bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۸۹۳

زیمنس هم ایران را تحریم کرد؛ چه کسی منوریل را احداث می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱۹:۰۵ - ۱۹ آبان ۱۳۸۶

در حالی که طی چند روز اخیر رسانه‌های خبری از انعقاد قرارداد ساخت خطوط منوریل میان نمایندگانی از دولت نهم و مسئولان شرکت آلمانی زیمنس خبر داده بودند، روزنامه گاردین اعلام کرد که این شرکت آلمانی تمامی قراردادهای خود را با جمهوری اسلامی ایران متوقف کرده‌است.

گزارش گاردین در ادامه می افزاید شرکت زیمنس، که یکی از بزرگ‌ترین شرکت های مهندسی آلمان به شمار می‌رود، تحت فشار دولت آلمان و آمریکا و در پی اقدام دویچه‌بانک، کمرز بانک و درسدنر، سه بانک بزرگ آلمان کلیه مبادلات جدید تجاری خود با ایران را قطع کرده‌است

این سه بانک پس از هشدار "دیک چنی" معاون رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر برخورد با مشکل تجاری با آمریکا در صورت تداوم مبادلات با ایران، تصمیم به این اقدام گرفتند.

این در حالی است که در روزهای اخیر، برخی رسانه‌های خبری اعلام کرده بودند که نمايندگاني از طرف دولت پس از مذاكره با شركت زيمنس آلمان، تفاهم‌نامه احداث 39 كيلومتر مونوريل در تهران را به ارزش 560 ميليون يورو امضا كرده‌اند.

براساس اين گزارش‌ها، شركت زيمنس آلمان متعهد شده ظرف 18 ماه پروژه مونوريل را در مسيري چهارضلعي تكميل و تحويل دهد.

اقدام نمایندگان دولت در انعقاد قرارداد با زیمنس آلمان، واکنش مسئولان مختلف شهر تهران را در پی داشت. در این میان برخی اعضای شورای شهر تهران ضمن انتقاد از این قرارداد، هرگونه اقدام در حوزه شهری را منوط به مجوز شورای شهر دانستند. شهردار تهران نیز امروز در واکنش به این اخبار، با اشاره به این‌که در جریان این موضوع نیست، گفت: "بر این باورم که هرگونه احداثی در حوزه حمل و نقل عمومی در تهران حتما باید با مصوبه شورای شهر و با اجرای شهرداری صورت گیرد."

با اعلام انصراف شرکت زیمنس از هرگونه فعالیت اقتصادی در ایران، به نظر می رسد مقامات دولتی ایران برای به کرسی نشاندن موضع خود مبنی بر احداث غیرکارشناسی منوریل باید در پی گزینه دیگری باشند.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین