bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۸۴۳۵

دلایل زمين‌گير شدن برخي هواپيماهاي كشور

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۱۹ دی ۱۳۸۸


مديركل دفتر گواهينامه‌ها و امتحانات سازمان هواپيمايي كشوري ضمن تشريح علل زمين‌گيري هواپيماها، گفت: فرسودگي ناوگان، عدم ورود بخش خصوصي، يارانه‌هاي دولتي، نبود مراكز كافي اورهال و عدم ادغام ايرلاينهاي كوچك مهمترين دلايل زمين‌گير شدن هواپيماهاي كشور هستند.

محمدرضا كاظمي‌پور با بيان اينكه يكي از دلايل زمين‌گير بودن هواپيماهاي ناوگان هوايي كشور، بالا بودن عمر ناوگان است، افزود: در راستاي برطرف كردن مشكلات زمين‌گيري هواپيما‌ها، لازم است به سمتي حركت كرد كه عمر ناوگان هوايي كشور كاهش يابد.

* سن بالاي ناوگان هوايي دليل اصلي زمينگيري هواپيماها

اين كارشناس صنعت حمل و نقل هوايي با بيان اين كه بالا بودن عمر ناوگان هواپيمايي دليلي بر عدم ايمن بودن آن نيست، تصريح كرد: بالا بودن عمر ناوگان هوايي موجب مي‌شود تا هواپيماهايي كه به دليل سن بالا نياز به تعميرات اساسي دارند، زياد زمين‌گير ‌شوند. 

مديركل دفتر گواهينامه‌ها و امتحانات سازمان هواپيمايي كشوري با اشاره به اثرات كمرنگ تحريم دولت آمريكا عليه ايران براي ورود هواپيما و قطعات آن به كشور، گفت: ايران طي 30 سال اخير توانسته است به راحتي اثرات تحريم را خنثي كرده و به هر طريقي هواپيماهاي مورد نياز خود را به كشور وارد كند. 

كاظمي‌پور با اشاره به هزينه بسيار بالاي خريد هواپيماي نوين و داراي سن پايين، تصريح كرد: با توجه به هزينه بالاي شركت‌هاي هواپيمايي و قيمت پايين بليت، هم‌اكنون ايرلاين‌ها قادر به خريد و ورود هواپيما با سن كم براي ناوگان هوايي خود نيستند كه همين مورد به ورود هواپيماهاي داراي سن بالا و به دنبال آن فاصله زماني كم بين زمين‌گير شدن آنها مي‌انجامد. 

وي تأكيد كرد: سن بالاي هواپيماها تنها به افزايش هزينه براي شركت‌هاي هواپيمايي و انجام بيشتر تعميرات اساسي مي‌انجامد، اما هيچ تأثيري در كاهش ايمني پرواز ندارد.

* لزوم ورود بخش خصوصي به عرصه تعميرات اساسي هواپيما

وي با اشاره به لزوم ورود هر چه بيشتر بخش خصوصي در قسمت تعمير و نگهداري هواپيما، گفت: هم‌اكنون امكانات بالقوه فراواني در بخش اورهال (تعميرات اساسي) و نگهداري هواپيما در كشور يافت مي‌شود كه اين مورد نياز به بالفعل شدن دارد. 

كاظمي‌پور ادامه داد: در حال حاضر بسياري از متخصصان و كارشناسان با تجربه بخش تعميرات هواپيما، پس از 30 سال فعاليت، بازنشسته شده و از تجربه آنها هيچ استفاده‌اي نمي‌شود، در صورتي كه لازم است با جمع‌آوري و متمركز كردن چنين سرمايه‌هايي در قالب مراكز تعميراتي خصوصي، ورود بخش خصوصي را به صنعت اورهال هواپيما توسعه داد. 

مديركل دفتر گواهينامه‌ها و امتحانات سازمان هواپيمايي كشوري ادامه داد: زماني كه شركت هواپيمايي بزرگي نظير ايران‌اير به دليل عدم دارا بودن مراكز كافي اورهال هواپيما، چندين فروند هواپيماهاي خود را در انتظار انجام تعميرات اساسي، زمين‌گير مي‌كنند، قطعأ تعداد هواپيماهاي زمين‌گير ناوگان افزايش مي‌يابد. 

وي افزود: اگر مراكز تعمير و نگهداري خصوصي هواپيما با اخذ مجوز از سازمان هواپيمايي كشوري به طور گسترده در كشور فعال شوند، قطعأ مدت زمان تعميرات هواپيماها كاهش مي‌يابد زيرا هم‌اكنون برخي هواپيماها منتظر خالي شدن آشيانه‌هاي مراكز اورهال براي ورود هستند. 

مديركل دفتر گواهينامه‌ها و امتحانات سازمان هواپيمايي با اشاره به لزوم حمايت دولت و سازمان هواپيمايي كشوري از ورود بخش خصوصي به عرصه تعمير و نگهداري هواپيما، تصريح كرد: به طور قطع يكي از دلايل اصلي زمين‌گير بودن تعداد بالاي هواپيماهاي ناوگان، جدا از مسائل تحريم، عدم وجود مراكز تعمير و نگهداري كافي هواپيما در كشور است، كه اين مورد موجب مي‌شود هواپيماها مدت‌ها در نوبت اورهال منتظر مانده و زمين‌گير باشند.

* نبود مراكز كافي اورهال در كشور يكي ديگر از دلايل زمين‌گير شدن هواپيماها

مديركل سابق دفتر مهندسي و قابليت پرواز سازمان هواپيمايي كشوري تصريح كرد: در بسياري از نقاط دنيا بخش تعميرات هواپيما از بخش عمليات پرواز جدا است كه همين مورد موجب مي‌شود انجام تعميرات به سرعت انجام گيرد. 

وي با اشاره به لزوم رعايت استانداردها در مراكز خصوصي اورهال هواپيما پس از اخذ مجوز توسط اين بخش‌ها، گفت: در حال حاضر مراكز آموزشي اورهال هواپيما آموزش‌هاي لازم را در مورد هواپيماهايي كه در كشور موجود است، انجام مي‌دهد. 

اين كارشناس صنعت حمل و نقل هوايي تأكيد كرد: در صورت ورود هواپيماهاي جديدي كه تا آن زمان در كشور تعمير نشده است متخصصان اورهال هواپيما براي كسب تجربه بيشتر به كشورهاي ديگر اعزام شده و دوره‌هاي تخصصي تعمير آن مدل هواپيما را گذرانده و گواهينامه‌هاي لازم را كسب مي‌كنند. 

كاظمي‌پور با بيان اين كه كشور ايران از لحاظ دارا بودن متخصصان و كارشناسان اورهال هواپيما مشكل چنداني ندارد، گفت: مشكل اصلي كشور در تعميرات اساسي هواپيما، وارد نشدن بخش خصوصي به اين عرصه و عدم وجود مراكز كافي اورهال هواپيما است. 

مديركل دفتر گواهينامه‌ها و امتحانات سازمان هواپيمايي تصريح كرد: در بخش صنعت هواپيمايي، اختصاص يارانه‌ها موجب بروز برخي مشكلات شده است.

* هدفمند‌سازي يارانه‌ها به كاهش زمين‌گيري هواپيما‌ها مي‌انجامد

وي با اشاره به لزوم آزادسازي قيمت حامل‌هاي انرژي و به دنبال آن واقعي شدن قيمت بليت هواپيما، گفت: حدود چهار درصد افراد جامعه از حمل و نقل هوايي استفاده مي‌كنند كه اين مورد خود لزوم حذف يارانه‌ها را از اين نوع حمل و نقل آشكار مي‌سازد. 

كاظمي‌پور با بيان اينكه آزادسازي قيمت‌ها موجب بروز رقابت‌هاي سالم بين ايرلاين‌ها براي ارائه خدمات مطلوب و ورود هواپيماهاي نو و داراي سن كم به كشور خواهد شد، ادامه داد: در حال حاضر ايرلاين‌ها در ايران به دليل عدم حصول درآمد كافي و پايين بودن قيمت سوخت، اقدام به ورود هواپيماهاي ارزان‌قيمت پرمصرف با سن بالا به ناوگان مي‌كنند، در صورتي كه آزادسازي قيمت‌ها موجب مي‌شود هواپيماهاي نوين كم مصرف به ناوگان وارد شود. 

كاظمي‌پور افزود: افزايش قيمت بليت هواپيما به دليل استفاده قشر محدودي از اين نوع حمل و نقل، تأثير چنداني در زندگي مردم ندارد، بنابراين نبايد يارانه‌هاي دولت صرف اين نوع حمل و نقل شود. 

مديركل سابق دفتر مهندسي و قابليت پرواز سازمان هواپيمايي كشوري، افزود: در صورت اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها و به دنبال آن واقعي شدن قيمت بليت هواپيما‌، ايرلاين‌ها قادر خواهند بود با درآمد بيشتر نسبت به خريد و ورود هواپيماي جديد با سن كم اقدام كنند.

* ادغام ايرلاين‌ها باعث كاهش زمين‌گيري هواپيماهاي ناوگان مي‌شود

كاظمي‌پور با بيان اينكه در حال حاضر چندين شركت هواپيماهايي در كشور فعال هستند كه هواپيماهاي چنداني ندارند، تصريح كرد: لازم است شركت‌هاي هواپيمايي كوچك با يكديگر ادغام شده و به يك ايرلاين بزرگ و فعال تبديل شوند. 

مديركل دفتر گواهينامه‌ها و امتحانات سازمان هواپيمايي افزود: زماني كه يك شركت هواپيمايي تنها دو يا سه هواپيما در ناوگان خود دارد و امكانات مناسب و مطلوبي را دارا نيست، بهتر است در راستاي توجيه مطلوب اقتصادي با چندين ايرلاين كوچك ديگر ادغام شده و به يك شركت هواپيمايي بزرگ و فعال تبديل شوند. 

كاظمي‌پور خاطرنشان كرد: ادغام و تركيب چندين شركت هواپيمايي كوچك به ظهور سرمايه بيشتر، مديريت بهتر، ارائه خدمات بهينه‌تر، توجيه مالي مطلوب‌تر و در نهايت كاهش زمين‌گيري هواپيماها مي‌انجامد. 

مديركل دفتر گواهينامه‌ها و امتحانات سازمان هواپيمايي با اشاره به اين كه هم‌اكنون در اغلب كشورهاي دنيا، شركت‌هاي هواپيمايي كوچك يا يكديگر تشكيل كنسرسيوم مي‌دهند، افزود: اين امر موجب سودآوري بيشتر، ايجاد ناوگان ايمن‌تر، نظارت بهتر و از اين قبيل خواهد شد.