bato-adv
bato-adv
مهدی پازوکی در گفتگو با فرارو بررسی کرد

مشکل "بودجه" کجاست؟

همین الان نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص ملی حدود ۷ درصد است. در حالی که این عدد باید حداقل به ۲۰ درصد برسد. این هم صرفا با ایجاد یک سیستم مالیاتی درست و اصولی امکان پذیر است. یعنی سیستمی که حتی نماینده مجلس و مقامات سیاسی و امنیتی هم نتوانند آن را دور بزند. این هم با روش‌های سنتی امکان پذیر نیست. تا زمانی که ما به این سمت و سو نرویم که از تجربیات جهانی استفاده کنیم، نمی‌توان امیدوار بود که شرایط کشور بهبود پیدا کند

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
 
مشکل بودجه کشور کجاست؟
 
فرارو- یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «اگر نمایندگان مجلس انتقادی به بودجه ۹۸ دارند و معتقدند که برخی از موارد تحقق پیدا نمی‌کند، بهتر است از خودشان شروع کنند. الان چهل سال است که مجلس هر ساله بودجه عمرانی دریافت می‌کند. این در حالی است که ساختمان مجلس از قبل ساخته شده بود. ضمن اینکه مگر مجلس هرساله ساختمان جدید می‌سازد که باید در هر بودجه، سهمی داشته باشد؟ منظورم این است که اگر بنا به دلایلی نمایندگان معتقدند بخشی از درآمد‌ها محقق نمی‌شود بهتراست از هزینه‌های غیر ضروری کم کنند. مثلا شاید برای شما عجیب باشد که بگویم که هزینه اضافه کاری برخی بخش‌ها در مجلس را دولت پرداخت می‌کند! خب این‌ها همه هزینه‌های غیرضروری هستند که باید حذف شوند.»
 

بیشتر بخوانید:

مهدی پازوکی کارشناس مسائل بودجه طی گفتگو با فرارو در خصوص انتقاد‌های فراوان به بودجه سال آینده عنوان کرد: «به عقیده من مشکل در بودجه نویسی نیست. مشکل ما این است که تقریبا از اواسط دهه ۸۰ اقتصاد کشور دچار نوعی بی نظمی بی‌سابقه شده است. این بی انضباطی هم صرفا مختص به یک حوزه نیست و مثلا در حوزه مالی، بودجه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما تنها راهکاری هم که برای حل این مشکل داریم، این است که با توجه به الگو‌های علمی و اثبات شده در سطح جهان به مقابله با این بی انضباطی بپردازیم.»

وی ادامه داد: «در حوزه بی نظمی مالی باید در نظر داشت که بودجه از دو بخش مهم تشکیل شده است. یکی درآمد و دیگری هزینه. آنچه که باید دولت و مجلس مورد توجه قرار دهند این است که به نوعی این دو مقوله را مورد بررسی قرار دهند که نه هزینه‌ها بیشتر از درآمد باشد و نه درآمد‌ها صرف مسائل و پروژه‌هایی شوند که اولویت چندانی ندارند. در بخش درآمدی ما دو منبع درآمد عمده داریم که یکی نفت است و دیگری مالیات. باقی موارد بخش کوچکی از درآمد را تامین می‌کنند. حالا یکی از انتقاد‌هایی که به بودجه نویسی وارد می‌شود این است که باید وابستگی به نفت را سالانه کاهش دهیم. اما این در صورتی امکان پذیر است که منبع درآمد اصلی کشور، مالیات شود که متاسفانه به دلیل همین بی انضباطی‌های مالی ما نتوانستیم سیستم مالیاتی مناسبی را ایجاد کنیم.»

او افزود: «همین الان که من با شما صحبت می‌کنم نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص ملی حدود ۷ درصد است. در حالی که این عدد باید حداقل به ۲۰ درصد برسد. این هم صرفا با ایجاد یک سیستم مالیاتی درست و اصولی امکان پذیر است. یعنی سیستمی که حتی نماینده مجلس و مقامات سیاسی و امنیتی هم نتوانند آن را دور بزند. این هم با روش‌های سنتی امکان پذیر نیست. تا زمانی که ما به این سمت و سو نرویم که از تجربیات جهانی استفاده کنیم، نمی‌توان امیدوار بود که شرایط کشور بهبود پیدا کند.»

این استاد دانشگاه تاکید کرد: «از طرف دیگر ما مشکلات بسیاری هم در روند بررسی بودجه داریم. واقعیت این است که آنقدر نمایندگان و حتی اعضای شورای نگهبان در بودجه تغییر و تحول ایجاد می‌کنند که بعضا می‌بینیم تفاوت زیادی با بودجه اولیه دارد و این نه تنها منجر به افزایش هزینه‌های دولت می‌شود بلکه در برخی موارد هم باعث می‌شود که درآمد دولت در جا‌هایی هزینه شود که اولیت نخست نیست. من بار‌ها در این‌باره عنوان کردم که در بودجه سال جاری نمایندگان با توجه به اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه نمی‌توانستند پروژه جدیدی تعریف کنند، دست به تغییر نام‌ها زدند که همین تغییر نام‌ها در پروژه‌های راه حدود ۵۲ پروژه را تغییر عنوان دادند که همین تغییرات هزینه کلانی بر روی دست دولت گذاشت.»

وی تصریح کرد: «به نظر من باید مجلس به نقطه نظرات دولت توجه کند. البته منظورم این نیست که به هیچ عنوان دخالتی نکند. بلکه معتقدم هرکجا که لازم است، ورود کنند، اما این به معنی آن نباشد که تغییر و تحولات بزرگی در بودجه ایجاد کنند. زیرا به هرحال این بودجه بر اساس فاکتور‌های مختلفی تنظیم شده است که دولت توان خود را مدنطر قرار داده است. موضوع این است که مشکل اصلی نمایندگان در بررسی بودجه، نگاه قومی و منطقه‌ای است. یعنی آن‌ها به جای اینکه مصالح و منفعت کشور را در نظر بگیرند، مداوم بر منافع محلی خود تاکید می‌کنند و سعی دارند هر بار یک امتیازی از دولت برای حوزه انتخابیه خود دریافت کنند و نتیجه این می‌شود که هزینه‌های زیادی بر روی دست دولت می‌گذارند.»
 

بیشتر بخوانید:

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص انتقاد‌های نمایندگان به بودجه گفت: «اگر نمایندگان انتقادی به بودجه دارند و معتقدند که برخی از موارد تحقق پیدا نمی‌کند، بهتر است از خودشان شروع کنند. الان چهل سال است که مجلس هر ساله بودجه عمرانی دریافت می‌کند. این در حالی است که ساختمان مجلس از قبل ساخته شده بود. ضمن اینکه مگر مجلس هرساله ساختمان جدید می‌سازد که باید در هر بودجه، سهمی داشته باشد؟ منظورم این است که اگر بنا به دلایلی نمایندگان معتقدند بخشی از درآمد‌ها محقق نمی‌شود بهتراست از هزینه‌های غیر ضروری کم کنند. مثلا شاید برای شما عجیب باشد که بگویم که هزینه اضافه کاری برخی بخش‌ها در مجلس را دولت پرداخت می‌کند! خب این‌ها همه هزینه‌های غیرضروری هستند که باید حذف شوند.»
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
امیدوارم متن فوق بهانه ای برای افزایش مالیات نباشد بلکه برای اصلاح قوانین مالیات باشد .
مظلوم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
مشکل از بودجه نیست.. مشکل از بودجه. خواران و غارت گران بیت المال هستش. که تعداد شون هم به قدرتی خدا کم نیست
ناشناس
United States of America
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
این بودجه پاشنه اشیل است که دودش چنان وحشتناک خواهد بود که همه مملکت را بهم خواهد ریخت بودجه ای که در خوش بینانه ترین وضع 65 تا 75 درصد کسری بودجه خواهد داشت
ناشناس
United States of America
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
وقتی مواد اولیه نمیرسد یا گران است و تولیدی ها یکی پساز یکی تعطیل میشن میخوام بدونم توی این وضع رکود چگونه میخوای مالیات بگیرید دوم کجای دنیا روی ارز مالیات میگذارند تا همه چیز ده درصد گرانتر شود در واردات و مالیات بعدی را هم چند باره از جنس و مواد میگیرید یعنی هیچ جای دنیا چنین کاری ان هم در چنین وضعی نمیکنند مردم که دارند به قهقرا میروند و نتیجه کار شما هم بزودی مشخص میشه که شما نه از اقتصاد چیزی میدانید نه از اوضاع کشور و مردم
نيكو
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
در دنياي پيشرفته امروز و در كشورهاي توسعه يافته كه نظام مالياتي دقيق و قوي دارند ، تمام فعاليتهاي مالي تمامي مردم ( تمامي مردم) تحت كنترل دقيق سيستم مالياتي كشور قرار دارد. ضمن رعايت دقيق حريم خصوصي مردم ،تمام اقدامات و فعاليتعهاي مالي و پولي كاملا تحت كنترل است.
هيچكس نمي تواند از پرداخت ماليات شانه خالي كد.
درايران فقط حقوق بگيران ماليات دهندگان خوبي هستند كه قبل از دريافت حقوق ماليات آن كسر شده است.
انتشار یافته: ۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
وکلای ملت! ای وکلای ملت! راه کار رسیدن به توازن مالیاتی افزایش مالیات بر حقوق قشر کارمندان دولت نیست!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
مشکل مردم هستند
مردم باید همگی برن خارج که مملکت خرجش کمتر بشه
ناشناس
Finland
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
دلیل اصلی اینکه بودجه دزدی میکنند عدم نظارت مردم با شیوه های مختلف رسانه ای عدم شفاف سازی توسط رسانه هاست الان مجلس چقدر بودجه میگیره این 290 نماینده مگه چه کار میکنند این همه بودجه میگیرند حیف و میل میکنند هر کدوم فقط از مجلس غیر از امتیازات 2 تا فیش حقوقی میگیرند چرا ساختمانی که ساخته شده هر سال باید بودجه بگیره هر سالم افزایش قیمت این مجلس میخاد بر بودجه مملکت خود مملکت نظارت کنه ؟؟ یکی باید روی خود این مجلس نظارت کنه