فرارو- منابع عربی ادعا میکنند در جریان سفر اخیر بشار اسد، رئیسجمهور سوریه، به تهران، توافق شده است که مدیریت بندر لاذقیه سوریه در دریای مدیترانه به ایران سپرده شود.
به گزارش فرارو، یک منبع آگاه از شهر لاذقیه سوریه به روزنامه العرب گفته است یک تیم سوری به ریاست مدیرکل بندر لاذقیه تشکیل شده که وظیفه آن، گفتگو با طرف ایرانی جهت تهیه پیشنویس قرارداد اعطای مدیریت این بندر به ایران است. تیم سوری، فعالیت خود را آغاز کرده است، اما هنوز معلوم نیست که آیا گفتگوها با ایران انجام شده است یا خیر.
در همین رابطه، اخیرا روزنامه بریتانیایی تایمز، طی یادداشتی به قلم هانا لوسیندا سمیت، مدعی شده است که ایران بندر لاذقیه را دروازهای برای ورود به خاورمیانه میداند و بنابراین برای سیطره بر این بندر تجاری آماده میشود. به ادعای این روزنامه، شرکتهای ایرانی حمل و نقل کالا از طریق بندر لاذقیه را شروع کردهاند.
به نظر میرسد که برخی محافل روس از این امر خرسند نیستند. ولادیمیر احمدوف، پژوهشگر ارشد انستیتوی شرقشناسی در مسکو، به العرب گفته است که روسیه برای لغو توافق اعطای مدیریت بندر لاذقیه به ایران، به بشار اسد فشار خواهد آورد. چرا که به گفته این تحلیلگر روس، روسیه تصمیمگیر نهایی است و بدون موافقت روسیه نمیتوان چنین چیزی را عملی کرد. احمدوف مدعی شده است که بدون مداخله سیاسی و نظامی روسیه، ایران نمیتوانست بشار اسد را نجات دهد. رسانههای روسی ادعا میکنند که مسکو از سفر اسد به تهران ناراحت است. چندی پیش روزنامه روسی نیزاویسامایا گازیتا نوشت: «سفر اسد به تهران، یک ضربه واقعی به کرملین وارد کرد. زیرا (این سفر) نشان داد که اسد مایل است نیروهای ایرانی در سوریه باقی بمانند.»
بخشنامه ادعایی روزنامه العرب
روزنامه العرب بخشنامهای از شرکت سهامی عام بندر لاذقیه را منتشر کرده است که در آن ادعا میشود یک تیم سوری برای گفتگو با ایران تشکیل شده است. ادعا میشود که هدف این گفتگوها تهیه پیشنویس قرارداد مدیریت بندر توسط ایران است. روسیه، در نزدیکی بندر لاذقیه یک پایگاه هوایی به نام حمیمیم دارد که از آن برای بمباران اهداف مخالفان اسد استفاده کرده است. منابع عربی مدعی شدهاند که روسیه، بندر لاذقیه را بخشی از امنیت خود در سوریه میداند. چرا که میان مسکو و دمشق توافقی برای حضور بلندمدت روسیه در منطقه ساحلی سوریه امضا شده است.
شرکت سهامی عام بندر لاذقیه در سال ۱۹۵۰ تاسیس شد و بندر لاذقیه وابسته به وزارت حمل و نقل سوریه هم در سال ۱۹۷۴ آغاز به کار کرد و در سال ۱۹۸۲ تمام سهام بخش خصوصی به دولت منتقل شد.
ما اگه مدیریت بنادر بلد بودیم الان به جای بندر دبی باید می گفتند قشم و چابهار نه دبی!!! بعد دقیقا کی میخواد مدیریت بندر لاذقیه را به عهده بگیره ؟ سود ملت ایران به چه صورت خواهد بود؟