد، رشد ایجاد نمی‌کند و غیر از سلوک چیزی نیست و به غیر از آن هر چه باشد دروغ است. فرد باید به صورت شخصی ریاضت بکشد که ممکن است تا پایان عمر و بدون نتیجه ادامه داشته باشد و اگر به نتیجه منجر شد کاملا شخصی خواهد بود.