فرارو- آیتالله جوادی آملی اخیرا از وضعیت علمی حوزههای علمیه انتقاد کرده و گفته: امروز از ۵۰ هزار طلبه، سه نفر که تولیدکننده علم باشند نداریم.
جوادی آملی میگوید: آخوند خراسانی یک طلبه افغانی یک قرن پیش، کتاب کفایه را نوشته و یک قرن است که ما را به دنبال خود میکشد. آیا این ننگ نیست؟! سه طلبه پای درس علامه نایینی بودند؛ یکی شد علامه امینی و بهتنهایی الغدیر را نوشت؛ یکی شد علامه طباطبایی و بهتنهایی المیزان را نوشت و یکی شد آیتالله سیدمحسن حکیم و بهتنهایی مستمسک العروة الوثقی را نوشت. اما امرور از ۵۰ هزار طلبه، سه نفر که تولیدکننده علم باشند، نداریم.
طلبهها در دوران طاغوت علم را برای علم دنبال میکردند
در این باره آیتالله هاشم هاشمزاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، به فرارو میگوید: در حالی که نسبت به گذشته حوزههای علمیه وسعت پیدا کرده اند، تولید علم در حوزهها بسیار کاهش پیدا کرده است. امروز باید بیش از هر زمان دیگری در حوزهها علم و عالم مهذب تولید میشد. اگر چنین چیزی در حوزههای علمیه وجود نداشته باشد حوزهها دیگر جایگاه خود را نخواهند داشت.
عضو مجلس خبرگان ادامه میدهد: با وجود آنکه در دوران طاغوت زمینه رشد عالم وجود نداشت و عالم انگیزه مادی برای درس خواندن نداشت، اما طلبه علم را برای علم دنبال میکرد و مشاهده میکنیم که آن علامهها از حوزه خارج میشدند. حتی بسیاری از اساتید برجسته دانشگاهها هم که آثار و شاگردان بزرگی دارند از حوزه به دانشگاه رفته بودند.
امروز مردم خوبی حوزه و روحانیت را نمیبینند
هاشم زاده هریسی با بیان اینکه صحبتهای آیتالله جوادی آملی یک هشدار است میگوید: علما و اساتید حوزه باید این وضعیت را آسیب شناسی کنند. امام (ره) علم را با تقوا سفارش میکردند و میفرمودند: یک عالم مهذب یک ملت و حتی یک جهان را نجات میدهد. باید دو بال علم و خودسازی را در حوزهها پرورش دهیم. این هدفی است که بعثت پیامبران است که خداوند در قرآن به آن اشاره میکنند. اگر حوزهها این کار را نکنند شکست میخورند و نمیتوانند در دل مردم جا داشته باشند. الان متاسفانه مردم خوبی حوزهها و روحانیت را نمیبینند، اما کافی است یک نفر حرف ناجوری بزند؛ آن موقع همه جا پر میشود. علتش این است که علم و تقوا دیگر خیلی برجسته نیست و مردم بر نقطه ضعف تکیه میکنند.
او ادامه میدهد: یک علت پایین آمدن کیفیت حوزهها این است که قبلا در حوزهها طلبهها علم را برای خود علم دنبال میکردند. من حدود ۶۵ سال در حوزه بودم. آن زمان وقتی طلبه درس میخواند، امید گرفتن پست، مقام و حقوق نداشت. الان بسیاری افراد به خاطر مدرکگرایی به حوزه میروند. نمیگویم مقام و حقوق مطرح نباشد، اما اینها چیزهای بسیار کوچک است. بسیاری از کسانی که درس آنچنانی نخواندهاند، جذب مسئولیت میشوند. در صورتی که امام میفرماید آدم قبل از اینکه امام جمعه یا جماعت شود باید خودش را مهذب کند. طلبه ابتدا باید عالم و فاضل باشد سپس پیشنماز شود.
حوزهها سیاستزده شدهاند
عضو مجلس خبرگان رهبری در توضیح یکی دیگر از علتهای کاهش تولید و ابتکارات حوزههای علمیه میگوید: علت دیگر این است که ما سیاستزده شدهایم. سیاست چیز خوبی است. در اسلام سیاست و دیانت از هم جدا نیست. اما سیاست بخشی از دین است نه همه دین. امروز همه چیز تحت الشعاع سیاست قرار گرفته است. اخلاق، ادب، علم و حوزه سیاستزده شدهاند. آنقدر سیاست را فربه کرده ایم که در خانهها هم بین پدر و پسر دعوای جناجی است. این مساله حوزهها و طلاب را به خود مشغول کرده است. هرکجا تندروی وارد شود آنجا خراب میشود. تندروی تهمت، افترا و دروغ میآورد و انصاف و عدالت را از بین میبرد.
با برداشتن یک نرده الم شنگه میکنیم
او ادامه میدهد: بدتر از اینها این است که کسی نمیآید اینها را بررسی کند و فریادش بلند شود که بیاییم اینها را اصلاح کنیم. در صورتی که باید اتاق فکر تشکیل داد و به صورت یک پروژه روی این مسائل تحقیق کنند. اگر این اتفاق بیفتد میتوان مسائل را دستهبندی و اولویتبندی کرد.
هاشمزاده میگوید: مراجع انسانهای بزرگ و قابل احترامی هستند، اما آنقدر تضعیف شده اند و که از طلبههای جوان میترسند. آنها هم نمیتوانند کاری بکنند. از بس به مراجع نپرداخته ایم آنها هم تضعیف شده اند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان میگوید: چرا با جمع کردن یک نرده از نماز جمعه این همه غوغا میشود؟ این از بس که کار نمیکنیم برداشتن یک نرده حکم یک قهرمانی پیدا میکند. در صورتی که ۴۰ سال اشتباه کردهایم و نرده گذاشتیم، حالا المشنگه میکنیم که نردههای نماز جمعه را برمیداریم.
فراری منظورش تو بودی ها
این سیاست از زمان شیخ اکبر رفسنجانی پایه گذاری شد