bato-adv
bato-adv

ماجرای حذف «یاس» از «رقص روی شیشه» چیست؟

مراسم رونمایی از سریال «رقص روی شیشه» با حضور اهالی رسانه و سینما برگزار شد و ستاره‌ها روبه‌روی دوربین عکاسان ایستادند؛ در حالی که عوامل اثر تصور شروعی رویایی برای مجموعه‌شان داشتند، یک اتفاق غیر منتظره همه چیز را تحت تاثیر قرار داد. این سریال در حالی توزیع شده که ترانه یاسر بختیاری یا همان «یاس» در نسخه‌های توزیعِ تهران، حذف شده، در واقع تیتراژ پایانی سریال را با صدای «یاس» آماده کرده اند، اما در نسخه نهایی جای نگرفته است.

تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۷

رقص روی شیشه

سریال پر ستاره «رقص روی شیشه» سرانجام توزیع شد؛ بعد از موفقیت خیره کننده مجموعه‌هایی مانند «شهرزاد» و «عاشقانه» در شبکه خانگی، کارگردان‌های بسیاری به سمت سریال سازی در مدیومی خارج از تلویزیون رفتند.

به گزارش همدلی، مراسم رونمایی از سریال «رقص روی شیشه» با حضور اهالی رسانه و سینما برگزار شد و ستاره‌ها روبه‌روی دوربین عکاسان ایستادند؛ در حالی که عوامل اثر تصور شروعی رویایی برای مجموعه‌شان داشتند، یک اتفاق غیر منتظره همه چیز را تحت تاثیر قرار داد. این سریال در حالی توزیع شده که ترانه یاسر بختیاری یا همان «یاس» در نسخه‌های توزیعِ تهران، حذف شده، در واقع تیتراژ پایانی سریال را با صدای «یاس» آماده کرده اند، اما در نسخه نهایی جای نگرفته است.

شهرستان آری، تهران نه

ایلنا از توزیع نسخه کامل با صدای «یاس» در شهرستان‌ها خبر داد، اما در نسخه‌های تهران، خبری از صدای خواننده قطعات مشهوری مانند «از چی بگم» نیست. «یاس» از جمله خوانندگان رپی بوده که بر خلاف بسیاری از رپِرهای دیگر، عفت کلام را زیر پا نگذاشته و اعتراضات اجتماعی و سیاسی خود در مواجهه با پدیده‌هایی مانند فقر، اعتیاد، طلاق و فساد را با ادبیاتی قابل پخش! بیان کرده است.

همچنین یاسر بختیاری بسیار کوشیده فعالیت موسیقایی خود را به شکل قانونی در ایران ادامه دهد؛ تلاش هایش جواب داده و نخستین خواننده رپی نام گرفته که ترانه‌ای رسمی در داخل کشور منتشر کرده، ولی انگار متولیان فرهنگی و هنری همچنان با رپ، سرِ ناسازگاری دارند.

نسخه اولیه، یاس نداشت؟!

در ادامه حسین پارسایی، مدیرکل نمایش خانگی به حذف صدای «یاس» از سریال «رقص روی شیشه» واکنش نشان داد و تقصیرات را به گردن سازندگان مجموعه انداخت: «این خبر صحت ندارد. نسخه ارسالی برای دریافت مجوز فاقد صدای یاس بود و اساسا ما با چنین درخواستی مواجه نشدیم.»

پارسایی درباره احتمال صدور مجوز هم صحبت کرد، ولی باز هم توپ را به زمین دیگری پرتاب کرد تا اداره کل نمایش خانگی ارشاد را از اتفاقات رخ داده تبرئه کند. او در این باره گفت: «برای خوانندگی تیتراژ فیلم‌ها، مرکز موسیقی وزارت ارشاد باید مجوز بدهد.»

به گفته پارسایی، چنانچه نسخه‌ای با تیتراژخوانی «یاس» همراه باشد، فاقد مجوز است، چون از اساس نسخه ارسالی برای دریافت مجوز، تیتراژی با صدای خواننده رپ مشهور نداشته است؛ صحبت‌هایی که احتمالا در توزیع قسمت دوم، صدای «یاس» را از نسخه‌های هر ۳۱ استان کشور حذف خواهد کرد.

حالا سوال اینجاست چرا نسخه‌های تهران، صدای «یاس» را ندارند و مخاطبان پایتخت‌نشین باید تیتراژی متفاوت از هموطنان خود ببینند و بشنوند. آیا ابلاغیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیر صادر شده و هواپیمای حامل سی‌دی‌های قسمت اول «رقص روی شیشه» هم پرواز کرده؟! یا گوش مردم پایتخت برای شنیدن صدای خواننده رپ، نامحرم بوده و شنیدن ترانه «سفارشی» با صدای «یاس» برای مردم دیگر نقاط کشور، مشکلی نداشته است.

یک بام و دو هوا

باید منتظر ماند و دید آیا سیاست یک بام و دو هوای مدیران فرهنگی کشور در قبال یکی از ژانر‌های موسیقی که اتفاقا طرفداران بسیاری در میان جوانان دارد، تغییر می‌کند یا باز هم با اتخاذ تصمیمات غلط همچنان به تحریک مردم ادامه می‌دهند؛ اتفاقی که در مورد آلبوم «ابراهیم» اثر محسن چاوشی رخ داد و رکورد دانلود را برای قطعات ممنوعه آلبوم شکست.

حالا که صدای «یاس» مجوز نگرفته، چند میلیون ساکن تهران، «سفارشی» را نشنیده‌اند؟! مگر می‌توان در عصر ارتباطات، مردم را از شنیدن و دیدن منع کرد؟ اتفاقا با بسترسازی مناسب و تعریف ساختار‌های درست می‌توان رپ را هم‌تراز با موسیقی اصیل ایرانی و پاپ بالا کشید تا جوان هر چه به دستش می‌رسد را گوش ندهد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv