bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۸۴۵۸۴

قیمت یک دست کله‌پاچه ۲۰۰ هزار تومان!

کاهش قدرت خرید مردم و کمبود کله پاچه باعث شده که فروش ما نسبت به سال گذشته به کمتر از یک‌سوم برسد و طی ۹ ماه اخیر ۲۰ درصد از واحد‌های صنفی که در تهران مشغول به کار بودند تغییر شغل دادند.

تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۳۰ آذر ۱۳۹۷

رئیس اتحادیه فروشندگان کله‌پاچه و سیراب و شیردان گفت: کاهش قدرت خرید مردم و کمبود کله پاچه باعث شده که فروش ما نسبت به سال گذشته به کمتر از یک‌سوم برسد و طی ۹ ماه اخیر ۲۰ درصد از واحد‌های صنفی که در تهران مشغول به کار بودند تغییر شغل دادند.

حسین رواسی در گفتگو با ایلنا، در خصوص آخرین وضعیت واحد‌های صنفی فروش کله‌پاچه گفت: متاسفانه در ماه‌های اخیر شرایط به گونه‌ای رسیده است که بیشتر واحد‌های صنفی ما نهایت فروش روزانه آن‌ها ۵ دست کله‌پاچه است در صورتی که حداقل هزینه یک کله‌پزی در روز ۳۰۰ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه فروشندگان کله‌پاچه و سیراب و شیردان ادامه داد: مهم‌ترین علت افزایش قیمت کله‌پاچه کمبود در بازار است. در ماه‌های اخیر کشتار در سطح ایران کم شده است. اکنون با افزایش قیمت دلار صادرات دام زنده توجیح اقتصادی پیدا کرده به ازای صادرات هر کیلو دام زنده بیش از ۵۰ هزار تومان قیمت دارند در حالی که در بازار داخلی قیمت آن ۳۵ هزار تومان است که در یک گوسفند کامل ۸۰۰ هزار اختلاف قیمت وجود دارد پس طبیعی است که صرفه اقتصادی در صادرات باشد.

وی افزود: در واردات نیز فقط لاشه گوشت می‌آید و دیگر اعضا و جوارح آن همچون کله پاچه، سیراب و شیردان و دل و قلوه وارد نمی‌شود در حالی که همین اعضا ۴۲ صنف با آن‌ها مرتبط هستند که باعث رکود آن‌ها شده است. اکنون صد هزار واحد کله پزی و سیراب شیردان که در سطح کشور فعال هستند با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

وی در خصوص قیمت کله‌پاچه گفت: از زمانی که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان با این استدلال که صنف ما کالای رقابتی دارد اجازه قیمت‌گذاری را از اتحادیه گرفت، هر واحد صنفی‌ای بنا به شرایط خود قیمت‌گذاری می‌کنند. این در حالی است که شرایط رقابتی زمانی است که عرضه بیشتر از تقاضا باشد، اما اکنون که اینطور نیست سبب شده که در نقاطی از تهران هر دست کله پاچه ۲۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شود و در مقابل شکایت مردم در اتحادیه ما عملاً هیچ کاری نتوانیم انجام دهیم.

رواسی تاکید کرد: کاهش قدرت خرید مردم و کمبود کله پاچه باعث شده که فروش ما نسبت به سال گذشته به کمتر از یک‌سوم برسد و طی ۹ ماه اخیر ۲۰ درصد از واحد‌های صنفی که در تهران مشغول به کار بودند تغییر شغل دادند.