bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۲۲۲۹۸
منتقدان می‌گویند افتتاح خط هفت نمایشی بوده است

جدال بر سر ایمنی "خط هفت"

محمد حقانی با انتقاد از این مسئله گفت: «در حالی که سایر خطوط مترو نیز فاقد قطار کافی است، چه اصراری داریم که یک خط را به صورت ناتمام با دو سه رام قطار و با تنها ٣ ساعت فعالیت بهره‌برداری کنیم و بعد بگوییم این خط آزمایشی است. به این دلیل این خط، نصفه و نیمه افتتاح شده که آن را به نام خود تمام کنیم و هزینه تکمیل آن را بر عهده شهردار بعدی بگذاریم.»

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۲۲ تير ۱۳۹۶
فرارو- خط هفت مترو تهران به چالشی تازه در روابط شورای شهر تهران و شهرداری بدل شده است. این خط روز 20خرداد ماه توسط محمد باقر قالیباف افتتاح شد. برخی اعضای شورای شهر تهران معتقدند که افتتاح این خط نمایشی بوده است اما شهرداری ادعاها در این باره را رد کرده است.
 
آیا مترو خط هفت ایمن نیست؟
به گزارش فرارو، جدال بر سر خط هفت مترو تهران همچنان ادامه دارد. منتقدان می‌گویند این خط ایمنی لازم را برای جابه جایی مسافر ندارد. اما شهرداری تهران این ادعا را رد کرده است.

این مسئله تاکنون چند باری جلسات شورای شهر را با جنجال مواجه ساخته است. آخرین بار روز سه شنبه رحمت‌الله حافظی سه نامه مستند را همراه با شماره‌های آن به نقل از مدیران داخلی مترو خطاب به مدیران عامل شرکت توسعه مترو و شرکت بهره‌برداری متروی تهران، به طور کامل قرائت کرد که حاوی مطالبی نگران‌کننده بودند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با ارائه این مکاتبات فنی، برای چندمین‌بار خواستار تضمین امنیت خط هفت از سوی شهرداری شد و اعلام کرد: باید کمیته حقیقت‌یابی برای بررسی وضعیت امنیت خط هفت مترو تشکیل شود؛ در غیر این صورت، مستقیما به دادستان تهران نامه داده و درخواست رسیدگی می‌کند.

او با بیان اینکه خط ٧ مترو در ٢٠ خرداد ماه افتتاح شد، ادامه داد: «دو روز قبل معاون عملیات ریلی خطاب به مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نامه می‌نویسد و می‌گوید: ورود مسافر به این خط با مخاطرات و ریسک زیادی روبه‌روست به گونه‌ای که منجر به بحران می‌شود.»

حافظی با بیان اینکه در روز افتتاح مدیر مرکز فرمان به مدیرعامل بهره‌برداری مترو نامه می‌زند و می‌گوید شرایط خط ٧ برای عملیات مسافرگیری ایمن نیست و تردد قطار باید آزمایشی و مانوری باشد، گفت: «مدیر مرکز در نامه‌اش نوشته در صورت مشکل، امداد غیرممکن خواهد بود و رونوشت نامه به سازمان بازرسی و حراست شهرداری نیز ارسال شده و در این بین نامه‌ای دارم که نشان می‌دهد مهندس کیفیت و ایمنی مترو دو روز قبل از افتتاح اعلام می‌کند با توجه به اینکه تست گرم در ١٧ خرداد انجام شده الزامات مورد نیاز برای اجرایی شدن جدول زمان‌بندی وجود ندارد و امکان بهره‌برداری ایمن خط محقق نشده است.»

اعتراض حافظی در جلسه شورای شهر به جایی نرسید، حتی به گوشه کنایه هایی از سوی برخی اعضا رسید. مهدی چمران درواکنش به اعتراض حامیان قالیباف درشورا گفت: «معمولا نامه‌ها را نمی‌خوانند، حالا این آقا دوست دارد بخواند، بگذارید بخواند.»

اما احمد دنیامالی در توضیحی، گفت: «ردوبدل چنین نامه‌هایی در روزهای تحویل پروژه از سوی شرکت توسعه مترو به شرکت بهره‌برداری مترو، عادی و روال معمول است».

در ادامه مازیار حسینی، معاون عمرانی شهردار تهران، هم در توضیحی حرف دنیامالی را تکمیل کرد و گفت: «این نامه‌نگاری‌ها برای اعلام نقایص باقی‌مانده کار در کارنامه پیمانکاران است که بلافاصله رفع شده‌اند.»

حافظی بدون میکروفون پرسید این نامه‌نگاری‌ها مربوط به یک روز قبل و بعد از روز افتتاح و بهره‌برداری از خط هفت مترو و واردشدن مردم به این خطوط است؟ سؤال این است که چرا با وجود این مخاطرات، افتتاح کرده‌اید؟! حسینی دراین‌باره توضیح بیشتری نداد و گفت: «این موضوعات کاملا فنی و ابتدایی است و من در شأن جلسه شورا نمی‌دانم بیشتر وقت آن را با این مباحث بگیرم.»

پیش از این نیز دیگر اعضای نسبت به افتتاح مترو خط هفت اعتراض کرده بودند. محمد حقانی در این باره گفته بود: «خط مترویی که نه پله فرار دارد، نه هواکش دارد و نه قطار، چرا باید افتتاح شود؟»

هفت ایستگاه افتتاح شده از مجموع ۱۹ ایستگاه واقع در قطعه ۲۲ کیلومتری خط هفت مترو که بهره‌برداری شده است تنها در بازه سه ساعته ۱۰ تا ۱۳ که جزو ساعات متعارف شروع و پایان کار نبوده در حال فعالیت است.

محمد حقانی با انتقاد از این مسئله گفت: «در حالی که سایر خطوط مترو نیز فاقد قطار کافی است، چه اصراری داریم که یک خط را به صورت ناتمام با دو سه رام قطار و با تنها ٣ ساعت فعالیت بهره‌برداری کنیم و بعد بگوییم این خط آزمایشی است. به این دلیل این خط، نصفه و نیمه افتتاح شده که آن را به نام خود تمام کنیم و هزینه تکمیل آن را بر عهده شهردار بعدی بگذاریم.»

محسن هاشمی از اعضای شاخص شورای جدید شهر تهران نیز در این باره گفته است: «افتتاح خطی که هواکش ندارد و قطار کافی برای آن وجود ندارد، ایجاد ناامنی برای مسافرین است و هرکس به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شود باید در اولین روز کاری خود این خطوط را تعطیل کند.»

انتقاداتی که به وضعیت ایمنی خط هفت می‌شود
  • نبود ایندیکیشن تردد قطار در تمام مسیر بهره‌برداری‌شده (سیستم سیگنالینگ موقت که تن‌ها از ایستگاه میدان صنعت تا مولوی نصب شده تا این لحظه هنوز تست نشده است. با توجه به تحقیقات صورت‌گرفته و توضیحات همکاران مترو، این سیستم قادر به مسیر‌سازی صحیح نبوده است و تن‌ها امکان رؤیت قطار‌ها در برخی موقعیت‌ها مثل ایستگاه‌ها و سوزن‌ها را دارد؛ بنابراین احتمال بروز خطا و حادثه در این سیستم وجود دارد)
  • عدم تأمین و حفظ پایدار برق شبکه ریل سوم در تمامی طول مسیر بهره‌برداری‌شده.
  • ثابت‌نبودن سوزن‌های طراحی‌شده در مسیر که فاقد ماشین سوزن است، به وسیله اتصال ثابت و قفل مکانیکی قفل‌دار (این مورد می‌تواند باعث خروج قطار از ریل شود)
  • عدم نصب استاپر در انتهای خط.
  • نبود سیستم ارتباطی مناسب (ارتباط تلفنی و بی‌سیم). تن‌ها از محدوده ایستگاه محمدیه تا صنعت به صورت ناپایدار ارتباط وجود دارد.
  • از میدان بسیج تا محمدیه به طول هفت کیلومتر، هیچ‌گونه امکان ارتباطی بین مرکز و راهبر وجود ندارد و هنوز کابل فیبر نوری در این محدوده نصب نشده است.
  • عدم نصب تابلوهای ایمنی، هشداری و راهنما در طول مسیر و ایستگاه‌ها (در مواقعی که راهبر به هر دلیل متوقف شود، تشخیص مکان توقف و اعلام به مرکز فرمان بسیار سخت است.)
  • عدم تجهیز ایستگاه‌های مورد بهره‌برداری به حداقل امکانات آتش‌نشانی و اطفای حریق و عدم تأمین انشعاب آب در ایستگاه‌ها.
  • عدم تأمین روشنایی مناسب (عادی – اضطراری) در بخش‌های مهم از طول مسیر.
  • عدم امکان رعایت سرعت‌های اعلام‌شده از سوی مشاور به دلیل مشکلاتی از قبیل عدم گیج‌گیری و کنترل عرضی خط، عدم سنگ‌زنی جوش‌ها و وضعیت نامناسب اتصالات در قسمت‌هایی از خط که باعث کاهش سرعت سیر قطار می‌شود.
  • نصب‌نکردن دوربین‌های ضبط‌شونده روی سکو‌ها و سوزن‌ها و نظارت تصویری برای مرکز فرمان.
  • با توجه به طولانی‌بودن فاصله بین ایستگاه‌هایی که بهره‌برداری خواهند شد، در صورت توقف قطار به هر دلیلی و نیاز به تخلیه مسافران در داخل تونل، مسیرهای خروج مسافران در تونل‌ها تعبیه نشده است و بسیاری از ایستگاه‌های بین مسیر، جهت هدایت مسافران به بیرون از خط مناسب نیستند.
دو روایت از یک بازدید
اما مهدی چمران رییس شورای شهر تهران تمام این موارد مطرح شده درباره مترو خط هفت  را رد می‌کند و می‌گوید: «مشکلات بیان شده درخصوص خط ۷ متروی تهران، چک لیست پیش از بهره برداری مترو بود از اعضایی که با سخنانشان موجب دلواپسی شهروندان شده بودند خواست از مردم عذرخواهی کنند.»

این سخنان چمران پس از بازدید تعدادی از اعضای شورای شهر از خط هفت مطرح شد.

او با اشاره به نامه‌های خوانده شده در صحن شورا درباره ایرادات خط هفت گفت: «نامه خوانده شده در شورا نامه‌ای بود که مسئول بررسی مترو بنا به وظیفه‌ای که دارد آن را نوشته بود و به مواردی که پیش از افتتاح می‌بایست بررسی و نواقص شناسایی می‌شده اشاره کرده است این موضوع برای هر پروژه‌ای در جریان است و به پیمانکار برای برطرف کردن آن‌ها پیش از افتتاح داده می‌شود.»

چمران اضافه کرد: «در این بازدید مسئولین مترو نشان دادند که چرا تمام ایستگاه‌ها افتتاح نشده است، توضیحات لازم در خصوص هواکش‌های مترو بیان شد و راه اندازی هواکش‌ها و ضرورت راه اندازی دیگر هواکش‌ها به صورت عینی و حضوری توضیح داده شد ضمن اینکه تعداد پست‌های برق مورد نیاز و تعداد مورد بهره برداری نیز عنوان شد و بازدید از آن صورت گرفت.»
خط هفت مترو تهران نه ایستگاه دیگر دارد که هنوز افتتاح نشده اند.

چمران همچنین تاکید کرد که "این خط یکی از مدرنترین و مکانیزه‌ترین خطوط مترو است و می‌توان آن را پیشرفته‌تر از سایر خطوط به حساب آورد که البته با پیشرفت فناوری هم باید این پیشرفت وجود داشته باشد."
 
اما رحمت الله حافظی از منتقدان اصلی افتتاح خط هفت که در بازدید روز گذشته حضور داشت با تاکید براینکه این بازدید گزارش‌های منتشر شده در مورد نواقص خط ٧ مترو را تایید می‌کرد، گفت: «بازدید امروز مهر تاییدی بود براین نکته که گزارشی که بنده به عنوان سند در صحن شورا از نواقص خط ٧ منتشر کردم، کاملا درست و صحیح بود و این نواقص وجود داشت. گرچه در طول یک ماهی که از انتشار این گزارش می‌گذشت، برخی از نواقص کوچک رفع شده بود؛ نواقصی در خصوص فیبرهای نوری و...»

او افزود: «اما در عین حال نکاتی که به عنوان نقص‌های اصلی در گزارش به آن اشاره شده بود، همچنان پابرجا بود. مثلا بحث سیگنال‌های آن به شکلی موقتی و نه دایمی تا حدی رفع شده بود ولی مواردی مانند هواکش‌های بین ایستگاهی درست مانند گزارش یاد شده بود. یعنی به جای اینکه هواکش‌ها پیشرفتی ٨٦ درصدی داشته باشند، تن‌ها ١٤ درصد آن‌ها ساخته شده بودند که تازه ١٠ درصد از این ١٤ درصد هم درحد طراحی بوده است.»

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «امروز هم مدیران مترو پذیرفتند که این نواقص وجود دارد ولی معتقدند که با این حجم از مسافرین و بهره‌برداری نصفه و نیمه از خط ٧، نقصی که در تعداد هواکش‌ها وجود دارد یا سایر نواقص چندان مهم نیستند!»

خط ۷ مترو از شهرک امیرالمؤمنین جنب ورزشگاه تختی شروع شده و در مسیر شرق به غرب از میدان شهید محلاتی، میدان محمدیه و خیابان مولوی می‌گذرد. سپس با تغییر مسیر به سمت شمال از تقاطع بزرگراه نواب، خیابان قزوین، تونل توحید، بیمارستان میلاد و میدان صنعت عبور می‌کند و در نهایت در انتهای خط به سعادت‌آباد و میدان بوستان می‌رسد.

طول این خط ۲۷ کیلومتر است که با اضافه شدن ۵ کیلومتر طرح توسعه به ۳۲ کیلومتر خواهد رسید و جمعاً ۲۵ ایستگاه خواهد داشت. به‌طوری‌که کمترین عمق خط ۱۴ متر و بیشترین عمق خط ۵۶ متر است. این خط که بیشترین ایستگاه تبادلی را با دیگر خطوط مترو تهران دارد، دارای ۹ ایستگاه تبادلی است و پیش‌بینی شده ۲۰ رام قطار با هشت واگن در آن خدمات‌دهی داشته باشند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
تو رو خدا بذارین بدون حاشیه این چند روز هم کارشو انجام بده ، آخه تخریب و تهمت رو تا کجا میخواین ادامه بدین . شما که شهردار بنده خدا رو از این شهر گرفتین و داره میره لااقل پشت سرش این همه تهمت نزنید ، چرا دست از سرش بر نمیدارید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
متاسفانه هر دو گروه پروژه هاي آخر كارشون رو همينطوري افتتاح ميكنند تا به نام خودشون تمام كنند .
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
مگه روحانیه که افتتاحاش الکی باشه؟
گذاشت بعد انتخابات که نگید انتخاباتیه؟
انتشار یافته: ۳
bato-adv
bato-adv
bato-adv