bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۶۱۱۵

تبریک به صداوسیما به پاس عملکرد حرفه‌ای‌!

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
در یکی دو روز گذشته، یکی از بحث‌های کارشناسان در رسانه‌ها و نیز شبکه‌های اجتماعی، علاوه بر تهیه و انتشار گزارش‌هایی که به عقیده‌ی منتقدان عملکرد صداوسیما، با هدف نقد و تقویت برخی کاندیداهای متناظر در انتخابات ریاست جمهوری تهیه شده‌اند، برخی خبرهای پخش و زیرنویس‌شده در حمایت از برخی کاندیداها و نیز اعلام زمان و مکان برخی اجتماع‌های حامیان بود. 
 
به گزارش ایسنا، در یکی دو روز گذشته، یکی از بحث‌های کارشناسان در رسانه‌ها و نیز شبکه‌های اجتماعی، علاوه بر تهیه و انتشار گزارش‌هایی که به عقیده‌ی منتقدان عملکرد صداوسیما، با هدف نقد و تقویت برخی کاندیداهای متناظر در انتخابات ریاست جمهوری تهیه شده‌اند، برخی خبرهای پخش و زیرنویس‌شده در حمایت از برخی کاندیداها و نیز اعلام زمان و مکان برخی اجتماع‌های حامیان بود.
 
در ادامه‌ی این مباحث، درنهایت مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور اصلاعیه‌ای صادر و در آن اعلام کرد که به صداوسیما به همین دلیل اعتراض رسمی شده است.
 
در متن اطلاعیه آمده بود: «در پی تماس مکرر شما هموطنان عزیز، در ارتباط با انتشار متن پیام ائتلاف آقای محمدباقر قالیباف و کناره‌گیری ایشان به نفع حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی و اعلام آن از رسانه‌های گروهی خصوصا سازمان صدا و سیما در بخش‌های مختلف خبری از جمله به صورت زیرنویس مبنی بر روند خلاف قانون و عُرف که چرا همچنان آقای دکتر قالیباف در جدول پخش برنامه های نامزدها در صدا و سیما قرار دارد، خاطرنشان می‌سازد، ستاد انتخابات کشور طی مکاتبه‌ای به سازمان صدا و سیما نسبت به این اقدام تذکر و خواستار توضیحات آن سازمان شد».
 
در این زمینه، با محمد سلطانی‌فر - استاد علوم ارتباطات - گفت‌وگو کردیم.
 
در ادامه این گفتگو را بخوانید: 

سلطانی‌فر در این زمینه گفت: به صداوسیما تبریک می‌گوییم به خاطر اینکه مدیران و تهیه‌کنندگانش بسیار حرفه‌ای شده‌اند و کاملا یاد گرفته‌اند که در حین تظاهر به بی‌طرفی، از کاندیدای مورد نظر خود چگونه حمایت کنند. بر این اساس، به صداوسیما تبریک می‌گوییم و امیدواریم این مسیر حرفه‌ای‌گری را حداقل در راستای منافع مردم و منافع ملی به کار گیرد و تک‌بُعدی نباشد.
 
این استاد ارتباطات در ادامه با با تاکید بر چهره به ظاهر بی‌طرفانه صداوسیما در حمایت از کاندیدای خاص خود، اظهار کرد: از ابتدای انتخابات قیافه به تظاهر به بی طرف و تاکتیک تظاهر به بی‌طرفی صداوسیما آنچنان در ذوق زد که  آدم‌های معمولی هم متوجه این تاکتیک صداوسیما شدند. به ویژه در این اواخر که نتوانست خودش را جمع کند و دیگر علنی وارد حمایت شد.
 
سلطانی‌فر سپس با اشاره به عملکرد صداوسیما در مناظره‌هایی که برگزار شد، اظهار کرد: ‌در مناظره‌ها دوربین‌های عقاب‌گونه صداوسیما تمام نقاط ضعف کاندیداهای مخالف خود از رفتارهای غیرکلامی، بدنی و حرکت کلامی  و ... را که می‌توانست نقاط منفی باشد به خوبی اگزجره کرد و نشان داد و دقیقا نکاتی که کاندیداهای مورد حمایت خود بود را هم مورد پوشش قرار داد.
 
سلطانی‌فر سپس در ادامه این اظهارات به عملکرد 20 و 30 اشاره کرد و گفت: صداوسیما با پخش به ظاهر بی‌طرفانه برنامه‌هایی مثل 20:30 خودش، اولا در رتبه‌بندی که کاندیداها را قرار می‌دادد، کاندیدای مخالف خودش را در انتهای برنامه‌ها و گزارش‌های خبری خود می‌گذاشت که این به اصطلاح ما روزنامه‌نگاران، اخبار کم اهمیت تعریف می‌شود. علاوه بر این صداوسیما این کار را دنبال می‌کرد و ثانیا کاندیدای مورد حمایت خودش را در ابتدای پخش خبرها و گزارش‌های خبری خود قرار می‌داد.
 
او سپس مطرح کرد: همین نقد عملکرد صداوسیما در زمان بندی‌ها، در پخش گزارش‌های باز به ظاهر بی‌طرفانه، انتخاب آن گزارش‌ها و زمانبندی‌ها که کاملا طرفدارانه بود، وارد است. در زیرنویس‌ها، وسط برنامه «خندوانه» زیرنویس کاندیدای طرفدار صداوسیما را به خوبی شاهد بودیم.
 
دیگر آنقدر این بازی علنی شده است که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم مردم عادی هم صدایشان درآمده و می‌گویند بس است صداوسیما! ما هم فهمیدیم تو منظورت چیست.
 
این استاد ارتباطات در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا گفت: معتقدم صداوسیما یک رقیب جدی به نام شبکه‌های اجتماعی دارد و مردم دیگر شاید خیلی متکی به صداوسیما نباشند.
 
امروز آن چیزی که اینستاگرام دارد که پخش زنده سخنرانی کاندیداها انجام می‌دهد و کاملا وظیفه اصلی صداوسیما را به دوش می‌کشد،  آن وظیفه‌ای که به ظاهر ملی را می‌خواست دنبال کند، ما در اینستاگرام می‌بینیم و شاهد اتفاقات خوبی هستیم.
 
سلطانی‌فر افزود:‌ امروز پخش سخنرانی‌ها از طریق شبکه‌های مجازی کاملا بی‌نیازی مردم به صداوسیما را نشان می‌دهد و برداشت و انعکاس آن‌ها لحظه به لحظه در شبکه‌های اجتماعی دال بر این است که صداوسیمایی‌ها نتوانستند به وظیفه به واقع ملی بودن خودشان به درستی توجه کنند و پی ببرند.
 
این استاد ارتباطات در پایان با اشاره به روز 29 اردیبهشت‌ماه، روز انتخابات گفت: قاعدتا روز بیست و نهم هم تأثیر این رفتارهای صداوسیما را می‌توانیم ببینیم که این رفتار حرفه‌ای ولی غیرملی فضا را در جهت منافع خود قرار می‌دهد.
 
حرفه‌ای از این جهت که جانبداری می‌کنند و حرفه‌شان این است و ایدئولوژی و تفکرخودشان را شکل می‌دهند. بنابراین حقوق‌شان را حرفه‌ای می‌گوییم. رسانه‌ای که در راستای اهداف خود پول دربیاورد این کار را می‌کند.
 
بنابراین این نوع نگاه را حرفه‌ای می‌گوییم که از آن نان درمی‌آورند و اما غیرملی به خاطر اینکه رسانه مدعی ملی بودن یک مقداری باید نگاهش را متفاوت کند و فضایش را واقعا در جهت منافع ملی قرار دهد.
bato-adv
bato-adv
bato-adv