bato-adv
کد خبر: ۳۱۴۶۸۷
در مناظره سیاسی-فرهنگی چه گذشت؟

حواشی و متن "مناظره" دوم انتخابات ریاست جمهوری

امروز جمعه پانزدهم اردیبهشت دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری حول مسائل سیاسی برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
 روحانی-جهانگیری با دست پر به
مناظره اول کاندیداهای ریاست جمهوری حول مسائل اجتماعی
فرارو- امروز جمعه پانزدهم اردیبهشت دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری حول مسائل سیاسی برگزار می‌شود.
 
گزارش زنده حواشی و متن این مناظره را راس ساعت چهار همراه با فرارو دنبال کنید. صادق زیباکلام و حسین الله کرم هم با فرارو همراه خواهندبود و به طور زنده این مناظره را برای شما تحلیل می‌کنند. واکنش زیباکلام و الله کرم را می‌توانید به طور زنده و تصویری از اینستاگرام، توییتر و تلگرام فرارو دنبال کنید.

گمانه‌زنی درباره "مناظره سیاسی"
| جدال در "مناظره دوم" بر سر چیست؟

توافق هسته‌ای محور مناظره سیاسی می‌شود؟
| نظر شش نامزد ریاست جمهوری درباره برجام

مناظره دوم چگونه خواهد بود؟

 
پیشنهاد ابراهیم رئیسی
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۲۱:۵۳
ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری پس از دومین مناظره در گفتگو با خبرنگاران پیشنهاد داد تا مناظره ای بین احمدی نژاد و روحانی برگزار شود.

وی افزود: تکلیف مردم را مشخص کنید. تا چه زمانی مردم باید در پاسخ به انتقادشان از وضع موجود به عملکرد دولت های قبلی ارجاع داده شوند.
توضیح حسام الدین آشنا درباره رویکرد روحانی در مناظره
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۲۱:۵۱
حسام الدین آشنا، مشاور رییس جمهور درباره روش روحانی در مناظره امروز گفت: مناظره امروز به روشن شدن صفوف و خطوط مناظره کمک بسیاری کرد. یک جریان کاملا و بدون برنامه منتقد دولت است و جریان دیگر جریان دولت است که با برنامه عمل می‌کند.
 
  روحانی رویکردی آرام و متناسب با ظرفیت‌های جامعه داشت و آن طور که به نظر می‌آید ایشان نگران آرامش جامعه هستند و نمی‌خواهند که اجازه دهند در اثر مناظره‌ها نگرانی و شوکی به جامعه وارد شود.
پاسخ وزیر دفاع به سخنان میرسلیم
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۲۱:۴۰
وزیر دفاع در واکنش به سخنان میرسلیم گفت: در دولت یازدهم تا پایان سال 95 تامین اعتبارهای دفاعی تا دو و نیم برابر نسبت به دولت قبل افزایش داشته و این رقم در سال۹۶ به چهار برابر نسبت به دولت قبل می رسد.دوره دولت یازدهم شکوهمند ترین دوره در توسعه کمی و کیفی برنامه های موشکی و دفاعی کشور بوده است.
واکنش وزارت ارتباطات به سخنان هاشمی طبا
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۲۱:۳۷

 به دنبال مطرح شدن برخی مطالب در خصوص تهدید بودن فضا ی مجازی به اطلاع میرساند در حال حاضر فرصت های فضای مجازی بیشتر از تهدیدها ی آن است و در حاليكه بزرگترين مشكل جوانان كشور بيكاري است، فضاي مجازي در سال گذشته با ايجاد يكصد هزار شغل مستقيم براي اقشار تحصيل كرده كشور، ايجاد نظام شفافيت در كشور و ايجاد فضاي نشاط سياسي، فرصت بي نظيري براي كشور است. دولت براي تهديدات اجتماعي تدابير خوبي كرده و با ايجاد سرويسهاي ويژه اي توسط اپراتورها براي كودكان، افزايش حجم توليد محتواي بومي در عرصه فضاي مجازي و همچنين محدوديت هوشمندانه در محتواهاي غيراخلاقي تلاش وافري براي دفع آفات اين فضا كرده است.

واکنش ابتکار به سخنان قالیباف
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۲۱:۳۵
معضومه ابتکار درباره سخنان قالیباف نوشت: اقای شهردار! اقایان روحانی وجهانگیری طبق اصل١۴٢قانون اساسی صورت اموال خود و بستگان رااعلام نموده اند،کاش این قانون برای شهرداران هم اجرا می شد.
پاسخ ستادکل نيروهاي مسلح به روحانی
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۲۱:۳۴
ستاد کل نیروهای مسلح به بخشی از سخنان روحانی درباره موشک ها پاسخ داد: نامزدهاي انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري از ورود مناقشه‌آميز به مسائل نظامي و دادن آدرس‌هاي نادرست به مردم اجتناب ورزند.

ارتقاء توان موشکي جمهوري اسلامي در راستاي سياست‌ها و تدابير کلان نظام در حال انجام است و بنا بر اعترافات صريح استراتژيست‌ها و کارشناسان نظامي و سياسي داخلي و خارجي، وجود پايگاه‌هاي زيرزميني و موشکي يک عامل مهم بازدارندگي دفاعي برابر تهاجمات دشمن قسم‌خورده انقلاب اسلامي و ملت ايران محسوب مي‌شود.

ما مجدداً به نامزدهاي انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري تأکيد و توصيه مي‌کنيم که از ورود مناقشه‌آميز به مسائل مهم و حساس نظامي و دفاعي کشور و دادن آدرس‌هاي غيرصحيح و نادرست به مردم اجتناب ورزند.
پاسخ آخوندی به میرسلیم
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۲۱:۳۲
عباس آخوندی وزیر راه به سخنان میرسلیم درباره ماجرای برخورد اخوندی با یک خبرنگار واکنش نشان داد و خطاب به او گفت:
 
شما با توجه به تمام سوابق خودتان آیا نمی‌توانید بین یک جنگ تمام‌عیار روانی بر علیه دولت و نقد منتقدان تفاوت قائل شوید؟ آیا واقعا شما به عنوان یک سیاستمدار نمی‌دانید که این دولت نه با نقد و نه با رقابت که با یک جنگ تمام عیار روبرو است و هر روز با کمینی مواجه است؟

‎پاسخ شما در باره مطلبی که پیرامون من گفتید را به گفته روایت سایر خبرنگاران از صحنه ارجاع می‌دهم. هر چند، در متنی که به همین مناسبت انتشار دادم به خودم تذکر دادم که باید صبورتر باشم ولی یک سؤال از شما دارم. آیا این‌گونه می‌خواهید از آزادی شهروندان دفاع کنید؟ و این‌گونه می‌خواهید حقوق شهروندی مردم را تامین کنید؟

‎آقای میرسلیم؛ همان جلسه‌ای که نشسته‌اید، روبروی دیدگان شما و میلیون‌ها نفر حیثیت یک خانم محترم ایرانی توسط یکی از نامزدها مورد تاخت‌وتاز قرار ‌گرفت. از وی و آقای رئیسی انتظاری نیست، رویه آنها همین ‌است ولی شما چه کردید؟ جز اینکه به‌طور ضمنی با وی همراهی کردید؟ مگر قانون حقوق‌شهروندان را تعریف و تضمین نمی‌کند؟ این نامزد با چه حقی یک شهروندی را که شرافتمندانه و مطابق قانون عمل کرده و تمام حقوق قانونی را پرداخت کرده، مورد تهمت قرار می‌دهد؟

واکنش زنگنه به سخنان هاشمی طبا
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۲۱:۳۱
بیژن زنگنه وزیر نفت در پاسخ به سخنان هاشمی طبا گفت: ما در مورد کرسنت هیچ جریمه‌ای نشده‌ایم و قاطعانه و قدرتمندانه در حال دفاع‌ایم. البته به دلیل ضعف دولت گذشته ما به عدم اجرای قرارداد محکوم شدیم.
واکنش دبيرخانه شوراى هماهنگى بانك ها به قالیباف
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۲۱:۳۰
به نمایندگی از طرف کارکنان شریف نظام بانکی ایشان را به رعایت اخلاق اسلامی و انصاف دعوت می کنیم.آقاى قاليباف در مناظره دوم بطور ناروا و غيرمنصفانه عليه كاركنان شريف نظام بانكى تهمت زد و بند را مى زند در حالى كه اين قشر زحمتكش روزانه به ميليون ها هموطن عزيز در اقصى نقاط كشور خدمت رسانى مى كنند و در حد توان خود مشكلات آنان را رفع مى كنند .

امروزه بر كسى پوشيده نيست كه نظام بانكى در توليد و سازندگى كشور چه نقش بى بديلى دارد . طرح و پروژه اى در كشور وجود ندارد كه يكى از بانك ها در آن مشاركت نداشته باشند.

شهردارى تهران به مديريت جناب آقاى قاليباف خود سهامدار اصلي يكى از بانك هاى كشور است و نمي تواند كاركنان آن بانك را از دامنه تهمت نارواي مذكور خارج بداند.

شوراي هماهنگي بانك ها به نمايندگي از طرف كاركنان شريف نظام بانكى ضمن رد تهمت هاى آقاى قاليباف، ايشان را به رعايت اخلاق اسلامى و انصاف دعوت كرده و البته حق طرح دعوى در دادگاه هاى صالحه را بر خود محفوظ مى داند.
پاسخ سازمان انرژی اتمی به سخنان میرسلیم
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۲۱:۲۹
سازمان انرژی اتمی با انتشار اطلاعیه ای ادعاهای میرسلیم را رد کرد: با شناخت از آقای میرسلیم به عنوان فردی متدین و باسابقه از اعلام نظر در خصوص موضوعات هسته‌ای به شکلی که ایشان در مناظره مطرح کردند تعجب می‌شود. ایشان به توقف صنعت هسته‌ای اشاره کردند در حالی که آمار و دلایلی برای این موضوع ارایه نکردند. لازم به یادآوری است که در حال حاضر هزاران سانتریفیوژ در حال غنی‌سازی هستند،‌چیزی که هیأت حاکمه ‌آمریکا به خصوص شخص اوباما انتظار آن را نداشت.
 
 جناب آقای میرسلیم حتماً شنیده‌اید که گاز UF6 به ماشین پیشرفته IR-8 با حداقل 20 برابر قدرت IR-1 تزریق شد؛ ماشینی که دولت آمریکا به دنبال از بین بردن آن بود. ارایه ده‌ها دستاورد بزرگ در روز 20 فروردین، روز ملی فناوری هسته‌ای نمونه دیگری از حرکت پرشتاب و رو به جلو صنعت هسته‌ای کشورمان است که حتماً اخبار آن را شنیده‌اید.
 
 جنابعالی به اخراج دانشمندان هسته‌ای اشاره کرده‌اید در حالی که هیچ دلیل و مدرکی هم ارایه ننمودید. این موضوع آخر متأسفانه ترفند عده‌ای بود که به دنبال بحران آفرینی برای صنعت هسته‌ای کشور بودند که در کمیسیون‌های مختلف مجلس دوره گذشته مورد بررسی دقیق واقع گردید نادرستی آن مشخص شد.
واکنش معاون مطبوعاتی به سخنان میرسلیم
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۲۱:۲۸
حسین انتظامی: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۸ تصویب شد اما تا استقرار دولت یازدهم هیچ اقدامی برای اجرای آن نشد. در این دولت ۳ آیین‌نامه اجرایی آن به تصویب رسید و ابلاغ شد؛ با فرمان رئیس جمهور، کمیسیون ماده ۱۸ این قانون تشکیل شد و مقررات‌گذاری‌های لازم توسط این کمیسیون صورت گرفت.

در ۹۰ درصد دستگاه‌های دولتی، مدیر مربوط منصوب شده  البته برای جلوگیری از ساختارجدید، این مدیران با حفظ سمت، منصوب شدهاند. با وجود پیگیریهای متعدد متأسفانه سایر دستگاه‌ها غیر از دولت، هنوز همکاری لازم را شروع نکرده‌اند.

سایت‌های دستگاه‌های دولتی بر این اساس، تغییر کردند و اطلاعات را منتشر میکنند.انتشار جداول اطلاعاتی و فرایندهای الکترونیک از این جنس است.علاوه بر سایت‌های دستگاه، سایت عمومی درخواست اطلاعات نیز توسط وزارت ارتباطات طراحی شده است.

کمیسیون ماده ۱۸ به اعتراضات متقاضیانی که دستگاه‌ها، در ارائه اطلاعات درخواستی آنها تعلل میکنند،رسیدگی  و احقاق حق می‌کند.
پایان مناظره دوم
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۲۰:۰۳
مناظره سیاسی-فرهنگی پس از سه ساعت بحث نامزدهای انتخابات پایان یافت. این مناظره برخلاف مناظره هفته گذشته تنش کمتری داشت.  قالیبابف، رئیسی و میرسلیم در این مناظره به شدت به دولت انتقاد کردند.
 
 
جمع بندی هاشمی طبا
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۲۰:۰۲
هنر خوب زیستن مهارتی است که همه مردم ما باید داشته باشند. شهیدان هنر خوب زیستن و هنر خوب مردن را داشتند...مردم ایران باید ادامه دهنده و میراث خوار آن هنرمندان باشند. با هنر صادق و صریح و راست بودن آینده نیکویی داشته باشیم.
جمع بندی روحانی؛ انتقاد از سخنان میرسلیم
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۲۰:۰۱
 گفته شد که ما به دنبال صداقت و بیان واقعیت هستیم، من از مردم شریف ایران می پرسم کاندیداهایی که در دو هفته اخیر مداوم از دولت انتقاد می کنند آیا دولت هیچ کار خوبی انجام نداده است؟ آیا طرح تحول سلامت برای مردم راحتی نیاورده است؟ خودکفایی گندم، گازوئیل و بنزین که به زودی اجرایی می شود، بهبود زندگی کشاورزان که گندم آنها به دو برابر قیمت جهانی خریداری می شود، گازرسانی به روستاها، افزایش صادرات غیر نفتی بر واردات که در 60 سال گذشته بی نظیر بود، اتمام فازهای پارس جنوبی و پالایشگاه خلیج فارس اتفاقات مثبتی نبود؟


جمع بندی میرسلیم؛ حمله به دولت
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۲۰:۰۰
اداره کشور ما میسر نخواهد شد مگر با مشارکت شما مردم و با انتخاب مدیران شایسته از میان خود شما. باید به اهل فرهنگ و هنر بها بدهیم که گاهی تحلیل‌های بسیار دقیقتری از ما دارند. دولت ما همچنان افتخار می کند که فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت را به دو و نیم میلیون رسانده است. باید به نظارت عمومی و محترم شمردن تشکل‌های سیاسی و علمی بها دهیم. باید به موضوع صداقت اهتمام ورزیم.
پروژه پارس جنوبی هیچ ربطی به برجام ندارد و توسط خود ایرانیان انجام شده است. هشت درصد رشد اقتصاد کشور فقط شش درصدش حاصل از فروش نفت خام است. در دنیا دنبال صلح بوده و هستیم، هیچ گاه به دنبال تجاوز نبودیم اما در برابر تجاوز از خود دفاع کردیم.
جمع بندی قالیباف؛ پیشنهاد برای مناظره بعد
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۱
در دولت مردم بر این اعتقادیم که هوشمندی و شفافیت شکل بگیرد. پیشنهاد دارم به همه اعضا هفته آینده به مردم لیست اموالمان را اعلام کنیم.با هوشمندسازی سیستم‌ها و ایجاد شفافیت فساد از بین می‌رود و دست 4 درصدی‌ها از بیت‌المال کوتاه می‌شود.

جمع بندی رئیسی در مناظره دوم
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۰
نه بازگشت به گذشته و نه تحمل وضع موجود، بلکه تغییر به نفع مردم و گره‌گشایی از زندگی مردم مهم است. دولت مستقر دو راه دارد. بگوید کارهایی انجام‌ دادم و می‌خواهم تکمیل کنم. آیا به وعده‌ها عمل شده است؟ دوم، رقیب‌هراسی کند. در سخنان رقبای محترم، رقیب‌هراسی موج می‌زد که اخلاقی نیست. بدهی‌های دولت به نظام بانکی چند برابر شده؟ حتما دو برابر شده. هزینه نهاد ریاست جمهوری چقدر شده است؟

جمع بندی جهانگیری در دومین مناظره
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۹:۴۸
دو مطلب را در مناظره قبل، آقای قالیباف درباره زباله و شورایاری خلاف گفتند. مقدار کمی از زباله تولید برق می شود و در مورد نقش دولت در انتخابات شورایاری ها هم خلاف گفتند... مردم عزیز ایران! حرف های همه را شنیدید آزمودنی ها را نمی توان دوباره آزمود. پروژه توسعه ایران را ناتمام نگذارید...بیماری های مزمن با مسکن دوا نمی شود.
سوال ششم؛ ابراهیم رئیسی
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۹:۴۷
پرسش: برای ارتقاء شان و منزلت فرهنگیان و  بهبود سطح معیشتی آنان چه برنامه‌ای دارید؟

پاسخ: معلمی شغل انبیاست و حقیقتاً باید محترم و جایگاهشان در کشور حفظ شود. سخنرانی و شعار برای حفظ شان معلمان کافی نیست، اینها محترم هستند. معلمان باید به روزتر شوند. در دولت کار و کرامت مسئله فرهنگیان در اولویت کارها است. نمی‌شود در تصورات آموزش و پرورش در عدالت آموزشی و ... فرهنگیان را به حساب نیاوریم.
سوال پنجم؛ حسن روحانی
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۹:۴۵
پرسش: با عنایت به ضرورت گسترش فرهنگساده‌زیستی در جامعه اگر رئیس‌جمهور شدید تا چه اندازه سطح زندگی کابینه شما در تراز اقشار جامعه خواهد بود؟

پاسخ: مسئله ساده زیستی را باید در مقام عمل با قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌ها و نظارت تنظیم کنیم.یکی لباس ساده می‌پوشد و می‌گوید ساده‌زیست هستم اما در سال‌های گذشته دیدیم چه فضاهای بدی صورت گرفت. عده‌ای گفتند ما ساده زیست هستیم ولی کاری کردند که دو میلیارد دلار پول ما را آمریکایی‌ها ضبط کردند درحالی‌که ۱۰ ماه فرصت بود این اوراق منتقل شود و از دست مردم گرفته نشود. آن دو میلیارد چقدر می‌توانست به زندگی مردم کمک کند؟۳-۴ میلیارد دلار به عنوان دور زدن تحریم اموال مردم را غارت کردند و هنوز هم معلوم نیست دست چه کسی است؟ هنوز دستگاه قضایی باید به مردم جواب بدهد. ما باید شبکه‌ای را ایجاد کنیم که در این شبکه همه چیز شفاف باشد. همه چیز اگر شفاف شد اطمینان و اعتماد و ساده‌زیستی هم حاصل خواهد شد.

نامزد چهارم؛ مصطفی هاشمی طبا
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۹:۳۹
سوال: برنامه های دولت شما برای کاهش آثار منفی و اخلاقی فضای مجازی چیست؟
 
پاسخ: فضای مجازی هم فرصت است هم تهدید است که الان بیشتر تهدید است. زیرا حرص و ولع در کاربران برای اطلاعات بیشتر هست. به هر حال دولت وظیفه دارد کنترل کند مثلا موبایل های کودکان را... و بدون هیچ پرده پوشی کانال های مشکل آفرین را کنترل کند و این هیچ تناقضی با آزادی ندارد و در مواردی که باعث انحراف می شود کنترل کند 
سوال سوم؛ مصطفی میرسلیم
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۹:۳۸
سوال: سیاست و رویکرد شما در ایجاد همانگی میان قوا چیست و در صورت بروز اختلاف چقدر خود را ملتزم به قانون می دانید؟
 
پاسخ: اهمیت قوه مجریه قابل قیاس با قوای دیگر نیست و باید خود اولین مجری قانون باشد، اگر ایرادی از سوی قوه مقننه گرفته شد باید سریعا اصلاح شد. در دولت های گذشته می دیدیم که مجلس ایرادات قانونی می گرفت اما به آن بی توجهی می شد. باید یک همکاری نزدیک میان قوای مجریه و قضائیه وجود داشته باشد، سر منشا اصلی جرایم در قوه مجریه است، اگر وزرا و رئیس جمهوری تدبیری برای تعیین جرایم مختلف و پیشگیری از جرایم داشته باشند دیگر شاهد این حجم از تخلفات نخواهیم بود. در مواردی که لازم باشد میان سه قوه تفاهم صورت بگیرد به دلیل اینکه محور اتحاد، مقام معظم رهبری است دچار مشکل نمی شویم.

سوال دوم؛ محمد باقر قالیباف
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۹:۳۶
سوال: برنامه شما برای تقویت بعد پرورشی نظام آموزشی کشور چیست؟

پاسخ: برای اجرای هر برنامه ای، قبل از هر چیز مهم آن است که ما چه باور و تفکری داریم و چه رویکردی خواهیم داشت؟ امروز صحبت ها نشان می دهد دو تفکر وجود دارد، یک تفکر این است که می گوید نداریم، نمی توانیم و نمی شود و از این رو به دنبال سرمایه خارجی هستند.
 
این تفکری است که باعث شده نتوانیم از منابع استفاده کنیم، یعنی نمی شود و نمی توانیم. ما به حرف و شعار بسنده کرده ایم، این چهار سال که گذشت دیگر برای شعار و حرف بس است. تفکر مقابل آن، دولت مردم است که معتقد است ما به اندازه کافی منابع مالی و انسانی داریم، روش های مناسب و خوب را با جوانان و تکنولوژی داریم. می گوییم می توانیم 5 میلیون شغل ایجاد کنیم، سامانه ملی یارانه را راه اندازی و  ارتباط خوبی بین دانشگاه و صنعت برقرار کنیم و می توانیم یارانه اقشار ضعیف را افزایش دهیم و رونق را به جامعه برگردانیم و مشکلات را دست به دست هم حل کنیم

رد ادعای میرسلیم درباره افزایش طلاق در دولت یازدهم
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۹:۳۱
 روزبه کردونی، مدیرکل دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت رفاه  سخنان میرسلیم درباره افزایش طلاق را رد کرد.

در دوران دولت قبل شاخص طلاق به ازدواج در ٨‌سال متوالی روندی صعودی را طی کرده است، به‌طوری‌که از میزانی معادل ١١ مورد طلاق در هر ١٠٠ ازدواج ‌سال ١٣٨٤ با رشدی ٨٨‌درصدی به ٢٠ مورد طلاق در هر ١٠٠ ازدواج در‌ سال ١٣٩٢ افزایش یافت

درحالی‌که رشد شاخص طلاق به ازدواج در ‌سال ٩٢ نسبت به ‌سال ٩١، یازده ‌درصد بوده است، با کاهش معنادار میزان رشد در ‌سال ٩٤ نسبت به ‌سال ٩٣، شاهد رشد ٥‌درصدی این شاخص بوده‌ایم که بیانگر کنترل میزان این شاخص در کشور است.

آبگرفتگی نمایشگاه کتاب و ادعای قالیباف
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۹:۲۹
صدرا محقق روزنامه نگار اصلاح طلب با انتشار این عکس در توئیتر نوشت: قالیباف بعد از ایده ۴درصد و ۹۶درصد و‌ دولت مردم و‌ یارانه ۲۵۰ تومانی و کارانه به بیکاران و ... نمایشگاه دریایی کتاب را هم مدیریت کند.
حواشی و متن  
سوال اول؛ اسحاق جهانگیری
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۹:۲۶
سوال: برنامه دولت جنابعالی در استفاده از ظرفیت های فرهنگی، هنری و سینمایی کشور برای حفظ گفتمان انقلاب  و امام چیست؟
 
پاسخ: فرهنگ ایرانی اسلامی سهم بسیار مهمی در اقتدار کشور دارد هم در مسائل بین المللی و هم داخلی. خوشبختانه هنرمندان گام های بلندی برداشتند...باید آزادی عمل بیشتری به هنرمندان بدهیم.به هیچ وجه از کسی پذیرفته نیست هنرمندی برای یک کنسرت همه مراحل قانونی را طی کند اما یک مقامی مانع شود.
 
دولت خود را مقید می داند هنرمندان و نویسندگان بتوانند.  دانشگاه ها به عنوان پایگاه تولید و علم و فناوری باید از آزادی عمل و امنیت کامل برخوردار باشند.
آغاز بخش دوم مناظره
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۹:۱۳
مدت 15 دقیقه تنفس نامزدها به پایان رسید. بخش دوم مناظره آغاز شد. در این بخش هر کدام از نامزدها با قرعه کشی به یک سوال پاسخ می دهند و در پایان نیز سه دقیقه فرصت جمع بندی دارند.
پایان بخش اول مناظره
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۹:۰۱
بخش اول مناظره پایان یافت و بخش دوم مناظره پس از 15 دقیقه تنفس آغاز می شود.
سوالات میرسلیم از روحانی
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۵۶
چرا در دوران دولت شما شاهد رشد حقوق‌های نجومی هستیم؟ اینکه در دولت شما کاخ‌ها ساخته می‌شود سبک زندگی ایرانی-اسلامی است؟ آیا سبک زندگی ایرانی - اسلامی با اسراف سازگار است که دولت شما نمونه بدهمین اسراف است؟ آیا سبک زندگی ایرانی- اسلامی اصالت را در کار و اشتغال نمی‌داند؟ آیا نباید در سبک زندگی ایرانی اسلامی دنبال خودباوری باشیم؟
جمع بندی روحانی؛ ما وعده ندادیم ما عمل می کنیم
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۵۶
یک نکته را اشاره کنم راجع به کرسنت که گفتند ۱۴ میلیارد که همچین چیزی نیست. کرسنت در داوری است و هنوز به اتمام نرسیده. رقم‌ها هم این رقم‌هایی نیست که در شایعه‌هاگفته می‌شود. مسئله مهم این است که ما می‌خواهیم چه کار کنیم امروز؟ می‌خواهیم برگردیم به قبل از سال ۹۲ یا راهی که ملت ایران با همه زحمت و تلاش خود در این سه سال انجام داده ادامه داده و به اتمام برسانیم. ما الان وسط راه هستیم.
 
برنامه ۵ ساله نوشته شده، رفته در مجلس بحث شده و تصویب شده و اگر خوب تلاش کنیم می‌توانیم در ۵ سال آینده رشد ۸ درصدی داشته باشیم که خواسته مقام معظم رهبری نیز بوده است. آیا کسانی که رشد ۲۶ درصدی به مردم وعده می‌دهند شدنی است یا یک وعده تو خالی است؟ کجای دنیا توانسته ۲۶ درصد رشد اقتصادی داشته باشد که ما داشته باشیم؟ واقعیت‌ها را به مردم بگوییم.
 
موسیقی و هنر، ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی که سال‌ها تعطیل کرده بودند را چه کسی احیا کرد؟ سینماها  و اهل هنر را کدام دولت بود که امیدوار کرد؟این راه امید را باید ادام دهیم و نباید بگذاریم بذر یأس پاشیده شود. وعده دادیم در کنار اجرای برجام هم سرمایه خارجی می‌آوریم، هم مدیریت لازم در فناوری کسب می‌کنیم.
 
نمونه‌اش یک اتومبیل با فرانسوی‌ها با هم می‌سازیم که من چند روز پیش برای رونمیی‌اش رفتم؛ چند ماه پیش در بازار فرانسه آمده و برای این کار ۲۷۰ میلیون دلار سرمایه خارجی آمده است. و به مرور دصد ما افزایش می‌یابد. ما وعده ندادیم به مردم، ما عمل می‌کنیم و می‌آییم به مردم گزارش دهیم.مردم عزیز! امروز دو راه در پیش دارید یا شعار و وعده و یا عمل و اجرا؛ یا یک دولت و مدیریت عامرانه یا یک دولت مردم‌سالار.

تمجید قالیباف از فعالیت فرهنگی شهرداری
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۵۵
باید به مردم اعتماد کرد. اولین تکریم اهالی فرهنگ، واگذاری امور فرهنگ به خودشان است. اگر نام می‌بریم ابزاری از یک شخصیت در حوزه موسیقی خوب نیست. خانه موسیقی را در شهر تهران همه مجموعه را ده‌ها میلیارد کمک شد. امروز اقتصاد سینما را در شهر تهران دنبال کردیم. ده‌ها سالن تئاتر و چندین هزار صندلی سینما ایجاد شد. 12 سال توفیق خدمت به اهالی هنر را داریم. چرا مردم را می‌ترسانیم؟ اگر کسی قدر صلح را بداند، بنده و امثال بنده‌ایم. بهترین یارانمان را در جنگ از دست دادیم. برادرمان را از دست دادیم. می‌دانیم که اگر قدرت نداشته باشیم ما را زیر پا له می‌کنند. وعده‌ای می‌دهم انجام می‌دهم. اگر شما نتوانستید عمل کنید به دیگران نسبت ندهید
سخنان ابراهیم رئیسی درباره سبک زندگی
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۵۴
مصرف منابع حداکثری، تولید سودآور و گسست‌های اجتماعی از ویژگی‌های زندگی غربی است. در زندگی اسلامی عمران و آبادی طبیعت، مصرف بهینه منابع، وحدت، ایثار و ... است. اگر دولتی انقلابی تشکیل نشود این ارزش‌ها محقق نمی‌شود. آیا وعده‌هایی که دولت داد عمل شد یا نه؟ من کرمانشاه و کردستان رفتم. مردم اشک می‌ریختند. محرمانگی در دولت ما نخواهد بود.
واکنش جهانگیری به سخنان روحانی
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۵۳
جهانگیری درباره موضوع سبک زندگی اسلامی و ایرانی: سبک زندگی از موضوعات مهمی است که رهبری مطرح کرده‌اند و در دستور کار نهادهای فرهنگی قرار گرفته است. اما در حوزه اقتصاد هم مشکلاتی در این زمینه داریم. مثلا کشور ما در منطقه‌ای خشک قرار دارد ولی سرانه مصرف آب در کشور ما بالاست. تنوع قومی زیادی در کشور ما وجود دارد که این تهدید نیست، بلکه فرصت است. لر و بلوچ و عرب و آذری و فارس و دیگران در کنار هم هستند و هیچ قومی ایرانی‌تر از دیگری نیست. دولت معتقد است هر قومی باید زبان مادری خود را حفظ کند و این سیاست را درباره کردها و دیگران اجرا کرده است.

سخنان هاشمی طبا درباره سبک زندگی
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۵۳
ما سنت‌ها را با اسلام خلط کردیم. علمای دین باید سبک زندگی مناسب را تدوین کنند و آن را به مردم یاد دهند فقط به کار بردن واژه سبک زندگی اسلامی کفایت نمی‌کند. اگر واقعا می‌خواهیم به جایی برسیم صداقت و درستی باعث ایجاد سبک درست می‌شود. مردم باید درباره کرسنت و جریمه چهارده و نیم میلیون دلاری آن این را بدانند که ما به خاطر قرار داد کرسنت جریمه نشدیم بلکه به خاطر عدم اجرای آن در دولت احمدی نژاد جریمه شدیم.

وزارت علوم ادعاها در مناظره تلویزیونی را رد کرد
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۴۵
روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به مسائل مطرح شده در مناظره عصر امروز داوطلبان دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کرد:
 
جمهوری اسلامی ایران از نظر رشد شتاب علمی هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت تولید علم در بین ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم در جهان رتبه اول را داراست.
 
تعداد طرح های کلان ملی ۴۷ طرح بوده که از این تعداد ۳۵ طرح ساماندهی و مدیریت شده و ۲۲ طرح به تائید نهایی رسیده و ۱۳ طرح نیز در حال نهایی شدن است و تنها ۱۲ طرح به دلیل نداشتن متقاضی در بخش صنعت و و عدم تامین اعتبار و در نتیجه عدم توان پاسخگویی به نیازهای ملی در حال حاضر اجرایی نشده است.
 
شورای عالی عتف در این دولت چهار بار تشکیل جلسه داده وتمام جلسات کمیسیون های دائمی شورای عتف نیز در طی سه و نیم سال گذشته برگزار شده و از مهم ترین مصوبات این شورا می توان به اولویت گذاری طرح های تحقیقاتی، تصویب شرح تفصیلی وظایف شورای عتف، تصویب مناطق ویژه علم و فناوری، داوری طرح های کلان ملی و... اشاره کرد.


انتقاد روحانی از کپی کاری های قالیباف
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۴۳
فرهنگ و سبک زندگی بسیار مهم است و کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته. مردم امروز احساس آزادی بیشتری می‌کنند. ما باید بدانیم که چگونه می‌خواهیم با مردم رفتار کنیم، آیا می‌خواهیم مردم را در همه زمینه‌ها توانمند‌تر کنیم یا اینکه می‌خواهیم در زندگی مردم بیشتر مداخله کنیم. دیدیدم مردم صبح به فروشگاه می‌رفتند و نمی‌دانستند بعدازظهر قیمت‌ها چگونه می‌شود.
 
رئیس جمهور، رئیس جمهور همه مردم است. امام راحل فرمودند تقسیم‌بندی‌های بیخودی نکنیم. کپی‌کاری ناشیانه نکنیم. یک جایی در یک کشوری یک جنبش ۹۹ درصدی درست شد حالا بیایند چون سال ۹۶ است جنبش ۹۶ درصدی راه بیاندازند؟ دیدیم آمدند چگونه شهرهای زیرزمینی را نشان دادند تا برجام را بر هم بزنند.
 
روی موشک شعار نوشتند تا برجام را بر هم بزنند.از همه این مسائل ملت ما عبور کرد به خاطر اینکه اخلاق و اسلام را اکثریت جامعه از روز اول انتخاب کردند.

نامزد ششم؛ حسن روحانی
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۴۰
سوال: وجه تمایز سبک زندگی ایرانی - اسلامی با غربی چیست؟ شما چه برنامه ای برای ارتقای سبک زندگی ایرانی - اسلامی و تحکیم خانواده دارید؟
وزارت خارجه ادعای رئیسی را تکذیب کرد
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۴۰
وزارت خارجه به سخنان ابراهیم رئیسی در مناظره های انتخاباتی درابهر لغو تحریم ها واکنش نشان داد.
 
در این بیانیه آمده است: كليه تحريم هايي كه بر اساس برجام بايد برداشته مي شدند همگي لغو و متوقف شده اند. برخي موانع و مشكلاتي كه در حوزه بانكي هنوز وجود دارند ناشي از تحريم ها و مشكلاتي هستند كه در خارج از برجام قرار دارند.

كليه درآمدهاي نفتي و منابع مالي كشور كه در اثر تحريم هاي هسته اي مسدود شده بودند،آزاد شده و در دسترس بانك مركزي قرار دارند. درآمدهاي حاصل از فروش نفت به صورت كامل در اختيار كشور است و به نحو مقتضي از آن استفاده مي شود. 
پاسخ جهانگیری به وعده های توخالی نامزدها
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۳۴
قدرت ایران در فرهنگ این کشور است. چرخ فرهنگ با دستورو به صورت چکشی به راه نمی افتد. اداره فرهنگ باید به دست مردم باشد چرا که بزرگترین سرمایه کشور هستند. مردم هر وقت به صحنه آمدند مشکل کشور را حل کردند.

یادتان است مشکل اقتصادی کشور چقدر بود، دارو گیر نمی آمد، شیر خشک پیدا نمی شد، سیلوهای گندم خالی بود. یادتان می آید مردم شب ها در بانک ها می خوابیدند تا صبح چند سکه بتوانند بخرند. مردم به صحنه آمدند و تهدید ها را از سر کشور بردید.
 
خاتمی با گفت وگوی تمدن هایش به سیاست و اقتصاد کشور روح داد و ایران را در جهان درخشاند. قطبی کردن جعلی جامعه و به جان هم انداختن مردم می دانم چه بلایی سر این کشور می آورد. به کشورهای اطراف نگاه کنید، سوریه، افغانستان ، عراق و ...

وعده های توخالی به کشور ضربه می زند و دیدید که رئیس مجلس در این خصوص پاسخ داد. امروز دو روش وجود دارد، یک طرف جریانی که سعی دارد با ماجرا جویی ، بگم بگم های دروغی، خط کشی ها دروغی، ناتجربگی های خود را در سیاست خارجی پنهان کند. فرار به جلو جواب گو نیست، به گذشته برگردیم و سوابق را بررسی کنیم می بینیم.

در همین بیلبوردهای تهران، چه تهمت هایی که به ظریف و همکارانش زده نشد اما امروز با برجام عکس یادگاری می گیرند. ما اثار منفی ان اقدامات را دیدیم که فرار نخبگان از جمله آنها بوده است. ماتوانستیم ماشین اقتصاد را از دره بیرون بیاوریم و نجات دهیم اما هنوز نتوانسته ایم به سرعت خود برسانیم.

ما باید از همه ظرفیت ها و زنان، مردان، بازنشستگان و همه نیروها و سرمایه های انقلاب استفاده کنیم. ما پیگیر آرمان های رهبرمان که آرمان های امام راحل است، هستیم.ما می توانیم بزرگترین مشکلات کشور را حل کنیم، من جهادگر هستم، رهبر انقلاب در جلسات اخیر که سران سه قوه بودند، رهبری فرمودند این اقای جهانگیری اصلاح طلب است و از روز اول ایشان را به صداقت می شناسم.

ما می توانیم با تفاهم و گفت وگوی ملی همه مسائل پیچیده کشور را حل کنیم، روش من برای حل بحران، اعتماد سازی بین بزرگان نظام و استفاده از توان همه است.


پاسخ هاشمی طبا به سخنان جهانگیری
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۳۲
هاشمی‌طبا در پاسخ به جهانگیری: خوشحالیم با تدبیر مقام معظم رهبری و با خون شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم امنیت ملی ما از لحاظ مرزی حفظ شده است. گداصفت خواندن مردم،‌ توزیع پول بین آنها و با پیوند دادن شخصیت وجودی آنها به خون شهدا کاری پیش نمی‌رود. پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده 10 میلیون مهاجر به شهرهای بزرگ بروند. حرف‌هایی مثل اینکه یک دختر 16 ساله در دیگی در زیرزمین خانه‌اشان انرژی هسته‌ای تولید می‌کند شایسته ملت ما نیست و این رفتارها به نسل جوان صدمه می‌زند.
پاسخ روحانی به ادعای قالیباف
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۳۱
روحانی درباره مسأله توسعه قدرت دفاعی و امنیت ملی ایران: قدرت یک کشور از مؤلفه‌های مختلف تشکیل می‌شود و باید ببینیم قدرت ما از چند سال قبل بیشتر است یا کمتر. امروز ما در شرایطی هستیم که ایران به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه از دید همه جهانیان مطرح است.
 
امروز درباره مهمترین معضل منطقه یعنی مسأله سوریه دارد مذاکره می‌شود و ایران و روسیه و ترکیه بار اصلی را بر دوش دارند. چه زمانی ایران چنین نقش تاثیرگذاری داشته است؟این ادعا مطرح می‌شود که وضع جوانان ما در دولت گذشته بهتر بود. پس چرا اشتغال تقریباً صفر بود؟ چرا برای جوانان ما در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان هیچ اقدامی نشد؟ امروز 300 هزار شرکت‌های دانش‌بنیان فعال شده است. 100 هزار شغل در دو سال گذشته در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده است.

پاسخ میرسلیم به جهانگیری
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۲۸
اقتدار ما مستلزم تجهیزات، اطلاعات و برتری علمی است.  در صحنه نوآوری و رشد فناوری می‌خواهیم چه کنیم. اگر امروز می‌بینید در زمینه فناوری موشکی حرفی برای گفتن داریم به پشتوانه سی سال کار تبلیغاتی است که در کشور انجام شده است. دولت شما اعتبار تحقیقاتی را به زیر نیم درصد رساند و فرصت‌های مهمی را از دست داد.
انتقاد قالیباف از جهانگیری
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۲۳
دیپلماسی قدرت بسیار نکته مهم و اساسی است. اگر نبود دیپلماسی قدرت، اگر نبود رشد علمی، اگر نبود شهدای مدافع حرم، اگر نبود شهدای دفاع مقدس هرگز امکان برقراری دیپلماسی مذاکره نبود. باید با مردم با صداقت بیشتری سخن بگوییم.
 
آقای جهانگیری شما طوری صحبت می‌کنید که یک عده‌ای هستند که فقط آنها هستند و بقیه یا تند هستند یا تندخو یا بلد نیستند و اگر دوباره به کار بیایند شما را دوباره به ته دره می‌برند. منتقد جدی دولت نهم و دهم هستم اما ویژگی دولت نهم و دهم اعتماد به جوانان بود. جوان‌هایی را آورد که توانستند کار بزرگی را در رشد علمی انجام دهند. روندی که در دولت شما هست، دنبال تجارت خودشان هستند. فرصت را به نسل جدید بدهید، مطمئنا بهتر از شما اداره می‌کنند.

پاسخ رئیسی به سخنان جهانگیری
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۲۲
مهمترین مولفه امنیت ملی مردم در صحنه هستند، مردمی که پای انقلاب، کشورشان و منافع کشورشان هستند و توانستند اثبات کنند که مهمترین مولفه امنیت ملی در کشور هستند. اگر ما از نیروهای مسلح نام می‌بریم، اگر از بسیج و مدافع حرم نام می‌بریم اینها در حوزه امنیت هستند و باید به آنها توجه کنیم. امنیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کنار آن امنیت‌ها می‌تواند جامعه را امن کند.
 
اگر به مشکلات اجتماعی توجه شود، فقر و بیکاری نبود، دانشجویان مدرک به دست که آماده به کار هستند اینها می‌تواند زمینه بحران و مشکلات امنیتی در کشور باشند؟ مهمترین مولفه امنیت مردم عزیزمان هستند که باید در یک بسته و پکیج در امنیت دیده شوند.

پاسخ جهانگیری به سوال
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۱۹
یکی از مهمترین مهارت های رئیس جمهوری این است که چم و خم سیاست ورزی به طور کامل آگاه باشد، لازمه آن داشتن صداقت و تجربه عملی است.  من اصلاح طلبم و در دولت و مجلس بوده ام، دغدغه ام همیشه توسعه ایران بوده است و معتقدم با قدرت فرهنگی ایران باید قدرت اول منطقه می بودیم، چرا نیستیم؟ ماشین اقتصاد کشور از ته دره بیرون آمده است، فرهنگ غنی ما دشمنان ویران گر را هم می تواند اصلاح کند اما از این قدرت به درستی استفاده نکردیم.
 
ناپختگی و بی تجربگی باعث شد این مسئله به درستی پیش نرود، باید فرهنگ غنی صلح طلب و مدارای ایرانی را به دنیا نشان دهیم. اگر این اتفاق نیفتد در داخل هم به جای یکدیگر می افتیم، به عنوان یک ایرانی مسلمان و انقلابی به فرهنگ خودمان افتخار می کنم، باید جلوی ماجراجویی دوباره را گرفت، جایگاه رئیس جمهوری محل کارآموزی سیاستمداران تازه کار نیست. مردم ایران هوشیار باشید که می خواهید فردای فرزندان شما چگونه باشدیک لحظه رای می دهیم و آینده کشور شما رقم می خورد.
نامزد پنجم؛ اسحاق جهانگیری
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۱۸
سوال: کشور عزیز ما ایران، امن ترین و قدرتمندترین کشور منتطقه است، برنامه دولت شما برای استمرار و تقویت این قدرت چیست؟
انتقاد هاشمی طبا از زالوصفت خطاب کردن سرمایه داران
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۱۷
ما می‌توانیم ارتباطات خودمان را با همسایگانمان انجام دهیم و به جای تضاد با همسایگان، به تفاهم برسیم و فصل مشترک ایجاد کنیم. دفاع از آنچه که داریم مانند مخازن گاز که امروز ما برداشتمان با قطر به حد تساوی رسیده یا مخازن مشترکی که با عراق داریم. یادمان باشد اگر همه چیز را بخواهیم دفعتاً واحدتاً حل کنیم یک چراغ علاءالدین جادو می‌خواهیم.
 
همه شعارهایی که برخی از دوستان بر حل همه مسائل موجود در کشور با یک جرقه و یک شجاعت می‌دهند، بی‌نظیر است، در صورتی که اعتباراتی که مجلس تصویب می‌کند، ‌کفاف امروز دولت را نمی‌دهد. اگر ما ادعا داشته باشیم که همه اینکارها را با سرپنجه قدرت معجزهآسای خودمان می‌توانیم حل کنیم، طبیعتاً اشتباه می‌کنیم. ما نباید بگوییم زالوصفت یا سرمایه‌دار زالو صفت. اعتراف می‌کنم که ظرفیت پذیرش سرمایه‌گذار خارجی در ادارات ما نیست.نیروهای بسیار خوبی داریم، اما احتیاج به تضمینی برای آینده دارند.

واکنش قالیباف به سخنان هاشمی طبا
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۱۶
قالیباف درباره سخنان هاشمی طبا:

اولویت را به دیپلماسی اقتصادی می‌دهم. اگر دولت یازدهم می‌گوید در دیپلماسی مذاکره موفق بودم، دلیلش اقتدار سابق ما در دیپلماسی قدرت بوده است. ما در دولت خود وزارت امور خارجه و تجارت بین‌الملل خواهیم داشت. کشور ما از ابتدا رویکرد وارداتی داشته. باید به صادرات تغییر دهیم و همه مراکز سیاست خارجی ما نماینده فروش کالای ایرانی باشند.

واکنش در شبکه های اجتماعی به سخنان رئیسی
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۱۳
پس از سخنان رئیسی درباره آزادی منتقدان این پوستر در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود.
حواشی و متن  
واکنش توئیتری به انتقاد قالیباف از واردات لباس ایتالیایی
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۰۹
حواشی و متن
سوالات میرسلیم از هاشمی طبا
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۰۶
آقای هاشمی نفرمودید از حق این شهدایی که ما در مبارزه با این جاهلان تکفیری دادیم، چگونه دفاع می‌کنید؟ جبران این ضعف دولت یازدهم در مذاکره سیاسی با کشور افغانستان و گرفتن حق ما از رود هیرمن چه می‌شود؟ چگونه می‌خواهید با قطری‌ها مذاکره کنید چون مخزن مشترک گازی ندارید و با هم مسابقه می‌دهیم در به تاراج گذاشتن منافع. ماموران ترکیه ایرانی‌ها را کتک می‌زنند. چگونه می‌خواهید با تفلیسی‌ها که زنان ایرانی را عریان می‌کنند مقابله کنید؟

واکنش روحانی به انتقادات از دولت در دیپلماسی
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۸:۰۶
بسیار مهم است که ما بتوانیم از قدرت دیپلماسی هم برای امنیت خودمان و ثبات منطقه استفاده کنیم و هم قدرت خود را از لحاظ سیاسی و اقتصادی بالا ببریم. در این دولت از روز اول از اهرم سیاست خارجی استفاده شد. سال‌ها بود که این اهرم کنار گذاشته شده بود و به خوبی از این اهرم بهره‌برداری نمی‌شد. در این مذاکرات هسته‌ای توانستیم حق خودمان را به کرسی بنشانیم. همه می‌گفتند بر فرض روزی توافق هسته‌ای به ثمر برسد، پی‌ام‌دی را می‌خواهید چه کار کنید؟ چون ما در آن متهم شده‌ایم. ما این مسئله را حل کردیم. آژانس اعلام کرد همه مسائل گذشته با ایران بسته شده. با همین قدرت دیپلماسی امروز برای سوریه مذاکره می‌کنیم. اگر ما می‌خواهیم از مسائل منطقه درست استفاده کنیم باید بتوانیم در میز مذاکره حل کنیم. من مسئولیت‌هایی در دفاع مقدس داشتم و در مذاکرات سیاسی حضور داشتم. دفاع مقدس ما تمام شد، آیا همه حقوق ما استیفاء شد؟ خب دیپلمات‌های ما باید این را حل کنند.

انتقاد رئیسی از دیپلماسی اقتصادی دولت
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۵۸
اولویت امروز کشور مسئله اقتصادی است و باید دیپلماسی اقتصادی را در جهان دنبال کنیم. باید بازار صادرات را برای تولیدات کشور فراهم کنیم. سهم ما در تجارت با عراق چقدر است؟ سهم ترکیه در تجارت با عراق چقدر است؟ ما با همسایگانمان باید روابط بسیار خوبی داشته باشیم.شأن جمهوری اسلامی در سراسر عالم، حفظ حرمت هر شهروند ایرانی است. پاسپورت ایرانی، هویت ایرانی است و باید حرمت آن حفظ شود.

تاکید جهانگیری بر دبپلماسی عمومی
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۵۶
در سیاست خارجی نیازمند استفاده از همه ظرفیت های کشور هستیم. در کناردیپلماسی رسمی کشور باید به دیپلماسی عمومی هم توجه کنیم. هنرمندان ما باید در صحنه بین المللی بدرخشند. فرهادی یک فرد است در اسکار جایزه می گیرد... با همه محدودیت ها می تواند فیلم بسازد. توریسم و گردشگری یکی از بهترین عرصه های دیپلماسی عمومی است. قدرت نرم جمهوری اسلامی را باید به همراه قدرت سخت آن ارتقا دهیم.
پاسخ هاشمی طبا به سوال
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۵۵
 طبیعی است که نگهداری شان جمهوری اسلامی در همه دنیا از یک سو و ارتباطات حسنه و تعامل فی مایبن دولت جمهوری اسلامی با دولت های دیگری که به رسمیت شناخته شده اند، در تمام زمینه ها مورد نظر است. البته این موضوع به عملکرد و نگاه دولت های مقابل بستگی دارد. ما همسایگانی داریم که با حفظ عزت و اقتدار خودمان باید با آنها در تعامل باشیم، فرهنگ ارتباطی بر اساس آنچه در اسلام گفته شده باید وجود داشته باشد.
 
 طبیعی است که همواری در مقابل عناصری که از صهیونیست ها و استکبار جهانی دستور می گیرند استقامت داشته باشیم، اگر اخلاق خوش داریم، استقامت هم داریم. درباره تهدیدات کشورهای منطقه، در درجه اول خود مردم این کشورها باید با این تهدیدات مبارزه کنند. باید با یک استراتژی مورد تائید نظام تصمیم گیری کنیم و نیروهای دفاعی خود و عناصر فرهنگی کشورهای دیگر را تقویت کنیم.

چهارمین نامزد؛ مصطفی هاشمی طبا
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۵۲
سوال: مهمترین اولویت های سیاست خارجی شما جیست؟ بویژه چه سیاست و برنامه ای برای تقویت جریان مقاومت و مقابله با جریان تروریست دارید؟
دفاع رئیسی از سخنانش
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۵۰
من اطلاعاتم نسبت به برجام نمی گویم به میزان دیپلمات ها اما بسیار زیاد است. از دیپلمات هایمان در این باره تشکر می کنیم. قرار بود هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد هم زندگی مردم.از آقای دکتر سیف سوال کردند درباره تحریم های بانکی گفتند: هیچ. آقای ظریف گفتند آمریکایی ها نه به متن و نه روح برجام ملتزم بودند. تحریم باقی است و خودشان می گویند برنمی داریم. ما معتقدیم در برابر دشمن به هیچ عنوان نباید ضعف نشان داد. اگر آنها ببینند با دولت مقتدری طرف هستند حتما می شود این چک را در بازار نقد کرد. 500 خانواده ما اعضایشان در منا جان دادند. نگاه مقتدرانه به قضایا با نگاه ملتمسانه متفاوت است. هر دولتی سرکار بیاید باید به برجام متعهد باشد.

پاسخ جهانگیری به رئیسی
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۴۵
جهانگیری در پاسخ به اظهارات رییسی درباره «برجام»:
 
فکر می‌کنم مردم در جریانند که وقتی دولت یازدهم آمد وضع کشور چه بود. مردم برای تهیه دارو و شیرخشک نوزادان چه می‌کردند. این دولت در همه زمینه‌ها موفق بود، گرچه نواقص را قبول دارم.

یکی از موفقیت‌ها در تاریخ ایران، برجام بوده است. ما حق هسته‌ای را به ثبت رساندیم، ایران‌هراسی را به ایران‌دوستی تبدیل کردیم. اگر برجام نبود صادرات نفت ما متوقف می‌شد. امروز با افتخار می‌گوییم کشور در حال توسعه است.

ده‌ها میلیارد دلار پول مسدودشده ایران بازگشت. البته به بدعهدی آمریکایی‌ها هم معتقدیم

دفاع دوباره هاشمی طبا از دولت
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۴۰
مصطفی هاشمی طبا در این مناظره باز هم از دولت دفاع کرد. اینار موضوع برجام. هاشمی طبا گفت:
ساختمان پلاسکو در ۳ ساعت فروریخت و در ۲۰ روز آواربرداری شد. بعضی‌ها سر خودشان را زیر برف بردند و گفتند تحریم بر ما اثر ندارد و از همان کشورها که ما را تحریم کرده بودند کالاهای خود را از مبادی دیگری خریداری کردند. ۵۰ درصد از خودروهای شرکت‌های سوپر لوکس آلمانی وارد این مملکت شد. ممکن است برجام مشکلاتی داشته باشد که یقیناً در هر معاهده‌ای مشکلاتی هست. اگر ما در دوره تحریم استقامت داشتیم همانطور که در دوره جنگ دولت آن موقع با سهمیه‌بندی کالاها، با کنترل قیمت کالاها، با کنترل ارز، با ۵۰۰ هزار بشکه فروش نفت و نفت ۷ دلار توانست مملکت را اداره کند، در زمان تحریم هم چنین می‌کردید.

پاسخ روحانی به انتقاد رئیسی و قالیباف
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۳۸
افرادی که امروز کاندیدا هستند خیلی صریح به مردم بگویند با برجام می خواهند چه کنند و با دنیا چه می خواهند بکنند.اگر برجام خوب است چرا این همه بیلبورد در خیابان های تهران گذاشتید و توهین کردید. چرا عده ای همپای صهیونیست ها با برجام مخالفت کردند؟

برجام اجرا شده و همه تحریم های هسته ای برداشته شده. اگر برجام نبود نفت صادراتی ما 200 هزار بشکه بود. وعده های شما هیچ کدام برنامه و حساب و کتاب ندارد. وقتی ترامپ آمد همه خوشحالی کردید که این برجام را پاره می کند.

آقای رئیسی در مساله هسته ای چه اطلاعاتی دارید که اظهار نظر می کنید. هیچ دانشمندی از ما بیکار نشده و اراک از هر روز بهتر در حال کار است.


واکنش میرسلیم به سخنان رئیسی
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۳۶
نفرمودید این برجام در جهان ندای مظلومیت ما را به گوش جهانیان رساند. مردم دنیا فهمیدند ما به دنبال استفاده صلح آمیز هسته ای بودیم.
خوب بود اشاره میکردید که براساس متنی که به توافق رسیده است بین ایران و 6 کشور دیگر. چطور می شود قبل از مذاکرات دانش هسته ای را داریم  و تحریم ها هم برقرار است. بعد از مذاکرات تحریم ها تشدید می شود  اما محرومیت برای دانش هسته ای برقرار می ماند. چطور می توانیم حقوقی که به لحاظ هسته ای داریم چطور می توان این حقوق را در چارچوب همین برجام و هیچ کدام از طرفین ما به تعهدات خودشان عمل نکرده اند به دست آورد. بسیاری از دانشمندان خودمان را از کار برکنار کردیم و تاسیساتمان را بتن ریخته ایم و هنوز مشکل بانکی ما هنوز برقرار است


واکنش یک کاربر توئیتر به سخنان میرسلیم
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۳۴
حواشی و متن
قالیباف باز هم از 4درصدی ها گفت
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۳۲
برجام موجود یک سند مورد احترام همه دولت‌ها است و طرف مقابل هم مکلف به عهدش است. امروز در اجرای برجام چه کردیم؟در اجرای برجام آثارش برای مردم ما چه بوده؟ امروز وقتی از مردم عزیزمان سئوال می‌کنیم آیا روزی که برجام در دستور کار بود معنیش این بود که گشایشی در کار اقتصادی صورت بگیرد ولی در اذهان مردم این است که این اتفاق به درستی نیفتاده است چون اشکالات ما در سیستم اداره اجرایی دولت است. این دولت با روش کاری که دارد، با نگاهی که دارد، وقتی که بانک‌های ما سر تا پا زد و بند است باید هم اینطور شود. هم باید حقمان را از برجام بگیریم هم حقمان را از چهار درصدی‌ها بگیریم.

پاسخ رئیسی به سوال با چاشنی حمله به دولت
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۳۱
برجام یک توافقی است که براساس مذاکرات و براساس آنچه دولت در فرایندی که طی شده با همه اشکالاتی که این قرارداد دارد، تاکید می‌کنم با همه اشکالاتی که دارد، از رسانه‌های گروهی هم بارها مطرح شده ولی چون به عنوان یک سند ملی مورد توافق قرار گرفته طبیعتاً باید این تعهد از ناحیه ما و از ناحیه طرف‌های مقابل به رسمیت شناخته شود. آنچه در اصل این سند مورد اشکال است این است که در حین مذاکرات نکاتی مطرح شد. اینکه گفته شود از ناحیه دولت و جناب روحانی که خزانه خالی است یا اینکه ممکن است دشمن تمام تاسیسات ما را هدف قرار دهد، پیامی بسیار بد برای جمهوری اسلامی است. مانند اسیری که در نبرد بگوید من نیرو ندارم یا توانایی برای انجام این کار را ندارم.
 
متاسفانه در این سند ما در اجرا هم پیشگام شدیم هم به صورت تام اجرا کردیم. جمهوری اسلامی پیش پرداخت را کاملاً انجام داده و این سند به صورت چکی است که باید نقدش کرد. معتقدم با ضعف‌هایی که دولت در اجرای این قضیه نشان داد توانایی برای دریافت این مبلغ چک و نقد کردن این چک را به هیچ عنوان ندارد. این پیام‌ها همگی مسائلی است که برای ما مشکل ایجاد کرده. ما می‌خواهیم ببینیم در بعد از این سند چه اتفاقی افتاد؟ آقای روحانی قول دادند به محض اجرای آن تمام تحریم‌ها به صورت یکجا نه تعلیق با ۴ تاکید مؤکد برداشته می‌شود ولی هیچ اتفاقی برای مردم نیفتاد.

چهره جدید میزسلیم در مناظره دوم
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۲۸
مصطفی میرسلیم در مناظره دوم به شدت به دولت حمله کرد. او در پاسخ به واکنش ها به سوال دوم گفت:
 
آقای روحانی وقتی وزیر شما در مقابل یک خبرنگار قرار می‌گیرد و وسیله ضبط صوت آن را می‌گیرد این یعنی احترام به حقوق شهروندی؟
 اعتقاد ما این است که باید حلم در مقابل انتقاد اقلیت‌ها و ... فراموش نشود.  اصل هشتم قانون اساسی را چرا دولت اجرا نمی‌کند؟
 فقط شعار دادن کافی نیست؟اگر می‌خواهیم مردم اعتماد کنند نباید نعل وارونه بزنیم. مردم عملکردهای دولت را دیدند، نتایج را به تحمل سختی، معیشت، رنج، تبعیض و حق‌کشی و آثار را در باور تخلف‌ها و رشوه‌ها و زیرمیزی‌ها چشیده‌اند.  پذیرش انتقاد کار هرکسی نیست.
 
 قانون دسترسی به اطلاعات که آقای جهانگیری می‌فرمایید در دولت قبل تصویب شده، هنوز اجرا نشده و به صورت ضعیف اجرا شده است.
 دولت وظیفه اصلی و مهمش این است که اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار بدهد. بسیارند از مدیران شما در دولت حتی از وزرا که خودشان کاسبند و از اطلاعات به نفع خودشان استفاده می‌کنند.  چرا اجازه می‌دهید که مدیران شما و وزرای شما کاسب باشند؟ هرکس وارد دولت می‌شود باید سراپای وجدش را برای خدمت به مردم بدهد. کارمند شریف دولت وظیفه‌اش این است که اطلاعات را در اختیار مردم قرار بدهد.
نامزد سوم؛ ابراهیم رئیسی
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۲۶
سوال: چه راهکار موثری برای حفظ حقوق ملت ایران در موضوع هسته ای و رفع تحریم ها با توجه به توافق برجام خواهید داشت و چگونه می توانید با بد عهدی آمریکا مقابله کنید
قالیباف به جای میرسلیم پاسخ روحانی را داد
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۲۴
قالیباف در واکنش به اظهارات روحانی درباره «تعامل با احزاب و میزان نقدپذیری دولت»:

به گونه‌ای صحبت نکنیم که گویی امروز انقلاب مانع حقوق شهروندی افراد است. همه اقوام و مذاهب از حقوق شهروندی برخوردارند.

بنده توفیق داشتم در نیروی انتظامی چند فرمانده در رده‌های بالا از اقوام عزیز کرد و اهل سنت در کردستان منصوب کردم.

امروز بیش از 13 درصد مدیران شهرداری بانوان و جوانانند. امروز دانشگاه‌های ما در دولت شما سیاسی نشدند.

مهم این است که اگر تمرکززدایی انجام دهیم و اختیار را به خود مردم بدهیم، خودشان برای کار خودشان تصمیم بگیرند.


واکنش رئیسی به سخنان میرسلیم
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۲۳
رییسی در واکنش به اظهارات میرسلیم درباره «تعامل با احزاب و میزان نقدپذیری دولت»: انتقاد، رمز تضمین سلامت فرد، جامعه و دولت‌هاست. آقای روحانی اوایل مسئولیت گفتن به خدا پناه می‌برم از بستن دهان مخالفان. تا 50 مورد نسبت ناروا به منتقدین دادند.

مگر باید به منتقد اهانت کرد؟ حق شهروندی عبارتست از اینکه مردم بتوانند انتقاد کنند. چرا دهان کسی را ببندیم و اجازه ندهیم کسی حرفش را بزند؟

حق شهروندی، رونمایی از یک سند نیست، حق معیشت، حق کار برای فارغ‌التحصیل بیکار و حق اظهارنظر کردن است. با خبرنگاری برخورد کرد یکی از وزرا.

این با ادعاهای ما نمی‌سازد. ما باید به 80 میلیون دارنده کارت ملی اجازه اظهارنظر بدهیم.


واکنش جهانگیری به سخنان میرسلیم
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۱۸
انتقاد یکی از نعمت‌های بزرگی است که خداوند به مسئولان می‌دهد و هرکس درِ انتقاد به روی دستگاه خودش را ببندد از یک نعمت بزرگ بی‌بهره می‌ماند. لذا همه مکلف به این هستیم از انتقاد سازنده استقبال کنیم. دولت یازدهم در این زمینه خیلی کارهای بزرگی انجام داده است. خانه احزاب که بسته شده بود احیا کردیم. به ۸ هزار سازمان مردم‌نهاد مجوز دادیم. از آزادی مطبوعات به طور کامل دفاع کردیم. به هر میزان که مجوز خواسته شد برای تاسیس مطبوعات، مجوز داده شد. از فضای مجازی با قدرت دفاع کردیم و جلوی تمام کسانی که می‌خواستند شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کنند ایستادیم و هزینه‌اش را هم پرداخت کردیم. ما به عنوان دولت از هر نقدی استقبال کردیم ولی مشکلی که وجود دارد این است که بخشی از جامعه با دولتی که با رای مردم به سر کار آمده، مخالفند و در فضای مجازی و مطبوعات با تمام توان به تخریب دولت می‌پردازند.

دفاع هاشمی طبا از دولت روحانی
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۱۶
نده بدون آنکه کوچکترین وابستگی به دولت یازدهم داشته باشم و بعد از ۴ سال اولین بار جناب روحانی را در اینجا زیارت کردم و تقریباً هیچکدام از وزرا را در طول ۴ سال اخیر ملاقات نکردم، گواهی می‌دهم بزرگترین حجمه‌ها و تخریب‌ها علیه این دولت اتفاق افتاد. علت بی‌توجهی دولت به انتقادها بزرگ شدن هزینه‌های دولت و مشکلات بزرگ برای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها است. درآمد تصویبی مجلس معلوم است. اگر ما دولتمان را متناسب کنیم، هزینه‌ها را تعیین کنیم و مشخص کنیم چه اقداماتی می‌شود انجام داد آن دستورالعمل‌ها قابل اجراست.

انتقاد روحانی از حقوق نابرابر اقوام و گروه های سیاسی
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۱۲
ما اگر می‌خواهیم در مسائل سیاسی و اجتماعی به اهدافمان برسیم اول باید افراد مختلف را به رسمیت بشناسیم. در کشور برخی از افکار به رسمیت شناخته نمی‌شود و نمی‌گذاریم احزاب و گروه‌ها مساوی هم با امکانات هم به صورت عادلانه فعالیت کنند. چه کسانی هستند در همین انتخابات در فضای مجازی آزاد هستند و چه کسانی هر روز احضار می‌شوند؟ اینطور می‌خواهیم عدالت گستری کنیم؟ باید همه احزاب و گروه‌ها از حقوق مساوی برخوردار باشند. ما زمانی که یک فرماندار خانم از اهل سنت در جایی منصوب می‌کنیم از دو طرف مورد حمله قرار می‌گیریم که چرا یک خانم مدیر شده و چرا از اهل سنت مدیریت بالا را بدست آورده. حقوق شهروندی انشا نیست. حقوق شهروندی در دولت دوازدهم تبدیل به زنگ عمل می‌شود و حساب‌کشی می‌کنیم. ما یک ایران داریم و همه ایرانی‌ها از حقوق مساوی شهروندی باید برخوردار باشند.

پاسخ میرسلیم به سوال
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۰۷
 همه دولت های بعد از انقلاب، برای خدمت به کشور کوشش کردند و در حد توان و استعداد خود موفقیت هایی هم به دست آوردند.  نامزدهایی که امروز اینجا حضور دارند هم هر کدام در چارچوب مسئولیت های خود موفقیت هایی داشته اند. هیچ دولتی نمی تواند موفق شود مگر اینکه انتقاد اقلیت، احزاب، سازمان های مردم نهاد، تشکل های علمی، فرهنگی و هنری را بپذیرد. متاسفانه این انتقاد پذیری در دولت یازدهم بسیار کم وجود داشت، نمونه اش کلماتی مانند غیر انسان، تخریب گر، به جهنم، تندرو، عصر حجری، هوچی باز، بی شناسنامه، کم سواد بود که درباره منتقدان به کار بردند. با این شرایط منتقد دیگر جرات نمی کند جلو بیاید. باید فضا برای انتقاد مشفقانه فراهم شود.  بارها پیشنهادات خود را در حزب به صورت دلسوزانه مطرح کردیم، چرا از این دلسوزی ها و این پیشنهادات سازنده که از طرف احزاب، رسانه ها و تشکل های علمی مطرح می شود استفاده نمی شود؟ پیشنهادی از طرف دانشگاه امیرکبیر به دولت آقای خاتمی ارائه کردیم و این تنها موردی بود که پیشنهادی علمی از سوی دولت بررسی و تصویب شد. دولت نباید در انتقاد را ببندد زیرا به ضرر اوست و ملت را به قهقرا می برد، اگر مردم انتقاد نکنند یعنی سهم خود را در پیشرفت کشور به کار نبرده اند.

نامزد دوم؛ مصطفی میرسلیم با توجه به ضرورت حفظ وحدت ملی و انسجام اجتماعی چه تعاملاتی را با گروه هاو احزاب مخالف دولت خود قائل هستید؟
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۰۴
 مصطفی میرسلیم به عنوان دومین نامزد پشت تریبون قرار گرفت.
 
سوال: با توجه به ضرورت حفظ وحدت ملی و انسجام اجتماعی چه تعاملاتی را با گروه هاو احزاب مخالف دولت خود قائل هستید؟
حمله دوباره قالیباف به دولت و وزیر آوزش و پرورش
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۰۲
وقتی می گویم دولت 4 درصدی ها همین است. قاچاق کالا و ارز امروز بیشترین مشکل را ایجاد کرده اما وزیر آموزش و پرورش ما لباس بچه از ایتالیا می آورد اما درد اینجاست که دختر وزیر بیکار و مظلوم است برود این کار را انجام دهد. اصل این واردات خطاست ... نتیجه این می شود که آموزش و پرورش این مشکلات را پیدا کند. اینها می خواهند بروند مشکلات را حل کنند.ما حقوق بگیر 100 میلیونی را می گوییم ذخیره انقلاب و وارداتچی را می گوییم مظلوم است بعد می گویند قالیباف بد اخلاق است.
پاسخ رئیسی به سوال قالیباف
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۷:۰۰
ما ۶ کاندیدا اینجا حضور پیدا کردیم برای اینکه مردم به نتیجه برسند. بحث‌های دیگری که حق مردم را در اینجا ضایع کند را ما به هیچ عنوان نمی‌پسندیم. متاسفانه شتاب علمی در این چند سال به شدت کم شده است. برنامه‌ریزی برای جذب دانتشجو.، استاد، برنامه درسی به نحوی که مطابق با نیازهای اقلیم‌های مختلف باشد، وجود ندارد. یک میلیون دانشجو با مدرک بیکار هستند. مواد آزمایشگاه‌ها وجود ندارد، فرهنگیان عزیزمان امروز مشکل دارند. وقتی که می‌شنویم سرمایه صندوق فرهنگیان به یغما برده شده در صورتی که هر فرهنگی ۸ تا ۱۰ میلیبون سهم دارند. چگونه فرهنگی برای اداره زندگی معمولی‌اش مشکل دارد ولی عده‌ای بیایند و صندوق را خالی کنند؟ آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور مستقر ۴ سال پاسخگوی این سوالات باشند، چرا یک میلیون دانشجوی کشور باید بیکار باشند؟

پاسخ جهانگیری به قالیباف
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۶:۵۶
باید به معیشت فرهنگیان توجه شود. در دولت یازدهم علیرغم کمبود منابع، دریافتی حقوق فرهنگیان از یک میلیون و 250 هزار تومان به دو میلیون 750هزار تومان رساندیم که البته هنوز مناسب نیست. دانشگاه باید محیط امن باشد. درباره صحبت آقای قالیباف علیرغم اینکه دوست نداشتم به این مسائل ورود کنیم. تا روز چهارشنبه فکر می‌کردم برای وزیر دیگریاین مساله اتفاق افتاده و روز چهارشنبه متوجه شدم درمورد وزیر آموزش و پرورش بوده است. مردم ایران، مظلومیت دولت را ببینید. یک دفعه گفته می‌شود در خانه یک وزیری قاچاق پیدا شده. این وزیر دختر ی دارد که فوق لیسانس است و کار شرافتمدانه‌ای را آغاز کرده است. کل ارزش واردات ایشان، 200 میلیون تومان بوده است. از گمرک وارد کرده و تعرفه را هم پرداخت کرده ولی یک دفعه به خانه او می‌ریزند و این می‌شود موضوع مصاحبه معاون اول قوه قضائیه و موضوع صحبت یک کاندیدا.
واکنش هاشمی طبا به سخنان قالیباف
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۶:۵۴
هاشمی‌طبا درباره سخنان قالیباف: من به خودم تذکر می‌دهم که اگر سوالی از من شد به همان پاسخ دهم و درباره آن حاشیه نروم. یک نقص بزرگ  است که اعضای علمی دانشگاه‌ها می‌توانند شغل دوم انتخاب کنند در حالیکه اعضای علمی دانشگاه باید فقط کارشان دانش و پژوهش دانشجویان باشد.اگر دانشگاه‌ها دقت بیشتری کنند و مدارج تحصیلی را با مراتب عالی بگذرانند نتیجه بهتر می‌شود.

پاسخ قاطع روحانی به ادعای قالیباف
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۶:۵۱
اگر می خواهیم مساله فرهنگ جامعه و آموزش را بالا ببریم باید به زیربناها توجه کنیم.

نخستین زیربنا اخلاق است، اخلاق از اینجا شروع می شود که حق الناس را در نظر بگیریم و حقوق مردم را نباید زیرپا بگذاریم
 فرض کنیم فردی تخلف کرده، باید محکمه بگوید تخلف کرده است، اگر قرار است دادگاه بگوید، چگونه قالیباف به یک وزیر اتهام ناروا می زند، اگر می خواهیم در جامعه ما آموزش و پرورش و علم و تحقیق جلو برود باید در جامعه آزادی باشد اگر آزادی نباشد چگونه جوانان ما می توانند پیشرفت کنند.

وقتی در شیراز ، دوستان آقای قالیباف مانع حضور فرزند آیت الله مطهری در دانشگاه برای سخنرانی می شوند، آیا در چنین شرایطی ما می توانیم دانشگاه پویا داشته باشیم.

ربنایی که مردم علاقه مند هستند ما پخش نمی کنیم چگونه می توانیم به دنبال توسعه اخلاق و فرهنگ باشیم.
واکنش میرسلیم به سخنان قالیباف
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۶:۴۸
 میر سلیم به قالیباف واکنش نشان داد و گفت: چرا جواب پرسش را نمی دهيد؟ معلمان ما در شرایط ناهنجاری به سر می برند. با این شرایط آنها چه طور می‌توانیم وضعیت آموزش را بهبود بدهیم؟ در دانشگاه‌ها مقالاتی تولید میشه که در مجلات خارجی منتشر می‌شود و به درد ما نمی‌خورد. در شرایط رکود تورمی که گرفتارش هستیم جز با پژوهش نمی‌توان با مشکلات مواجه شد. متاسفانه در دولت یازدهم طرح‌های پژوهشی دولت قبلی مثل هواپیمای ملی تعطیل شد.
حمله قالیباف به وزیر آموزش و پرورش
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۶:۴۵
قالیباف سخنان خود را با تسلیت در مورد حادثه معدن در استان گلستان آغاز کرد. بعد گفت: موضوع فرهنگ از مهمترین موضوعات جوامع است. دو نگاه می تواند وجود داشته باشد: بدبینی به جامعه و خوشبینی به جامعه. نگاه اول مبتنی بر کنترل و نظارت شدید و فضای بسته است. نگاه خوشبینانه اصل را بر آگاهی بخشی می گذارد و از این طریق مردم و نهادهای مردمی می توانند ایفای نقش کنند. آموزش و پرورش مهمترین وزارتخانه ای است که در این بخش اثر می گذارد.

قالیباف به خبر پیدا شدن "محموله مشکوک لباس" در منزل یکی از وزیران اشاره کرد و گفت که این پرونده ظرف دو روز رسیدگی شد.
 
او وزیر آموزش و پرورش را به دست داشتن در واردات غیرضروری متهم کرد و گفت آیا این کار باعث ناامیدی مردم نمی شود؟

او گفت: اگر بخواهیم پنج میلیون شغل ایجاد کنیم و وضعیت معیشت و اقتصاد را متحول کنیم باید در نظام گمرکی و پولی تحول ایجاد کنیم.
نحوه چینش نامزدها در مناظره دوم
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۶:۴۴
حواشی و متن
پرسش اول؛ محمد باقر قالیباف
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۶:۴۲
محمدباقر قالیباف، اولین نامزدی است که با قرعه کشی پشت تریبون قرار می گیرد.
 
سوال:  چگونه می توان بر شتاب رشد علمی و پژوهش و نوآوری در آموزش و پرورش و آموزش عالی افزود و جایگاه علمی ایران را ارتقا بخشید؟
آغاز دومین مناظره تلویزیونی
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۶:۳۱
دومین مناظره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاسی و فرهنگی، با پخش سرود ملی ایران و قرائت قرآن آغاز شد. این مناظره از یک سیما و رادیو ایران با حضور ۶ کاندیدای ریاست جمهوری در حال پخش است.

قرعه کشی دومین مناظره انتخابات
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۶:۰۵
در ابتدا قرعه کشی صندلی های هر نامزد در مناظره دوم برگزار شد.
 
صندلی شماره یک: اسحاق جهانگیری
صندلی شماره دو: سید ابراهمی رئیسی
صندلی شماره سه: محمدباقر قالیباف
صندلی شماره چهار: سیدمصطفی میرسلیم
صندلی شماره پنج: حسن روحانی
صندلی شماره شش: سیدمصطفی هاشمی طبا
موضوع مناظره
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۶:۰۴
مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری حول موضوع سیاست داخلی، سیاست خارجی و مسائل فرهنگی خواهد بود. شکل مناظره نیز مانند مناظره اول خواهد بود.
کاندیداها پیش از مناظره چه گفتند؟
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۶:۰۰
نامزدها پس از ورود به صداوسیما در گفت و گوهای کوتاهیدرابره مناظره سخن گفتند.

اسحاق جهانگیری: تلاشم بر این است که با نهایت اخلاق و صداقت آن چیزی را که برای کشور مفید است مطرح کنم و در پرسش و پاسخ‌ها جدی هستم.

مصطفی هاشمی‌طبا: تاکتیک خاصی ندارم و به سئوالات جواب می‌دهم. مهمترین دغدغه جامعه راستی و درستی است. اولویت سیاست داخلی این است که اطلاعات کافی به مردم داده شود.

محمدباقر قالیباف: مناظره بیشتر باید جنبه ایجابی داشته باشد تا مردم با برنامه ها و تحولاتی که نامزدها می‌خواهند بدهند، آشنا شوند.

ابراهیم رئیسی: مردم باید صداقت را درزبان و رفتار کسی که درکسوت کاندیدا ظاهر می‌شود مشاهده کنند و این موضوع ازاهمیت بالایی برخوردار است.

حسن روحانی: اگر در مناظره نقل قول‌ها درست باشد، افترا و تخریب نباشد مناظره خوبی خواهد بود.

ورود نامزدهای انتخابات به سازمان صداوسیما
۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۵:۵۸
6نامزد انتخابات ریاست جمهوری دقایقی پیش وارد سازمان صداو سمیا شدند. عبدالعلی علی عسکری، رییس سازمان از نامزدها استقبال کرد.
bato-adv
بوشهري
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
من بسيار متاسف شدم وقتي كه اسحاق جهانگيري با وقاحت تمام در مقابل ديدگان حداق 50 ميليون بيننده به توجيه تخلف دختر يك كلان سرمايه دار زد الحق كه جهانگيري نبايد در دولت آينده هر كس كه بايد باشد جايي داشته باشد آيا او براي دختران بي كار و بي پناهي كه بزور با نان و پنير روزگار مي گذرانند چنين از خودش مايه مي گذارد!!؟؟
ريحانه
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
دفاع جهانگيري از دختر وزير ميلياردر فاجعه بود دختران مردم مستضعف ديدند كه جهانگيري با اين كارش بر چهره آنها چنگ كشيد. حق با قالباف است كه اين دولت دولت سرمايه داران و 4 در صدي هاست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
میرسلیم واقعا فراتر از انتظار بود. . .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
فرارو مشخصه که به دولت روحانی وابسته ای. تو مناظره ها معلوم شد که دستتون خالیه!
جرات دارین نظرمو منتشر کنین...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
اصول گراها باختند
هم ریاست جمهوری را
هم شوراها را
هم اخلاق را

بیست سال طول میکشه تا بخود بیان
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
باید این مناظره ها را فرصت هایی برای غالب کردن پارادایم توسعه اقتصادی و رشد اقتصادی که رفع کننده فقر و تقویت کننده قوای نظامی است دید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
درود اقای روحانی با این دلار چهار هزار تومنی هیچ جایی واسه دفاع نذاشتی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
جهانگیری قهرمان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
چ ملت باکلاسی هستیم
دخترای بیکارمون حداقلش #200میلیون دارن
پسرامون ک....علی برکت الله...
همه چی آرومه
ماچقدخوشبختیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
روحاني قبل ٩٢ كدوم كشور زندگي ميكرده!؟
ظاهرا نه سينما داشتن، نه آب، نه شغل، نه حتی شیر و کره!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
دولت یازدهم دنبال تجارت خود است و میلیون‌ها ایرانی هم بیکار هستند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
شمشیرها برهنه میشود امروز
همت
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
قاليباف همون اول ورودش با انتقاد بچگانه از دولت و كانديداهاي طرف دولت اقاي جهانگيري و اقاي روحاني و حرف بي ربط مجددا اخلاق و رفتار غير حرفه ايشو نشون داد....!!!!!!!!
جاي بسي تعجب و شرم داره واقعا
اصلن نظرش اينه كه هيشكي كانديد نشه خودش فقط خودش كانديد باشه
هر كسي اختيار خودشو داره كه بخاد كانديد بشه يا نشه به ديگران چه مربوط؟؟؟!!!!!!! و .....!!!!!!
ناشناس
China
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
والا مگه دختر وزیر 200 میلیون لباس وارد کنه اونم وزیر بی ربط!؟
ای کیو
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
مردم بسی ساده ای داریم برای این جناح و اون جناح چه ذوق می کنند و برای بگو مگوها هیجان زده! یادمان نرود اگر امروز کشور دچار مشکلات و بحران هایی چون فقر بیکاری تورم رکود و... است همین کاندیداهای محترم در نقش ها و مقام ها و سازمان مختلف مسؤل ان بودند و هستند، کاندیداها طوری اظهار نظر می کنند انگار تا الان هیچ سمت و مقامی نداشتند و از یک سیاره دیگر آمده اند تا مشکلاتی را حل کنند که کسی جز خودشان بوجود آوردند! مردم عزیز هموطنان ساده دل من برای بحث کردن کاندیداها باهم شادی نکنید و ذوق زده نشوید! کمی حافظه تاریخی مان را تقویت کنیم.
مهمت
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
بنظرم قاليباف رو اوردن كه به نفع رييسي به دولت حمله كنه و هر چي دلش بخاد از دهنش بگه.....!!!!!!
دقت كنين كه رييسي حمله تند و تيز نميكنه و كارو سپرده به قاليباف .... و خودش تو حاشيه امن نشسته بقول كارشناسان...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
دقیقا ما هم نظرمون همینه
ناشناس
United States
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
افرادی که خودشان باعث شرایط موجود اقتصادی هستن ادعای می کنن که خواهان تغییر وضع موجود هستند.
این طنز تلخی انتخابات هست.
مزرعه آفت زده امروز در سال 84 زیر کشت رفت.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
روحاني قبل ٩٢ كدوم كشور زندگي ميكرده!؟
ظاهرا نه سينما داشتن، نه آب، نه شغل، نه حتی شیر و کره!
همت
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
قاليباف تو اولين سوال مناظره ...ر زد خخخخخخخخ
روحاني خوب جوابو داد
واقعن شرم عاوره!!!!!!
قاليباف همچنان به رفتار بچگانش دامه ميده و از همون اول اومد كه اتهاماتشو ادامه بده!!!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
هدف قالیباف رئیس جمهور شدن نیست فقط میخواد روحانی رو تخریب کنه تا رای نیاره.والسلام
ناشناس
United States
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
احتمالا آقای میر سلیم قصد دارن خط تولید پراید تعطیل و خط تولید ایرباس را جایگزین کنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
روحانی فقط برای جواب دادن به انتقادات میرسلیم از روحانی 4تا پوششی دیگه باید می آورد
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
میرسلیم اصولگرا برگشت سمت قالیباف و رئیسی و حسابی داره از دوات انتقاد میکنه . معلوم شد چرا تاییدش کردن
ناشناس
China
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
مگه هاشمی طبا داره چکار می کنه؟ میرسلیم به مراتب از نظر اجرایی برتر از هاشمی طباست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
برترییش رو شما تشخیص دادی! میر سلیم بدجوری تغییر موضع داده مناظره اول خودش را کاملا بیطرف نشون داد یک هفته بعد موضعش تغییر کرد وای به حال مملکت اگه اون رئیس جمهور بشه هر دم از این باغ بری میرسد
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
قالیباف متاسفانه فکر میکنه خیلی میفهمه نمیدونه که دوره این حرفها گذشته
محمد جواد بلوچیان
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
جالبه . چرا یکی از برنامه خودش نمی گه.
فقط دارند از دولت نقد می کنند. مسلما کسی که 4 سال کار کرده راحت میشه نقد گقت و طرف هم فرصت و تایم پاسخ نداشته باشه.
ما می خواهیم شما ها رو شناسیم لطفا شرافت داشته باشید از تایمتون برنامه خودتون رو ارائه بدهید
omid
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
مثل این دولت که هر بود به دولت قبل نسبت داد
عسل
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
قالی باف همیشه حمله اش به خودش برمیگرده:))))) مجبوری آخه؟ تو برنامه ات رو بگو که البته نداری. اگه برنامه میداشتی کل هم و غمت، حمله نبود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
با این روشنگری هایی که توی مناظره شد اگه باز به روحانی رای دادید پای لرزش هم بشینید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
نه بابا
ما انقدر سر 8 سال احمدی نژاد تکون تکون خوردیم که لرز واسمون جوکه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
آقای رییسی و پدرخانمشون سالهاست حقوق مردم مشهد به خصوص هنرمندان مشهدی را تباه کردند مشهد با این همه هنرمند یک دانشکده کوچک هنر ندارد. کاری با کنسرت ندارم تعجبم از این است که امروز این آقا از آزادی بیان میگوید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
دین ما دین رافت و انعطاف و میانه روی است بعضیا الکی سختش کردند.
حمیده
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
چرا همش ازهم انتقاد میکنند و هیچ برنامه مشخصی ارایه نمیدن...باید راهکار وبرنامه بدن...همش تو حاشیه ها هستن‌..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
سلام چرا هیچ کدام راهکار نمیدن!؟ ما راهکار ها رو باید بشنویم نه انتقاد هایی که همیشه گفته شده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
حادثه منا چه ربطی به دولت داره آخه !!!! پس زلزله خراسان هم حتما از بی کفایتی شماست آقای رییسی
ناشناس
China
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
حادثه نه ولی اتفاقات بعدش چی؟ دیه رو هنوز بهمون ندادن!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
انتظار دارین وقتی سفارت عربستان رو آتیش می زنید بهتون دیه هم تعلق بگیره! اگر دلواپسان اینهمه سنگ اندازی نمی کردند الان آقای ظریف دیه رو گرفته بود .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
حادثه منا چه ربطی به دولت داره آخه !!!! پس زلزله خراسان هم حتما از بی کفایتی شماست آقای رییسی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
خود حادثه ربطی نداشت.
گرفتن حق مردم و برخورد قاطعانه وظیفه دولت بود که هیچ حرکتی انجام نشد
ناشناس
China
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
خخخخ جهانگیری با صدای لرزان از روی متن داره می خونه! آب دهن پایین می ده و تپق می زنه. بدقافیه رو باختن!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
دوست عزیز انگار دولت روحانی منجی عالم بشریت شده باید همه رو سرجاش بنشونه و زمین رو تبدیل به بهشت برین کنه!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
حادثه منا چه ربطی به دولت داره آخه !!!! پس زلزله خراسان هم حتما از بی کفایتی شماست آقای رییسی
ح ع
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
میرسلیم با قالیباف و رئیسی خوب ساخت و پاخت کرده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
من به قالیباف رای میدم تا کار ناتمام احمدی نژاد را تمام کنه
افسانه
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
درود بر روحانی و جهانگیری نه دولتهای تخریب کننده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
شجریان، و فرهادی که مطرح شدند

فقط می مونه افتخارات گلشیفته
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
واااااااای چقد جالبه ریسی از پاسپورت و منزلت ایرانی دم میزنه آبروی تاریخی ایران بزرگ رو هم فکران شما در دولت قبل و دلواپسان در این دوره برباد دادند
omid
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
در زمان روحانی پاسپرت 10 پله سقط کرد
ناشناس
Netherlands
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
هیچ اه حلی هیچ کی نمی ده. فقط بچه بازی های قالیباف هست این وسط!
ح ع
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
میرسلیم با قالیباف و رئیسی خوب ساخت و پاخت کرده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
دقیقا میر سلیم بدجوری چهره عوض کرده.
omid
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
مثل هاشمی طبا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
به عنوان یک ایرانی به آقای جهانگیری افتخار میکنم زنده باد اعتدال ....رفتار و گفتار ایشون باعث شده من با امید تصمیم به رای دادن بگیرم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
روحاني قبل ٩٢ كدوم كشور زندگي ميكرده!؟
ظاهرا نه سينما داشتن، نه آب، نه شغل، نه حتی شیر و کره!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
به عنوان یک ایرانی به آقای جهانگیری افتخار میکنم زنده باد اعتدال ....رفتار و گفتار ایشون باعث شده من با امید تصمیم به رای دادن بگیرم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
چ ملت باکلاسی هستیم
دخترای بیکارمون حداقلش #200میلیون دارن
پسرامون ک....علی برکت الله...
همه چی آرومه
ماچقدخوشبختیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
جهانگیری بدون توجه به سوال مجری، متن احساسی از قبل آماده شده را خواند

البته با تپق های زیاد!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
جهانگیری بدون توجه به سوال مجری، متن احساسی از قبل آماده شده را خواند

البته با تپق های زیاد!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
جهانگیری بدون توجه به سوال مجری، متن احساسی از قبل آماده شده را خواند

البته با تپق های زیاد!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
نمیدونم آقای رییسی چطور درباره مسایل هسته ای و برجام تحقیق کرده که به npt میگه mpt واااااای اگه رییس جمهور بشه دوباره روز از نو روزی از نو.....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
نمیدونم آقای رییسی چطور درباره مسایل هسته ای و برجام تحقیق کرده که به npt میگه mpt واااااای اگه رییس جمهور بشه دوباره روز از نو روزی از نو.....
مجيد
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
با سلام
به نظر من آقاي رئيسي علم كافي براي رياست جمهوري را ندارد. اطلاعات أيشان راجع به نفت، كار، اشتغال و... كاملا سطحي و ناشيانه است و نوعي عدم صداقت در صحبت هايشان ديده ميشود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
امشب اصولگرا ها هیچ حرفی جز انتقادهای بی پشتوانه نداشتن . خدا همه رو هدایت کنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
انتقاد های آقای جهانگیری با پشت وانست ؟
کره و شیر خشک نداشتیم برجام امضا کردیم و صنعت هسته ای رو دادیم به باد که کره و شیرخشک بدست بیاریم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
دهباشی: آقای روحانی! «ارکستر سمفونیک» پس از بازگشایی در ۹۵ مجددا تعطیل شد
ليلا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
انشاي آقاي جهانگيري پر از غلط امايي بود !!!با تپق و لكنت و تته پته يك متن كه قبلا براي او نوشته بود و شايد قبلا از ورود به تلويزيون 100 بار آن را خوانده بود اما روبروي دوربين داد مي زد كه به چيزي كه مي خواند ااصلا اشراف و تسلط ندارد نمره انشاي جهانگيري 7 بود!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
قالیباف هم همونجای میره که احمدی نژاد رفت.
یعنی قاطی باقالی ها
سامان
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
دفاع اسحاق جهانگيري از يك دختر فوق ليسانس بيكار واقعا جالب بود اگر اسحاق جهانگيري از دختر دانش آشتياني دفاع نمي كرد قلب كوزت و دختر كبريت فروش هانس كريستين آنرسن مي شكست!!!!