امسال مردم آمریکا رکورد خرید را در حراجمعه شکستند. گزارشها حاکی از آن است که مردم آمریکا در روز چهاشنبه هفته قبل به میزان ٢ میلیارد و ٤٠٠ میلیون دلار خرید آنلاین داشتهاند که افزایشی ٣٧ درصدی در مقایسه با سال ٢٠١٧ داشته است. در روز شکرگزاری نیز خرید آنلاین مردم آمریکا با افزایش ٢٨ درصدی نسبت به سال گذشته به سه میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار رسید.
به گزارش شهروند، اما در روز حراجمعه آمریکاییها ٦ میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار خرید آنلاین داشتهاند که رکوردی در نوع خود محسوب میشود البته این بزرگترین رکورد خرید آنلاین نیست. در اوایل ماه نوامبر سایت علیبابا در یک حراجی به میزان ٣٠ میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار فروش داشته است. میزان کل خرید آمریکاییها چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری از ٥٩ میلیارد دلار گذشت.
براساس یکی از گزارشهای فدراسیون ملی فروشندگان، بیش از ١٧٤ میلیون آمریکایی در سراسر آمریکا چه به صورت آنلاین و چه به صورت مراجعه حضوری اقدام به خرید کردهاند. این گزارش اعلام کرده بیش از ٧٤ درصد آمریکاییهای بالغ خرید کردهاند و تنها در روز حراجمعه ٦٦ میلیون آمریکایی خرید کردهاند.
این گزارش همچنین اعلام کرده است که تعداد آمریکاییهایی که از طریق تلفن همراهشان اقدام به خرید آنلاین کردهاند نیز افزایش داشته است. هجوم آمریکاییها به فروشگاههای بزرگ آن قدر زیاد بوده که فروشگاه والمارت برای تقسیم ترافیک خریداران اقدام به ارایه کلوچه و قهوه مجانی در جای جای فروشگاههای خود کرده است.
سوال این است که مردم آمریکا با خرید در روز حراجمعه چقدر پول ذخیره کردهاند. پاسخ به این سوال دشوار است، اما نگاهی گذرا به برخی از آمارهای فروشگاه والمارت نشان میدهد که این فروشگاه در خصوص برخی اجناس پرطرفدار بیش از ١٠٠ میلیون دلار تخفیف ارایه کرده است.
طبق رسم بلکفرایدی یا جمعه سیاه یا حراج جمعه یا حراجمعه، در آخرین جمعه ماه نوامبر فروشگاههای بزرگ اجناس خود را با تخفیفهای سنگین ارایه میکنند؛ این یکی از معروفترین و محبوبترین روزهای حراج در تعطیلات سال نوی میلادی است.
افراد در صفهای مقابل فروشگاههای بزرگ و معروف منتظر میایستند تا بتوانند زودتر از سایرین به اجناس مرغوبتر که تعداد محدودی دارند، دسترسی پیدا کنند و ضمنا با دوستان خود در فروشگاههای دیگر تماس میگیرند تا متوجه شوند کدام فروشگاه تخفیف بهتری ارایه میکند. طبق برآوردها و نظرسنجیهای شرکت دلیوت، امسال حدود ۷۱ درصد از خریداران سال نو خریدهای خود را بین بلکفرایدی تا سایبرماندی انجام دادند.
امسال زمانبندی بلکفرایدی خیلی منعطفتر بود و حدود ۵۰۰ خردهفروش آمریکا از روز سهشنبه ارایه تخفیفهای مربوط به جمعه سیاه را آغاز کرده بودند. به این ترتیب بلکفرایدی حالا بزرگتر از یک رویداد خرید ۲۴ ساعته است و حتی میتواند به یک ماراتن خرید یک هفتهای تبدیل شود. اما این سنت خرید آمریکایی توجهات بینالمللی زیادی را هم به خود جلب کرده است. طبق آماری که آمازون ارایه داده است، خرید از این خردهفروش آنلاین در جمعه سیاه در انگلستان رکورد زده است. تنها در چند ساعت اولیه بلکفرایدی ۱۰۰ هزار اسباببازی و ۶۰ هزار آیتم زیبایی آرایشی از طریق آمازون در انگلستان به فروش رفته است که رقم بیسابقهای است.
آمازون برای این فصل خرید ۲۰ هزار کارمند ویژه تعطیلات سال نو استخدام کرد. در همین زمان کارکنان آمازون در آلمان، اسپانیا و انگلیس در اعتراض به شرایط سخت کاری و دستمزد کم (تنها ۱۲ دلار در هر ساعت) دست به اعتصاب زدند. طبق گفته اتحادیههای کارگری آنها به این علت این زمان را انتخاب کردند که شرکت در این روز بیشترین فروش را دارد و اعتصاب آنها آسیب بیشتری به شرکت زده و در نتیجه صدای آنها شنیده خواهد شد.