خرید و فروش لیموزین جگوار در زمان حضور آن در بازار جهانی بسیار بالابود؛ اما این آمار بالا تنها به سال اتمام تولید این خودروها ختم نشد. این خودرو با طراحی و استایل خود طوری در دل طرفداران خود رخنه کرده بود که تا الان نیز خرید و فروش لیموزین جگوار دست دوم نیز ادامه دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با ۳ مدل از پر طرفدارترین لیموزینهای جگوار آشنا شویم.
کمپانی جگوار در طول سالها فعالیت خود مدلهای بسیاری تولید کرده که با آنها بسیاری از خریداران خودرو را جذب خود کرده است. مدلهایی مانند جگوارXJ که به خوش استایل ترین سدانهای دنیا معروف هستند و لیموزینهای جگوار که هنوز هم با وجود توقف تولید آنها، مردم نیز از مدلهای قدیمی بهعنوان ماشینهای آنتیک استفاده میکنند. بسیاری از زوجها لیموزینهای جگوار را به دلیل زیبایی خاصی که دارد برای عروسی خود کرایه میکنند. لازم به ذکر است که این خودروها به دلیل کمیاب بودن بسیار گران قیمت هستند. علاوه بر این بسیاری از نمایندگیهای خودرو در کشورهای خارجی این خودروها را بهصورت ساعتی اجاره میدهند. لیموزینهای جگوار همانطور که در تیتر نیز عنوان شد تجلی شکوه و زیبایی در کنار پرستیژ و استایل خاص هستند که رانندگی با آنها حس لوکس بودن را به افراد القا میکند.
خرید و فروش لیموزین جگوار در زمان حضور آن در بازار جهانی بسیار بالابود؛ اما این آمار بالا تنها به سال اتمام تولید این خودروها ختم نشد. این خودرو با طراحی و استایل خود طوری در دل طرفداران خود رخنه کرده بود که تا الان نیز خرید و فروش لیموزین جگوار دست دوم نیز ادامه دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با 3 مدل از پرطرفدارترین لیموزینهای جگوار آشنا شویم.
جگوار MK9(1959-1961)
این خودرو یکی از رویاییترین لیموزینهایی بوده که جگوار تولید کرده است. این مدل نه تنها از نظر زیبایی و لوکس بودن، از مدل قبلی خود یعنی جگوار mk8 چیزی کم نداشت بلکه با عملکرد فنی فوق العادهای که ارائه داد با استقبال بینظیری مواجه شد. موتور این خودرو در واقع موتور ماشین مسابقهای نوع D بود که به دفعات مورد تست و آزمایش قرار گرفته بود. از این رو جگوار MK9 در زمان خود یک سوپر سالن پرسرعت محسوب میشد. باوجوداینکه بسیاری از نسخههای این خودرو به صورت اتوماتیک ارائه میشدند، اما نسخههای 4 سرعته دستی جگوار MK9 بعدها برای علاقهمندان به ماشینهای کلاسیک جذابیت بیشتری داشت. به همین دلیل هماکنون نیز فروش جگوار MK9 دستی از اتوماتیک بیشتر است.
برخلاف مدلهای دیگر جگوار که در طول زمان دچار زنگزدگی و پوسیدگی زودرس میشدند، این مدل از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار بود. این موضوع هنوز هم روی فروش جگوار MK9 کلاسیک تأثیر بسیاری میگذارد.
جگوار MK5 (1948-1951)
جگوار MK5 یا MK V که شکل یونانی عدد 5 است، اولین خودروی تولیدی جگوار پس از جنگ بود. برای طراحی این خودرو از طرحهای قبل از جنگ الهام گرفتهشده بود. این مدل درواقع یک شاسی کاملاً متفاوت از نسلهای قبل از خود داشت. علاوه بر این سیستم تعلیق جلو مستقل نیز یکی دیگر از نوآوریهای جگوار در این خودرو محسوب میشد. این نوآوری در مدلهای بعدی جگوار نیز مورد استفاده قرار گرفت. این نسل، نسخه بهروز شده جگوار MK4 بود. موتور این خودروها همانند مدلهای قبلی خود بسیار پرسرعت و قوی بودند. بهغیرازمدلهای استاندارد چهار در، مدلهای کوپه دو در جگوار MK5 نیز با موتوری 3.5 لیتری به بازار عرضه میشد که سرعت بسیار بیشتری داشت. داخل کابین جگوار MK5 نیز مانند تمام مدلهای جگوار با چوب طبیعی و لوازمی بسیار لوکس و مجلل ساخته شده بود. به همین خاطر افراد ثروتمند دهه 40 و 50 اکثراً برای نشان دادن عظمت خود به خرید جگوار MK5 روی میآوردند.
جگوار MK10 (1961-1970)
جگوار MKX نام دیگر این محصول است که بهوفور در بازار خرید و فروش لیموزین جگوار کلاسیک آن را خواهید شنید. از آن جهت که با پیشرفت مد و فناوری طراحی نسلهای قبل جگوار MK قدیمی شده بود، جگوار با مدل تازهای پا به عرصه خودروسازی گذاشت. مدل جگوار MKX طراحی بهروزتری نسبت به مدلهای قبلی خود داشت و از نظر اندازه نیز کمی بزرگتر از نسلهای قبلی MK بود. در این خودرو فضای کافی برای نشستن 6 سرنشین بزرگسال وجود دارد. جگوار MK10 در ابتدا با موتورهای 3.8 لیتری به بازار عرضه میشد؛ اما در سال 1964 موتورهای 4.2 لیتری بر روی این خودروها قرار گرفت و جگوار MK10 بیش از پیش سرعت و قدرت گرفت. از سال 1966 به بعد این خودرو با نام جگوار 420G وارد بازار شد.
جگوار MK10 یا MKX یکی از ماندگارترین خودروهای جگوار است که هر دو سلیقه کلاسیک و اسپرت را در دل طراحی خود جای داده است. به همین سبب نیز طیف طرفداران این مدل بهمراتب بیشتر و به دنبال آن فروش جگوار MK10 بیشتر از مدلهای قبلی است.
سخن پایانی
این 3 مدل در ایران نیز در تعداد بسیار محدودی موجود است؛ اما به دلیل کمیاب بودن آنها، قیمتهای بسیار بالایی برای فروش آنها تعیینشده است. بسیاری از افرادی که این خودروها را خریداری میکنند، صرفاً کلکسیوندار هستند و استفاده زیادی از آنها نمیکنند، به همین دلیل نیز قیمت معینی برای این خودروها نهتنها در ایران بلکه در دنیا وجود ندارد.