bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۹۷۶۵۸

۳۰۰۰ شغل پایدار حاصل همکاری فنی حرفه‌ای و شرکت مدیریت پروژه نیروگاه‌های سولار

انعقاد تفاهم نامه همکاری آموزشی بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و شرکت مدیریت پروژه نیروگاه‌های سولار بیش از ۳۰۰۰ شغل پایدار در کشور ایجاد خواهد شد.

تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
۳۰۰۰ شغل پایدار در کشور حاصل همکاری فنی حرفه‌ای و شرکت مدیریت پروژه نیروگاه‌های سولار
 
انعقاد تفاهم نامه همکاری آموزشی بین سازمان آموزش فنی و حرف‌های کشور و شرکت مدیریت پروژه نیروگاه‌های سولار بیش از ۳۰۰۰ شغل پایدار در کشور ایجاد خواهد شد.

صبح امروز در سالن کنفرانس شرکت مدیریت پروژه نیروگاه‌های سولار (The Solar Power Project Management)، تفاهم نامهی همکاری میان سازمان آموزش فنی و حرف‌های کشور با این شرکت در راستای بسط و توسعه تخصصی و بیش از پیش فرهنگ استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و با هدف تربیت نیرو‌های متخصص برای ورود به این حوزه منعقد شد. شایان بذکرست این همکاری به ایجاد تربیت ۱۶۰۰۰ (شانزده هزار) نفر نیروی متخصص و ایجاد شغل برای آن‌ها خواهد انجامید.

این جلسه با حضور کامران دوراندیش، مدیرعامل و مدیر استراتژیک شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی سولار، علیرضا حاتم زاده، معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرف‌های کشور، محمد حسن محبیان عراقی، رئیس هیئت مدیره شرکت و مدیر عامل سابق پست بانک ایران و همچنین علیرضا طاهرپور شلمانی، مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به همراه اعضای هیئت‌های همراه و در حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست، محمد حسن محبیان با اشاره به اهمیت انرژی خورشیدی سولار، استفاده از انرژی‌های پاک و اهمیت حرکت هر چه بیشتر به سمت انرژی‌های تجدید پذیر، ساختار مدون این شرکت در فرهنگسازی تخصصی و آموزش محور در حوزهی تربیت نیرو‌های مورد نیاز را به عنوان نقاط قوت این شرکت برشمردند و اذعان داشتندکه با طراحی و اجرای نیروگاه‌های سولار چند مگاواتی یا حتی در اشل‌های کوچک‌تر می‌توان ضمن رفع نیاز‌های یک مجموعه، موجب درآمدزایی شد و طبق برنامهی وزارت نیرو، مازاد تولید از این نیروگاه‌ها خریداری خواهد شد.
 
وی یکی از نکات مثبت موجود در این برنامه را امکان رصد کشوری نیروگاه‌های سولار در راستای مدیریت چند جانبه همچون مدیریت نگهداری، مدیریت درآمدزایی، مدیریت بازدهی و بهره وری انرژی دانست و تاکید کرد همهی این شرایط به واسطهی تولید بومی «سامانه و سیستم مانیتورینگ و اورژانس انرژی» توسط همین شرکت میسر شده است.

در ادامه، علیرضا حاتم زاده معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرف‌های کشور، به ایراد سخنرانی پرداخت. وی اولویت مهارت آموزی و توجه به توانایی‌های شغلی را از مزایای مدیریت پروژه نیروگاه‌های سولار بیان داشت.

حاتم زاده با اشاره به اینکه هدایت، حمایت و راهبری کلان در دست دولت است، حضور موثر و مفیدِ بخشخصوصی در کنار بخش دولتی در کشور‌های پیشرفتهی اروپایی را به عنوان مکمل در بخش آموزشی مهارتی دانست.

همینطور در بحث نیازسنجی، به نیاز دولت به کمک بخش خصوصی در ارائهی اطلاعات و بیان نیاز‌های حرف‌های کشور در حوزه‌های تخصصی اشاره داشت. وی در گام بعدی و متناسب با شرایط بخش خصوصی، در مرحلهی اجرا نیز گفت که امکان همکاری و ورود بخش خصوصی نیز در این حوزه در کنار دولت وجود دارد.

معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرف‌های کشور در ادامه به ظرفیت دولت در همکاری و حمایت در خصوص اجرای بخش‌های عملی و کارگاهی در حوزهی آموزش اشاره کرد و میزان نزدیک به ۷۰۰ مرکز و ۵۰۰۰ کارگاه فنی و حرف‌های در کشور را در این راستا دانست. علیرضا حاتم زاده با بیان این جمله که «از تنها چیز‌هایی که قابل تحریم نیست، میتوان به مهارت اشاره کرد»، افزود: آموزش دوگانه صرفا تئوریک نیست، بلکه به صورت کارگاهی و عملی از رویکرد‌های دولت در بحث حمایت‌های آموزشی و همکاری با بخش خصوصی است.

پس از سخنان حاتم زاده، کامران دوراندیش مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی سولار با بیان نیازسنجی‌های صورت گرفته در حوزهی نیروگاه‌های سولار در ابعاد کوچک و بزرگ گفت: اکنون نیاز کشور به نیروی متخصص در حوزهی سولار ۱۶ هزار نفر است که با عقد این تفاهمنامه در امسال ۳۰۰۰ نفر از این افراد در پروژه‌های مختلف مشغول خواهند شد و باقی نیرو‌های تربیت شده برای ۱۰۰ هزار پروژهی پیشبینی شده و مورد نیاز کشور در سال‌های آتی به کار گرفته خواهند شد.
 
مدیر استراتژیک شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی سولار این نکته را نیز افزود که علاوه بر پروژه‌های درنظر گرفته شده، حمایت‌های دولتی و تسهیلات خوداشتغالی برای مهارت آموختگان در نظر گرفته شده است تا بتوانند به صورت مستقل و در هر شهر شرکت تعاونی حرف‌های خود را تشکیل دهند.
 
دوراندیش گفت: از بخشی از نیرو‌های متخصص در ایجاد اتاق‌های فکر برای حل بحران ایده متناسب با ظرفیت اقلیمی و شرایط طبیعی متنوع کشور استفاده خواهد شد. وی در ادامه به نیاز‌هایی از قبیل: حضور و شرکت در دوره‌های تخصصی بینالمللی و اعتبار بخشی به مدارک ارائه شده در سطح جهانی اشاره کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای آموزش‌های مذکور سازمان فنی حرفه‌ای یا شرکت سولار استاندارد خاصی تدوین شده است، گفت: استاندارد این نوع آموزش‌ها در سازمان فنی حرفه‌ای وجود دارد، چرا که همه آموزش‌ها دارای سرفصل و استاندارد‌های خاص خود هستند که بر اساس آن مدارک صادر می‌شود. در واقع برای همه آموزش‌ها، استاندارد‌های کلی وجود دارد که در حال اجراست.
 
علاوه براین، برای به روز رسانی این آموزش خاص نیز اقداماتی صورت گرفته که ظرف چندروز آتی اسناد آن نهایی شده و منتشر می‌شود. او تصریح کرد: به دلیل تخصصی بودن این آموزش نمی‌توان نگران هزینه بود چرا که به هر میزان که افراد متخصص می‌شوند، بهره وری این صنعت افزایش پیدا می‌کند، بنابراین نگران هزینه آموزش نیستیم. زیرا با توجه به اینکه این نیرو‌ها می‌توانند در نصب و راه اندازی تاثیرگذار باشند، می‌توانند به نوعی هزینه‌های اولیه را کاهش دهند و این امر هزینه زیادی برای شرکت مدیریت پروژه‌های سولار ندارد.

سپس حاتم زاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که چقدر به تاثیرگذاری و استقبال بخش خصوصی در سرمایهگذاری در این بخش و تاثیر این کار در اشتغال زایی میتوان امیدوار بود، گفت: همانطور که در بررسی از دیگر کشور‌های اروپایی به دست آمده، حضور موثر بخش خصوصی به عنوان مکمل در بخش آموزشی و به صورت بنگاه‌های اقتصادی باعث شده تا دولت نقش استانداردسازی خود را با حمایت و تبیین چارچوب‌های اصلی پیش ببرد.

همچنین او در پاسخ به سوالات دیگر خبرنگاران در مورد چرایی انتخاب شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی سولار از سوی سازمان آموزش فنی و حرف‌های کشور گفت: خط مشی چنین شرکت‌هایی که خود را مسئول تربیت نیروی کار در این حوزه (سولار) میدانند برای سازمان بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر دولت بسیار امیدوار است که کار را به بخش خصوصی واگذار کند و شرکت مدیریت پروژه نیروگاه‌های سولار در این زمینه از پتانسل و کارآمدی لازم برخوردار است؛ بنابراین بعد از بررسی‌های انجام شده، به این جمع بندی رسیدیم که این شرکت می‌تواند در اجرای این هدف دولت بسیار مفید باشد.
 
وی نیز در پاسخ به میزان اعتبار و ارزش مدرک پایانی این دوره‌های آموزشی عنوان کرد: به مهارت آموزان گفته شد که این مدرک با تایید سازمان آموزش فنی و حرف‌های است که اعتباری ملی و بین المللی دارد و در کنار این نیز، پیشبینی تاییدیه‌های مشترک و معتبری در پی این همکاری و تفاهمنامه شده است. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که پایان این جلسه و عقد تفاهمنامه به معنی عدم پیگیری و نظارت نیست و جلسات ارزیابی برای بررسی روند تولید، آموزش و بهرهوری تشکیل خواهد شد.

معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرف‌های کشور همچنین تاکید کرد: اگر دوره‌های آموزشی ما بر اساس استاندارد مصوب سازمان فنی و حرفه‌ای باشد که حوزه طرح و برنامه درسی در این سازمان تعیین می‌کند، منجر به آزمون کتبی و عملی می‌شود که مدرک رسمی سازمان اعطا می‌شود و این گواهی نامه‌ها با کد‌هایی بین المللی مشخص شده‌اند که هم در داخل و هم در خارج از کشور قابل شناسایی و تایید است. در کنار این مساله پیشبینی یکسری تاییدیه‌هایی را نیز انجام دادیم که بصورت مشترک بین سازمان و شرکت سولار انجام دهیم و اگر دوره‌های ویژه‌ای هم توسط مسئولان شرکت مطرح شود، ما این دوره‌ها را در غالب استاندارد‌ها احصاء می‌کنیم و یا برای باز آموزی شاغلان، گواهی نامه‌هایی را با تایید و مهر دوطرف ارائه می‌کنیم که دارای تاییدیه داخلی و بین المللی است.

سپس دور اندیش در پاسخ به این پرسش که نیرو‌هایی که قرار است آموزش داده بشوند در چه حوزه‌ها و مناطقی به کار گرفته می‌شوند؟ گفت: در دو قسمت پاسخ سوال شما را می‌دهم، اول اینکه وقتی ما صحبت از ۱۵ هزار پروژه و ۲۵۰ مگابایت مزرعه خورشیدی می‌کنیم، به این مفهوم است که تمام استان‌های ایران به جز گیلان (که امکان وظرفیت کمتری برای فناوری حوزه فعالیت شرکت سولار دارد) و حدود ۷۴۳ شهر ایران از شمول طرح‌های پروژه نیروگاهی این شرکت است.
 
وی ادامه داد: برای این تعداد شهر و استان آمادگی نصب و راه اندازی پنل و نیروگاه خورشیدی داریم و تا اینجا صحبت هایم در خصوص پروژه‌های ایجادی بود؛ از طرفی با وزارت جهاد کشاورزی، قرار تولید برق به صورت خورشیدی برای ۱۲۴ هزار چاه آب را منعقد کرده ایم. پاسگاه‌های نیروی انتظامی نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد که به زودی قرارداد منعقد و پروژه برق خورشیدی آن استارت می‌خورد. مدیرعامل شرکت سولار یادآور شد: لذا گسترش و به کار گیری نیرو‌های آموزش دیده مختص شهر و استان خاصی نیست و با توجه به نیاز هر پروژه مشغول به کار می‌شوند.
 
در فراخوانی که دادیم، ۳۵۰ نفر اعلام آمادگی کردند که در حوزه سولار با ما کار کنند. ما اعلام کردیم در بعد آموزش ۱۶ هزار نیرو نیاز داریم که حداقل بتوانیم در ابتدای کار ۳ هزار نفر را به کار بگیرم. در ۱۵ هزار پروژه نیاز زیادی به نیروی آموزش دیده داریم، ولی فعلا در حد سه هزار نفر است. وی اظهار کرد: مهارت آموزی با کمک سازمان فنی حرفه‌ای انجام می‌شود، اما اجرای صفر تا صد پروژه‌های سولار توسط خود ما انجام می‌گردد و البته از تولیدات داخل برای نیاز‌های جانبی استفاده خواهیم کرد.