بسیاری معتقدند که چپدستها افرادی نابغهاند و این باور تاریخچهای بسیار قدیمی دارد زیرا بسیاری از نوابغ تاریخ مانند داوینچی، مارک تواین، موتسارت، مری کوری، تسلا و ارسطو چپدست بودهاند.
به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس آلرت، «این روند در تاریخ معاصر نیز تغییری نکرده است. باراک اوباما، بیلگیتس، و لیونل مسی جزو افراد مشهوری هستند که در خانواده چپدستها حضور دارند اما آیا این باور واقعا حقیقت دارد؟
بر اساس نتایج مطالعهای که توسط محققان دانشگاه لیورپول درباره چپدست بودن و مهارت در ریاضیات انجام شده است، افراد چپدست در تجزیه و تحلیل مفاهیم ریاضی عملکرد بهتری دارند.
تخمین زده میشود بین ۱۰ تا ۱۳.۵ درصد از جمعیت جهان راستدست نیستند؛ اگر چه تعداد کمی از این افراد مهارت استفاده از دو دست را دارند اما بیشتر آنها چپدست هستند. از آن جایی که چپدست بودن نمایشی از عملکرد مغز به شمار میرود، با شناخت در ارتباط است. آنهایی که چپدست هستند نیمکره سمت راست مغزشان توسعه یافتهتر است. این بخش از مغز به فرآیندهایی نظیر استدلال فضایی اختصاص دارد.
تحقیقات صورتگرفته نشان میدهد بافت سلول عصبی رابط میان دو نیمکره مغز در افراد چپدست بزرگتر از افراد راستدست است. این بدان معناست که برخی از افراد چپدست ارتباط بهتری میان دو نیمکره مغزشان برقرار است و به همین دلیل پردازش اطلاعات در مرکز فرماندهی بدنشان با قدرت بیشتری انجام میشود.
اما این که چرا اکثر افراد چپدست قدرت پردازش مغزی بهتری دارند، هنوز به درستی مشخص نیست. یک نظریه میگوید زندگی در دنیایی که برای راستدستها طراحی شده، چپدستها را مجبور به استفاده از هر دو دست کرده که این نتیجهای جز افزایش ارتباط میان دو نیمکره مغز ندارد.
اولویت دست و ریاضیات
ارتباط میان اولویت دست و مهارت در ریاضی همواره مورد توجه محققان قرار داشته است. برای بیش از ۳۰ سال مطالعات اولیه نشان میدادند چپدست بودن با مهارت ذاتی در ریاضی ارتباط دارند. این مطالعات ثابت کرده بودند که چپدست بودن در میان دانشآموزانی که در نابغه ریاضی هستند بیشتر از دیگر دانشآموزان است. با این همه فرضیه این که چپدست بودن شاخصی برای تعیین نبوغ افراد است، به تازگی مورد تردید و حتی انکار قرار گرفته بود.
با این همه در جدیدترین مطالعهای که روی ۲۳۰۰ دانشآموز دبیرستانی انجام گرفت، محققان دانشگاه لیورپول دریافتند چپدستها در حل مسائل ریاضی عملکرد بهتری از دیگر دانشآموزان دارند و علاوه بر این دانشآموزانی که تنها اولویت آنها دست راست است، یعنی در انجام هر کاری تنها از دست راست استفاده میکنند، نسبت به افراد چپدست یا آنهایی که از هر دو دست استفاده میکنند عملکرد ریاضیاتی ضعیفتری از خود نشان میدهند.»