جمعی از رستورانداران كشور در نامهای به كمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، به اقدام اداره مالكیت صنعتی نسبت به در اختیار قرار دادن مالكیت نام یك غذای محلی به یك فرد اعتراض و بر لغو این اقدام تاكید كردند.
به گزارش «جمهوریت»، در بخشی از این نامه آمده است: غذای محلی و معروف اکبر جوجه از دهه چهل در نواحی شمال کشور و در مجالس و رستورانها بعنوان غذای محلی مانند سایر غذاها از قبیل میرزاقاسمی، جوجه ناردون، فسنجان و بسیاری دیگر از غذاهای محلی مورد طبخ قرار میگیرد. اما متاسفانه اداره مالکیت صنعتی در اقدامی غیرمرسوم و شائبهبرانگیز اقدام به ثبت نام اکبر جوجه در قالب علامت كرده و مالکیت تبلیغ و توزیع این غذا را در انحصار یک شخص قرار داده است.
در بخش دیگری از این نامه اعتراضی، با تاكید بر اینكه اداره مالکیت صنعتی با ثبت نام غذای اکبرجوجه در قالب علامت تجاری، عملاً دیگر رستورانداران را از تبلیغ و طبخ این غذای محلی منع كرده و توزیع غذای فوق را منحصراً در اختیار یک شخص قرار داده، بیان شده است: اگر رستورانداری غذای اکبر جوجه را تبلیغ یا توزیع كند، مالک این علامت قانوناً حق داشته علیه وی شکایت و کلیه تبلیغاتی که نام اکبر جوجه در آن ذکر شده را جمعآوری و امحا كند، در حالیکه حق طبیعی هر رستورانداری است که غذاهای مورد عرضه را به صور مختلف تبلیغ كند كه متاسفانه مالک این علامت با حق قانونی ایجاد شده برای وی، علیه رستوراندارانی که بدون اجازه اقدام به تبلیغ غذای اکبرجوجه كنند به شدت برخورد میكند.
رستورانداران در پایان این نامه، انحصاری كردن نام این غذای محلی را بر خلاف رویه مرسوم و اصل رقابت آزاد دانستهاند و از مراجع ذیصلاح خواستار رسیدگی به این معضل شدهاند.