bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۱۶۴۰۴

کدام رسانه پیروز و کدام بازنده انتخابات است؟

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
یک استاد ارتباطات درباره‌ی عملکرد رسانه‌های سنتی و مدرن در انتخابات ۹۶، گفت: انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ نشان داد که دوران رسانه‌های سنتی و رسانه‌های حکومتی و دولتی که نخواهند نظر مردم را در پیام‌هایشان لحاظ کنند به سر آمده است. ما شاهد این هستیم که امروز مردم با رسانه‌های خودشان حرف‌هایشان را تحمیل می‌کنند.
 
به گزارش ایسنا، دکتر محمد سلطانی‌فر درباره عملکرد صداوسیما در انتخابات و همچنین نقش شبکه‌های اجتماعی، اظهار کرد: این انتخابات نشان داد که پیروز این فضا شبکه‌های اجتماعی و بازنده آن صداوسیماست. پیروز این انتخابات فضای وب ۲ است که توسط مردم تولید محتوا می‌کند. در مقابل، رسانه‌های سنتی قرار می‌گیرند که توسط بازیگران سیاسی هدایت می‌شود که می‌خواهند افکار عمومی را تغییر دهند.
 
این استاد ارتباطات سپس با اعتقاد بر اینکه پیروزی این دوره از انتخابات، پیروزی تولید افقی بر تولید عمودی محتواست، اظهار کرد: دوره پیروزی رسانه‌های مدرن بر رسانه‌های قدیمی است و نشان دادن اینکه رسانه‌های اصلی امروز دیگر فضای مجازی هستند. رسانه‌های اصلی دیگر صداوسیما و حتی مطبوعات نیستند، بلکه رسانه‌های امروز، مردم‌اند.
 
سلطانی‌فر با اشاره به اینکه در تبلیغات عنوان می‌شود روستاها متأثر از صداوسیما هستند، گفت: با استفاده از گستره شبکه‌های تلگرام و شبکه‌های اجتماعی گونه‌ی دیگری از فضاها ساخته شد و تلگرام توانست آرای خاکستری و حتی در دورترین فاصله‌ها، روستاییان را آگاه کند. توییتر اعلام کرد که با فیلترینگ نمی‌توانند جلوی خواست و اراده مردم را بگیرند.
 
اینستاگرام اعلام کرد اگر رسانه‌های سنتی و صداوسیما از پخش مستقیم و بی‌طرفانه نظرات منتخبان مردم سرباز می‌زنند، در لحظه می‌توانند ۵۰ هزار نفر را به تماشای سخنرانی مستقیم و بدون واسطه کاندیدا دعوت کنند.
 
این استاد ارتباطات در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود اظهار کرد: آنچه را که ما برای آینده رادیو و تلویزیون مترتب بودیم، آپی‌ تی‌وی، آی‌پی‌ مدیا و آی تی‌وی بود که آنها را آینده رسانه‌های تصویری و همچنین آینده رادیو و تلویزیون می‌دانستیم؛‌ امروز این مسیر آنچنان محقق شد که نشان داد پیروز انتخابات و تلویزیون واقعی، شبکه‌های اجتماعی هستند.
 
سلطانی‌فر گفت: آتی‌وی در اینستاگرام و فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی محقق شد. پیامی که مسئولان دولت باید آن را به خوبی دریافت کنند و نسبت به خواست مردم و آینده این رسانه‌ها اهتمام ورزند.
 
این استاد ارتباطات در پایان گفت‌وگوی خود تأکید کرد: امروز اینستاگرام وظیفه صداوسیما را بر عهده گرفت. تلگرام نگذاشت جامعه ایرانی فریب شعارهای پوپولیستی را بخورد و این شبکه‌ها نشان دادند که دیگر نیازی به رسانه‌های سنتی مثل تلویزیون و همچنین نیازی به مجوز دولت برای راه‌اندازی روزنامه‌ها و سایر رسانه‌ها نیست. این پیام انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ بود.