از زن و شوهرهایی که معمولاً یکی از آنها هر شب به بهانهای باید روی کاناپه خوابش ببرد تا مادر و پسرهایی که موقع خداحافظی یا دیدار تازه، مجبورند با لیزخوردن پسر یا گفتن جمله «خودتو لوس نکن» از طرف مادر، سر و ته قضیه را هم بیاورند.
در قسمت ششم سریال «لحظه گرگ و میش» که از شبکه سه سیما پخش میشود، برای لحظه خداحافظی جبهه و در آغوشگرفتن اعضای خانواده، تصاویری پخش شد که مورد توجه قرار گرفت.
به گزارش ایرناپلاس، روابط عاطفی و حتی معمولی بین شخصیتها و اعضای خانواده در سریالهای ایرانی، سالهاست که مبهم و البته گاهی کمدی نمایش داده میشود. از زن و شوهرهایی که معمولاً یکی از آنها هر شب به بهانهای باید روی کاناپه خوابش ببرد تا مادر و پسرهایی که موقع خداحافظی یا دیدار تازه، مجبورند با لیزخوردن پسر یا گفتن جمله «خودتو لوس نکن» از طرف مادر، سر و ته قضیه را هم بیاورند. برای رفع این ابهامات تصویری، البته تلاشهایی صورت گرفته، اما با واکنشهای گاه تندی روبهرو یا حتی به وسیلهای برای ساخت لطیفه تبدیل شده است.
سریال لحظه گرگ و میش
این سریال به کارگردانی همایون اسعدیان به داستانهای دهه شصت یک خانواده میپردازد. در قسمت ششم این مجموعه و در بخش خداحافظی احسان (علیرضا کمالی) و هنگام عزیمت به جبهه، با حرکت دوربین و نشاندادن حالتهای قبل و بعد از معانقه توانست تا حدی رابطه عاطفی احسان با محرمهای خانوادهاش را به تصویر بکشد. البته که این ابتکار این سریال نبود و پیش از این نیز در تلویزیون رخ داده بود، اما به لحاظ تعدد این اتفاق در این سکانس، برای مخاطب چشمگیر شد.
اولین تماسها
فیلم از کرخه تا راین را در حوزه نشاندادن روابط عاطفی میتوان پیشگام نامید. جایی که حاتمیکیا لحظه در آغوش گرفتن خواهر (هما روستا) و برادر (علی دهکردی) را با ترفند پوشاندن لباس (علی دهکردی) بر تن یک دختر نشان داد. البته در آن فیلم صحنههای لمس علی دهکردی توسط هما روستا هم بود و حاشیههایی نیز در این خصوص بهوجود آمد.
زوجها
یکی از راهکارهای نمایش این روابط، استفاده از زوجهای هنری است. از حضور مینا ساداتی و بابک حمیدیان در «خرگیوش» و «سرو زیر آب» تا رضا عطاران و همسرش فریده فرامرزی در «استراحت مطلق» و فیلمهای بسیاری با بازی امین حیایی و نیلوفر خوشخلق از نمونههای سینمایی این راهکار هستند. اما در تلویزیون اوضاع متفاوت است.
نمونه جالب استفاده از زوجهای هنری مدتی قبل در برنامه «خوشوبش» شبکه دو سیما رخ داد. جایی که سحر ولدبیگی و نیما فلاح، دو بازیگر تلویزیون که در دنیای واقعی زن و شوهر هستند، دستان یکدیگر را لمس میکنند و مدیران سیما از طریق زیرنویس تذکر میدهند که این دو زن و شوهر هستند. یا نمونه دیگری که بازیگر نیستند، اما روابط عاطفیشان در برنامه زنده حاشیهساز شد؛ نیما کرمی و زینب زارع، زوج مجری بودند که چند وقتِ پیش، بوسیدن همسر توسط نیما کرمی جنجالی شد.
راهحل اساسی
با توجه به اینکه مسائل شرعی و رعایت حریم نامحرم و محرم در روابط کاراکترها باید رعایت شود و از آنسو نیز نمیتوان با روشهای سادهانگارانه و گاه کمدی این روابط را نشان داد ضروری است که در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی، این ایراد بدون پاککردن صورتمسئله به شکل اساسی حل شود. البته به این نکته نیز باید توجه داشت که با عنایت به اینکه این سریالها گاه بهصورت الگوی رفتاری خانوادهها در روابط فردی یا اجتماعیشان در میآید، وجود روابط سرد و رسمی درون خانواده میتواند ضربهزننده باشد. دختر و پسری که در تلویزیون نشانهای از محبتهای والدین و فرزند را نمیبیند و نهایت این ارتباط به دعای خیر والدین برای فرزندان برمیگردد، چگونه خود میتواند با فرزندانش رابطه عمیق و دوستانهای داشته باشد.
چقد ما ساده ایم ...
خدایا این دلخوشی ها رو از ما نگیر !!!!!!