bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۸۵۴۲۵
محسن رضایی: اگر به قبل برگردم دو کلمه از توییت را حذف می‌کنم

سردار سلیمانی: «کربلای۴» عملیات اصلی بود / رضایی: کربلای 4 عملیات «اصلی» بود، تبدیل به «فریب» شد

ما عملیات‌هایی داشتیم که در طول سال برای آن برنامه‌ریزی کردیم و در طول ۶، ۵ ماه برای آن کار می‌کردیم، اما به موفقیت نرسیدیم. عملیات رمضان هم تا حدود اهداف اساسی رسیدیم، اما به نتیجه نرسید. در والفجر مقدماتی که کار‌های فراوانی پیرامونش صورت گرفت، اما به نتیجه نرسید. ما ۵، ۶ عملیات داشتیم که منجر به موفقیت نشد لذا ما در جنگ عملیات موفق و ناموفق داشتیم.

تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۱۰ دی ۱۳۹۷

واکنش سردار سلیمانی به توییت محسن رضایی: «کربلای۴» عملیات اصلی بود، نه فریب

فرارو- فرمانده نیروی قدس گفت: تصور دشمن از هنگام انجام عملیات کربلای ۵ که ما توانستیم خود را کناره بصره برسانیم، این بود که کربلای ۴ عملیات فرعی بوده است.

سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و از فرماندهان لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس، صبح امروز در برنامه «حالا خورشید»، درباره صحبت‌های اخیر پیرامون عملیات کربلای ۴ و توئیت اخیر محسن رضایی، اظهار داشت: در موضوعی که بیان می‌شود، نباید شخصیتی که در طول ۸ سال دفاع مقدس فرماندهی جنگ را برعهده داشته است مورد انتقاد و حتی عقده‌گشایی و شماتت قرار بگیرد.

  • عملیات کربلای ۴ عملیات اصلی بود نه فرعی، ما عملیات‌هایی داشتیم که در طول سال برای آن برنامه‌ریزی کردیم و در طول ۶، ۵ ماه برای آن کار می‌کردیم، اما به موفقیت نرسیدیم. عملیات رمضان هم تا حدود اهداف اساسی رسیدیم، اما به نتیجه نرسید. در والفجر مقدماتی که کار‌های فراوانی پیرامونش صورت گرفت، اما به نتیجه نرسید. ما ۵، ۶ عملیات داشتیم که منجر به موفقیت نشد لذا ما در جنگ عملیات موفق و ناموفق داشتیم.

بیشتر بخوانید:

روایت آمریکایی‌ها از عملیات «کربلای۴»

پاسخ غواص بازمانده از کربلای ۴ به محسن رضایی

چه کسانی عملیات کربلای 4 را لو دادند؟

واکنش تند آشنا به اظهارات رضایی درباره عملیات کربلای ۴


  • عملیات کربلای ۴ جزو عملیات اصلی بود، اما اینکه چرا عملیات لو رفت باید بگویم جمعی تصمیم‌گیرنده برای جنگ بودند و منطق نظامی وجود دارد و ما در همه عملیات‌ها نسبتی از لورفتگی را داشتیم، مثلا عملیات والفجر ۸ که غافلگیرانه بود من در کنار رودخانه بودم و دیدم وقتی غواصان به آب زدند دشمن در حال شلیک به رودخانه است لذا اگر ما چنین تصوراتی را مبنا قرار می‌دادیم هیچ عملیاتی را نمی‌شد انجام داد.
  • وقتی در حین عملیات کربلای ۴ با مواجهه شدید دشمن مواجه شدیم و فهمیدیم امکان مقابله و عبور از ام‌الرصاص وجود ندارد، تصمیم‌گیری شد که عملیات متوقف شود.
  • وقتی در فاصله کمتر از ۱۵ روز عملیات کربلای ۵ را انجام دادیم و بزرگترین موفقیت را کسب کردیم، آن زمان هم ما با عملیات موافق نبودیم و بحث می‌کردیم، اما مرحوم آقای هاشمی اصرار داشتند که عملیات انجام بگیرد. در عملیات کربلای ۵ تصور این بود که دشمن در آنجا هم هوشیار است و فرماندهان موافق نبودند، اما فرماندهی جنگ موافق عملیات بود.
  • تصور دشمن از هنگام انجام عملیات کربلای ۵ که ما توانستیم خود را کناره بصره برسانیم، این بود که کربلای ۴ عملیات فرعی بوده و این تصور در دشمن وجود داشت.
  • جنگ به اندازه کافی منطق برای دفاع از خودش دارد، جنگ ما مردمی و معنوی‌ترین جنگ بود. من همه جهاد‌ها را دیدم و هیچ جهادی به پاکی جهاد ما نیست. ما فرماندهی بزرگ، حکیم و جامع‌الشرایط مثل امام داشتیم که با کسی رودربایستی نداشت.
  • اولا اینکه نمی‌توان عملیات را به بهانه اینکه دشمن آن را فهمیده لغو کرد و نمی‌توانیم این را مبنا قرار دهیم، در این صورت هیچ عملیاتی نمی‌توانستیم انجام دهیم. مثلا عملیات بیت‌المقدس هم لو رفته بود، شب عملیات فتح‌المبین که به پای عملیات رفتیم مجبور شدیم برگردیم و به همین دلیل براین مبنا هیچ عملیاتی قابل انجام نبود. ثانیا وقتی با سرعت ۱۵ روز بعد عملیات کربلای ۴، کربلای ۵ را انجام دادیم و ما را به کناره بصره رساند، دشمن متوجه شد کربلای ۴ فریب بوده و عملیات کربلای ۵ اصلی بوده است.
  • دشمن وقتی که کربلای ۵ را انجام دادیم و به کانال ماهی رسیدیم، به این نتیجه رسیدند که عملیات کربلای ۴ فریب بوده حتی در کربلای ۵، تک فریب انجام دادیم تا عملیات موفق شود.
  • ما هیچ وقت نگاه نمی‌کردیم در صحنه مقابل چه اتفاقی می‌افتد. در عملیات کربلای یک و آزادسازی مهران شاید چندان این عملیات را جدی نمی‌دانستیم، اما وقتی آقای هاشمی گفت: امام فرمودند: "به بچه‌ها بگویید که مهران را پس بگیرند"، این انگیزه‌ای برای ما شد و هیچ وقت جنگ درگیر موضوعات نفسانی نبود.

واکنش سردار سلیمانی به توییت محسن رضایی: «کربلای۴» عملیات اصلی بود، نه فریب

محسن رضایی: اگر به قبل برگردم دو کلمه از توییت را حذف می‌کنم

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در برنامه حالا خورشید حاضر شده بود درخصوص توییت اخیر خود درباره کربلای ۴ گفت: هر سال دی ماه با یک داستان تکراری مواجه هستیم که عملیات لو رفته و فرماندهان توجهی به جان مردم نداشتند. ما گفتیم چه کار کنیم که هر سال تکرار می‌شود.

  • من توییتی زدم شما که اینقدر حرف می‌زنید از یک زاویه دیگر نگاه کنیم و آن این است که عملیاتی که انجام شد تبدیل به فریب کردیم و درست ۱۵ روز بعد عملیات دیگری انجام دادیم، ولی حرف‌های من را طور دیگری برداشت کردند. این عملیات یک تحلیل پسینی است. اولین بار نیست این حرف را می‌زنیم. ما عملیات کربلای ۴ را برای عبور از اروند انجام دادیم تا از طریق آن به بصره وارد شویم، ولی زمانی که دیدیم که جزیره ام الرصاص بسته است ما بعدازظهر دستور عقب‌نشینی دادیم.
  • ما باید در تاریکی حرکت به جلو و عقب را انجام می‌دادیم و ظرف ۲۴ ساعت دستور عقب‌نشینی دادیم. چون آن زمان می‌خواستیم دستور ادامه عملیات را بدهیم و شاید از این مسیر بتوانیم ادامه بدهیم؛ بنابراین مشخص است که عملیات ما عملیات رسمی بوده، ولی عملیات بزرگ ما نبوده است. برخی عملیات‌ها مثل فاو ۷۵ روز طول کشید یا کربلای ۵ حدود ۲۰ روز طول کشید.
  • عملیات‌ها که یک دفعه‌ای نبوده است. ما ۲۶۰ گردان را می‌خواستیم وارد عملیات کنیم. در واقع عملیات بزرگی بود، ولی در آن زمان خداوند این فکر را به ذهن ما آورد که حالا که راه از شلمچه باز است و راه ام الرصاص بسته است، در فکر راهکاری بودیم لذا تصمیم گرفتیم که این عملیات را تبدیل به فریب کنیم. کل شهدای کربلای چهار، ۹۸۵ نفر بود نه هزاران نفر.
  • عملیات کربلای ۴ را به فاصله ۲۴ ساعت تبدیل به عملیات فریب کردیم. مگر ما این عملیات را عملیات فریب می‌گوییم. ما می‌گوییم که این عملیات را بعد از انجام، فریب کردیم. کل شهدای این عملیات ۹۵۰ نفر بوده است و آمار آن در بنیاد شهید است. البته فرماندهان نسبت به یک مجروح و شهید حساس بودند.
  • ما در جبهه و جنگ افراد را با ژنرال و سردار نمی‌شناختیم. البته برخی به خاطر اینکه امام می‌گفتند آقا محسن به من می‌گفتند آقا محسن. برخی برادر محسن و حاج محسن می‌گفتند. خدا شاهد است من هنوز مهدی باکری که در ذهنم می‌آید کنترل خودم را از دست می‌دهم. من وقتی دیدم کشور اشغال شده است درس و دانشگاهم را ترک کردم و امام من را فرمانده سپاه کردند. آقای سلیمانی و باکری وقتی کسی شهید می‌شد، ابراز ناراحتی می‌کردند. ما در جنگ حالات امام حسین و حضرت ابوالفضل را درک می‌کردیم.
بغض و اشک محسن رضایی هنگام توضیح دادن درباره عملیات کربلایی 4
  • ما دست جوانان حتی آنانی که توهین کردند را می‌بوسیم. شما از چهره‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور اسم بردید. خیلی از این افراد باید پاسخ بدهند که ذهن مردم را هر از گاهی به حاشیه می‌برند در حالی که در شرایط مشکلات اقتصادی باید مشکلات مردم را حل کرد. من در برنامه حالا خورشید قبول کردم حاضر شوم. من برای دفاع از فرماندهان و شهدای جنگ در این برنامه حاضر شدم.
  • بحث فریب بودن عملیات‌ها و اینکه از کربلای ۴ به والفجر ۸ تعمیم می‌دهند، درست نیست. ما در کربلای ۴ وقتی فهمیدیم که در شرایط خاصی هستیم، تصمیم گرفتیم که عملیات را به یک عملیات فریب تبدیل کنیم. این تبادل هم خیلی مهم بود. در آن زمان تنها راه ما این بود که نیرو‌ها از خرمشهر و آبادان به سمت اهواز رفتند. از تبلیغات هم استفاده کردیم و بعد از هر عملیاتی آن را تکرار می‌کردیم.
  • مارش پیروزی می‌زدیم و همان کار را در آن زمان انجام دادیم. این عملیات را همه می‌دانستند. حتی امام می‌دانستند و شورای عالی دفاع که رهبر معظم انقلاب حضور داشتند و آقای هاشمی به همراه آقای روحانی که از بوشهر به سمت منطقه عازم بودند در جریان این عملیات قرار داشتند و در مصاحبه مفصل مرحوم آقای هاشمی هم به این مساله اشاره شده است. ما با مشورت فرماندهان و مسئولان این عملیات را مطرح کرده بودیم و تصمیم درباره کربلای ۴  ساعت و زمان و مکان آن جمعی بوده است.
  • در عملیات آقای زارعی گفت که صحبت عراقی‌ها را شنود کنید و ما بیسیمی انگلیسی را پیدا کردیم و به دانشگاه شریف فرستادیم و با مهندسی معکوس توانستیم به اطلاعات آنان و صحبت‌های آنان اشراف داشته باشیم.
  • اینکه عملیات لو رفته است توضیح می‌دهم. آقای زارعی وقتی شنود کرد گفت: عراقی‌ها می‌گویند که ایرانی‌ها در حال عقب‌نشینی هستند. تا سه ورز اول آنان مشکوک بودند، ولی بعد از سه روز آنان گفتند که این‌ها به مرخصی رفتند. خیلی‌ها به من ایراد گرفتند که چرا دوباره عملیات را تکرار می‌کنید؟ آقای سلیمانی همان شب نامه نوشت که آقا محسن اوضاع چنین است و به دوستش هم گفته بود که این را ضبط کن تا آن باشد. همین برادر قاسم که خط را شکست پشت خط داد می‌زد که این عملیات عین فتح‌المبین است و همه مرخصی رفتند و کسی نیست. "
  • همان زمان به من گفتند که یک فرمانده تیپ را با زیرشلواری دستگیر کردیم. به خاطر آنکه خانه بوده و به او زنگ زدند که بیا و قرارگاهت را حفظ کن و او فکر نمی‌کرد که ما تا این‌قدر پیشروی کردیم و او هم که فرصت لباس پوشیدن نداشت ما او را دستگیر کردیم. اگر کربلای ۴ نبود ما این پیروزی بزرگ را نداشتیم. این همه خانواده از شهدای کربلای ۴ در درجه مهمی قرار دارند و اگر کربلای ۴ نبود کربلای ۵ وجود نداشت.
  • در عملیات کربلای ۴ تا روز چهارم ۹۹۱ نفر شهید به من آمار دادند. روز چهاردهم تعداد شهدا ۹۸۵ نفر شد که وقتی راستی‌آزمایی شد و آمار اصلاح شده به این تعداد رسید.
  • البته قبول دارم که توییتر محیطی برای صحبت درباره جنگ نیست، ولی می‌خواستم ذهن‌ها را به کلمه فریب توجه بدهم و در عین حال به اذهان عمومی پاسخ بدهم. من خواستم افکار عمومی را آگاه کنم. البته من قبول کردم که در توییتر حرف نزنم، ولی درباره مسایل سیاسی چه اشکالی دارد و اتفاقا توییتر فضای خوبی است. البته اینکه بخواهیم یک مسئله را عملا حذف کنیم یا توییت نکنیم یا درباره جنگ حرف نزنیم درست نیست.
  • اگر به قبل برگردم دو کلمه را حذف می‌کنم. اینکه عملیات کربلای ۴ فریب دشمن شد و توییت این جوری درست می‌شود. البته در توییت دوم همین مساله را مطرح کردم که گفتیم ما وانمود کردیم عملیات کربلای ۴ عملیات اصلی ما بوده است. مسئولان کشور با ما در ارتباط هستند و می‌توانستند با من تماس بگیرند. من به این دلیل دلخور هستم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
"تصور دشمن از هنگام انجام عملیات کربلای ۵ که ما توانستیم خود را کناره بصره برسانیم، این بود که کربلای ۴ عملیات فرعی بوده و این تصور در دشمن وجود داشت" احتمالا دشمن فکر نکرده که ایرانی ها چه فرماندهان خبره ای دارند که برای یه عملیات فریب کلی شهید دادند یا اصلا اینکه عراقیها بعد از اشتباه فرماندهان ما و کشته شدن جوانان مومن این مملکت چه فکری می کردند ، چه اهمیتی میتواند داشته باشد .
ناشناس
United States of America
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
خود شیرینی کار دست آدم میده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
چرا از ارتش صحبتی نمیشه
مگه عزیزان ارتشی در جنگ حضور نداشتند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
من تعجب می کنم دو سردار سپاه از جنگ صحبت کردند
سردار سلیمانی از فتح المبین صحبت کرد از فرمانده جنگ صحبت کرد
اما هیچ اشاره ای به ارتش و عدم حضور یا احیانا مخالفت آن ها با این عملیات نکردند
چه خبره
البته مردم عادی همیشه به ارتش لطف داشتند
حتما عزیزان ارتشی در وقایعی مانند زلزله و ... به آن پی بردند
اما چرا برخی از عزیزان حتی از نام ارتش هم دچار حالت غیرعادی می شوند
مشخص نیست
آیا فرارومی تونه به ما کمک کنه؟
ناشناس
United Arab Emirates
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
وقتی از پس عراقیها که نوچه آمریکایی ها هم نمی شوند، برنیامدید و بقول خودتان آنهمه تلفات دادید، چگونه است که برای آمریکائیها رجز میخوانید؟!! اینکه هر از چندگاهی تهدید میکنید که مثلا پایگاههای آنها در تیررس فشفشه های ما هستند، عقلانی نیست. امیدوارم آمریکائیها و شخص ترامپ جدی نگیرند
انتشار یافته: ۷۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
خوب اون فردی که هشت سال فرمانده بوده، می تونه کمتر صحبت کنه که مساله تو کشور ایجاد نشه بی جهت،سردار!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
تازه میخواد رییس جمهور هم بشه. یاد حرفش افتادم که میگفت 1000 آمریکایی گروگان بگیریم و واسه آزادی هر کدام 1میلیون دلار بگیریم. ای خدا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
اگه قرار باشه کسی حرف نزنه یا کمتر حرف بزنه شمایی که فقط از ندانسته هات عقده گشایی می کنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
اتفاقا میخواد مسئله ایجاد کنه تا سر مردم رو گرم نگه داره
سلام دوستان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
فرارو
سردار سلیمانی هم شهادت به موفقیت آقای رضایی داد
یک وجب خاک ندادیم
حالا دولت تکراری مورد حمایت شما چکار کرد؟
از افتضاح کمبود پوشک و نواربهداشتی تا فساد برادران و شرکا
ناشناس
France
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
روابط ایران و عراق در حال حاضر خوب است و بیشتر کسانیکه درعراق در مصدر قدرت هستند کسانی هستند که مخالف جنگ ایران عراق و صدام می باشند .اسناد این عملیات هم در ایران وجود دارد و هم در عراق بهترین راه مراجعه به این اسناد می باشد . البته کسانیکه این مسئله را پدید آوردند و کلی افکار عمومی را مشغول خود کردند بخوبی می دانند که این اسناد وجود دارد ولی چرا پخش نمی شود یکی از دلایل آن می تواند رسوائی بعضی از کسانی باشد که نقش اصلی را در لو رفتن این عملیات داشتند و در حال حاضر در مسند قدرت هستند والا هیج دلیلی برای کتمان این واقعیت تاریخی جنگی کشورمان وجود ندارد .این حق مسلم خانواده های شهدا و از همه مهمتر ملت ایران است که بدان علت شهادت هزاران نفر از جوانان و مردان غیور این کشور به چه علت بوده است .همان طور که در هر پیروزی عوامل آن مورد تقدیر قرار می گیرند در زمان شکست هم اگر بخاطر خیانت و یا بی توجهی بوده باید مسئولین این مورد توبیخ و تنبیه شوند.
ابوذر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
تحلیل‌های نظامی و مربوط به جنگ و دفاع مقدس موضوعی نیست که در فضای محدود توئیتر و با 280 کارکتر بتوان پرداخت. چرا که باعث عقده گشایی عده ای که هیچ سنخیتی با فرهنگ جهاد و شهادت ندارند می شود به عنوان مثال آقا فیض‌الله عرب‌سرخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و از مسئولان دولت اصلاحات هنگام تشییع شهدای تازه تفحص شده غواص کربلای 4 چنین می گوید: «مدت‌ها بود که برنامه تشییع شهید نداشتیم اما پیروزی اصلاح‌طلبان و شادی مردم و جشن‌های مردمی در شهرها باعث شده که باز هم فصل تشییع شهیدان آغاز بشه.»!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
1_•عملیات کربلای ۴ جزو عملیات اصلی بود،
2_کربلای ۴ فریب بوده و عملیات کربلای ۵ اصلی بوده است؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
درود بر صداقت مرگ بر دروغ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
درود بر "مارشال پتن" مرگ بر "مارشال دوگل"
آریایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
تا این لحظه 11:10
10 غیر قابل انتشار در مقابل 4 انتشار یافته و 1 در دست بررسی !!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
سردار رضایی و همرزمانشون که هشت سال مملکت رو از شر دشمن تا دندان مسلح حفظ کردن واقعا ستودنی هستن.
صحبتهای سردار سلیمانی عالی بود. ایشون گفت تصمیمات فردی نبوده جمعی بوده.

در جنگ احد هم سپاه اسلام شکست خورد اونجا هم فرمانده جنگ پیامبر بودن. شکست رو بعدا تونستن جبران کنن
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
توییتر و فیس بوک بسته است و نمی توان وارد ان شد مگر با فیلتر شکن که انهم غیر قانونی است چه بهتر که کار غیر قانونی انجام ندهیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
قانون واس ماس نه از ما بهترون
نیکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
اینکه بطور کلی گفته شود که در جنگ عملیات موفق و ناموفق داشتیم ، کافی نیست . سوال این است که چرا باید یک عملیات خاص (مثلا کربلای 4) که مشخص شده است لو رفته است و دیگر امکان موفقیت ندارد انجام شود؟! چه کسانی اصرار داشتند که ان عملیات با اینکه لو رفته است انجام شود ؟ و چرا ؟ سوالاتی که باید راجع به عملیاتی مثل کربلای 4 جواب داده شود اینهاست . ضمنا تلفات این عملیات چند هزار نفر بوده است که در خاطرات فرمانده وقت جنگ نیز امده است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
درود بر ارتشیان که حفظ جان افراد ناموسشان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
شما یکی میخواد از خودت کلی سوال بپرسه راجع به خدمات شایانی که به مملکت کردی.

سردار رضایی و یارانش با عملیات های اصلی و فریب بعد از هشت سال جنگ حتی یک وجب از خاک کشور رو به دشمن تا دندان مسلح ندادن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
طبق خاطره ای که اقای هاشمی به نقل از اقای شمخانی نقل کردند در این عملیات حدود 1000 شهید 3900 مفقود الاثر و 11000 مجروح داشتیم.


اقای رضایی چند نفر از این 3900 عزیز مفقود الاثر سالم پیدا شدند؟؟؟

که شما در این برنامه میفرمایید 950 نفر شهید شدن امارش در بنیاد شهید موجود است.

ا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
مظلوم اون رزمندگانی بودند که از هر قشر و سطحی برای دفاع از کشور به جنگ رفتند و امثال رضایی فرمانهشون بودند که حتی بعد از سی سال از پایان جنگ شجاعت یک عذرخواهی خشک و خالی را هم نداره
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
درسته كه یک عذرخواهی خشک و خالی را هم نداره
اما عوضش جلوى دوربين اشک در چشمانش حلقه ميزنه.
اين وجه قضيه را نمى‌بينى؟
ناشناس
Turkiye
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
درود بر رستم عصر حاضر سردار مسلمان حاج قاسم سلیمانی
ناشناس
Germany
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
رستم مسلمان نبود عزیزم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
تو از چین هم رستم رو می شناسی؟
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
ناشناس۱۵:۵۲ چین نیست. ترکیه است.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
غرب زده ها دور میدون نشستن میگن لنگش کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
چه ربطی داشت؟!
حمید
United States of America
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
غرب نزده ها هم می رن داخل میدون 1000 نفر از جوانان این مرز و بوم رو به خاطر یک عملیات لو رفته به کشتن می دن !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
جدی؟شما اونجا بودی؟
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
اینها همون کسانی هستن که از جبهه ها فرار میکردن
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
یاد بگیریم که قدر دان باشیم چه از شهدا و ایثارگران و چه از فرماندهان بزرگوار دفاع مقدس همچون جناب آقای رضایی . آرامش امروز را مدیون کدام تدبیر هستید؟
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
دارى سعى ميكنى از جانفشانى شهدا و ايثارگران براى توجيه خبط و خطاهاى امثال رضايى به نحو موذيانه‌اى استفاده كنى.
مديون تدبير رضايى هستيم. خجالت نكش. اين را هم بگو!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
من خوشحالم که واقعیت کربلای ۴ بعدازچندین سال کم کم ازکنار لاپوشانی داره خارج میشه ازسویی با آغوش باز وارد عملیات بشی باعلم باینکه عملیات یک طعمه است ومفقودبشی در آخر بعنوان یک شکست خورده در عملیات اسمت ثبت بشه ای کاش بخاطر مظلومیت غواص هامون اعتراف کنید مابخاطر یک وجب خاکمون زیر خاک عملیات کربلای ۴ مدفون شدیم که الان عرضمون وخاکمون توی توبره می کنید ومیفروشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
بجای من قدر دانی کن از فرماندهان،،از برادران قا......
ناشناس
United States of America
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
روزی که فاو سقوط کرد برادرا میتینگ انتخاباتی داشتن ، برا اینک کی رییس جمهور بشه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
وقتی چند جون بی تجربه همه کاره میشه و ارتش مملکت نابود میشه معلومه مه به مملکت خسارات فراوانی وارد میشه حالا گفته میشه که کشته های عراق یک سوم شهدای ماست کی باید جوابگو باشد برادر عزیز همین حالا چه کسانی مملکت را به این روز انداختند و چرا سر عقل نمی باند بازرگان بیکاره چقدر به شماها نصیحت کرد چرا گوش نکردید چرا از جیب ملت هزینه می کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
خدا رحمت کند بازرگان را .در اوایل انقلاب در الجزایر با وزیر خارجه امریکا داشت مذاکره میکرد که روابط عادی با امریکا حفظ شود یک عده دانشجو ی تحریک شده سفارت امریکا را اشغال و کشور را با جنگ و ویرانی مواجه کردند.بازرگان تحریم های غرب را در زمان ملی شدن صنعت نفت دیده بود و نمی خواست ایران دو باره دچار تحریم های غرب شود.همان زمان امثال رضایی ها ایشان را خائن خواندند.روحش شاد
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
استاد عزیز
ایران به عراق حمله نکرد این عراق بود که حمله کرد
در ضمن با این تفسیر شما هیچ کسی نباید میرفت جبهه چون نظامی نبود اونوقت الان شما بجای فارسی باید عربی حرف میزدین و شناسنامه عراقی داشتین
یکم فکر کنین بعد اظهار نظر کنین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
حالا کو تا اطلاعات دقیق و ...
کیوان
Netherlands (Kingdom of the)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
باز هم داری راستشو نمی گی. 985 شهید آمار دادن کدومه؟ پس اون حداقل 4000 مفقود چی بودن؟ خجالت داره واقعا.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
و کربلای 5 هم چه شد؟؟
ابتدا رفتیم آنطرف کانال ماهی و بعد از دو سه ماه بدون هیچ دستاوردی عقب نشینی کردیم به همونجایی که اول بودیم فقط شهید دادیم و شهید دادیم و شهید دایم و یک مکان درست کردیم به نام سه راهی شهادت
من آخرین نفری بودم که از سه راهی شهادت به سمت نیروهای خودمون آمدم طوریکه پشت سرم را که نگاه کردم عراقی ها سه راهی را بستند و به من و چند نفر دیگه تیراندازی میکردند جالب آنجا بود که صبح عقب نشینی تمام شده بود و ما را فراموش کرده بودند چراکه 300 متر جلوتر از خاکریز و تو کمین بودیم و از 20 نفر اونجا 3 یا چهار نفر برگشتیم عقب مارا فراموش کرده بودند مطلع کنند معلوم نبود فرمانده هاشون چه کار دیگری جز حفظ نیرو داشتند فرمانده گردان سلمان آقای سوری باید جوابگو باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
ناگفته نماند همین بلا را سر من هم آوردند ولی شانس کمک کرد یه ماشین اومد الوار ببره من باهاش برگشتم گردان .شب بود هر طرفی می رفتم تا عراقی ها مستقر شدند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
فکر کرده خیلیا که اصلا برنگشتن ؛ بازگشته ها هم یا از کارافتاده ان یا رمق پاسخ و توضیح دادن ندارند و یا تا حالا فوت شده اند.خلاصه اینکه هر چی بگم دیگه کسی نیس روشن گری کنه!!
فتح المبین هم اولش همیجوری بوده.هیچکس به جلو رفته ها نگفت برگردید. شهدا با ایمان و باورهای خودشون رفتن ولی بعضیا با جان اونا بازی کردن.به هیچ وجه ناسپاسی نمی کنم جنگ هست و شرایط خاص خودش. تفنگ های عراقیا هم هم گلوله های واقعی داشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
این صحنه که در تلویزیون ملی پخش شد هیچ وقت از یادم نمیره شهید باکری داشت سر فرماندهان داد میزد که ما دویست متر بالاتر معبر زدیم به فرمانده اطلاع دادیم ولی بخاطر اینکه دویست متر راه نره بسیجی داوطلب میفرسته روی میدون مین میگفت چطور میخواید جوابگوی جان این شهدا باشید حرف زیاده برادر حرفی بزنیم بهمون بهتان میزنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
با اینکه از این جماعت خوشم نمیاد ولی درست میگه
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
فرق ایران با امریکا اینه که امریکا برایش یک سرباز کشته هم مثل 1 ملیون کشته می ماند، ولی در ایران جان 1 مسلمان ارزشی ندارد. (ظاهرا آیات قرآن را امریکایی ها بهتر درک کرده اند)
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
ظاهرا؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
شما خوابیده ها رو فقط خدا بیدار کنه.مدام هم دارید خواب آمریکا می بینید
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
برخی رسانه ها الکی شلوغش میکنند جنگه خاله بازی که نیست برد و باخت هم داره.اگه قرار بود همش ما پیروز بشیم که الان ایران حاک جهان بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
میشه بپرسم آقای هاشمی که اصرار بر عملیات داشتند تو کدام دانشگاه تحصیلات آکادمیک نظامی دیدند .
ایم
United States of America
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
با نظر شما موافقم . ولی حدس میزنم در این سطح احتمالا باید مشاور نظامی داشته باشن
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
متاسفانه آقای رضایی سواد رسانه ای ندارند و این باعث دردسر ایشان شده است
ایم
United States of America
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
فنی ترین کامنتی که در این وبسایت خوندم نظر شما بود‌
ناشناس
United States of America
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
رسانه ای یا نظامی ؟
ناشناس
Bulgaria
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
من چند وقتی هست که در بین مردم و دوستداران کشور و انقلاب نظرسنجی کرده ام حتی از افراد معاند و ضد انقلاب هم نظرشان را پرسیدم نتیجه ای که گرفتم این بود که اکثریت میگفتند اگر آیت الله لاریجانی رییس مجمع تشخیص بشوند و رییس جمهور سردار سلیمانی بشوند و رییس قوه قضاییه آیت الله رییسی بشوند و رییس مجلس هم دکتر محسن رضایی باشند کشور صد در صد دچار تحول بزرگی خواهد شد و خیلی زود به اقتصاد اول منطقه تبدیل خواهیم شد.قدر این سردار بزرگ را بدانید
ناشناس
Canada
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
چیزی نیست پارکتو عوض کنی خوب میشی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
زنده باد زکریای رازی!!!!
ناشناس
United States of America
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
ما به این نظر سنجی ها عادت داریم !!! شما به نشر نظر سنجیت بپرداز !!!

+ بعید می‌دونم که این نظر رو فرد عادی داده باشه ! احتمالا داری برای تفرقه افکنی بیشتر و ایجاد تشویش در اذهان عمومی از روش مهندسی معکوس استفاده میکنی !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
عزیزان هر پدیده ای را باید در ظرف زمان خودش ارزیابی کرد، اینکه در فضای آرامش در خصوص شرایط و پیچیدگی های جنگ قضاوت کرد کار دقیقی نیست.
تاریخ فراموش نکرده است که صدام قصد داشت 6 روزه تهران را فتح کند و قرار شده بود که جنایاتی که در شهرهای مرزی تصرف شده رخ داد در تمام ایران اتفاق بیفتد اما نتیجه چی شد؟
فرزندان برومند این مرز و بوم اعم از ارتشی و سپاهی و بسیجی به خصوص کسانیکه داوطلبانه و بدون اجبار در میدان جنگ حاضر شدند پوزه صدام را بخاک مالیدند. بی انصافی است اگر از مدیران عالی و اصلی جنگ به نیکی یاد نشود، از مرحوم آقای هاشمی گرفته تا محسن رضایی و شهید صیاد و ...
در دنیای غرب از سربازان جنگ جهانی اول و دوم به عنوان اسطوره یاد می کنند اما ما به فرمانده ای طعنه می زنیم که از جمع اندک جوانانی که برای حفظ انقلاب در عرصه داخلی دور هم جمع شده بودند سپاه قدرتمندی می سازه که در کنار ارتش رسمی کشور سد محکمی در مقابل تجاوز دشمن تا دندان مسلح می شوند.
بعضی از مدیران الان کشور با تمام امکاناتی که در اختیار دارند نمی توانند یک قدم موفق بردارند ما چگونه به خود اجازه می دهیم سرفرازی های بزرگی که در عملیات هایی همچون بیت المقدس، کربلای یک، فتح المبین، مرصاد و ...از برکت وجود این دلاور مردان نصیب کشور شده نادیده بگیریم آیا اگر فرماندهان لایقی چون محسن رضایی نبود باز هم سرنوشت جنگ اینطور رقم می خورد.
آیا اگر محسن رضایی شهید می شد باز هم اینچنین نمک بر زخمش می زدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
خوب برجامم در ظرف زمانی خودش ارزیابی کنید دیگه اخوی :)
ناشناس
United States of America
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
هزاران جوان این مملکت رو تو این دوتا عملیات که لو رفته بودن به کشتن دادین،یکم کلاهتون رو بزارین بالاتر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
اونا شهید شدن و از سر آگاهی این راه رو انتخاب کردن کسی مجبورشون نکرد.خجالت داره درباره سربازان کشورت اینطور نادانسته ویا
مغرضانه نظر میدی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
پس مشق شب نبوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
در اطراف زنجان جایی هست که سنگ قبر شهدای ایرانی که در جنگ با مغولها شهید شدند وجود داره تقریبا مال 800 سال پیشه. درود به روان شهدای راه دفاع از کشور. از غواصهای جوانی که در کربلای 4 شهید شدند تا شهدایی که 800 سال پیش در برابر مغول ایستادند.
آقای رضایی اگر صادقانه حرف بزنی و اسیر غرور نشی مردم می بخشند!
یک برادر شهید
ناشناس
United Arab Emirates
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
درود بر شما. پاينده باشيد.
ناشناس
United States of America
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
حالا هی توجیه بیارید...تا بوده همین بوده...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
سربازان هزار هزار میمیریند تا ژنرالها درجه بگیرند دنیا همینه
bato-adv
bato-adv
bato-adv