اپلیکیشنها حالا بخش عمدهای از بار فعالیتهای روزمره آدمها را به دوش میکشند؛ یکی تصویر روزمره آدمها را ثبت میکند، دیگری برقراری ارتباط با دنیا را راحتتر میکند، یکی به افزایش تناسب کمک میکند و دیگری مسئولیت حمل و نقل آدمها را به دوش میکشد. نگاهی به بازار اپلیکیشنهایی که هر روز به تعدادشان افزوده میشود نشان میدهد که برای هر کدام از نیازمندیها و علاقهها چندین و چند اپلیکیشن مختلف با پلتفرمهای متفاوت آماده استفاده است.
اما چه ویژگی باعث میشود بین دریایی از اپلیکیشنهای مختلف کاربران یکی را انتخاب کنند؟ طبیعتا یکی از عواملی که یک اپلیکیشن را از دیگریها سوا میکند، میزان کاربرپسند بودن آن است. هر چقدر یک اپلیکیشن برای کاربران راحتتر قابل استفاده باشد و در اصطلاح یوزرفرندلیتر باشد،
محبوبیتش بیشتر میشود. یکی از اپلیکیشنهای پرکابردی که هر کسی دستکم روزی یک بار گذرش به آن میافتد، اپلیکیشن اسنپ است. با توجه به گستره مخاطبان زیادی که با این اپلیکیشن سر و کار دارند و همچنین میزان کاربردی که این اپلیکیشن برای گروههای مختلف جامعه دارد، کاربرپسند بودن از آن در اولویت قرار میگیرد. اما آیا واقعا اپلیکیشن اسنپ کاربرپسند است؟
هفت ویژگی مهم که محبوبیت میآورد
وقتی قرار است اپلیکیشنی برای استفاده مشتریها طراحی و توسعه داده شود، ابعاد مختلف رضایت کاربران بیشتر از هر چیزی در اولویت قرار میگیرد. اگر نحوه طراحی اپلیکیشن به نوعی باشد که کاربران تمایلی به استفاده از آن نداشته باشند، یعنی طراح کارش را به درستی انجام نداده است. کاریه کازینز، طراح اپلیکیشن، معتقد است که این هفت ویژگی نقش عمدهای در افزایش میزان کاربرپذیری یک اپلیکیشن دارند: قابلیت استفاده، دسترسی آسان، کارایی بالا، طراحی خوب، سودمندیِ، ارگونومی، تعامل عمومی و بازاریابی. اگر این ویژگیها را به عنوان معیاری برای سنجش میزان کاربرپسند بودن اپلیکیشن اسنپ در نظر بگیریم، نتایجی از این قرار خواهیم داشت:
- تعامل عمومی و بازاریابی: منظور از تعامل عمومی و بازاریابی در اپلیکیشنها این است که میزان رضایت یک کاربر از اپلیکیشن آنقدر بالا باشد که منجر به معرفی آن به دیگران شود. اپلیکیشن اسنپ از ابتدای تولدش این ویژگی را داشت و از سوی کاربرانش به دیگران معرفی میشد و تبلیغات دهانبهدهان بیش از تبلیغات محیطی در معرفی آن نقش ایفا میکرد. هر فردی با یک بار استفاده از این اپلیکیشن و البته خدمتی که دریافت میکرد، مشتری ثابتش میشد و تعامل عمومی موجود در ساختار این برنامه باعث شد خیلی زودتر از حد تصور مهمان گوشیهای هوشمند ایرانیها شود.