bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۴۷۹۱۵

مبارزه عجیب معلم مشهدی با فضای مجازی

معلم مشهدی دانش‌آموزان خود را تشویق به خواندن و تحلیل مطالب روزنامه‌ها می‌کند.

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

معلم مشهدی دانش‌آموزان خود را تشویق به خواندن و تحلیل مطالب روزنامه‌ها می‌کند.

روزنامه ایران نوشت: «در روزهایی که سرانه مطالعه مردم روند نزولی در پیش گرفته است و دیگر حتی خبری از روزنامه‌خوان‌های حرفه‌ای نیست، یک معلم دبیرستانی دست به ابتکاری جالب زد. دبیر درس تفکر و سبک زندگی پایه هشتم دبیرستان باقریه مشهد سرفصل‌های این کتاب را با تشویق بچه‌ها به خواندن روزنامه‌ها تدریس می‌کند. دانش‌آموزان مدرسه این روزها به جای رفتن به فضای مجازی و تلف کردن ساعت‌های مفیدشان در این فضا با در دست داشتن روزنامه به‌ دنبال موضوع جذابی می‌گردند تا درباره آن در کلاس درس بحث کنند. صفحات رنگی روزنامه‌ها سرمشق دانش‌آموزانی است که به‌ دنبال آموختن نکته‌ای در زندگی هستند. ۳۰۰ دانش‌آموز دبیرستان باقریه چند ماهی است که به روزنامه‌خوان حرفه‌ای تبدیل شده‌اند و در زنگ‌های تفریح یا کلاس درس بحث‌های داغی بر سر موضوعات روز بین دانش‌آموز یا معلم کلاس برقرار است.

«امیر موغاری»، دبیر درس تفکر و سبک زندگی ایده روزنامه‌خوانی در کلاس درس را مطرح و توانست آن را با موفقیت اجرا کند. خواندن خبر کاهش سن اعتیاد به ۱۵ سال و گرایش کم افراد باسواد و روزنامه‌خوان به سوی اعتیاد انگیزه‌ای شد تا این معلم طرح تدریس کتاب درسی تفکر و زندگی بر اساس مطالعه روزنامه‌ها را مطرح و اجرایی کند. او که از سال ۷۷ در کسوت معلم، دروس علوم و تفکر و سبک زندگی را تدریس می‌کند با بیان این که اجرای این طرح تأثیر زیادی در علاقه‌مند شدن دانش‌آموزان به روزنامه داشته است، گفت: چندی قبل مدیر کل بهزیستی گزارشی به رسانه‌ها دادند که در آن از کاهش سن اعتیاد به ۱۵ سال خبر داده بودند. همچنین ایشان گفتند که تحقیقات نشان داده است افرادی که از لحاظ مطالعه با سواد هستند و اهل تحلیل کردن هستند کمتر به سوی مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند. این خبر مرا به فکر وا داشت. متأسفانه سرانه مطالعه روزنامه در میان نوجوانان نزدیک به صفر است و بسیاری از آنها ترجیح می‌دهند در فضای مجازی وقت‌گذرانی کنند. به این نتیجه رسیدم اگر آنها به روزنامه‌خوانی و تحلیل گرایش پیدا کنند و سواد رسانه‌ای آنها افزایش پیدا کند، بخوبی می‌توانند مطالب کتاب درسی‌شان را یاد بگیرند. می‌دانستم که کتاب به اندازه روزنامه که عکس و صفحه‌بندی خاص دارند، جذابیت ندارد و بچه‌ها با خواندن روزنامه بهتر می‌توانند مباحث مربوط به کتاب‌شان را درک کنند. از مهر ماه این طرح را با همکاری مسئولان مدرسه آغاز کردم و از بچه‌ها خواستم که قبل از شروع کلاس روزنامه همراه داشته باشند و با مطالعه روزنامه درباره یکی از موضوعات مهم آن صحبت و تحلیل کنند.

وی ادامه داد: به‌ طور مثال درباره موضوع اعتیاد و مواد مخدر بچه‌ها خبرها و گزارش‌هایی را که خوانده‌اند، بیان می‌کنند و اگر نکته‌ای برای آنها قابل درک نباشد، برایشان توضیح می‌دهم. در پایان نتیجه‌گیری می‌کنیم که گرایش به مواد مخدر چه عواقبی دارد و چطور باید با بالا بردن عزت نفس گرفتار این پدیده شوم نشوند. هیچ تفاوتی بین روزنامه‌ها نیست و هر کدام از دانش‌آموزان روزنامه‌ای را که به آن علاقه دارند می‌توانند مطالعه کنند و به کلاس درس بیاورند. بر اساس علاقه بچه‌ها و موضوعاتی که آنها در روزنامه‌ها انتخاب می‌کنند در کلاس بحث می‌کنیم و حتی اگر دانش‌آموزی علاقه داشته باشد که جدول حل کند هیچگاه مانع او نمی‌شوم. خودم نیز همراه آنها روزنامه مطالعه می‌کنم و در بحث آنها مشارکت دارم. اجرای این طرح با نتایج بسیار خوبی همراه بوده است و بچه‌ها به جای این که ساعت‌ها در فضای مجازی وقت گذرانی کنند روزنامه مطالعه می‌کنند. روزنامه‌هایی که اگر درباره خبر یا گزارشی نظر یا انتقادی داشته باشیم می‌توانیم به راحتی با خبرنگار آن ارتباط بگیریم؛ درحالی که در فضای مجازی به منبع خبر یا کسی که آن را بیان کرده است، دسترسی نداریم و نمی‌توان به‌ صحت آن خبر اطمینان پیدا کرد. روزهای اول که این طرح را آغاز کردیم بچه‌ها مثل غریبه‌ها به روزنامه نگاه می‌کردند اما ۳۰۰ دانش‌آموز این مدرسه این روزها در کنار مطالعه روزنامه با راه انداختن فراخوانی (پویش) با شعار «بله به مطالعه، نه به مواد مخدر» گام‌های مهمی در عرصه فعالیت‌های اجتماعی برمی‌دارند.»