bato-adv

سحری در رستوران

تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶
«روزه‌داران تهرانی که سحری‌شان را در رستوران‌ها و غذاخوری‌ها سرو می‌کنند، بیشتر و بیشتر می‌شوند.» این جمله‌ای است که از زبان بسیاری از رستوران‌داران و غذاخوری‌های سطح شهر می‌شنویم.
 
اسدالله احمدی‌شهریور، رئیس اتحادیه صنف اغذیه‌فروشان و موادغذایی تهران به «شهروند» می‌گوید بسیاری از اغذیه‌فروشان در ماه رمضان با کاهش قابل توجه درآمد مواجه می‌شدند اما با صحبت‌هایی که از دو‌ سال گذشته با نیروی انتظامی و اماکن داشتیم، توانستیم آنها را قانع کنیم که رستوران‌ها و غذاخوری‌های شهر در ماه رمضان اجازه داشته باشند از افطار تا سحر فعالیت کنند تا بتوانند بخشی از کاهش درآمدهایشان را جبران کنند.
 
این موضوع گویا با استقبال فعالان این صنف مواجه شده است و حالا کم‌کم سحری‌خوردن در خارج از خانه باب می‌شود. البته مدیر یکی از رستوران‌های معروف میرداماد به «شهروند» می‌گوید: نه‌تنها سحری‌خوردن که سرو صبحانه در رستوران کم‌کم بین مردم جا افتاده است. این در حالی است که تا پیش از این رستوران‌ها چندان روی درآمد ناشی از سرویس‌های صبحانه به مشتریان نه‌تنها حساب نمی‌کردند بلکه بسیاری از رستوران‌ها تنها برای وعده شام و ناهار سرویس‌دهی می‌کردند.
 
ناصر حسینی‌تبریزی، رئیس اتحادیه چلوکباب و چلو خورش تهران هم با تأیید این موضوع به «شهروند» می‌گوید: سحری‌خوردن در رستوران‌ها و غذاخوری‌های مناطق ولیعصر، جردن و سعادت‌آباد بیشتر مشهود است و البته تنها ساکنان این مناطق نیستند که مشتری رستوران‌ها و غذاخوری‌ها می‌شوند و روزه‌داران کلیه مناطق تهران صرف صبحانه و سحری را در رستوران‌ها و غذاخوری‌های این منطقه ترجیح می‌دهند.
 
بازار داغ کله‌پاچه‌ای‌ها و رکود بازار کافه‌دارها
تمام رستوران‌ها، غذاخوری‌ها و کافی‌شاپ‌ها از دو‌ سال گذشته می‌توانند در ماه رمضان ساعت‌های افطار تا سحر به مشتریان‌شان سرویس‌دهی کنند. اتفاقی که به گفته فعالان این صنف موجب شده است بخشی از کاهش درآمدها جبران شود. اسدالله احمدی‌شهریور، رئیس اتحادیه صنف اغذیه‌فروشان و موادغذایی تهران به «شهروند» تأکید می‌کند: البته هنوز صبحانه یا سحری‌خوردن در رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها به اندازه‌ای نیست که بتواند توجیه اقتصادی کافی برای تمامی فعالان صنف داشته باشد اما برندهای معروف وضع بهتری نسبت به بقیه دارند و این مسأله کم‌کم جا می‌افتد.
 
از این میان طباخی‌ها و کله‌پزی‌ها در ماه رمضان وضع بهتری را تجربه می‌کنند و البته کافی‌شاپ‌ها بنا به مقررات صنفی حق عرضه موادغذایی ندارند. اسکندر آزموده در گفت‌وگو با «شهروند» با اشاره به این‌که در ماه رمضان کافی‌شاپ‌ها از نیم ساعت مانده به اذان مغرب تا نیم ساعت مانده به اذان صبح می‌توانند فعالیت کنند، می‌گوید: از لحاظ قانونی کافی‌شاپ‌ها نمی‌توانند غذا تهیه و سرو کنند و تنها باید کیک و دسر سرو کنند. بنابراین بازار کافی‌شاپ‌ها در ماه رمضان کاملا کساد است.
 
حسینی، مدیر طباخی لوکس طلایی به «شهروند» می‌گوید: ساعت کار صنف طباخان در ماه رمضان از ٤ بعدازظهر تا قبل از اذان صبح است و تعداد مشتریان در ماه رمضان به‌ویژه در سحرها حتی نسبت به روزهای عادی بیشتر است.
 
او افزایش مشتریان در ماه رمضان را حدود ١٥ تا ٢٠‌درصد برآورد می‌کند.
 
رواسیان، مدیر طباخی بره سفید هم به «شهروند» می‌گوید که در وعده سحری حتی جای سوزن انداختن در طباخی‌ها نیست و ماه رمضان برای فعالان این صنف بازار رضایت‌بخشی ایجاد می‌کند.
 
به گفته اتحادیه طباخان قیمت کله‌پاچه در ماه رمضان امسال تغییر چندانی نداشته است و نرخ مصوب یک دست کله و پاچه کامل ٥٥‌هزار تومان، زبان ١٢، پاچه ٤، مغز ٩ هزار‌تومان و یک پرس آبگوشت ساده‌ هزار تومان است.
 
احمدی‌شهریور، رئیس اتحادیه صنف اغذیه‌فروشان و موادغذایی تهران به «شهروند» می‌گوید: چند سالی است فست‌فود هم به فهرست غذای روزه‌داران اضافه شده است.
 
و البته اگر بازار ١٦‌هزار‌ میلیارد تومانی فست‌فودها در ایران را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم علاقه ایرانی‌ها به فست‌فود بیشتر از آن است که بتوانند آن را در ماه رمضان کاملا حذف کنند.
 
از ساندویچی‌های وانتی تا حلیم با سیرابی گوساله
اما بازار موادغذایی ماه رمضان تنها به واحدهای صنفی پروانه‌دار ختم نمی‌شود و هر کسی تلاش می‌کند تا با چیدن بساطی خیابانی از فروش غذا در بازار ماه رمضان کسب درآمد کند.
حسین محمدی، رئیس اتحادیه کباب و حلیم و پزندگان غذاهای سنتی با اشاره به ساندویچی‌ها و رستوران‌های سیار در وانت‌ها به «شهروند» می‌گوید: در صورتی که واحدهایی غیر از کبابی‌ها که با بنرهای متحدالشکلی مشخص شده‌اند، اقدام به پخت و فروش حلیم و‌ آش کنند، اتحادیه کباب و حلیم و پزندگان غذاهای سنتی با آنها برخورد می‌کند و از طریق اداره اماکن و وزارت بهداشت، اخطارهای لازم به آنها داده می‌شود و در صورتی که به اخطار توجه نکنند، پلمپ خواهند شد.
 
به گفته او پخت و توزیع حلیم و ‌آش توسط واحدهای غیرمجاز در تمام شهرستان‌ها و همچنین در تمام مناطق تهران مشاهده می‌شود که طبخ غذا در مکان‌های غیراستاندارد، استفاده از سبزی‌های غیربهداشتی و استفاده از مواد نامرغوب ازجمله تخلفاتی است که در مورد‌ آش‌رشته صورت می‌گیرد.
 
آن‌گونه که محمدی می‌گوید مخلوط کردن سیرابی گاو، گوساله و شتر با هم و آرد‌کردن آن و فروش آن به صورت حلیم از دیگر تخلفاتی است که در مورد حلیم مشاهده می‌شود.
 
ثبات قیمت‌ها در بازار موادغذایی خام
ماه رمضان امسال بازار موادغذایی خام هم تقریبا در ثبات به سر می‌برد. گرچه خبرهایی از گرانی مرغ، نان و برنج به گوش می‌رسد، اما علی اکبریان، نایب‌رئیس انجمن برنج اعلام کرده است هیچ تفاوت آشکار قیمتی در بازار برنج ایجاد نشده است و حداکثر قیمت برنج در بازار ١٢‌هزار تومان برای هر کیلوگرم برنج باکیفیت طارم، ‌هاشمی و دم‌سیاه است و قیمت هر کیلوگرم برنج شیرودی ٨‌هزار تومان است.
 
قاسم زراعتکار، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی هم گران‌شدن قیمت نان را رد کرده و گفته است هیچ مشکلی برای تأمین نان در ماه مبارک رمضان وجود ندارد و قیمت انواع نان در ماه رمضان تغییری نخواهد کرد.
 
البته زراعتکار گفته است قیمت نان همان نرخ‌های ‌سال ٩٣ است و این موضوع گلایه نانوایان را به دنبال داشته است با این حال برای کنترل بازار ماه رمضان نانوایان در این ماه هیچ‌گونه درخواست افزایش قیمت نداشته‌اند.
 
قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز هم همچنان در بازار تهران بین ٣٦ تا ٤٠‌هزار تومان است اما در این میان بازار مرغ افزایش قیمت را تجربه می‌کند و نرخ هر کیلوگرم مرغ تا ٨‌هزار تومان رسیده است. البته مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی افزایش قیمت مرغ را تأیید کرده و گفته است بسیاری از مرغداران از تحویل مرغ به کشتارگاه‌ها خودداری می‌کنند تا قیمت‌ها را در ماه رمضان افزایش دهند.
 
مردم گرانفروشی‌ها را گزارش دهند
با وجود این نهادهای متولی بازار اعلام می‌کنند بازار ماه رمضان امسال تحت کنترل است. وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد با حداکثر ظرفیت به بازار کالاهای اساسی پرتقاضا مانند لبنیات، پروتيین، برنج، روغن، قند، شکر، خرما، میوه، سبزیجات، شیرینی‌های پرمصرف، آش، حلیم، زولبیا و بامیه نظارت می‌کند.  براساس این ابلاغیه، تمامی دستگاه‌های نظارتی با حداکثر ظرفیت، بازرسی و نظارت را انجام خواهند داد و با هرگونه تخلف اعم از گرانفروشی، درج‌نشدن قیمت، صادر‌نکردن فاکتور و تقلب برخورد می‌کند و مردم هم در صورت مشاهده تخلف می‌توانند موضوع را به تلفن ١٢٤ گزارش دهند.
bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین