bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۹۹۶۹۴
معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه خبر داد:

٨٢ درصد محصولات فولاد مبارکه در اختیار بازار داخلی و تولیدکنندگان

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه گفت: ٨٢ درصد محصولات فولاد مبارکه در اختیار بازار داخلی و تولیدکنندگان است.

تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۳۰ آذر ۱۳۹۵
معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه گفت: ٨٢ درصد محصولات فولاد مبارکه در اختیار بازار داخلی و تولیدکنندگان است.

به گزارش روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان، محمود اکبری، اظهار داشت: فولاد مبارکه از ابتدای بهره برداری تاکنون حدود ٩٠ میلیون تن انواع محصولات فولادی تخت را به بازار عرضه کرده، که از این مقدار حدود ٨٢ درصد در اختیار بازار داخلی و تولیدکنندگان و صنایع پایین دستی قرار گرفته است، از این رو همواره تامین نیاز داخلی به عنوان رسالت اصلی فولاد مبارکه مورد توجه بوده و در آینده نیز خواهد بود.
 
وی افزود: با این حال نظر به اینکه تامین ضرورت های تکنولوژیکی و اجرای طرح های توسعه فولاد مبارکه در راستای اهداف سند چشم انداز و توسعه اشتغال در سطح کشور نیازمند دسترسی به منابع مالی فراوان و اخذ تسهیلات ارزی بدون بهره است، حضور فولادمبارکه در بازارهای صادراتی به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای این شرکت و حتی صنعت فولادکشور مطرح است.
 
 معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه طی سنوات گذشته از طریق ارز حاصل از صادرات و اعتبار جهانی اخذ شده توانسته با تامین منابع مالی خارجی ارزان قیمت، ضمن توسعه کیفی و کمی و برآورده سازی نیاز صنایع کشور به انواع ورق های فولادی، ظرفیت تولید خود را از ٤.٢ میلیون تن، به ١٠.٢ میلیون تن افزایش دهد که این امر علاوه بر تاثیر مستقیم بر رشد اقتصادی کشور باعث ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حدود٤٠٠ هزار نفر شده است.
 
وی ادامه داد: نرخ رشد تولید فولاد مبارکه در منطقه بالاترین نرخ رشد کمی است که با تکیه بر توان داخل و مدیریت صحیح منابع در ایجاد توازن میان عرضه در بازار داخل و صادرات حاصل و سبب شده است تا تولید فولاد کشور طی سال های اخیر به رغم تحریم های بین المللی و رکود حاکم، به روند رو به رشد خود شتاب بخشیده و در جایگاه چهاردهم جهانی بالاتر از بسیاری از کشورهای توسعه یافته قرار گیرد.
 
اکبری اظهار داشت: اگر مقایسه ای بین نرخ هزینه تسهیلات اخذ شده از محل سرمایه های خارجی در مقایسه با اخذ تسهیلات از منابع داخلی صورت پذیرد مشخص می شود که هزینه های توسعه که از محل ارزکالای صادراتی تامین شده، بیش از ٢٠ درصد مقرون به صرفه تر از اخذ تسهیلات داخلی است، که امکان افزایش ظرفیت تولید فولاد را برای فولاد مبارکه و صنعت کشور ایجاد کرده وگرنه ظرفیت این شرکت هم در همان تناژ اولیه باقی مانده بود.
 
وی افزود: با این حال تجربه بالای فولاد مبارکه در امر صادرات و استمرار حضور در این بازار سبب شد تا بتواند محصولات خود را در این بازار با سطح قیمتی بالاتر از چین و سایر رقبای منطقه ای نظیر CIS به فروش برساند و هیچ گاه اختلاف قیمت آن با قیمت های بازار داخلی فاحش نبوده است. ضمن اینکه اختلاف قیمت فروش داخلی و صادراتی محصولات فولادی در تمامی دنیا امری بدیهی است.
 
 معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه گفت: به طور نمونه چین که بزرگ ترین صادرکننده محصولات جهانی فولاد است ورق های صادراتی خود را ارزان تر از بازار داخلی به فروش می رساند و حتی برای صادرات از جایزه تا ١٧ درصد هم برخوردار می شود و شرکت های روسی نیز محصول خود را ١٠٠ دلار بیشتر از قیمت صادراتی در بازار داخلی خود به فروش می رسانند.
 
وی اضافه کرد: علاوه بر آنکه مقایسه قیمت های داخلی با صادراتی به دلیل ثبات نرخ ارز طی چند سال گذشته و افزایش هزینه های تولید در داخل قیاس مناسبی نیست، هرچند این روزها شرایط کاملامتفاوت شده و نرخ های جهانی با نرخ های داخلی نزدیک و بعضا برابر است و در برخی از محصولات هم نرخ جهانی بالاتر از نرخ های داخلی است.