bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۸۲۶۰۶
طرح استیضاح وزیر علوم با ۷۰ امضا به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد

استیضاح وزیر علوم یک هفته بعد از سوال

استیضاح غلامی نیز از الگوی اکثر استیضاح‌های مجلس تبعیت می‌کند. فراکسیون مخالفان دولت در استیضاح غلامی پیش قدم شده اند و باز هم مثل همیشه صدای مخالفت با استیضاح از اردوگاه مستقلین و امیدی‌ها شنیده می‌شود. محمد مهدی زاهدی، نماینده کرمان که وزیر علوم دولت احمدی نژاد بوده، یکی از فعالان استیضاح وزیر کنونی است.

تاریخ انتشار: ۰۰:۱۹ - ۱۴ آذر ۱۳۹۷
فرارو- یک هفته بعد از آنکه وزیر علوم بی‌خطر از مجلس خارج شد، نمایندگان طرح استیضاح منصور غلامی را به هیات رئیسه مجلس تقدیم کردند. غلامی سه شنبه هفته پیش به مجلس رفت که به سوالات محمد فیضی نماینده اصلاح‌طلب اردبیل درباره وضعیت هیئت علمی دانشگاه‌های غیرانتفاعی و همچنین استخدام هیئت علمی دانشگاه‌های پیام نور پاسخ دهد. نماینده اردبیل بعد از بعد از پاسخ‌های غلامی اعلام کرد اگر وزارتخانه بر رعایت حد نصاب اعضای هیات علمی در موسسات غیرانتفاعی و همچنین تعیین تکلیف استخدام هیئت علمی دانشگاه‌های پیام نور مصمم باشد سوال را به رای نمی‌گذارد.

اما حالا نمایندگان قرار است این بار برای استیضاح وزیر علوم میزبان او در مجلس شورای اسلامی باشند. در تابستان نیز صحبت از استیضاح وزیر به میان می‌آمد، اما در نهایت به خاطر ریزش امضا‌ها استیضاح غلامی منتفی شد.

علی اصغر یوسف‌نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس به ایلنا گفته برای طرح استیضاح غلامی بیشتر از ۷۰ امضا جمع شده است. محور‌های ۱۰ گانه این استیضاح در ادامه می‌آید.

۱- عدم وجود برنامه و سیاست‌های کلان پژوهشی و فناوری در چهارچوب اسناد بالادستی و اقتصاد مقاومتی و عدم اجرای پژوهش‌های کلان کشوری تحت نظارت شورای عتف

۲- عدم توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و رشته‌های مهارتی و عدم تعیین تکلیف حق التدریسان فنی و حرفه‌ای علی رغم تکلیف قانونی در برنامه ششم توسعه

۳- بی توجهی به آموزش در دانشگاه‌ها و عدم توسعه رشته‌های میان رشته‌ای در دانشگاه‌های کشور و عدم به روز رسانی رشته‌های دانشگاهی

۴- نابسامانی در اجرای طرح آمایش سرزمین و اجرای سلیقه‌ای و عملکرد نامناسب شورای گسترش آموزش عالی در دادن مجوز رشته به ویژه به مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی و عدم رعایت استاندارد در جذب هیات علمی برای موسسات غیر انتفاعی و گسترس مقطع تحصیلات تکمیلی بدون داشتن هیات علمی

۵- ضعف شدید مدیریتی و نظارتی وزیر در ستاد وزارت علوم و انتصابات دانشگاه‌های کشور

۶- نداشتن برنامه مناسب برای ایفای نقش در اقتصاد مقاومتی علی رغم دراختیار داشتن زبده‌ترین متخصصین کشور

۷- تضعیف شدید دانشگاه پیام نور به بهانه آمایش سرزمین و منطقه‌ای نمودن دانشگاه بر خلاف نظر نمایندگان مجلس و عدم تعیین تکلیف اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور همانند دستیاران آموزشی، مشروط و پیمانی پس از گذشت ۱۰ سال و محدود کردن رشته‌های تحصیلات تکمیلی آن دانشگاه

۸- عدم حمایت از دانشجویان دوره دکتری و مشکلات شدید معیشتی و عدم حمایت مالی از پایان نامه‌های دکترا و عدم برخورد قاطع با موضوع مقاله پایان نامه و مدرک فروشی

۹- محور قرار دادن مقاله آی اس آی در ارتقای اعضای هیات و تضعیف نقش پروژه‌های کاربردی و حل مسائل جامعه در ارتقاء اعضای هیات علمی و نبود برنامه مدون برای رفع موانع ارتباط دانشگاه، صنعت و جامعه

۱۰- عدم پیگیری جدی برای جذب اعتبارات عمرانی، تجهیزات و پرداخت معوقات و دیون دانشگاه‌های کشور

استیضاح غلامی نیز از الگوی اکثر استیضاح‌های مجلس تبعیت می‌کند. فراکسیون مخالفان دولت در استیضاح غلامی پیش قدم شده اند و باز هم مثل همیشه صدای مخالفت با استیضاح از اردوگاه مستقلین و امیدی‌ها شنیده می‌شود. محمد مهدی زاهدی، نماینده کرمان که وزیر علوم دولت احمدی نژاد بوده، یکی از فعالان استیضاح وزیر کنونی است. او به خبرگزاری آنا گفته: بار‌ها و بار‌ها با وزیر علوم صحبت شده و بنده جلسات خصوصی با ایشان داشتم و موارد متعددی را خدمتشان عرض کردم که هیچ‌کدام از این مطالبات فردی نبود بلکه بحث‌ها روند کلی آموزش عالی کشور بوده، اما متأسفانه انجام‌نشده است.
 

 
زاهدی: مسئول دفتر دانشگاه را اداره می‌کند
وزیر اسبق علوم اضافه کرده است: در دانشگاهی با سطح ملی، رئیسی انتخاب می‌شود که اکثر اوقات در دانشگاه حضور ندارد و مسئول دفتر وی، دانشگاه را اداره می‌کند، بار‌ها این مسئله به وزیر گفته شده و همچنین در دانشگاه دیگری مسئول با قوم‌وخویش‌بازی و رفاقت‌بازی دانشگاه را اداره می‌کند. مگر می‌توان دانشگاه‌های بزرگ را به این شیوه اداره کرد، این اشکالات توهین به جامعه دانشگاهی کشور است. زاهدی در خصوص مشکلات مالی دانشگاه‌ها نیز گفته: پاداش پایان خدمت بازنشستگی کارکنان و اساتید تعدادی از دانشگاه‌ها از سال ۹۵ پرداخت نشده است، اما واکنش وزارت علوم چه بوده است. در حال حاضر تجهیزات دانشگاه‌های کشور به‌روز نیست و اساتید دانشگاه برای اینکه مواد اولیه برای آزمایشگاه تهیه کنند مشکل دارند. اشکالات متعدد دیگری نیز وجود دارد.

اقدام شجاعانه غلامی در مورد دانشجویان محروم از تحصیل
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نایب رئیس فراکسیون مستقلین پیشتر گفته بود: استیضاح وزیر علوم در مجلس هیچ گونه پایگاهی ندارد.
 
رسول خضری نیز می‌گوید: استیضاح کنندگان باید بدانند هم اکنون زمان این گونه اقدامات نیست و باید به دنبال دغدغه مردم باشیم. خضری افزود: نمایندگان باید ببینند درد مردم جامعه چیست؟ زیرا ما هم اکنون بحث ابرچالش بیکاری را در کشور داریم و ۴۲ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند که باید فکری برای آن‌ها کرد. وی با تاکید بر این که ما امروز باید به دنبال اشتغال برای مردم باشیم، توجه به موضوع معشیتی مردم و ایجاد اشتغال برای بیکاران باید از اهم اقدامات ما باشد تا اینکه به استیضاح‌هایی اینگونه بپردازیم. نماینده مردم پیرانشهر در مجلس گفت: البته استیضاح حق نمایندگان است، ولی به نظر من به جای این که به جای تغییر وزیر باشیم به دنبال تغییر ساختار باشیم و کاری زیربنایی انجام دهیم.
 
 
فاطمه سعیدی، نماینده تهران و عضو کمیسیون آموزش مجلس هم عملکرد غلامی را قابل قبول و استیضاح او را نادرست می‌داند. سعیدی می‌گوید: منکر وجود مشکلاتی در وزارت علوم نیستیم؛ همانطور که هیچ وزارتخانه دیگری هم بدون مشکل و انتقاد نیست، اما حجم مشکلات و رویکرد وزارت علوم به گونه‌ای نیست که وزیر فعلی مستحق استیضاح باشد. این عضو کمیسیون آموزش، اقدامات غلامی در مورد بورسیه‌های غیرقانونی و دانشجویان محروم از تحصیل را شجاعانه می‌داند و می‌گوید: مشکلات اغلب دانشجویانی که به دلایل امنیتی با آن مواجه شده بودند، با پیگیری‌های جدی شخص وزیر علوم و کادر مدیریتی این وزارتخانه حل شد. آقای غلامی تا جایی که ممکن بود این موضوعات را با تعامل و رایزنی حل کرد.

انگیزه‌های محلی برای استیضاح وزیر
محمود صادقی، عضو دیگر کمیسیون آموزش مجلس نیز به اعتمادآنلاین گفت: نمایندگانی که به دنبال استیضاح غلامی هستند بیشتر خواسته محلی دارند تا ملی. صادقی در پاسخ به بحث‌هایی در خصوص مدیریت دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان یکی از محور‌های استیضاح هم اینطور گفت: آقای صالحی عمران آدم توانمندی است، اگرچه مدت تصدی گری ایشان برای ارزیابی کافی نیست، اما در مجموع ایشان را آدم توانمندی می‌دانم. صادقی افزود: برنامه‌هایی که داشتند، ایده‌های خلاقانه‌ای برای توسعه اهداف دانشگاه و تحقق هدف‌های ویژه‌ای که دانشگاه به خصوص در زمینه کارآفرینی برنامه‌های خلاقانه‌ای دارد، باید اجازه داد تا این برنامه‌ها را اجرا بکنند. محمود صادقی خاطر نشان کرد: از شروع تا پایان یک اسیضاح فراز و نشیب دارد، اما آنچه مشخص است این است که عمده خواسته نمایندگان محلی است نه ملی! او گفت: بیشتر خواسته نمایندگان محلی و به انتصاب این و آن بر می‌گردد، یعنی فلان رئیس دانشگاه حوزه انتخابیه چرا این فرد بوده و دیگری منصوب نشده است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این رویکرد مورد گلایه فراکسیون امید و هم بعضاً فشار‌های که برخی اصولگرایان می‌آورند از این جنس است.
 
استیضاح وزیر علوم یک هفته بعد از سوال
 

وزارت علوم به آرامش احتیاج دارد
محمود نیلی احمد آبادی که بعد از رضا فرجی دانا کاندیدای نشستن بر کرسی وزارت بود، اما به وزارت راه پیدا نکرد نیز معتقد است تغییر وزیرعلوم در شرایط کنونی به وزارت علوم ضربه خواهد زد. رئیس دانشگاه تهران می‌گوید: در حال حاضر هیچ توجیهی برای استیضاح وزیر علوم از سوی نمایندگان مجلس وجود ندارد چرا که اگر مقایسه‌ای بین وزارت‌خانه‌های مختلف انجام بدهیم در شرایط امروز کشور هر وزارت‌خانه‌ای با کاستی‌هایی مواجه است، اما با توجه به همتی که وزیر علوم و معاونین وی داشته‌اند و همچنین ارتباط خوبی که با دانشگاه‌ها برقرار کرده‌اند، بسیاری از مسائل و مشکلات رفع شده و آموزش عالی همانند سایر مراکز با مشکلات جدی مواجه نیست.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر این که آموزش عالی بیش از هر جای دیگر نیازمند آرامش است، گفت: موضوعاتی نظیر آموزش و پژوهش به آرامش نیاز دارد چرا که در فضای پرتلاطم هیچ دانشجویی نمی‌تواند به فعالیت آموزشی و پژوهشی خود بپردازد؛ بنابراین تاکید ما این است که هر اقدامی که این فضا را ملتهب کند قطعا به ضرر آموزش عالی است. نیلی در پایان از تلاش دولت، مجلس و سایر دستگاه‌های اجرایی برای مشارکت و ورود دانشگاه‌ها در حل مشکلات کشور قدردانی کرد و گفت: امیدوار هستیم در سایه این تعاملات و مشکلات، نقش تاثیر گذاری بیشتری در رفع مشکلات فعلی کشور داشته باشیم و مسئولان نیز در ایجاد ثبات در آموزش عالی تلاش بیشتری داشته باشند.
bato-adv
bato-adv
bato-adv