bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۷۲۱۴۹

چه کسی قیمت خودرو را بالا برد

نمایشگاه داران هم این روزها نقش واسطه گری دارند و سعی می‌کنند فروش حداقلی خود را حفظ کنند. آنها می‌گویند تا قبل از افزایش قیمت‌ها روزانه 6 خودرو می‌فروختند اما اکنون هفتگی به 2 دستگاه خودرو رسیده است.

تاریخ انتشار: ۰۱:۲۷ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۷

خودروها با قیمت‌هایی که در سایت‌ها و فضای مجازی دیده می‌شود، معامله نمی‌شود. این موضوعی است که نمایشگاه‌داران خودرو بر آن تأکید دارند. در حالی که روز گذشته قیمت 42 میلیون تومان برای پراید خبری شد، فعالان بازار این قیمت‌ها را رد کردند و گفتند درست است که قیمت‌ها روز به روز افزایش پیدا می‌کند اما خبری از خریدار نیست و اگر فردی واقعاً فروشنده باشد پراید 32میلیون تومان است.

از طرفی موضوع آزادسازی قیمت خودرو بهانه‌ای شده است تا گرانی خودرو اوج بیشتری بگیرد. خودروسازان منتظر امضای رئیس جمهوری برای افزایش قیمت‌ها هستند، مردم کاهش قیمت‌ها و نمایشگاه داران خودروهایی که بی‌دردسر به دستشان برسد را دنبال می‌کنند، اما گویا تحریم داخلی و خارجی باعث شده صنعت خودرو آسیب پذیر‌تر شود.

اقتصاد کشور به بازار خودرو گره نخورده است
داوود میرخانی رشتی، مدیرعامل اسبق ایران خودرو، درباره وضعیت بازار خودرو و مشکلاتی که این بخش در حوزه قیمت دارد، به «ایران» گفت: میزان تولید خودرو در کشور در حدود یک میلیون و 500هزار دستگاه درسال است یعنی از جمعیت بیش از 80 میلیون نفری کشور، تنها یک میلیون و 500 هزار نفر درگیر و مضطرب افزایش قیمت‌ها هستند. از طرفی 19میلیون خودرو در کشور در حال تردد است که با افزایش قیمت‌ها صاحبان آن احساس رضایت دارند. با این تفاسیر رشد قیمت خودروها که این روزها نقل محافل اقتصادی شده است در مقابل سایر کالاها از جایگاه پایین تری برخوردار است و نباید به آن به گونه‌ای نگاه کرد که گویا کل اقتصاد کشور به بازار و قیمت خودرو گره خورده است. وی با بیان اینکه سهم صنعت خودرو در تولید ناخالص داخلی بین 3 تا 3.5 درصد است، افزود: اولین مشکلی که باعث شد صنعت خودرو در سال‌جاری آسیب ببیند، افزایش تقاضا بود. زمانی که تقاضا در مقایسه با سال‌های گذشته رشد 3 برابری پیدا کند، قطعاً بخش عرضه توان پاسخگویی ندارد. میرخانی رشتی خاطرنشان کرد: تورم انتظاری باعث شد که تعداد قابل توجهی از مردم بخصوص افرادی که خودرو داشتند برای خرید خودرو با هدف کسب سود اقدام کنند. مردم پس اندازهای خود را به کالاهایی چون خودرو، مسکن، دلار و سکه تبدیل کردند تا ارزش پولشان حفظ شود. وی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها باعث می‌شود که گروهی نتوانند خودرو خریداری کنند، گفت: وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند و خودرو به صورت ناصحیح قیمت‌گذاری می‌شود، وضعیت بازار خودرو به شکل فعلی می‌شود و عملاً فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار(حاشیه بازار) به جای آن‌ که در صنعت خودرو وارد شود به دست دلالان می‌رسد. همانگونه که بارها عنوان شده، قیمت‌گذاری خودرو که دولت احمدی‌نژاد تصویب کرد باید لغو شود و قیمت مانند 10 سال پیش (76 الی 86) که شورای اقتصاد تصویب کرد بر اساس عرضه و تقاضا در بازار باشد.

خودروسازان 20 هزار میلیارد تومان ضرر کردند
مدیرعامل اسبق ایران خودرو افزود: با آزادسازی قیمت‌ها، بعد از سه ماه افراد واقعی در صف خرید خودرو خواهند بود و دیگر تقاضاهای حباب گونه ایجاد نمی‌شود. وی به زمان مدیریت خودش در ایران خودرو (در زمان جنگ) اشاره کرد و گفت: در شرایط جنگ، قبل از آن‌ که تولید خودرو به دلیل نداشتن ارز به صفر برسد، فقط به کسانی خودرو داده می‌شد که خودرویی به نام خانواده و همسر، ثبت نشده باشد. در آن زمان تولید روزانه 300 دستگاه خودرو به صفر رسید. اکنون نیز در شرایط جنگ هستیم و باید برای آن راهکار درست اتخاذ شود. وی تأکید کرد: از زمانی که قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت سپرده شده است، ایران خودرو و سایپا 20 هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌اند. خودروسازان پژو را با 2 میلیون تومان و پراید را با 3 میلیون تومان ضرر به فروش می‌رسانند. لذا با واقعی شدن قیمت‌ها بخش قابل توجهی از مشکلات خودروسازان و قطعه سازان حل می‌شود. خودروسازان با واقعی شدن قیمت‌ها و راهکار‌های درست در مقابله با تحریم می‌توانند ادامه حیات بدهند.

قیمت خودروهای کارکرده گرانتر از صفر کیلومتر
محمد رضائیان یکی از نمایشگاه‌داران در گفت و گو با «ایران» می‌گوید: قیمت خودروها برای ما عجیب و غریب شده است. قیمت‌ها را ما تعیین نمی‌کنیم بلکه فضای مجازی وسایت‌های فروش خودرو، اعلام کننده قیمت خودروها شدند. جالب آن‌ که در برخی از خودروهای سال 95 و 96 قیمت‌ها از صفر سال 97 بیشتر است. آنهایی هم که قیمت‌های بالا می‌گذارند فروشنده نیستند و تنها با قیمت‌گذاری‌هایشان بازار را بهم ریختند. این روند باعث می‌شود که صاحبان خودروهای صفر کیلومتر هم قیمت را گرانتر کنند. از دولت می‌خواهیم به وضعیت قیمت خودرو در سایت و فضای مجازی نظارت کند.

بعد از تعطیلات تابستانی گران نمی‌کنیم
یک منبع مطلع در شرکت خودروسازی سایپا هم از اینکه بازار خودرو بهم ریخته است، به «ایران» گفت: میزان تولید روزانه 1500 دستگاه خودرو در سایپا کاهش پیدا نکرده و تمام سعی ما این است که قطعات را تأمین و خودروها را با سرعت تولید و به مردم عرضه کنیم. مشکل ما بحث ارز است. دلار 3800 تومان 8000تومان شده است. با این شرایط طبیعی است که ما خواهان افزایش قیمت باشیم. افزایشی که حق طبیعی خودروسازان است. ما سهامدار و قطعه ساز داریم مگر می‌شود پول قطعه ساز را نداد و یا با دلار 3800 تومانی با آنها حساب و کتاب کرد. وی افزود: افزایش قیمت خودروهای بالای 45میلیون تومان، بعد از تعطیلات تابستان خودروسازان صحت ندارد. ما باید مجوز افزایش قیمت را از وزارت صنعت بگیریم. در خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان هم مجوز شورای رقابت نیاز است. در هر صورت درخواست آزادسازی قیمت‌ها از سوی وزیر صنعت به هیأت دولت تقدیم شده است. امیدواریم با آن موافقت شود.

خودروسازان باعث جهش دوباره قیمت‌ها شدند
همچنین سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو نیز در گفت و گو با «ایران»، مقصر جهش قیمت طی 20 روز اخیر را خودروسازان می‌داند و می‌گوید: از روزی که موضوع آزادسازی قیمت‌ها مطرح شد، خودروسازان عرضه خودرو را کمتر کردند تا بتوانند با قیمت‌های بالاتری خودرو را به فروش برسانند.از آن روز قیمت‌ها 40 درصد گرانتر شده است. چرا پراید 24 میلیون تومانی باید 40میلیون تومان شود؟ چرا پژو 206 تیپ 2 از 38میلیون تومان به 66 میلیون تومان رسیده است؟ وی ادامه داد: شرکت‌های خصوصی هم به موازات ایران خودرو و سایپا هم عرضه خود را محدود کردند. بهمن موتور و‌ ام وی‌ام توقف فروش دارند، رامک خودرو به تعهدات سال 95 خود هنوز عمل نکرده است و تنها کرمان خودرو با تأخیر خودروها را تحویل می‌دهد. وی با بیان اینکه خودروسازان می‌خواهند قیمت‌های کارخانه را افزایش دهند، تصریح کرد: خودروسازان با افزایش قیمت ناراضی نخواهند بود، چرا که قیمت‌ها در بازار روند صعودی دارد و آنها هر قیمتی کمتر از بازار را تصویب کنند به نفع آنها خواهد شد.

خرید و فروش در بازار، روند کاهشی دارد
نمایشگاه داران هم این روزها نقش واسطه گری دارند و سعی می‌کنند فروش حداقلی خود را حفظ کنند. آنها می‌گویند تا قبل از افزایش قیمت‌ها روزانه 6 خودرو می‌فروختند اما اکنون هفتگی به 2 دستگاه خودرو رسیده است.

حقگو
Netherlands (Kingdom of the)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
شما با این اخبار اغراق آمیز در اوضاع حساس کنونی کشور آب می ریزید به آسیاب دشمن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
مشکل اصلی صنعت خودرو ایران عدم وجود شرایط رقابتی واقعی است. اگر شرایط بازار آزاد و رقابتی را بپذیریم خودروها با قیمت واقعی بدست خریداران می رسد. شرکت های قوی باقی می مانند و شرکت های ضعیف حذف می شوند. اما صنعت خودرو سازی ایران در شرایط مصنوعی و آزمایشگاهی نگهداری شده است.
دومین ایراد صنعت خورو سازی ایران مدیریت دولتی است. مدیریت دولتی یعنی فساد ، رانت ، بهره وری بسیار پایین ، عدم پاسخگویی ، عدم مسولیت پذیری در قبال مشتریان و ... .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
نه نه سمد قیمت رو بالا میبره
آتشی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
داوود میرخانی رشتی، مدیرعامل اسبق ایران خودرو،"از طرفی 19میلیون خودرو در کشور در حال تردد است که با افزایش قیمت‌ها صاحبان آن احساس رضایت دارند"
آخه... !! من با درآمد امروزم رفتم ماشین 50 میلیونی گرفتم تا از پس هزینه هاش بربیام نه ماشین بالای 100 میلیون . این پروفسور با این استدلال احمقانه مدیر عامل ایران خودرو بوده که ما الان این وضعمونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
چه کسی قیمت خودرو را بالا برد
حدود 30 ساله مافیا .
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
Canada
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
"اقتصاد کشور به بازار خودرو گره نخورده است"
میشه آقایون لطف کنند بگن اقتصاد کشور به چی گره خورده؟
قیمت خانه، اجاره خانه، قیمت ارز، قیمت سکه، قیمت گوشت و مرغ، قیمت لبنیات، قیمت میوه و ....
فک کنم اقتصاد کشور به تنها چیزی که گره خورده مبلغ یارانه هست!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
قیمت خودرو، ارز، سکه و... را مردمی بالا بردند که می گویند بخر تا گران تر نشده
اگر جدای از تمام مشکلات مدیریتی کشور، فرهنگ مردم در سطح فرهنگ مردم برخی از کشورهای دیگر بود اینطور نمی شد
دوست
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
خود کرده را .....

فرهنگ 2500-3000ساله داریم ولی در ان چیزی پیدا نمی شود .

یکبار باید تجربه کنیم مردم عزیز گران می شود نخرید اگر درست نشد تمام دنیا که فرهنگ 2500ساله ندارند چنین می کنند وجواب می گیرند .
نخرید بابا نخرید
همه صدمات این بی فرهنگی به همه مردم می رسد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
سعید بسم الله قیمتها را برده بالا !!!!!!!!!مرد حسابی چی امده پایین تو این مملکت بعد تیتتر ببزنید........
معلمی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
خدا لع...کند این بیوجدانهای ارابه ساز و گران فروش را
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
اي كاش خودروسازان بجاي تقاضاي افزايش قيمت وآزاد سازي قيمت ها ابتدا سروساماني به هزينه سربار توليدشان ميدادن واين همهئ نيرو در بخش اداري استخدام نمي كردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
با سلام و تشکر . باید عرض کنم که علاوه بر خودروسازان که با فاکتور نکردن خودروهای ثبت نام شده و موعد فرارسیده (به بهانه های واهی) باعث کمبود خودروی صفر در بازار شدند که مفصل جای بحث و تحلیل در خصوص ویژه خواری عده ای از همین بازار شده است یکی دیگه از عوامل اصلی ایجاد جو روانی و باور پذیری قیمت کاذب و غیر واقعی برای فروشندگان واقعی از سوی سایت باما است . در این سایت که شاید پر بیننده ترین سایت فروش خودرو در کشور است عده ای دلال دون اینکه قصد فروش خودرو داشته باشند اقدام به سفارش گذاری فروش خودرو با قیمت های نجومی می کنند و همگی هم شماره تلفن هایی را اعلام می کنند که همواره اشغال هستند. این آگهی ها باعث می شود که اولا کسانی که افراد عادی هستند (و نه دلال) و واقعا فروشنده خودروی خود هستند برای کشف و شناسایی قیمت خودروی خود به این سایت مراجعه می کنند و با دیدن این قیمت های دلالان به اشتباه قیمت های کاذب اعلام شده توسط دلالان را ملاک قیمت گذاری خودروی خود فرض میکنند و ملاک معامله خودشان قرار می دهند و عملا آن قیمتهای کاذب تبدیل به قیمت های واقعی و عملی می شوند و ثانیا افرادی که در مواجهه با آگهی های دلالان در سایت باما سعی می کنند با آنها تماس بگیرند وقتی که با اشغال بودن بیش از حد شماره تلفن های اعلام شده مواجه می شوند به اشتباه فکر می کنند که چقدر متقاضی در حال جستجو و خرید خودرو است و اگر دیر بجنبد همه خودروهای بازار تمام می شود و همه این ها جو روانی کاذب برای بازار ایجاد می کند که البته تا این لحظه هم موفق به افزایش بی رویه و افسار گسیخته قیمت خودروی داخلی شده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
عمه مرحوم بنده مستقیما از بهشت زهرا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
مگه خبر ندارین؟ امریکا و اسرائیل قیمتهای خودرو را بالا بردن!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
United States of America
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
سایت محترم فرارو و حقوقدان محترمی که احیانا این مطلب را میخوانید لطفا راهنمائی کنید .
در آذر ماه 96 با شماره ملی یک ساندرو استپ وی ثبت نام کردم با سود مشارکت 15 درصد و جریمه تاخیر در تحویل 24 درصد ( که طبیعتا از زمان صدور دعوتنامه محاسبه میگردد ) . دعوتنامه قرار بود هفته آخر تیر ماه صادر شود که تا کندن خبری نشده . دلیلش میتواند برای فرار از پرداخت جریمه تاخیر باشد . آیا میتوان بابت این بخش شکایتی مطرح کرد از پارس خودرو ؟ میدانیک بخاطر شرایط خاص تحویل خودرو ها با تاخیر است اما این بخش از بد عهدی پارس خودرو قابل تعقیب میباشد یا خیر ؟ با تشکر .
bato-adv
bato-adv
bato-adv