خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) نوشت:
مدیر
گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا جایگاه دانشجو از منظر قرآن را
بیبدیل دانست و بر سنگینی رسالت دانشجویان علوم قرآن در پیشبرد فرهنگ
قرآنی جامعه تاکید کرد.
فتحیه فتاحیزاده، مدیر گروه علوم قرآن و
حدیث دانشگاه الزهرا، در پاسخ به این پرسشی در خصوص جایگاه دانشجو از منظر
قرآن، گفت: بر اساس تعالیم دینی به خصوص قرآن، ورود به عرصههای علمی و
پرداختن به کسب دانش، آگاهی و بینش ارزشی است که شاید با هیچ ارزش دیگری
برابری نکند. از این جهت دانشجو به دلیل اینکه به دنبال کسب بینش، دانش و
آگاهی است و این موضوع را در حقیقت بر بقیه اشتغالات ترجیح داده است،
والاترین جایگاه را دارد و شاید هیچ مرتبهای را نتوانیم با مرتبه دانشجو
از نگاه قرآن برابر بدانیم.
فتاحیزاده افزود: البته استحضار دارید
که علم در صورتی میتواند ارزش مضاعف پیدا بکند که با ویژگی و خصوصیت
نافعیت، آنگونه که در روایات ائمه معصوم(ع) هم به آن تاکید دارند، همراه
شود. نافعیت به معنای سوددهی و سودرسانی به انسانها و بشریتی است که در
مسیر صحیح و درست حرکت میکند.
مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه
الزهرا تصریح کرد: از این روست که اگر دانشجو بتواند کسب آگاهی و دانشی را
که در بهترین ایام عمرش انجام داده است، در راستای تامین نیازهای جامعه
اسلامی قرار دهد، از نگاه قرآن جزو برترین افراد خواهد بود که معادلی برای
آن متصور نیست.
فتاحیزاده در پاسخ به اینکه دانشجو باید چه
ارتباطی با قرآن به عنوان متن مقدس برقرار بکند؟ گفت: دانشجوی مسلمان تنها
منبع قطعیالصدوری که در اختیار دارد، قرآن است. البته در کنارش منبع دوم و
ثقل اصغر که همان روایات اسلامی است هم وجود دارد. اما مهم این است که
دانشجو در درجه اول نسبت به مضامین و خطوط کلی قرآن برای هدایت بشر و به
خصوص هدایت انسانهای فرهیخته مد نظر دارد، آگاهی پیدا کرده و آشنا شود و
بعد بتواند در مسیر زندگی خود آنها را به کار ببندد و البته که وظیفه
نهادهای فرهنگ و رسانهها در این راستا جدی و خطیر است و اینها باید
بکوشند تا پیامهای قرآنی را به خوبی انتقال دهند و مسائلی کلی که در قرآن
برای راهیابی افراد به هدایت و زندگی در جهت کمال مطلوب پیشبینی شده است
را در اختیار عموم قرار دهند.
وی تصریح کرد: وظیفه دانشجوی جوان ما
این است که به هر شکل ممکن در این وادی عمیق و اقیانوس بیکران قرآن ورود
پیدا بکند و حداقل بتواند در حد نیازهای اصلی اولیه که مباحث اعتقادی و
عملی شخصی است، از قرآن استفاده وافی و کافی را ببرد.
مدیر گروه
علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا در پاسخ به این پرسش که دانشجوی علوم
قرآنی چه رسالت علمی را در راستای تحقق علوم انسانی قرآنبنیان دارد؟ گفت:
دانشجویی که به طور خاص در حیطههای دینی و دانشهای قرآنی حرکت میکند، به
نوعی وظیفه اجتماعی جدی و سنگینتری دارد.
فتاحیزاده در پایان
گفت: من به کرات به دانشجویان خود این رسالت را یادآوری کردهام که دانشجوی
علوم قرآنی وظیفهای دو چندان سنگین نسبت به دانشجویانی که در زمینههای
دیگر علمی حرکت میکنند، دارد. نوعا به این دانشجویان توصیه میکنم که
دانشجوی قرآنی ما در کنار اطلاعاتی که از آموزههای قرآنی و حدیثی به دست
میآورند، باید نسبت به شرایط اجتماعی و حساسیتهای منطقهای کشورمان نیز
آگاهی کافی داشته باشد. اگر دانشجوی قرآنی دارای بینش اجتماعی و سیاسی و
درک شرایط حساس منطقه باشد، قاعدتا همین اطلاع و اگاهی از شرایط موجود،
پویایی و تحرک جوان قرآنی ما را و دانشجوی علوم قرآنی را در مسیر انجام
وظیفه و در حقیقت در مسیر ایفای نقشش در جامعه مضاعف خواهد کرد و بر آستانه
تحملش خواهد افزود، از این رو ما انتظار داریم که دانشجوی قرآنی فقط به
این نگاه که یک سری اطلاعات و دانشهای دینی را به دست بیاورد، اکتفا نکرده
و مضامین قرآنی را تنها در حل مسائل شخصی خود به کار نبرده و واقعا در
مقابل جامعه خودش احساس مسئولیت بکند و سعی کند به اندازه توان خودش در
راستای پیشبرد فرهنگ قرآنی جامعه تلاش کند.
گفتوگو از میثم قهوهچیان