bato-adv
کد خبر: ۳۳۸۸۸۱

چرا بندر چابهار برای هند مهم است؟

یک ماه پیش، هند اولین محموله گندمش را از طریق بندر چابهار ایران به افغانستان صادر کرد. پس از امتناع پاکستان از اعطای دسترسی ترانزیتی به محموله‌های تجاری هند، این بندر احتمالا تجارت بین هند، ایران و افغانستان را بیشتر خواهد کرد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۱ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶
چرا بندر چابهار برای هند مهم است؟

فرارو- بندر شهید بهشتی چابهار بزودی توسط رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد. رسانه‌های هندی به این امر توجه کرده و این بندر را دارای اهمیت استراتژیک دانستند.

به گزارش فرارو، دیروز شنبه سوشما سواراج، وزیر خارجه هند، در حالی که در راه بازگشت از روسیه بود، طی یک سفر برنامه‌ریزی نشده به ایران آمد و یک روز قبل از افتتاح بندر چابهار با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گفته وزارت‌خارجه ایران در این دیدار، دکتر ظریف با اشاره به روابط خوب و رو به گسترش دو کشور، اظهار داشت: افتتاح بندر شهید بهشتی چاه بهار، علاوه بر تقویت همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای، نشان دهنده اهمیت این بندر در توسعه منطقه‌ای و راه‌های ارتباطی کشورهای آسیای مرکزی با دیگر کشورهای جهان از طریق دریای عمان و اقیانوس هند است.

رسانه‌های هندی این سفر را با افتتاح قریب‌الوقوع بندر چابهار مرتبط دانستند. روزنامه ایکونومیک‌تایمز هند با اشاره به "اهمیت استراتژیک" بندر چابهار نوشت: این دیدار یک روز قبل از افتتاح بندر چابهار توسط رئیس‌جمهور روحانی اتفاق افتاد. این بندر، ضمن دور زدن پاکستان، یک مسیر گذرگاهی استراتژیک میان هند، ایران و افغانستان را عملیاتی خواهد کرد.

وزارت خارجه هند در این باره اعلام کرد: دو طرف، ابتکار عملی که از زمان سفر نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، به ایران در می ۲۰۱۶ آغاز شده از جمله همکاری در بندر چابهار که فردا با حضور وزرایی از هند، افغانستان و منطقه توسط رئیس‌جمهور روحانی افتتاح خواهد شد را به شکل مثبت بازبینی کردند. 

این روزنامه افزود: وزرای خارجه ایران و هند، اجرای پروژه بندر چابهار که هند در آن یک شریک کلیدی است را بازبینی کردند.

یک ماه پیش، هند اولین محموله گندمش را از طریق بندر چابهار ایران به افغانستان صادر کرد.
 
پس از امتناع پاکستان از اعطای دسترسی ترانزیتی به محموله‌های تجاری هند، این بندر احتمالا تجارت بین هند، ایران و افغانستان را بیشتر خواهد کرد.

روزنامه هندی د ایندو، طی یادداشتی به قلم کالول بهاتاچرجی با اشاره به سفر سواراج به تهران نوشت: بندر چابهار، افغانستان و آسیای مرکزی را به روی تجارت هند خواهد گشود.

یک منبع از وزارت خارجه هند به این روزنامه گفته (مسائل مربوط به) افتتاح بندر چابهار بین دو طرف بررسی شد.
 
رسانه‌های هندی گزارش دادند که قرار است در مراسم افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار، علاوه بر حسن روحانی، پونیاه آیاپان رادهاکریشنان، وزیر امور مالی هند و نمایندگانی از ۲۵ کشور دیگر حاضر شوند. 

سال گذشته در خلال سفر نخست وزر هند به ایران توافق احداث بندر چابهار بین دو طرف امضا شد.

رادهاکریشنان ضمن تشریح برنامه هند برای بندر چابهار، گفت: این بندر به هند کمک خواهد کرد تا به افغانستان برسد. به لحاظ استراتژیک، چابهار هم برای ایران و هم برای هند بسیار مهم است. توسعه این بندر به اتصال بین دو کشور کمک خواهد کرد و همچنین به اتصال (هند) به افغانستان کمک خواهد کرد. امری که برای ما بسیار مهم است.

وزیر امور مالی هند اعلام کرده که در خلال سفر به چابهار گفت‌وگوهای سه‌جانبه بین ایران، افغانستان و هند درباره تحکیم پروژه اتصال کلی برای فراهم کردن یک راه دریایی جایگزین برای افغانستان، بدور از پاکستان؛ برگزار خواهد کرد.

*
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
اساتید باید توجه داشته باشند . دادن بندر چابهار به هند یعنی جنگ بزرگ با پاکستان .
اینرا بچه 2 ساله هم میفهمد .
دولت امید دارد ایران را وارد جنگ بزرگ می کند.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
جنگ واقعی مبارزه با دشمنان داخلی ملت هست. مبارزه با کاهش ارزش ریال. مبارزه با اختلاس. مبارزه با مشکلاتی که اقتصاد ما رو دچار فروپاشی مطلق کرده. شما هم زیاد حرص نخور. بالاخره کم کم بر خلاف سنگ اندازیهای شما چابهار و کل ایران پیشرفت می کنه. اینرا هم بچه 2 ساله می فهمد.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲
مجله فرارو