bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۷۵۱۲۶

مجوز ۲۶ آژانس مسافرتی باطل شد

وی همچنین در خصوص صحبت‌هایی که عده‌ای مبنی بر انصراف و ورشکستگی برخی آژانس‌ها مطرح می‌کنند، گفت: در حال حاضر وضعیت گردشگری داخلی ما به‌شدت در حال رونق بوده و بنده می‌توانم با مدارک مستند بگویم که تاکنون هیچ آژانسی در تهران درخواستی جهت تعطیلی یا اعلام ورشکستگی به اداره کل میراث و گردشگری استان تهران نداده و این موضوع به‌هیچ وجه صحت ندارد.

تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۰۳ مهر ۱۳۹۷

معاون گردشگری استان تهران گفت: لغو مجوز ۲۶ آژانس مسافرتی به‌دلیل تخلف‌ و عدم توجه به هشدارهای سازمان میراث‌فرهنگی بوده است.

شهرام علی‌محمدی (معاون گردشگری استان تهران) در خصوص لغو مجوز ۲۶ آژانس مسافرتی شهر تهران به ایلنا گفت: این آژانس‌ها علاوه بر اینکه خلاف آیین‌نامه عمل می‌کردند، شکایت‌های متعددی هم داشتند و ما براساس این موضوعات به آنها چندین بار هشدار‌ دادیم و پیگیر حل مشکلاتشان بودیم ولی از آنجا که این دوستان نسبت به این هشدارها بی‌تفاوت بودند؛ ناگزیر شدیم برای جلوگیری از تخلفات بیشتر اقدام به لغو مجوز آنها کنیم که البته کاملا براساس آیین‌نامه بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه لغو مجوز تنها مختص به آژانس‌ها نبوده و هر سیستم متخلف دیگری هم می‌تواند مورد برخورد قرار گیرد، درباره روند لغو مجوز آژانس‌ها این‌طور توضیح داد: زمانی که تعداد شکایت‌های یک آژانس زیاد باشد؛ ابتدا پرونده آن را به کمیته انضباطی سازمان ارجاع می‌دهیم و در صورت اثبات تخلف؛ آژانس مورد نظر تنها مدتی در حالت تعلیق قرار می‌گیرد. اما اگر آژانس در حالت تعلیق و یا بعد از آن به فعالیت‌های قبلی خود ادامه دهد و مجددا شکایت‌هایی از آن صورت گیرد؛ به‌نوعی موقعیت اضطرار ایجاد شده که می‌تواند سبب ایجاد اختلال در نظم کل سیستم شود. به‌همین دلیل در چنین شرایطی ناگزیر به لغو مجوز هستیم.

علی‌محمدی با بیان اینکه بحث اشتغال برای سازمان میراث بسیار مهم بوده و به‌هیچ‌وجه دوست نداریم مجوز آژانس یا تاسیسات دیگر گردشگری را لغو کنند، افزود: باید تاکید کنم که ما مجبور به این کار شدیم. چراکه اگر فردا برای مسافری مسئله‌ای پیش بیاید، باید بتوانیم براساس اساسنامه‌ به مشکل آن رسیدگی کنیم. به‌همین دلیل در شرایط کنونی برای حمایت بیشتر حقوق مسافران روی اساسنامه حساس‌تر شده‌ایم و برای تمدید مجوز و اعطای آن سختگیرانه‌تر عمل می‌کنیم.

معاون گردشگری استان تهران در ادامه بیان کرد: حساسیت بیشتر ما در اساسنامه سبب شده تا برای مسافران طرف قرارداد با دفاتر امنیت بیشتری ایجاد شود. یعنی در حال حاضر ما به هیچ آژانسی بدون بازدید نه مجوز می‌دهیم و نه مجوز قبلی آن را تایید می‌کنیم. چراکه در برخی از بند‌های اساسنامه ازجمله ضمانت‌نامه بانکی حساسیت بیشتری منظور شده و همه متقاضیان حتما باید مبلغ پنجاه میلیون که بیست‌و پنج میلیون آن نقد و مابقی به‌صورت سفته است را نزد ما به‌عنوان ضمانت قرار دهند تا اگر از سوی مسافران از آنها شکایتی صورت گرفت و آژانس مورد نظر به‌عنوان متخلف معرفی شد ولی خسارت خود را نپذیرفت، ما از ضمانت‌نامه آنها اقدام به پرداخت خسارت مسافران کنیم.

وی همچنین در خصوص صحبت‌هایی که عده‌ای مبنی بر انصراف و ورشکستگی برخی آژانس‌ها مطرح می‌کنند، گفت: در حال حاضر وضعیت گردشگری داخلی ما به‌شدت در حال رونق بوده و بنده می‌توانم با مدارک مستند بگویم که تاکنون هیچ آژانسی در تهران درخواستی جهت تعطیلی یا اعلام ورشکستگی به اداره کل میراث و گردشگری استان تهران نداده و این موضوع به‌هیچ وجه صحت ندارد.

محمدی افزود: البته ممکن است برخی آژانس‌ها بنا بر تغییر روش کار و پیشرفته شدن آن با مشکلاتی مواجه شده باشند. چراکه در شرایط فعلی گردشگری الکترونیک به شدت در حال پیشرفت بوده و یک آژانس سنتی نمی‌تواند با سیستم ۴۰ سال قبل با آن مقابله کند و قطعا باید خودشان را به‌روز کنند. در نهایت نیز باید بگویم که در این زمانی که بنده متصدی گردشگری استان تهران هستم؛ تابه‌حال از بین دو هزار و ۱۰۰ آژانس موجود درتهران هیچ درخواست انصرافی به ما داده نشده و به‌ندرت از سوی برخی آژانس‌هایی که بعضا غیرحرفه‌ای هستند و به‌نوعی می‌خواهند از خسارت احتمالی خود جلوگیری کنند، درخواست مرخصی موقتی داده می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: هرکدام از مسافران که در قرارداد خود با دفاتر متوجه تخلفی شوند؛ می‌توانند برای شکایت به سازمان میراث فرهنگی استان تهران مراجعه کنند. براساس شرایط تازه در حال حاضر فرایند رسیدگی به شکایات افراد حداکثر ۲۰ روز زمان می‌برد. درحالی‌که در گذشته این فرآیند، نزدیک به سه تا چهار ماه زمان می‌برد و تمام تلاش ما این است که حقی از کسی ضایع نشود.