bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۴۸۵۶۰

فرود تبلیغاتی هواپیمای روسی در تهران

تلاش تزارها برای بازاریابی سوخو ١٠٠ در ایران ادامه دارد.

تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت‌: هنوز قراردادی برای خرید سوخو ١٠٠ روسی امضا نشده است.

به گزارش شهروند، سوخو ١٠٠ برای بازاریابی در آشیانه هواپیمایی آسمان فرود آمد. در حالی ‌که دیروز برخی رسانه‌ها خبر از خرید سوخوهای روسی و عقد قرارداد با ایران داده‌اند، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: یک فروند هواپیمای سوخو سوپر جت ۱۰۰ روسی با حضور مدیران شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای بازاریابی به نمایش گذاشته شده است.

تا زمانی که سازگاری سوخو ١٠٠ها پس از انجام آزمایش‌های لازم با آب و هوای ایران اثبات نشود، نمی‌توان نسبت به خرید آنها نظر قطعی اعلام کرد. مقصود اسعدی سامانی تأکید می‌کند که هنوز تعداد سوخوهایی که ممکن است از روسیه خریداری شود مشخص نیست اما به نظر ما هر فروند سوخو بین ٢٠ تا ٢٥‌میلیون دلار بیشتر ارزش ندارد و نباید بیشتر از این مبلغ برای خرید آنها توسط کشور ما پرداخت شود.

از طرفی روس‌ها که پیش از این به علت استفاده از قطعات آمریکایی در هواپیماهای سوخو مجوز اوفک را دریافت نکرده و برای بازاریابی خود در ایران به مشکل خورده بودند، حالا خبر از جایگزینی این قطعات با نوع اروپایی آن داده‌اند؛ اما آیا این جابه‌جایی سطح امنیت پرواز سوخوها را پایین نمی‌آورد؟

در حالی روز گذشته یک فروند سوخو ١٠٠ برای خریداران ایرانی به نمایش گذاشته شد که زمزمه‌های خرید احتمالی این هواپیماهای مسافربری به اواخر ‌سال ٢٠١٥ برمی‌گردد. هواپیماهای کوچکی که بین ٧٠ تا ٩٠ مسافر را جابه‌جا می‌کنند و مسافت پرواز نوع پایه آن ٣٠٤٨ کیلومتر و نوع LR آن ٤٥٧٨ کیلومتر است.

روس‌ها دیروز با به نمایش‌گذاشتن یک فروند هواپیمای سوخو ۱۰۰ برای ایرلاین‌های ایرانی بار دیگر برای فروش این هواپیما به ناوبری هوایی کشورمان ابراز علاقه کردند. در حالی روسیه برای تسهیل فروش سوخوها به ایران تلاش می‌کند که رقبایش مانند ایرباس با ایران به تفاهم رسیده و بخش اعظمی از ناوگان هوایی کشور را تصاحب کرده‌اند.

جایگزینی قطعات امنیت پرواز را کاهش نمی‌دهد
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به «شهروند» می‌گوید: قرار است سوخو ١٠٠ با حذف قطعات آمریکایی و جایگزینی آنها با قطعات اروپایی مجوزهای لازم را برای حضور در آسمان ایران دریافت کند.

حذف قطعات حذف‌شده خللی در امنیت سوخو ١٠٠‌ها ایجاد نمی‌کند. سامانی نگرانی برای کاهش سطح امنیت این هواپیماها را با حذف قطعه‌های آمریکایی رد کرده و توضیح می‌دهد: قطعات جایگزین از شرکت‌های معتبر اروپایی تهیه می‌شوند و البته هیچ هواپیمایی در آسمان ایران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، مگر این‌که سازمان هواپیمایی کشور مجوز مربوط به آن را صادر و امنیت پرواز آن را تضمین کند.

عدد‌های منتشر‌شده در رسانه‌ها تأیید نمی‌شود
برای خرید سوخو١٠٠ هنوز قراردادی امضا نشده است. سامانی با تأکید بر این موضوع ادامه می‌دهد: شرکت روسی در حال عرضه سوخو١٠٠ است و تمایل به فروش آن به ایران دارد اما با توجه به این‌که تاکنون این هواپیما در آسمان ایران پرواز نکرده، لازم است فعلا با شرایط آب و هوایی ایران چک شود و بعد نسبت به خرید آن اقدام شود.

دبیر شرکت‌های هواپیمایی ادامه می‌دهد: معمولا در شرایطی که هواپیمایی مانند سوخو ١٠٠ هنوز در ایران استفاده نشده، شرکت‌ها هواپیماهای پیشنهادی را اجرا و بعد از مدتی نسبت به خرید یا عدم خرید آنها اقدام می‌کنند. این درحالی است که هواپیماهایی مانند بويینگ و ایرباس دیگر نیاز به دوره آزمایشی ندارند و نسبت به آب و هوای ایران از گذشته سازگار بوده‌اند.

او می‌افزاید: هنوز قراردادی برای خرید سوخو ١٠٠ امضا نشده و معلوم نیست در صورت تأیید سازمان هواپیمایی کشوری چند فروند از این هواپیما به کشور ما فروخته خواهد شد.

مشکل مجوزهای اوفک بود
دیروز مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در جمع خبرنگاران با اشاره به قابلیت این هواپیما گفت: پیش از این بحث ورود هواپیماهای سوخو به ناوگان هوایی کشورمان مطرح بود اما موضوع گرفتن مجوزهای اوفک از وزارت خزانه‌داری آمریکا به میان آمد.

او افزود: چند ماه گذشته چند شرکت هواپیمایی داخلی برای اجاره چند فروند سوخو ابراز تمایل کردند اما از آن‌جا که بیش از ۱۵‌درصد قطعات این هواپیما از شرکت‌های آمریکایی تأمین شده بود، برای اجاره یا فروش این هواپیماها به ایران نیاز به مجوز اوفک داشتند که حالا به نظر می‌رسد این مشکل با جایگزینی قطعات اروپایی حل خواهد شد.

چرا که شرکت روسی با اعمال تغییراتی در قطعات هواپیمای سوخو و جایگزینی قطعات آمریکایی این هواپیما با قطعات اروپایی میزان استفاده از قطعات آمریکایی را به کمتر از ۱۰‌درصد رساند و در حال حاضر برای اجاره این هواپیماها به ایران نیازی به مجوز اوفک ندارد.

چرا باید سوخو١٠٠ بخریم؟
سوخوهای روسی برای رونق فرودگاه‌های کوچک بهترین گزینه هستند؛ این موضوع را پیش از این آرمان بیات، کارشناس صنعت هوایی هم به «شهروند» گفته بود. دیروز هم اسعدی سامانی درباره خرید این هواپیماها گفت: در ۴۵ فرودگاه کشورمان کمتر از ۱۰‌درصد پروازها انجام می‌شود که با ورود هواپیماهای سوخو ۱۰۰ می‌توانیم تعداد پروازهای کوتاه‌برد را افزایش دهیم که باعث رونق فرودگاه‌های
کوچک می‌شود.
سامانی با بیان این‌که در مرحله اول بحث اجاره این هواپیماها به ایرلاین‌های داخلی مطرح است، گفت: ابتدا این هواپیماها به اجاره ایرلاین‌های داخلی درمی‌آیند تا میزان قابلیت این هواپیما با توجه به شرایط آب و هوایی کشور و پشتیبانی آن از لحاظ تعمیر و نگهداری آزمایش شوند.

حالا باید منتظر ماند و دید هواپیماهای روسی که میان مسافران ایرانی چندان خوشنام نیستند تا چه اندازه موفق می‌شوند راه خود را به بازار ایران جلب کنند. هواپیماهایی که گفته می‌شود برای صنعت هوایی ایران بیشتر از هواپیماهای اروپایی و آمریکایی هزینه‌بردار است.

انتشار یافته: ۱
bato-adv
bato-adv
bato-adv